Hva jobber dere med?

Hei igjen!

Det skattemessige bør sjekkes for hver enkelt uansett hvor mange reisedøgn man er utenlands, og er ofte avhengig av bostedsadresse etc.. Har hatt mine saker og diskusjoner med en viss etat oppgjennom årene, og er ikke alltid man er enige for å si det sånn..

Bedre føre var, er her et godt råd. I hvertfall før du bestiller din først yacht utenfor Brasil eller Bahamas.. hehe. Kanskje venter en noe kravstor kemner på deg.. :)

Husk også at du som utflyttet ikke har krav på sosiale goder i Norge som sykehus, forsikringer etc.. Kan fort balle på seg.. I know.. :)

Reiser nå rett rundt 185 dager utenlands, men skatter og bor i Norge, og er fornøyd med den løsningen!

Kim

Som mangement consultant er det mange som reiser mye -- til mindre glamorøse steder. Krever vel i utgangspunktet mastergrad innen økonomi eller ingeniørfag med svært gode resultater.

Dette vil vel si at du har svært gode resultater? I beg to differ! ;) Neida, terging til side, for å i det hele tatt få gode resultater er det lurt å studere noe som man er interessert i. Uten interesse går alt rett vest uansett (fordi man ikke har intern motivasjon).

Som roger også nevnte, ingen dum idé å velge noe som samfunnet trenger. Å studere kunst er ikke akkurat samfunnsnyttig p.t.

Kunne tenkt meg å blitt dataingeniør. Holder det med en bachelor der?

Ja, hvis du er flink. De eneste som ansettes hos oss på bachelor nivå er dataingeniører. Igjen, som andre har nevnte, er du god kan man fort jobbe seg opp uten utdanning. Det skjer nok ikke for ofte og jeg vil ikke nødvendigvis anbefale det sett fra et langtidsperspektiv.

Nei, man trenger ikke nødvendigvis å ha IT utdanning for å jobbe innen IT. Faktisk er det vel så viktig å ha fag og/eller bransje kunnskap. Nytter ikke å for eks bare kunne programmere om du ikke skjønner kundens problemstillinger.

Og til de som diskuterer batchlor kontra master, vil jeg alltid anbefale master. Da vil man alltid stille sterkere enn med en lavere grad.

Fordel med IT-utdanning, uten tvil. Ellers er utdanning i Norge EKSTREMT overvurdert syns jeg. Ingen andre land i verden krever master for å få jobb innenfor bank/shipping/konsulenttjenester og den slags. Samtlige jeg studerte med i England (3 årig BSc in Computer Science) har ingen master og har lignende jobb meg (og jeg har master). Syns også at master er en litt morsom tittel, du er laaaaaaaaaaaaangt i fra master i noe når du har en mastergrad ;)

Men det er dog ikke sikkert det gir deg noe bedre jobb, da det er opptil deg

+1, mye handler om din personlighet, believe it or not...

Om du liker å reise mye og vil gjøre det i jobbsammenheng, gjør det før du får familie!

Det er et paradoks her: de som reiser mye har gjerne mye erfaring innenfor sitt fagfelt, og er ofte litt oppe i årene og dermed har høyere sannsynlighet for alt å ha familie. Dermed lite/ingen ønske om å reise. De som ikke har mye erfaring (f.eks. rett ut fra skolen) har kanskje ikke familie, og ønsker dermed å reise mye. Med andre ord, ikke forvent reising rett ut fra skolen.

En bransje som reiser mye, uansett nivå, er jobber innenfor privat equity/hedge funds og den slags. Til vår trøst har de ikke noe liv utenom jobben, da de gjerne jobber 20/24 timer i døgnet mesteparten av året :)

Jobber operativt innen luftfart, på bakkenivå/operasjonssentral slik at alle dere skal komme dere på fjonge jobbreiser :up:

Jeg er sivilingeniør og jobber i et stort (IT-)konsulentfirma med betydelig tilstedeværelse i alle verdensdeler (samme firma som en annen som har kommentert her i tråden), men det er likevel ikke noen gullgruve hva angår spennende reiser. En av årsakene er nok at det er svært dyrt å flytte “ressurser” (altså ansatte) over landegrenser på oppdrag, og spesielt å flytte nordmenn ut av Norge. Det blir fort slik at det kun er svært erfarne og/eller personer i toppledelsen som reiser mye utenlands. Og mange av dem er jo i en alder og i en familiesituasjon der det slett ikke er så kult lenger med mange reisedøgn. At en betydelig mengde av vår norske virksomhet retter seg mot offentlig sektor, det bidrar også til at behovet for å reise utenlands ikke er særlig stort. Turer til India, der vi har en voksende del av virksomheten, er kanskje det mest eksotiske man kan oppleve av prosjektrelaterte reiser (og det er langt fra alle som reiser dit i løpet av sin karriere i firmaet!).

Det store unntaket når det gjelder utlandsreiser er for intern kursing. Vi har kurssentre flere steder i Europa og i USA som besøkes relativt hyppig. Ordner man seg litt, så kan man få ca én tur i året til disse stedene og da er det ingenting i veien for å ta avstikkere i både tid og rom (mot å dekke mellomlegget selv). “Problemet” med denne typen reiser er at disse reisekostnadene går rett på bunnlinjen, og dermed er det strenge policies med tanke på klasser osv. I praksis kan alle med mindre enn 10 år på baken i firmaet glemme å reise på noe annet enn Økonomi (evt kanskje Økononmi+) på denne typen reiser.

En god venn av meg jobbet også i konsulentbransjen i en del år, men i et firma som driver med rendyrket strategirådgivning. Han fløy på seg Pandion-status i løpet av tiden der, primært som følge av ukependling eller andre hyppige jobbreiser i Europa praktisk talt hele den tiden han jobbet i firmaet. Statusen ga ham heldigvis noen fine fordeler når han reiste privat i den tiden, men jeg har ikke inntrykk av at reisingen var noe han satte spesielt stor pris på. Han klaget aldri, men når jeg spurte ham fikk jeg inntrykk av at det var jobben i seg selv som var spennende, og ikke reisingen. Ute på oppdrag går som oftest takstameteret (enten for kunden eller for hans eget firma) og da er det sterke incentiver for å stå på og jobbe det man klarer de døgnene man er ute. En del hyggelige middager, ja, men ellers en ganske lite glamorøs tilværelse. Han jobber ikke som konsulent nå lenger, reisingen var nok ikke direkte medvirkende til at han sluttet, men det var antakelig en faktor.

Dette ble mye tekst, men for å konkludere, så tror jeg nok at jeg ikke ville latt mulighetene for reising styre hvilken utdannelse jeg skulle velge. Kanskje det kan påvirke valg av jobb senere, men jeg ville latt andre ting bestemme utdannelsen. Velg noe som tilfredsstiller begge disse kriteriene:
- en utdanning du synes er interessant
- en utdanning som det med stor sannsynlighet vil være en viss etterspørsel etter når du er ferdig og studere, og de neste 10-20 årene (da har du berget deg nok yrkeserfaring til at utdannelsen betyr mindre)
I tillegg vil jeg jo si at det er gunstig å velge utdannelse/yrke som gir et rimelig forhold mellom arbeidsinnsats og (be)lønning. Det kan være vanskelig å vite på forhånd, men her må man bare undersøke litt og spørre seg frem.

Det tryggeste er å få seg en greit betalt jobb som man trives i, så kan man bruke litt av lønnen til å reise og kose seg. Min meget kvalitative og uhøytidelige gjennomgang av utdannelse, yrke og reisemønster hos venner og kjente skulle tilsi at “reiseintensive” jobber er i shipping, olje(service), internasjonalt salg (nesten uansett bransje) og reiseliv (bombe!). Jeg tror få utdannelser garanterer deg mye interkontinental reising i jobben, men som (sivil)økonom eller (sivil)ingeniør vil det “alltid” være muligheter i nevnte bransjer. Det er i alle fall mine $0.02.

Lykke til uansett!

Vil du reise mye bli ingeniør og selger. Kjenner et par sykker De jobber i Hydro aluminium (Bildeler) og Namo (Kuler og krutt) De reiser mye...

Jeg er sivilingeniør og jobber i et stort (IT-)konsulentfirma med betydelig tilstedeværelse i alle verdensdeler (samme firma som en annen som har kommentert her i tråden), men det er likevel ikke noen gullgruve hva angår spennende reiser. En av årsakene er nok at det er svært dyrt å flytte “ressurser” (altså ansatte) over landegrenser på oppdrag, og spesielt å flytte nordmenn ut av Norge. Det blir fort slik at det kun er svært erfarne og/eller personer i toppledelsen som reiser mye utenlands. Og mange av dem er jo i en alder og i en familiesituasjon der det slett ikke er så kult lenger med mange reisedøgn. At en betydelig mengde av vår norske virksomhet retter seg mot offentlig sektor, det bidrar også til at behovet for å reise utenlands ikke er særlig stort. Turer til India, der vi har en voksende del av virksomheten, er kanskje det mest eksotiske man kan oppleve av prosjektrelaterte reiser (og det er langt fra alle som reiser dit i løpet av sin karriere i firmaet!).

Det store unntaket når det gjelder utlandsreiser er for intern kursing. Vi har kurssentre flere steder i Europa og i USA som besøkes relativt hyppig. Ordner man seg litt, så kan man få ca én tur i året til disse stedene og da er det ingenting i veien for å ta avstikkere i både tid og rom (mot å dekke mellomlegget selv). “Problemet” med denne typen reiser er at disse reisekostnadene går rett på bunnlinjen, og dermed er det strenge policies med tanke på klasser osv. I praksis kan alle med mindre enn 10 år på baken i firmaet glemme å reise på noe annet enn Økonomi (evt kanskje Økononmi+) på denne typen reiser.

En god venn av meg jobbet også i konsulentbransjen i en del år, men i et firma som driver med rendyrket strategirådgivning. Han fløy på seg Pandion-status i løpet av tiden der, primært som følge av ukependling eller andre hyppige jobbreiser i Europa praktisk talt hele den tiden han jobbet i firmaet. Statusen ga ham heldigvis noen fine fordeler når han reiste privat i den tiden, men jeg har ikke inntrykk av at reisingen var noe han satte spesielt stor pris på. Han klaget aldri, men når jeg spurte ham fikk jeg inntrykk av at det var jobben i seg selv som var spennende, og ikke reisingen. Ute på oppdrag går som oftest takstameteret (enten for kunden eller for hans eget firma) og da er det sterke incentiver for å stå på og jobbe det man klarer de døgnene man er ute. En del hyggelige middager, ja, men ellers en ganske lite glamorøs tilværelse. Han jobber ikke som konsulent nå lenger, reisingen var nok ikke direkte medvirkende til at han sluttet, men det var antakelig en faktor.

Dette ble mye tekst, men for å konkludere, så tror jeg nok at jeg ikke ville latt mulighetene for reising styre hvilken utdannelse jeg skulle velge. Kanskje det kan påvirke valg av jobb senere, men jeg ville latt andre ting bestemme utdannelsen. Velg noe som tilfredsstiller begge disse kriteriene:
- en utdanning du synes er interessant
- en utdanning som det med stor sannsynlighet vil være en viss etterspørsel etter når du er ferdig og studere, og de neste 10-20 årene (da har du berget deg nok yrkeserfaring til at utdannelsen betyr mindre)
I tillegg vil jeg jo si at det er gunstig å velge utdannelse/yrke som gir et rimelig forhold mellom arbeidsinnsats og (be)lønning. Det kan være vanskelig å vite på forhånd, men her må man bare undersøke litt og spørre seg frem.

Det tryggeste er å få seg en greit betalt jobb som man trives i, så kan man bruke litt av lønnen til å reise og kose seg. Min meget kvalitative og uhøytidelige gjennomgang av utdannelse, yrke og reisemønster hos venner og kjente skulle tilsi at “reiseintensive” jobber er i shipping, olje(service), internasjonalt salg (nesten uansett bransje) og reiseliv (bombe!). Jeg tror få utdannelser garanterer deg mye interkontinental reising i jobben, men som (sivil)økonom eller (sivil)ingeniør vil det “alltid” være muligheter i nevnte bransjer. Det er i alle fall mine $0.02.

Lykke til uansett!

Enig i det meste som er sagt her. For min del gir reising muligheter til å jobbe med de mest interresante prosjektene, og pga det aksepterer jeg reisingen som en del av pakken.

Mitt reisemønstre er ikke spennende. Mest i Norden, og da er det langt fra eksotisk. Nesten som å sitte på en buss. Dessuten sover jeg som oftest. Men det som er bra når man reiser mye, er alle perks man får, som gjør det mye lettere og mer behagelig å reise.

Til slutt, velg utdanning etter hva du vil jobbe med. Trivels i jobben er det viktigste, og reising vil for meg ikke være tilstrekkelig for å kompensere for å jobbe med noe jeg synes er interessant. Trives svært godt som økonom og anbefaler gjerne det til andre. Anbefaler også at man tar master når man først i gang. Da ender man i alle fall ikke lengre bak i køen.

Jobber i flybransjen med privatfly / business jets. Begynt på det 4. året nå. Før det jobbet jeg med logistikk i Luftforsvaret. Da med C130 og charter vi evt leide inn.

Jobber som flytekniker. Begynte å jobbe i luftfarten i 96. Et veldig utfordrende yrke. Stiller store krav til kompetanse og erfaring.

Er foreløpig bare student, men innenfor faget landmåling som jeg studerer, så kan man finne reisejobber. Hovedsaklig er det nok innlands og offshore reising som er aktuelt, men det finnes også jobber som tar én rundt om i verden på prosjekter. Gjerne offshore det også.

Er jurist/advokat selv.

De færreste norske jurister har jobbreiser utenlands. Klart, de finnes, men for de aller fleste er det innenriksreiser som gjelder. Selv har jeg vel cirka 20-30 jobbreiser i året, hvorav halvparten med fly og resten med bil/båt.

Lite glamorøst med andre ord.

Jeg er ogsaa jurist. Jeg jobber for FN og har endel jobbreiser, da gjerne lange til eksotiske stroek. Reising varierer med hva du jobber med innen FN. Vil du jobbe for FN boer du vaere god i spraak. God engelsk er et must, mens fransk og spansk vil aapne flere doerer. Arabisk kan ogsaa vaere nyttig. En vanlig norsk feil er aa tro at engelsk fungerer overalt.

Crew Planner i ett större skandinaviskt bolag ;) Reser ca 10-20 dagar om året i jobb men det beror på mycket andra uppdrag jag har.

Säger som så många andra, hitta ett jobb som verkar intressant för dig och lägg inte för mycket vikt vid antal dagar "on the road". Det kan fort bli någonting du inte trivs med utan se möjligheten i projekt som kan ta dig till olika platser :)

Last edited:
Kloke ord her! Engelsk funker ikke over alt. Under halvparten faktisk.

Jeg jobber som IT konsulent og har ansvaret for en søknadsportal og gir rådgivning til søkere av finansiering (prosjekter). Allsidig jobb der man snakker med mange flotte og interessante mennesker. Jeg er ydmyk.

Vel, jeg er bare ungdomsskole-elev nå, men jeg SKAL bli pilot, koste hva det koste vil. Jeg har vel egentlig bedt om å bli skutt nå, har lest alt det negative rundt det å bli pilot og få seg jobb. Jeg mener like vel det er verdt å ta den risikoen. Mye reisedøgn der vertfall!

Student på NTNU, siving. Fjerde året. Håper på å finne en jobb jeg trives i - gjerne noen reisedager, men trivsel er absolutt det viktigste!

Er ombord fly nesten hver eneste arbeidsdag! Men så får jeg som regel gå av før vi lukker døra... Jobber med ground operations for et ikke ukjent utenlandsk flyselskap som flyr stort sett snille og veloppdragne 787ere til Oslo. Av og til blir det en annen tur i jobben på kurs, men stort sett går jobben ut på å sørge for at andre kommer seg avgårde og å være med på å løse praktiske problemer av forskjellige størrelser. Inne på år 16 i bransjen nå, men kan vel ikke påstå at jeg merker det på bankkontoen. Men jeg har jobbet med mange forskjellige ting innen luftfart og får bruke mye av det jeg har lært meg i jobben og det er artig å få bruk for kompetanse. Liker man luftfart og flyplass, så har jeg en god jobb. Vil man reise ofte så bør det ikke være førstevalg, selv om det er finfint med ID-billetter. Men rik, det blir jeg nok aldri i denne delen av bransjen!

Eg er doktorgradsstipendat i anvendt matematikk, og følgeleg vert det ikkje så veldig mykje jobbreising. Ein konferanse eller to i året blir det riktignok, og då kan ein ofte velge litt sjølv kor ein vil reise.

I tillegg er det meget fleksible arbeidstider, så ein kan ta "helgeturer" til Europa midt i veka, og så heller jobbe det inn igjen.

Som dei fleste andre seier, så er det innhaldet i jobben som er moro, og ikkje jobbreising. Eg kjenner på at det berre med eit par turar i året er nok, mtp at eg då som regel må reise åleine, og at ein ikkje har så mykje tid til å faktisk oppleve destinasjonen.

Jobber som dispatcher/tournaround-coordinator for et handlingselskap på OSL. Arbeidsdagen innebærer kort fortalt å få sendt ut flyene på rute og å ta hånd om alle situasjoner som skulle dukke opp under en turnaround. Koordinerer også lasting og balanseutregninger i rollen som loadcontroller på flymaskinene hvis det enkelte flyselskap trenger det.

På gode dager kan jeg få sendt 7 flyavganger, operert av forskjellige selskap. Flytypene varierer mellom ATR42er, E-jets, Fokker, B737, A319/20/21 og B787 (eller hva enn de måtte leie inn. Vært innom B767, B777, A343 og A346.) Sistnevnte er desidert det største og artigste jeg har gjort hittil.

Andre dager kan jeg bli stående på gate 50 hele skiftet for å pleie pax som skulle helst vært på vei til andre siden av kloden for timesvis siden. Forhåpentligvis blir det ikke så mange av de dagene i dette året. *bank i bordet*

Men, det er dét som er så artig med å jobbe med handling...ingen dag er helt lik.

I fjor var jeg bortreist i cirka 10 dager ifbm kursing eller å holde opplæring.
Ikke noe glamorøst...tilbragte en uke i SVG i mai i fjor for å lære dem hvordan man gjør handling på KLM.
Var en tur på CDG på en "behind the scenes" tur i regi av AF i fjor også. Det var interessant...men heller ikke noe glam og glitter.
Fikk meg en tur på klappsete på en E190 hvertfall...som den flynerden jeg er, var jo det en artig forandring enn å sitte på klapp i en 737.

Som Billettøren skriver over - man blir ikke rik. Men, det er utrolig morro. Gleder meg til jobb stort sett hver dag! :)

Jobber som sjømann på båt og reiser om bord/hjem hvor hen det måtte være så langt bake i flyet som det er mulig å plasseres på grunn av billige sjømanns-billetter.
Jeg har en spennende og utfordrende jobb hvor ingen dag er lik og får reise steder hvor jeg absolutt aldri hadde reist privat. Har fri halve året, men er også borte halve året også. Kunne ikke tenkt meg en annen jobb selv om man går glipp av mye hjemme.

Är i grunden student och läser företagande/ekonomi på universitetet. Men arbetar också deltid ute på rampen åt ett handlingbolag på ARN, där jag mest lastar och lossar flygplan med röda näsor. Jag hjälper också till så att allt bagage kommer till rätt destination.

Jag tillbringar mycket tid i flygplanen på jobbet, men utan att flyga någonstans. När jag väl flyger så är det bara på "fritiden". Eftersom jag är uppväxt bredvid en flygplats och har flyg som hobby så kändes det naturligt att ha mitt extrajobb där.

Back