Hva jobber dere med?

Jobber med medieteknologi og det har medført en del reising i utlandet, både på messer og kunde/leverandørbesøk. Nå har vi også opprettet it avdeling i Dublin, så da blir det litt reising dit. Styrer heldigvis bestillinger og slikt selv, men reiser aldri business på jobbreise, kun privat. Har enkelte ganger brukt privat opptjente poeng til oppgradering på jobbreiser, og gjester gjerne kolleger inn i lounge med gullkortet (EBG).

Husker en gang jeg måtte til Venezia for å besøke en leverandør, kom hjem til min kone og fortalte hvor jeg skulle og hun ble skikkelig misunnelig. Det hun ikke skjønte var at jeg kom frem om kvelden, ble kjørt til et hotell ute på bondelandet, neste dag var det fabrikkbesøk og rett tilbake til flyplassen for retur hjem. Kunne like gjerne vært på hardangervidden, eneste jeg fikk sett av Venezia var en souvenir gondol på flyplassen.

Er helt enig med de andre sine råd, velg jobb/fagområde etter interesse, ikke etter reisevirksomhet, for du kan fort bli veldig lei.

Er heldigvis veldig glad i å reise/fly, og min bedre halvdel er det samme, de beste opplevelsene har vi fått på privatreiser, så rådet må vel bli å få seg en godt betalt jobb du brenner for, så har du råd til å reise i en avslappet modus :-)

Nesten alle skryter av "hvor ille det er" å måtte reise til Las Vegas, eller Los Angeles eller NYC eller Hong Kong…

Men det er ikke så ille. Har du en arbeidsgiver som respekterer din jobb, du respekterer firmaets policy (og behov for å tjene penger), og du trives med det du gjør er reisingen fantastisk. Alle de som sier noe annet bør ta seg en bolle, og forsøke å sitte i et kubekontor på Hamar i et par uker (istedenfor å farte til verdensbyer).

Hva gjør jeg? Jeg selger ting som bråker, og kjøper ett og annet som jeg putter i skapet. Har gått gradene fra gulvet og opp.

Det er fantastisk å si at du er "i Ålesund, men er hjemme til middag".

Jobber som ingeniør i et firma som leverer komponenter til oljeindustrien.

Nok reising for å holde gullkort hos SAS og et par hotellkjeder.
Men selve reisingen er lite glamorøst for oss.. jobber 12-16 timers dager, og sover resten. kansje man får tid til litt sightseeing på hjemreisedagen.

Men det skal sies, hvert eneste sekund jeg sitter på kontoret, så har jeg bare lyst ut å reise igjen :)

Last edited:
Smaken er som baken - men er du i et velfungerende forhold/familie så tror jeg ikke man burde velge jobb etter antall reisedøgn ;)

Det er få av mine mestreisende kollegaer som stortrives med situasjonen.

Hehehe!

Har vel aldri klaget Fnate, synes også resingen er fantastisk selv, men enkelte ganger kan det være i overkant, og du bør ha en familie som takler det. :)

Liker Vegas godt jeg, syter aldri over det! Neste helg har jeg 1 møte i Atlantic City, så hjem igjen.. Rekker en overnatting, noen timer ved spillebordene og flyet hjem igjen. :)

Kjedligere med dagsturene til Oslo,Sogndal, Bodø, Stockholm etc, og det er vel nærmere hverdagen det enn NYC, Vegas, HKG for meg i hvert fall...

Kim

Jobber som ingeniør i et firma som leverer komponenter til oljeindustrien.

Nok reising for å holde gullkort hos SAS og et par hotellkjeder.
Men selve reisingen er lite glamorøst for oss.. jobber 12-16 timers dager, og sover resten. kansje man får tid til litt sightseeing på hjemreisedagen.

Men det skal sies, hvert eneste sekund jeg sitter på kontoret, så har jeg bare lyst ut å reise igjen :)

Blir litt off topic, men hva slags utdannelse har du mcleif? Har tenkt på dette med å bli ingeniør, men karakterene er muligens ikke høye nok til å komme inn på NTNU

Blir litt off topic, men hva slags utdannelse har du mcleif? Har tenkt på dette med å bli ingeniør, men karakterene er muligens ikke høye nok til å komme inn på NTNU

Du trenger ikke gå på NTNU for å bli ingeniør, vet du. Sjekk opp dine muligheter andre steder også. Er mange gode ingeniørskoler rundt om.

Du trenger ikke gå på NTNU for å bli ingeniør, vet du. Sjekk opp dine muligheter andre steder også. Er mange gode ingeniørskoler rundt om.

Okey, så du tror ikke det noen stor forskjell på om du utdanner deg på NTNU eller andre ingeniør skoler når man skal finne seg jobb?

Business controller i oljeservice, hadde tre reiser i fjor. To til India og en til Aberdeen. Mistet gullkortet og har egentlig ikke savnet det, og har ikke noe mål om å reise mer i jobben for reisingens skyld. Det handler mer om å få seg til en jobb man trives i og da er hva man gjør viktigere enn hvor.

Ellers har det vært veldig mange dagsturer med bil til Lier....o'lykke :p

Okey, så du tror ikke det noen stor forskjell på om du utdanner deg på NTNU eller andre ingeniør skoler når man skal finne seg jobb?

Det er det neppe noe fasitsvar på, men det er mer opptil deg selv hvor du får jobb og ikke logoen på vitnemålet ditt. Selv om det finnes kvallitetsforskjeller mellom forskjellige utdanningsinstutisjoner

Last edited:
Jeg ser et ikke ubetydelig antall norske studenter v/IUT i Toulouse som fär godkjent ekvivalens m/sivil-ingeniör-tittelen i Norge etter avlagt eksamen ... dessuten laerer de seg fransk, om det teller ?

Har også mye reising i jobben, men det skyldes i hovedsak at jeg er bussjåfør. Ikke glamorøst, og heller ikke NTNU nivå på utdanningen, men lønna er god (ca 400.000,- med full ansiennitet), og jeg jobber med noe jeg elsker å gjøre.
Kjører ekspressbuss mellom Bodø og Sortland. Busselskapet eier en leilighet her oppe som vi disponerer, og vi får godtgjørelse for mat. Det innebærer mye overnatting og ca 30% av tiden hjemmefra, men jeg har ingen familieforpliktelser, og trives godt med opplegget.
Men det gir jo ingen EBGold eller andre bonusfordeler hos oss, med mindre du liker frikort da. ;)
Hvis du bestemmer deg for at du skal trives med det du gjør, vil du ha mye større suksess. Det er mye annet jeg også ville ha jobbet med. Har for eksempel vurdert å jobbe som traffic dispatch hos et flyselskap, men gidder ikke å begynne å søke på jobber igjen når jeg allerede har en stabil arbeidssituasjon. :)

Lykke til med valget, og jeg håper du vil finne noe du vil trives med. :)

Jeg jobber som bakkemannskap i Widerøe. Reiser i jobb kun hvis det er kurs eller lignende, og det er ikke engang hvert år. Og det er greit nok. Hadde en jobb tidligere med en del reisevirksomhet, mest innenlands. Det er grenser for hvor spennende det er å sitte alene på en restaurant eller hotellrom ett eller annet sted i verden, enten det er i Hamar eller London. De første gangene er det artig, men det blir fort en vane, og det blir fort kjedelig.

OK, jeg kan til dels si meg enig i Fnate i at det er sikkert artig å være på CES i Vegas, reise til Hong Kong og slike steder. HVIS du får litt tid å være turist. Men ofte har du lange arbeidsdager, og rekker ikke stort annet enn middag og en rusletur før du igjen må ta kvelden.

På si driver jeg et barnehjem i Sierra Leone, og det blir en reise dit ihvetfall en gang i året. Jeg er min egen sjef og kan da legge opp til både hvor lenge jeg vil være der, og hvor travel jeg vil at min hverdag skal være. Og det passer meg godt. Da er det moro å reise. Men med fullt arbeidsprogram, slik de fleste har: Finn en jobb med lite reising. De fleste passasjerer jeg møter som reiser ofte, er møkka lei reisingen. Og ville heller vært hjemme.

Heisan youngflier!

Som Frequent Traveller nevner saa er det flere muligheter for ingenioerstudier og selv dro jeg til USA for en del aar siden for aa studerte Aerospace Engineering. Jeg jobber som teknisk direktoer for United Airlines og reiser en del i forbindelse med jobben. Jeg syntes jeg fikk baade pose og sekk da jeg jobber som det jeg trives med og med det jeg trives med... ;)

Som de fleste her nevner saa kan det nok vaere delte meninger om hvor slitsomt jobb reise blir i lengden. Folk som ikke reiser i jobben assosierer ofte reise med ferie, men reise i forbindelse med jobb er nok noe helt annet. Jeg vil ogsaa tro at mange av vaare flygende venner her paa forumet heller ville tilbrakt tiden med familie og venner enn mange doegn i aaret paa hotell... og dette maset med sikkerhetskontroll gjoer det ikke noe bedre.

Jeg tror du skal foelge de raadene som er gitt her allerede og finne noe du vil trives med, saa vil nok resten falle paa plass.

Dag

Back