Kunne tenkt meg å blitt dataingeniør. Holder det med en bachelor der?
Jeg er stipendiat i informatikk, men jeg har også 8 år i IT-industrien før jeg begynte å kjede meg, så jeg kan kanskje kommentere. Jeg reiste også på turer iallfall et par ganger i året mens jeg jobbet kommersielt, New York, Boston, etc.
Så først om mine jobbreiser: I fjor hadde jeg 3 turer til Trondheim, to til Stavanger, en til Dublin, en til Frankfurt, en til Madrid, og en til Sydney. Jeg skal si at jobbreiser på dette nivået er ganske ålreit, bortsett fra om natta, når man ligger i en diger seng alene på et hotellrom og savner kona... Tror ikke helt det er noe man skjønner helt før man blir voksen, men sånn er det altså.
Anyway, om du trenger mer enn en bachelor? Det jeg vil si er at om du er vanvittig god så trenger du ikke utdannelse i det hele tatt. Jeg har jobbet med folk som har droppa ut av skolen som 17-åringer og gjort det meget bra. Men da snakker vi så god at du starter et fri-programvare-prosjekt og får mange brukere, deriblant brukere i næringslivet. Dermed kjenner folk koden din og vet hva du står for.
Du kan også gjøre det brukbart selv om du ikke får så mange brukere, hvis du har en nisje som er interessant og folk kan lese koden din og se at det er bra.
Men hvis du ikke er så god at du kan få oppmerksomhet rundt koden din holder ikke en bachelor, nei. Da blir du en code-monkey, og code-monkeys reiser ikke.
Skjønt, som andre nevner, service-teknikere reiser nok en del mer. Det er en verden jeg ikke kjenner, men jeg kjenner en som ble så traumatisert av jobben at han sluttet å bruke telefon...