Hva jobber dere med?

Helt enig, det sikreste man kan gjøre utdanningsmessig er å bli ingeniør. Etter endt bachelor vil man ofte få så spennende (og lukrative) jobbtilbud at man lokkes vekk fra en evt. mastergrad. Skjedd med flere kompiser av meg, og få av dem har gått på NTNU.

Ja, mangler en del ingeniører. Dog er det ikke en beskyttet tittel, så det er mange stillinger som "bare" kalles ingeniør.
Noe annet er at det er en haug med ingeniører totalt blottet for realkompetanse. Så skal du bli ingeniør, så skader det på ingen måte å få på plass litt realkompetanse først.

Det merkes at det mangler for å si det på en forsiktig måte..... ;) Hilsen en som driver med inspeksjon, sertifisering og denslags. (i den bransjen mangler vi også folk....)

Ja, mangler en del ingeniører. Dog er det ikke en beskyttet tittel, så det er mange stillinger som "bare" kalles ingeniør.
Noe annet er at det er en haug med ingeniører totalt blottet for realkompetanse. Så skal du bli ingeniør, så skader det på ingen måte å få på plass litt realkompetanse først.

Det merkes at det mangler for å si det på en forsiktig måte..... ;) Hilsen en som driver med inspeksjon, sertifisering og denslags. (i den bransjen mangler vi også folk....)

Riktig at ingeniør ikke er en beskyttet tittel, og det finnes en rekke utdanninger og arbeidstitler med ingeniør i navnet, som krever ca. null og niks i realkompetanse. Min erfaring er at også disse utdanningene/jobbene betaler godt for seg. Så etterspørselen etter de er definitivt til stede.

Men man trenger ikke gå på NTNU for å bli sivilingeniør, og få den realkompetansen man forbinder med tittelen :)

Jeg jobber som innkjøper, og har gjort det i over 40 år, noe som har ført til at jeg har reist mye i jobbsammenheng, både i Europa og andre verdensdeler.
Til å begynne med var det morsomt å fly og bo på flotte hoteller, men etterhvert blir de fleste lei det. Det eneste jeg så, var flyplasser (positivt!), motorveier, møterom og hoteller (negativt). Noen ganger var jeg borte en uke, andre ganger var det rett fra jobben og til Fornebo, fly til utlandet, overnatte på hotell, møte neste dag før det var rett tilbake til flyplassen og fly hjem igjen.
Det var en periode hvor jeg fikk "abstinens" hvis jeg ikke hadde vært ute og reist på noen uker, men det gikk over, spesielt etter at vi fikk barn (det var heller ikke særlig populært å måtte reise bort når noen hjemme hadde fødselsdag).
Når det gjelder hva slags utdannelse som lønner seg i dag, så er det klart at ingeniør er et smart valg, men selv om du blir det, er det jo ikke sikkert at det blir noe reising…
Lykke til!

PS.
Ingeniør er ikke en beskyttet titel, men noen «ingeniørtyper» er det, bl.a. sivilingeniør, bioingeniør, o.s.v.
Jeg tror det holder med en bachelor for åå bli dataingeniør.

Kunne tenkt meg å blitt dataingeniør. Holder det med en bachelor der?

Jeg er stipendiat i informatikk, men jeg har også 8 år i IT-industrien før jeg begynte å kjede meg, så jeg kan kanskje kommentere. Jeg reiste også på turer iallfall et par ganger i året mens jeg jobbet kommersielt, New York, Boston, etc.

Så først om mine jobbreiser: I fjor hadde jeg 3 turer til Trondheim, to til Stavanger, en til Dublin, en til Frankfurt, en til Madrid, og en til Sydney. Jeg skal si at jobbreiser på dette nivået er ganske ålreit, bortsett fra om natta, når man ligger i en diger seng alene på et hotellrom og savner kona... Tror ikke helt det er noe man skjønner helt før man blir voksen, men sånn er det altså.

Anyway, om du trenger mer enn en bachelor? Det jeg vil si er at om du er vanvittig god så trenger du ikke utdannelse i det hele tatt. Jeg har jobbet med folk som har droppa ut av skolen som 17-åringer og gjort det meget bra. Men da snakker vi så god at du starter et fri-programvare-prosjekt og får mange brukere, deriblant brukere i næringslivet. Dermed kjenner folk koden din og vet hva du står for.

Du kan også gjøre det brukbart selv om du ikke får så mange brukere, hvis du har en nisje som er interessant og folk kan lese koden din og se at det er bra.

Men hvis du ikke er så god at du kan få oppmerksomhet rundt koden din holder ikke en bachelor, nei. Da blir du en code-monkey, og code-monkeys reiser ikke.

Skjønt, som andre nevner, service-teknikere reiser nok en del mer. Det er en verden jeg ikke kjenner, men jeg kjenner en som ble så traumatisert av jobben at han sluttet å bruke telefon... :-)

Jeg driver innen anlegg, er ikke mye reise der, men er gift med ei grevinne fra russland, så det har blitt noen turer dit i det siste.
Vokste opp med en far fra det gamle DNL/SAS, så det har jo blitt noen turer utenlands.
Gå for det du synes er det rette for deg, du blir nok lei uansett :-D :
Den jobben er ikke funnet opp enda.

Erk

Jobber I subsea/offshore bransjen som kontoransatt, har +- 25 jobbreiser I året, jevnt fordelt innenlands og utenlands, dog mest utenlands I 2013. Jobber mest med kvalifisering av underleverandører (dvs. mange auditer).

Jeg reiser gjerne mer jeg om mulig da jeg virkelig liker og være på tur.

I den bransjen jeg er I så er det forresten stor mangel på ingeniører, og enda mer off topic så har jeg som utdannet økonom vært ansatt både som salgsingeniør og som prosjektingeniør I diverse konsern (bl.a.Kværner), så man trenger absolutt ikke være utdannet som ingeniør for å jobbe som ingeniør :) .

Mvh
Fjordheim

PS! De store I ene skyldes en practical joke fra "min mann" på IT avdelingen vår ifm. ny laptop til meg DS! (får dem ikke bort, an ska få igjen)

Ok, så du har ingen IT-utdanning selv?

Nei, man trenger ikke nødvendigvis å ha IT utdanning for å jobbe innen IT. Faktisk er det vel så viktig å ha fag og/eller bransje kunnskap. Nytter ikke å for eks bare kunne programmere om du ikke skjønner kundens problemstillinger.

Og til de som diskuterer batchlor kontra master, vil jeg alltid anbefale master. Da vil man alltid stille sterkere enn med en lavere grad. Men det er dog ikke sikkert det gir deg noe bedre jobb, da det er opptil deg, men det gjør det lettere og for eks komme på jobbintervju.

Forøvrig jobber med økonomi, men i IT bransjen. Forøvrig har jeg også mange medstudenter som kollegaer, så der et relativt vanlig med økonomer innen IT bransjen. Kanskje ikke så rart da det finner svært mange systemer innen økonomi og administrasjon.

Og til dere som elsker å reise, så blir man fed up noen ganger. I blandt er det ikke akkurat ned glede jeg står opp kl 5 om morgenen for å nå et tidlig fly, for å jobbe hjemmefra i en kortere eller lengre periode. Da er det ikke skryt å måtte si at jeg må til London eller hvor det måtte være. Men jeg vil også si at etter en rolig periode så merker jeg en hvis abstinens. Men vi er alle forskjellige og derfor opplever vi dette med reise, fly, hoteller osv forskjellig, så det er vel ingen fasitsvar her

Gå for det du synes er det rette for deg, du blir nok lei uansett :-D :
Den jobben er ikke funnet opp enda.

Erk

Der (tror og håper jeg) tar du sørgelig feil!

Heldigvis...

Vi er nok et overtall som trives på jobb.

Alle har sine dager som peker ned, men det er forskjell på å ha lyst til å bli hjemme og ikke å ha lyst til å dra på jobben.

Og til dere som elsker å reise, så blir man fed up noen ganger. I blandt er det ikke akkurat ned glede jeg står opp kl 5 om morgenen for å nå et tidlig fly, for å jobbe hjemmefra i en kortere eller lengre periode. Da er det ikke skryt å måtte si at jeg må til London eller hvor det måtte være. Men jeg vil også si at etter en rolig periode så merker jeg en hvis abstinens. Men vi er alle forskjellige og derfor opplever vi dette med reise, fly, hoteller osv forskjellig, så det er vel ingen fasitsvar her[/QUOTE]

Så enig! Men når jeg har krøket meg ut til flyplassen for avgang kl. 06:20 på forblåste Karmøy så er det herlig når "brake set" og man tar av uansett vær, som vi har mye av her, da er man på tur uansett hvor man skal.

Jobber i bransjen som også spyr ut eksos, men da på 4 hjul. Blir lite reising via jobb, som oftest noen møtet i Oslo en gang i blant, så kan vel ikke påstå at gull kortet er rundt hjørnet. Men er forsovet like greit når en har små barn i heimen, ikke planer om å bytte beite heller med det første. Men er man fly gal, så er man :-D

Men når jeg har krøket meg ut til flyplassen for avgang kl. 06:20 på forblåste Karmøy så er det herlig når "brake set" og man tar av uansett vær, som vi har mye av her, da er man på tur uansett hvor man skal.

Hvor er forresten 0620 avgangen blitt av? Skulle bestille billett i forrige uke, men ingen 0620 der.... Så ser ut til å bli litt pes den morgenen.

Hva gjør egentlig en service-tekniker?

Nesten hva som helst men ofte service, tilsyn eller kontroll av kraner,maskiner, utstyr on/off shore. Man jobber ofte for utstyrslevrandører og noen reiser kun innenlands mens andre reiser verden runt. Om du jobber for noen som leverer noe sert til f.eks oljeindustrien er det store muligheter for ca 200 reisedøgn utenlans i året. Mange er bare på plass i tilfelle noe skulle oppstå med utstyret de er ansvarlige for å gjør minimalt.

De fleste er utdannet innen mekaniske fag, automasjon, elektro, prosess og har ofte ingenør utdannelse eller annen utdannelse i tillegg.

Jobber i bransjen som også spyr ut eksos, men da på 4 hjul. Blir lite reising via jobb, som oftest noen møtet i Oslo en gang i blant, så kan vel ikke påstå at gull kortet er rundt hjørnet. Men er forsovet like greit når en har små barn i heimen, ikke planer om å bytte beite heller med det første. Men er man fly gal, så er man :-D

Hvor er forresten 0620 avgangen blitt av? Skulle bestille billett i forrige uke, men ingen 0620 der.... Så ser ut til å bli litt pes den morgenen.

Ja si det den er borte vekk rett og slett, merkelig egentlig, har det pleid å være brukbart belegg på den til og med, ihvertfall når jeg har tatt den, hmm.

Mvh
Fjordheim

Sidan det vart så mykje NTNU- og ingeniørprat kan eg skrive litt. Eg er utanna siv.ing frå NTNU (elektronikk/radio-kommunikasjon), og har jobba med forskningsrelaterte ting siste sju åra. Då har eg fått meg nokre innanlandsturar, ein til to langdistanse-turar og kanskje eit par europaturar i året. Nokre gangar meir, andre gangar mindre. Eg merkar at ein til to vekesturar i halvåret er kvoten min. Meir reising vil eg ikkje ha pga. resten av jobben min, familie og fritid. Men som fleire seier, ein viss abstinens blir det om ein vert heime forlenge. Eg er veldig fornøgd med den fordelinga eg har hatt siste åra, i allefall. Ein del privat reising blir det også (pga. familie), mest innanlands.

Så kan eg berre henge meg på dei som seier at jobbreiser ikkje er berre artig når det står på. Konferansereiser som eg er oftast på er (fagleg)spennande, men det er lange dagar, tidleg opp og seint i seng, så turistkvoten blir liten. Brukar å få ein eller to dagar på destinasjon for å sjå meg litt rundt. Sidan eg jobbar i staten så er det billegaste billett som gjeld. Så får ein heller prøve å legge inn eigne pengar i til dømes Optiontown om det er målet å reise oppgradert.

Ein kommentar til utdanning mm.: Ta den utdanninga du er mest interessert i, men det lønnar seg å kaste eit blikk på kva samfunnet treng, både no og om 3-5-7 år når du er ferdig! Ein treng absolutt ikkje gå på NTNU for å bli ingeniør (finst mange høgskular med bachelor-ingeniør), men skal du ha meir fagleg djupne er kanskje NTNU smart. Og då kjenner eg mange som slit med matten om dei kjem frå ingeniørskule og rett inn i 4.-klasse her. Matte blir ikkje enklare om du må ta meir av det på kortare tid for å ta igjen det klassen din har brukt tre år på. Når det er sagt; fleire av dei flinkaste eg kjenner har gått denne vegen: yrkesfag på vgs + fagbrev (viktig) + påbygging til spes. studiekomp + NTNU. Greier du det er du ein flink fyr/flink jente uansett. For det greier du ikkje med mindre du legg innsats i det :).

Lykke til, både med utdanning og reising!

Finn noe man trives med! Jobbreiser er morsomt om man har muligheten, men det er strevsomt med 200 reisedøgn/år. Får man familie er det greit med få reisedøgn, og heller benytte seg av muligheten til å reise på fritiden til steder man kan slappe av og oppleve andre ting enn møterom og konferansehotell.

En allsidig utdannelse kan være greit å ha. Jeg er økonomiutdannet fra høgskole, har en mastergrad i management, en mastergrad i public health og hovedfag i informatikk (IT). I tillegg har jeg en del fag på dr.-gradsnivå innen ledelse. Jeg jobber innen helsesektoren (research) og får omtrent daglig brukt alle utdannelsene mine. Det er livet det! Reiser nå kun 5-10 jobbreiser i året (stort sett US), men har fått meg en reiseglad kone og en datter som elsker å fly.
Om du liker å reise mye og vil gjøre det i jobbsammenheng, gjør det før du får familie!

Og til dere som elsker å reise, så blir man fed up noen ganger. I blandt er det ikke akkurat ned glede jeg står opp kl 5 om morgenen for å nå et tidlig fly, for å jobbe hjemmefra i en kortere eller lengre periode. Da er det ikke skryt å måtte si at jeg må til London eller hvor det måtte være. Men jeg vil også si at etter en rolig periode så merker jeg en hvis abstinens. Men vi er alle forskjellige og derfor opplever vi dette med reise, fly, hoteller osv forskjellig, så det er vel ingen fasitsvar her

Så enig! Men når jeg har krøket meg ut til flyplassen for avgang kl. 06:20 på forblåste Karmøy så er det herlig når "brake set" og man tar av uansett vær, som vi har mye av her, da er man på tur uansett hvor man skal.[/QUOTE]

Tja, kanskje det, men med mitt reisemønster, dvs ca 25 - 30 utenlandsturer i året, blir det mest mas, men er så heldig å sove godt på korte flyturer så jeg kan kompensere litt. Har fast rutine, på OSL ca 1 time 15 min før avgang, for å innta frokost i loungen. Når jeg kommer ombord i flyet, er det om å gjøre å finne best mulig sittekomfort, og sovne fortest mulig. Er derfor glad de gangene "softblock" as sete ved siden av fungere. Da får jeg sove 30-45 min, og det hjelper. ( Reiser mest mellom OSL-ARN-CPH og HEL )

Pensjonert, pusler pr idag med fly som hobby. Matematikk og Sjakk er mine to andre interesser. Reise pä jobben har jeg opplevet til overdäd, takk ! När jeg nädde hjem önsket kona ä bli tatt ut pä Restaurant, jeg som hadde nettopp overlevd fire arbeids-lunsjer + tre dinners hvor jeg var Host (stil : Operakälleren i STO eller d'Artagnan i OSL osv). Til dere yngre som vurderer ä reise pä jobben, husk at hvis dere oppholder dere mer enn 183 dager i äret i utlandet, da faller man i mange land ut av skatte-systemet som "utflyttet" eller eksports-ernaerer eller hva det heter, hvorved Personlig Skatt = Null ! Selv klarte jeg aldri mer enn 120 dögn i utlandet pr är ; arbeidsgiverens minstekrav var 95 dager ute, ellers betraktet man at jobben ikke ble gjort ! Alle slags gullkort var velkomne, og ble automatisk tildelt av fly-selskapene som head-huntet oss pä jobben og presset kortene sine pä oss !

Til dere yngre som vurderer ä reise pä jobben, husk at hvis dere oppholder dere mer enn 183 dager i äret i utlandet, da faller man i mange land ut av skatte-systemet som "utflyttet" eller eksports-ernaerer eller hva det heter, hvorved Personlig Skatt = Null !

Min bror kommer borti det der. Ganske heftig for en på 22 å tjene ca 800 000 før skatt og så betale kun 8 prosent. For oss vanlige dødlige tilsvarer det en lønn på ca. 1,1 million. Han er elektriker ombord i en båt. Drar å fjaser rundt utenfor Brasil og blir stort sett litt solbrent....

Så bruker han penger som en full sjømann også da. Ok, når storebror møter han ute seff...

Back