Hva jobber dere med?

Jeg er advokat i et større forretningsjuridisk advokatfirma i Oslo. For tiden er jeg i permisjon fra den stillingen for å gjøre tjeneste som dommerfullmektig i Oslo i to år. Det er imidlertid snart over og til våren er jeg tilbake som advokat.

Som dommerfullmektig har det - i embeds medfør - vært null reising utenfor Oslo. På den andre siden har det vært ganske mye privat reiseing.

Som advokat har det blitt noe reising for min del, men det er ikke noe å rope hurra for eller skrive hjem om - synes jeg. Vi har en avdeling på kontoret som reiser til dels mye til Asia, særlig Sør-øst Asia, og det går utelukkende i C klasse med valgfritt selskap (mest Singapore Airlines, LH og BA). For min del er det imidlertid uaktuelt å velge arbeidsfelt/rettsområde eller avdeling på bakgrunn av at det gir mye reiser med fly.

Har jeg lyst på en flytur bestiller jeg en ferie - gjerne i C klasse. Da kan man slappe av og nyte turen, så får man konsentrere seg om arbeidet når man kommer hjem.

Jeg er ogsaa jurist. Jeg jobber for FN og har endel jobbreiser, da gjerne lange til eksotiske stroek. Reising varierer med hva du jobber med innen FN. Vil du jobbe for FN boer du vaere god i spraak. God engelsk er et must, mens fransk og spansk vil aapne flere doerer. Arabisk kan ogsaa vaere nyttig. En vanlig norsk feil er aa tro at engelsk fungerer overalt.

Sant nok. Mitt poeng ovenfor trådstarter var bare at den jevne jurist i Norge vanligvis ikke ender opp med en jobb som innebærer mange internasjonale jobbreiser. Du beviser dog at det motsatte er mulig.

Ellers helt enig med deg. Om du vil ut av Europa for å jobbe (med en juridisk bakgrunn), så er ofte ikke god/meget god engelsk nok. Fransk og arabisk er, etter hva jeg har erfart, de største døråpnerne.

I Europa (EØS/EFTA/e.l.) er det derimot ikke fransken like viktig.

Jobber som Solution Designer i verdens 3rd største IT firma, gift med Air Purser i SAS.
Reiser 0-10 ganger pr år i Norge/Europa med jobben. Hvert skuddår er det en IC reise.
Har vel også ~10 privatreiser pr år.
Blir ikke så mye gullstatus av slikt.

Jobber som artist (dans, sang, teater). For tiden på Gran Canaria, men har freelancet i 15 år. Jobbet i Norwegian som flyvert sist sommer.

Studerer for øyeblikket økonomi, så vi får se hva det byr på av muligheter etterhvert.

Når jeg er hjemme på ferie jobber jeg som Handling Agent for Aviator ved Stavanger Lufthavn Sola. Trives veldig godt i den jobben av en eller annen grunn ;)

Jobber som helikopterpilot og flyr offshore. Kvalifiserer nok til gullkort på ruten ENZV-Ekofisk. Ellers blir det 6-7 jobb/fritidsreiser i året.

Jobber som Lastebilsjåfør hos Bodø Kran & Transport, på fastkjøring hos Post Nord Logistics avd Bodø.

Jobber med å få tatt CE for tiden, slik at jeg kan kjøre Vogntog etterhvert :)

Jobber som servisetekniker innen elektrobransjen med hele Norge som arbeidsplass. Blir masse flyreiser innenlands i løpet av året så blir nok gullkort hos SAS om ikke alt for lenge.
Er ikke veldig spennende med morgenflyet ut fra OSL og flex billett hjem igjen, utenlandsturene blir i ferien og gjerne langt unna.
Blir også utallige timer bak rattet noe som ikke er like morro i vinterstid...

Men som mange andre har sier, finn deg en utdannelse du liker og prøv heller å finn en jobb med reise derifra. Jeg er utdannet elektriker og jobbmulighetene med en elektroutdannelse er ganske mange og store muligheter med reiser rundt om i verden.

En venn av meg som tok fagbrevet samtidig med meg har nå godt over 230 reisedøgn og har "base" i Singapore og USAettellerannetsted. Er noe innen shipping eller oljebransjen han er og får bare en telefon på kvelden at han må komme seg hit og dit så fort som mulig, noe som gjør at han "aldri" får planlagt noe særlig og kan fort bli veldig stressende. Er man glad i fly så er det jo ikke store problemet med en sånn jobb, hvertfall så lange man ikke har eller har planer om noe familie osv.
Vet ikke helt om dette passer her inne, men kan hilse fra han og si at man blir flink til å plukke opp damer siden det fort blir veldig ensomt på sånne turer. Og at det følger med div "sykdommer" på sånne reiser, det får dere tolke fritt ;)

Nesten hva som helst men ofte service, tilsyn eller kontroll av kraner,maskiner, utstyr on/off shore. Man jobber ofte for utstyrslevrandører og noen reiser kun innenlands mens andre reiser verden runt. Om du jobber for noen som leverer noe sert til f.eks oljeindustrien er det store muligheter for ca 200 reisedøgn utenlans i året. Mange er bare på plass i tilfelle noe skulle oppstå med utstyret de er ansvarlige for å gjør minimalt.

De fleste er utdannet innen mekaniske fag, automasjon, elektro, prosess og har ofte ingenør utdannelse eller annen utdannelse i tillegg.

Servicetekniker er jo ett uhyre bredt begrep da. Jeg er servicetekniker. Står hvertfall det på visitkortet mitt. Jobber med servicearbeid innenfor telekommunikasjonsfaget.
Kjenner også en annen kar som jobber i Autronica, som driver med brannalarmsystemer og sånn. Han er også servicetekniker, men han sjekker, har vedlikehold, og programmerer opp brannsentraler.

Jag är civilingenjör (examen för snart 30 år sedan). Under de 30 åren har resdagarna varierat beroende på vilket jobb jag har haft.
Är enig med de flesta här, det viktiga är vad du vill arbeta med. Sedan kan du hitta en arbetsgivare med rätt antal resdagar.
Vill du resa mycket kan du bli servicetekniker inom pappersindustri, off-shore eller liknande. Resor med lång distans och få dagar på plats. Pandion kommer fort då.
Min uppfattning är att upp till 10 utlandsresor per år kan ses som en förmån. Blir det mer så blir det en börda.
Just nu har företaget jag jobbar på blivit en del av en större mer internationell koncern. Det har gett fler utlandsresor, ca 5 per år. Passar mig bra just nu.
Kom också ihåg att det kan vara lika intressant att ha bra ledighetsförmåner. Flygresor är fortfarande riktigt billiga. Att kunna flyga tor till New York för 3000 kr fanns inte på kartan för 30 år sedan..

Jeg jobber som seniorrådgiver innen fysisk samfunnsplanlegging og utredning i et stort og internasjonalt rådgivningsfirma. Jeg har ikke et fast reisemønster, men flyr kanskje mellom 1 og 2 ganger i måneden i snitt. For tiden reiser jeg i forbindelse med prosjekter i Bergen og Trondheim og har i senere tid reist i forbindelse med prosjekter i Kristiansand, Bodø og Tromsø. Det blir også en del bilkjøring internt på Østlandet. Siden mitt fagområde er tett knyttet opp til det norske lovverket, jobber jeg aldri med utenlandsprosjekter og reiser derfor heller ikke til utlandet i jobbsammenheng, med unntak av i forbindelse med "fagturer" i regi av arbeidsgiver.

Last edited:
Sant nok. Mitt poeng ovenfor trådstarter var bare at den jevne jurist i Norge vanligvis ikke ender opp med en jobb som innebærer mange internasjonale jobbreiser. Du beviser dog at det motsatte er mulig.

Ellers helt enig med deg. Om du vil ut av Europa for å jobbe (med en juridisk bakgrunn), så er ofte ikke god/meget god engelsk nok. Fransk og arabisk er, etter hva jeg har erfart, de største døråpnerne.

I Europa (EØS/EFTA/e.l.) er det derimot ikke fransken like viktig.

Jeg er ikke uenig, jeg bare fulgte opp siden vi begge er jurister, men med svaert forskjellige arbeidsomraader. Fransk er ikke saa viktig i EØS/EFTA, og engelsk holder stort sett, men ogsaa her kan det vaere nyttig, saerlig for aa apne litt doerer paa det mer uformelle plan som ogsaa kommer godt med i arbeidssammenheng. I Norge holder stort sett norsk og engelsk. FN-jobbing krever jo i 99 % av tilfellene at man er basert utenfor Norge, det kan vaere alt fra de mest utfordrende steder til New York og Geneve. .

Jeg jobber som vaktleder på flyplassen i MJF. Har også en tillegsfunksjon i WF som cargo inspektør. Dette medfører en god del reising i jobben, men stort sett kun innenlands. Mye med WF og en del med SK. Trives godt med jobben på flyplass.

Det er ca 16 år siden jeg begynte som yrkespilot og jeg får stadig sterkere tvil om jeg vil pensjonere meg i yrket.

Hallais Cloudius.

Jeg er lokfører i NSB. Om du jobber for Sas, har noen av dine eks-kollegaer blitt mine nå. Om du ikke har passert 55 kan du vurdere denne jobben. Du kommer hjem etter hver eneste vakt og variasjonen er veldig god, spesielt hvis du er stasjonert i Oslo.

Grunnlønn er ca 408 000 + variable tillegg på minst 150k-500k (alt ettersom hvor mye du gidde å jobbe overtid/si ja til vaktendringer)

Om du noen gang skulle bli lei av å være pilot så husk at NSB trenger plenty av lokførere de neste årene.

Rådgiver i staten. Reiser t/r OSL_BGO en gang i uken fremover. Spennende? Nåja. Greit å få rørt på seg litt. Kanskje OK å bruke litt av arbeidstiden i et fly :) Ta med seg avisen så man har noe på flyplassen og, så går det nok fint.

Interessant tråd dette. Selv jobber jeg som lærer i vgs - en fin tilværelse! Har kanskje en jobb- eller fagforeningsrelatert flyreise til Oslo i året, og en tur til det europeiske utlandet hvert skuddår. Ut over det flyr jeg en del for egen regning.

Det er jo lett å merke seg de forretningsreisende når man er på flyplasser i morgen- og ettermiddagsrushet. Jeg synes egentlig få av dem ser særlig glade ut. Om morgenen er de forvåkne av å ha stått alt for tidlig opp, og om ettermiddagen trøtte og desillusjonerte av kjedelige konferanse, stressende forhandlinger og kanskje lengre hotellopphold med mye usunn mat og drykk - egentlig ingen tilværelse å trakte etter, spør du meg.

Men er man nå engang interessert i fly, så er jo flyplasser og fly kjekke steder å oppholde seg.

Hallais Cloudius.

Jeg er lokfører i NSB. Om du jobber for Sas, har noen av dine eks-kollegaer blitt mine nå. Om du ikke har passert 55 kan du vurdere denne jobben. Du kommer hjem etter hver eneste vakt og variasjonen er veldig god, spesielt hvis du er stasjonert i Oslo.

Grunnlønn er ca 408 000 + variable tillegg på minst 150k-500k (alt ettersom hvor mye du gidde å jobbe overtid/si ja til vaktendringer)

Om du noen gang skulle bli lei av å være pilot så husk at NSB trenger plenty av lokførere de neste årene.

Takker fior tipset. Det er flere som har vurdert/vurderer det alternativet :)
Også jeg har det på listen over alternativer, så får vi se hva man ender opp med til slutt :-)

(...)
Kom också ihåg att det kan vara lika intressant att ha bra ledighetsförmåner. Flygresor är fortfarande riktigt billiga. Att kunna flyga tor till New York för 3000 kr fanns inte på kartan för 30 år sedan..

Et meget godt poeng. Min (ikke særlig dristige) spådom er at vi i fremtiden vil se mindre av forretningsreiser med fly, og de reisene som gjøres vil gjennomgående bli gjort på lavere klasser. Jeg tror vi vil se en del av luksusen forsvinne, og at innovasjonen kommer til å være på områder som kan forbedre produktivitet underveis og gjøre reisen mer effektiv. Ekstra komfort, i form av liggeseter etc, vil være forbeholdt de tilfellene der man skal rett på jobb på destinasjonen. En del virksomheter/bransjer har allerede innført strengere policies på dette området, og det er bare et tidsspørsmål før de aller, aller fleste andre følger etter. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere å få en jobb der man får reise mye og i høyere klasser.

Nei, da er det nok bedre for en fly-geek, som Bengt skriver, å gå for en kombinasjon av grei lønn og gode ferie- og permisjonsordninger. Fleksitid, avspasering av overtid og ekstra feriedager ved jul- og påske (utover de 5 ukene som er vanlig i Norge) er kanskje den beste muligheten man har til å få fløyet mer og sett mer av verden (og da ikke bare innsiden av kontorer og forretningshoteller). Med normalt godt norsk lønnsnivå og dagens priser på flyreiser, så vil man med litt fornuftig prioritering ha anledning til å ta seg mange utlandsturer i løpet av et år - om man holder seg borte fra F- og C-klasse, da. ;)

Et meget godt poeng. Min (ikke særlig dristige) spådom er at vi i fremtiden vil se mindre av forretningsreiser med fly, og de reisene som gjøres vil gjennomgående bli gjort på lavere klasser. Jeg tror vi vil se en del av luksusen forsvinne, og at innovasjonen kommer til å være på områder som kan forbedre produktivitet underveis og gjøre reisen mer effektiv. Ekstra komfort, i form av liggeseter etc, vil være forbeholdt de tilfellene der man skal rett på jobb på destinasjonen. En del virksomheter/bransjer har allerede innført strengere policies på dette området, og det er bare et tidsspørsmål før de aller, aller fleste andre følger etter. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere å få en jobb der man får reise mye og i høyere klasser.

Er det virkelig noen grunn til å tro at liggeseter vil bli borte i framtiden?
Sikkert riktig at mange bedrifter ikke betaler for business, men antall fritidsreiser i business øker til gjengjeld ganske mye.

Back