Frakt på OSL

Re: Frakt på OSL

Virker som planene LKL-OSL nå tar høyde for to ukentlige rotasjoner med Oslo-maskinen til DHL, altså A300F. Men dette er foreløpig kun rykter i markedet. Spennende hvis de får dette til.

Espen
 
Re: Frakt på OSL

Iom. at det bygges ny frakt (fisk/sjømat?) terminal på Lakselv, noen som vet om det vurderes direkte ruter derfra, eller vil det satses på å ta alt via OSL?
 
Re: Frakt på OSL

Iom. at det bygges ny frakt (fisk/sjømat?) terminal på Lakselv, noen som vet om det vurderes direkte ruter derfra, eller vil det satses på å ta alt via OSL?

Utfordringen med andre flyplasser enn OSL er fraktbalansen. Nesten all innkommende på flyene skal til Østlandsområdet der lagrene er og majoriteten av befolkningen bor. Alternativet er at frakterne flyr tomme til Lakselv men det koster mye.
 
Re: Frakt på OSL

I følge en artikkel på newstodate.aero (bak betalingsmur) så ryktes det om ytterligere kapasitet fra OSL, og nevnes konkret mer 747F kapasitet i samarbeid med fiskenæringen

Med Turkish som nå også begynner fly, blir det mye som skal ut på tirsdager:
Qatar 2x, Emirates, Korean, Cargolux, Airbridge, Turkish, samt både DHL og UPS har mye fisk ut. Itillegg kommer DHL sin tur til fra Lakselv
 
Last edited:
Re: Frakt på OSL

I følge en artikkel på newstodate.aero (bak betalingsmur) så ryktes det om ytterligere kapasitet fra OSL, og nevnes konkret mer 747F kapasitet i samarbeid med fiskenæringen

Med Turkish som nå også begynner fly, blir det mye som skal ut på tirsdager:
Qatar 2x, Emirates, Korean, Cargolux, Airbridge, Turkish, samt både DHL og UPS har mye fisk ut. Itillegg kommer DHL sin tur til fra Lakselv

DHL sender mange vogntog daglig fra OSL til ARN,CPH,AMS og Tyskland.
Kan det være Asiana Cargo som kommer tilbake tro med 747?
 
Re: Frakt på OSL

Det er jo ting som tyder på at ruteutvikling og proaktivt salgsarbeide fungerer jo og at "flyselskapene uansett kommer dersom det er marked for det" - taktikken ikke helt stemmer:D. Og OSL har vel og merke kun ansatt 1 stk person til dette som til de grader har skapt resultater.
 
Re: Frakt på OSL

QR Cargo sier at de ønsker å øke antall fligther fra OSL dersom de får forpliktelser fra eksportørene.
 
Re: Frakt på OSL

Litt om veksten på OSL det siste året, samt litt om strategien videre ved at de ikke bare ønsker ukritisk alle aktører skal komme med kapasitet


http://ilaks.no/mange-vil-ha-men-det-er-ikke-alle-som-far-vi-prover-a-vaere-intelligente/
I januar og februar i 2016 gikk 26 % av all sjømat som ble eksportert til utlandet fra Norge med fraktfly fra Oslo lufthacn. Samme tall for samme måneder i 2017 var 41 %.

Mens det var 7-8 ukentlige fraktere – cargofly som utelukkende benyttes til frakt – innom i januar/februar 2016, vil det fra april i år være 16.

Totalt har de fra 2016 til 2017 hatt en økning i ukentlige fraktavganger som hentet ut sjømat fra Oslo lufthavn på 84 %. Det har bidratt til at den totale frakttonnasjen ved flyplassen har økt med 14 % fra 2016 til 2017.
 
Re: Frakt på OSL

Et par artikler fra Hangar av interesse:

Tirsdag 23. mai 2017 vil gå ned i historiebøkene som en dag da Oslo Lufthavn satte rekord i antall tonn med frakt som blir fløyet ut fra flyplassen.

Nesten 1000 tonn skal i løpet av dagen i dag hentes av egne fraktfly, og tas med av ordinære passasjerfly.


Martin Langaas, Cargosjef ved Oslo Lufthavn
-Det er en historisk dag i dag på Oslo Lufthavn og den travleste dagen vi noen gang har hatt her. Totalt er det 11 egne dedikerte fraktfly som kommer innom flyplassen og henter frakt som skal flys ut i verden sier Martin Langaas som er sjef for Cargo på Oslo Lufthavn til Hangar.no.

http://www.hangar.no/historisk-dag-pa-oslo-lufthavn-nesten-1000-tonn-frakt-skal-flys-ut-fra-flyplassen/


Norge og Kina er enige om en ny lakseavtale som åpner for et viktig marked for eksport av laks.En slik ny avtale kan åpne for enda flere fraktfly på Oslo Lufthavn.Kina er Norges viktigste handelspartner i Asia og et viktig marked for norsk sjømat.

http://www.hangar.no/ny-lakseavtale-med-kina-pa-plass-kan-bety-flere-fraktfly-pa-oslo-lufthavn/
 
Re: Frakt på OSL

Hvem taper på dette? Tog? Skip? Trailer? (-bransjene, de har nok bedre faglige uttrykk).
Eller har vi bare økt produksjonen og fyllt opp våre fjorder med fiskemærer?
 
Re: Frakt på OSL

Skip er lite egnet til frakt av ferskmat .. ;)

De som taper er nok trailerne som fraktet fisken til andre flyplasser, men jeg tipper det økede totalvolumet holder dem busy likevel.
 
Re: Frakt på OSL

CPH har allerede mistet Korean Cargo, Singapore Cargo, Etihad Cargo samt at Emirates Cargo nå nesten er ute (bare 1u sammenlignet med 10u på det meste). Den eneste som gjenstår er China Cargo utover the usual suspects (DHL, UPS og FedEx). Kan nok være at Finnair pax og SAS pax også merker noe.
 
Fraktfly på OSL

Hvilke dager er det flest fraktfly på OSL?
Jeg har forsøkt å finne en oversikt over dette men finner det ikke.
 
Re: Frakt på OSL

Info om den nye sjømatterminaler på OSL på Hegnar.no samt førsteside oppslag og mer utfyllende i Finansavisen i dag:

Avinor skal bygge verdens største sjømatsenter- og terminal på Gardermoen, og søker investorer som kan bidra med 800 millioner kroner.

Norsk laks er det største flyfraktproduktet i Europa. Daglig sendes det 600 tonn laks fra Gardermoen til Asia, Afrika og Nord-Amerika, skriver Finansavisen.

– Det folk ikke vet er at Norge er det største fraktmarkedet blant de nordiske landene, og står for 50 prosent av denne transporten, sier fraktsjef Martin Langaas i Avinor. Over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivå.

– En frakter i uken med norsk sjømat gir en ekstra årlig eksportverdi på en kvart milliard kroner, forklarer Langaas.

Ved verdens første sjømatsenter i sitt slag skal det håndteres 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn per dag. Det betyr at det skal ta unna for 160 lastebiler om dagen, og kunne pakke to fraktfly i timen med sjømat.

Avinor har leid inn Pareto som tilrettelegger, og går i markedet etter investorer som kan stille med 800 millioner kroner. Byggingen er ventet å starte 1. januar 2019.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Avinor-jakter-800-mill.-til-Gardemoen-utvidelse
 
Re: Frakt på OSL

Martin kliner på! Det burde ikke være noe problem å skaffe de 800 millionene. Både de store sjømatselskapene og andre står nok klare med lommebøkene.
 
Back
Top