Iom. at det bygges ny frakt (fisk/sjømat?) terminal på Lakselv, noen som vet om det vurderes direkte ruter derfra, eller vil det satses på å ta alt via OSL?
Kongekrabber fra Finnmark er ettertraktet blant verdens topprestauranter. På vei til markedene sjekker de inn på et «hotell» ved Gardermoen - i påvente av å flys ut til luksusrestauranter i Asia og Nord-Amerika.
I følge en artikkel på newstodate.aero (bak betalingsmur) så ryktes det om ytterligere kapasitet fra OSL, og nevnes konkret mer 747F kapasitet i samarbeid med fiskenæringen
Med Turkish som nå også begynner fly, blir det mye som skal ut på tirsdager:
Qatar 2x, Emirates, Korean, Cargolux, Airbridge, Turkish, samt både DHL og UPS har mye fisk ut. Itillegg kommer DHL sin tur til fra Lakselv
Ato Tewolde som fulgte med på den aller første flyvningen fra Addis Ababa til Oslo, ser for seg å også starte en ren fraktflyvning til Oslo Lufthavn.
I januar og februar i 2016 gikk 26 % av all sjømat som ble eksportert til utlandet fra Norge med fraktfly fra Oslo lufthacn. Samme tall for samme måneder i 2017 var 41 %.
Mens det var 7-8 ukentlige fraktere – cargofly som utelukkende benyttes til frakt – innom i januar/februar 2016, vil det fra april i år være 16.
Totalt har de fra 2016 til 2017 hatt en økning i ukentlige fraktavganger som hentet ut sjømat fra Oslo lufthavn på 84 %. Det har bidratt til at den totale frakttonnasjen ved flyplassen har økt med 14 % fra 2016 til 2017.
Tirsdag 23. mai 2017 vil gå ned i historiebøkene som en dag da Oslo Lufthavn satte rekord i antall tonn med frakt som blir fløyet ut fra flyplassen.
Nesten 1000 tonn skal i løpet av dagen i dag hentes av egne fraktfly, og tas med av ordinære passasjerfly.
Martin Langaas, Cargosjef ved Oslo Lufthavn
-Det er en historisk dag i dag på Oslo Lufthavn og den travleste dagen vi noen gang har hatt her. Totalt er det 11 egne dedikerte fraktfly som kommer innom flyplassen og henter frakt som skal flys ut i verden sier Martin Langaas som er sjef for Cargo på Oslo Lufthavn til Hangar.no.
Norge og Kina er enige om en ny lakseavtale som åpner for et viktig marked for eksport av laks.En slik ny avtale kan åpne for enda flere fraktfly på Oslo Lufthavn.Kina er Norges viktigste handelspartner i Asia og et viktig marked for norsk sjømat.
Hvilke dager er det flest fraktfly på OSL?
Jeg har forsøkt å finne en oversikt over dette men finner det ikke.
Tirsdager uten tvil, da kommer de alle samme. 10-12 stk er det vel.
Avinor skal bygge verdens største sjømatsenter- og terminal på Gardermoen, og søker investorer som kan bidra med 800 millioner kroner.
Norsk laks er det største flyfraktproduktet i Europa. Daglig sendes det 600 tonn laks fra Gardermoen til Asia, Afrika og Nord-Amerika, skriver Finansavisen.
– Det folk ikke vet er at Norge er det største fraktmarkedet blant de nordiske landene, og står for 50 prosent av denne transporten, sier fraktsjef Martin Langaas i Avinor. Over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivå.
– En frakter i uken med norsk sjømat gir en ekstra årlig eksportverdi på en kvart milliard kroner, forklarer Langaas.
Ved verdens første sjømatsenter i sitt slag skal det håndteres 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn per dag. Det betyr at det skal ta unna for 160 lastebiler om dagen, og kunne pakke to fraktfly i timen med sjømat.
Avinor har leid inn Pareto som tilrettelegger, og går i markedet etter investorer som kan stille med 800 millioner kroner. Byggingen er ventet å starte 1. januar 2019.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.