Frakt på OSL

Re: Frakt på OSL

Bygger ut med egen sjømatterminal

I dag er det for lite flykapasitet ut fra Norge for å dekke opp for den økte etterspørselen etter fersk sjømat til Asia og Nord-Amerika. Å fly sjømat ut til verden raskt er viktig for sjømatnæringa - og nå skal det bygges ut på Gardermoen.

– Planen er et meget stort terminalområde, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, til NRK.

Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden, men kun 30 prosent flys fra Oslo lufthavn. Resten kjøres med lastebil til andre steder i Europa for så å bli flydd videre til andre kontinenter der ifra.

Fly med fisk
Det nye bygget har en prislapp på 800 millioner kroner, og blir ett av verdens mest avanserte – på totalt 15000 kvadratmeter og med flere etasjer

https://www.nrk.no/norge/bygger-egen-sjomatterminal-pa-gardermoen-1.13245637
 
Re: Frakt på OSL

Dette har da vært annonsert før?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Re: Frakt på OSL

Dette har da vært annonsert før?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Du blander ikke med roadfeeders terminalen a? Den er ferdig bygd men har ikke flyoppstillingsplasser.
Nye sjefen for frakt på OSL har lovet mere detaljer imorgen.
 
Last edited:
Re: Frakt på OSL

Avinor lanserer incentiver for frakt:

Avinor ønsker å legge mer til rette for flyfrakt gjennom etablering av nye fraktruter og nye terminaler tilknyttet flyplassene.

En sterkt vekst i norsk eksportnæring aktualiserer i stadig større grad behovet for effektiv logistikk ut i verdensmarkedene.

I 2016 lanserte Avinor en egen strategi for flyfrakt med hovedfokus på Oslo lufthavn for ytterligere å kunne legge til rette for norsk eksportnæring og befeste Norge som det største flyfraktmarkedet i Norden.

- I løpet av fjoråret økte antall ukentlige fraktflygninger på over 100 tonn med 85 prosent, med en samlet kapasitetsøkning i antall tonn på 102 prosent. Dette er ny kapasitet som er helt nødvendig dersom norsk sjømateksport skal kunne fortsette å være konkurransedyktig i årene som kommer. I tillegg opplevde vi en stor vekst på ekspressgods som fraktes av flyselskapene som daglig flyr til og fra Avinors flyplasser, sier cargosjef i Avinor, Martin Langaas.

http://media.avinor.no/news/avinor-lanserer-oppstartstoette-for-fraktruter-til-inn-og-utland-217633

Nye koster der oppe, en helt annen holdning og endelig noen som ser verdien av å arbeide proaktivt for ruter og frakt. #nyvaffelrøre
 
Re: Frakt på OSL

Eg snakket med en som selger fisk i Asia for Lerøy seafood i går, og han var overbevist om at dette bare er begynnelsen. Han mener at vi kommer til å exportere mye mere fisk i årene fremover
 
Re: Frakt på OSL

Det fraktes en del kongekrabbe via HEL, ARN og CPH som de nå skal forsøke å ta via OSL. Kongekrabbe har betraktlig høyre pris pr kilo enn annen flyfrakt så dette er high yield for selskapene.
 
Re: Frakt på OSL

Det snakkes om to ukentlige flyginger med B737. Kan det være snakk om å utnytte ledig kapasitet på dagtid med TNT sin maskin? Hvis flygerne har disponibel tid igjen da.

Espen
 
Re: Frakt på OSL

Det fraktes en del kongekrabbe via HEL, ARN og CPH som de nå skal forsøke å ta via OSL. Kongekrabbe har betraktlig høyre pris pr kilo enn annen flyfrakt så dette er high yield for selskapene.

Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.
 
Re: Frakt på OSL

Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.

Hvis du scroller litt opp i denne tråden så ser du at dette allerede er under planlegging.
 
Re: Frakt på OSL

Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.


Slik jeg har forstått det er det faktisk mer tidskritisk siden de er levende, da en kongekrabbe ikke lever veldig lenge på land. Man kan blant annet "bade" de underveis, og er litt av det jeg tror er tanken her å bruke OSL som krabbehub. Etter et bad så nullstilles klokken så gjelder det raska på så krabben kan leveres levende på markedet i Tokyo
 
Re: Frakt på OSL

Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.

Vel, det at krabbene er levende gjør at de har det ekstremt travelt. Husk at de fraktes ute av vann.
Man har et tidsvindu på 36-40 timer for å få krabbene tilbake i vann fra de tas opp. Så man har et tidspress uten like.

Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.

S
 
Re: Frakt på OSL

Er det ikkje også noko med at om ein dør (eller mister ein lem) så blir det ein slags kjederaksjon også? Meinar å ha sett noko slikt på "Deadliest catch".
 
Re: Frakt på OSL

Er det ikkje også noko med at om ein dør (eller mister ein lem) så blir det ein slags kjederaksjon også? Meinar å ha sett noko slikt på "Deadliest catch".

Det er heldigvis ikke så mange i hver boks. Så hvis det "sprer" seg så er det begrenset hvor mange som får det med seg...

Man må alltid regne med en viss dødelighet på slike sendinger. Og da er det jo
om å gjøre å minimere potensialet for det.

S
 
Re: Frakt på OSL

Vel, det at krabbene er levende gjør at de har det ekstremt travelt. Husk at de fraktes ute av vann.
Man har et tidsvindu på 36-40 timer for å få krabbene tilbake i vann fra de tas opp. Så man har et tidspress uten like.

Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.

S

Krabbe fra Finnmark til Europa er vel kanskje en av de få tingene det er noe poeng å satse på flyfrakt for, siden både avstanden er lang og tiden kritisk? Ref snakket om rute fra Lakselv til Oslo. Laks er jo lastebil mye mer fornuftig (og billigere)
 
Re: Frakt på OSL

Krabbe fra Finnmark til Europa er vel kanskje en av de få tingene det er noe poeng å satse på flyfrakt for, siden både avstanden er lang og tiden kritisk? Ref snakket om rute fra Lakselv til Oslo. Laks er jo lastebil mye mer fornuftig (og billigere)

De store markedene for krabber er i østen, og da spesielt Sør-Korea.
Dit går det uhorvelige mengder.

Med riktig timing, så kan man greie å levere innenfor 30-36 timer til Korea fra man henter dem opp av vannet i Finnmark. Men man må ha en setup som er ganske stabil for å få det til. Samt tilgang til fly...

"Problemet" med fly innenfor Europa er at det er lite fraktfly, og det er ikke store mengdene som går. Men at det er et potensiale hvis man flyr ned fra Finnmark er helt klart.

Fisk kan være et ekstra produkt på en slik maskin, for å fylle opp og tjene litt ekstra. Man vil ikke kunne belaste det samme, men det kan være med å skape noen gode muligheter for enkelte fiskeprodukter som har behov for raskere fremføring.

S
 
Re: Frakt på OSL

Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.



S


Men det kommer vel helt an på om de kan få noe frakt med inn, om ikke de tjener vilt med penger på krabben.

Det var snakk om en frakt rute med fisk direkte fra HAU til en by i US for en del år tilbake, da skrontet det på frakt inn. Var nok fisk å få fra lokale produsenter, og de ville spare trailer frakt over fjellet, som også er litt væravhengig i vintersesongen. Flyplassen begrenser seg vel til max 737 frakter.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top