I dag er det for lite flykapasitet ut fra Norge for å dekke opp for den økte etterspørselen etter fersk sjømat til Asia og Nord-Amerika. Å fly sjømat ut til verden raskt er viktig for sjømatnæringa - og nå skal det bygges ut på Gardermoen.
– Planen er et meget stort terminalområde, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, til NRK.
Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden, men kun 30 prosent flys fra Oslo lufthavn. Resten kjøres med lastebil til andre steder i Europa for så å bli flydd videre til andre kontinenter der ifra.
Fly med fisk
Det nye bygget har en prislapp på 800 millioner kroner, og blir ett av verdens mest avanserte – på totalt 15000 kvadratmeter og med flere etasjer
Dette har da vært annonsert før?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Avinor ønsker å legge mer til rette for flyfrakt gjennom etablering av nye fraktruter og nye terminaler tilknyttet flyplassene.
En sterkt vekst i norsk eksportnæring aktualiserer i stadig større grad behovet for effektiv logistikk ut i verdensmarkedene.
I 2016 lanserte Avinor en egen strategi for flyfrakt med hovedfokus på Oslo lufthavn for ytterligere å kunne legge til rette for norsk eksportnæring og befeste Norge som det største flyfraktmarkedet i Norden.
- I løpet av fjoråret økte antall ukentlige fraktflygninger på over 100 tonn med 85 prosent, med en samlet kapasitetsøkning i antall tonn på 102 prosent. Dette er ny kapasitet som er helt nødvendig dersom norsk sjømateksport skal kunne fortsette å være konkurransedyktig i årene som kommer. I tillegg opplevde vi en stor vekst på ekspressgods som fraktes av flyselskapene som daglig flyr til og fra Avinors flyplasser, sier cargosjef i Avinor, Martin Langaas.
Det fraktes en del kongekrabbe via HEL, ARN og CPH som de nå skal forsøke å ta via OSL. Kongekrabbe har betraktlig høyre pris pr kilo enn annen flyfrakt så dette er high yield for selskapene.
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.
Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.
Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.
Er det ikkje også noko med at om ein dør (eller mister ein lem) så blir det ein slags kjederaksjon også? Meinar å ha sett noko slikt på "Deadliest catch".
Vel, det at krabbene er levende gjør at de har det ekstremt travelt. Husk at de fraktes ute av vann.
Man har et tidsvindu på 36-40 timer for å få krabbene tilbake i vann fra de tas opp. Så man har et tidspress uten like.
Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.
S
Krabbe fra Finnmark til Europa er vel kanskje en av de få tingene det er noe poeng å satse på flyfrakt for, siden både avstanden er lang og tiden kritisk? Ref snakket om rute fra Lakselv til Oslo. Laks er jo lastebil mye mer fornuftig (og billigere)
Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.
S
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.