OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Cockpitview

ScanFlyer Gold
OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Gardermoen Perishable Center (GPC) har åpnet ny terminal og fordobler dermed kapasiteten ut fra OSL. Det påpekes hvilken fordel dette er i arbeidet mot nye interkontinentale forbindelser.

Artikkelen peker også på utfordringen med retningsbalansen, noe som i høy grad favoriserer bukfrakt med interkontinentale pax maskiner ut av OSL fremfor flere rene frakt maskiner.


For å sette mengden i perspektiv så håndterer Gardermoen Perishable Center 219ton laks pr dag ut fra OSL! Da snakker vi bare laks. Skalldyr og annen fisk kommer i tillegg. Med farten norsk sjømat har inn i 2016, vil selv disse rekordtallene bli satt i skyggen når 2016 summeres neste år.

I 2011 håndterte selskapet 28.000 tonn laks i året. I fjor stoppet vektene på 80.000 tonn. Sammen med et par mindre aktører gjør disse mengdene ved GPC Oslo Lufthavn til verdens i særklasse største flyplass for frakt av sjømat.

- Det er så mye laks som skal av gårde, at vi har flykapasitet til å sende bare rundt 70 prosent av fisken herfra. Resten må vi kjøre med lastebil til flyplassene i Amsterdam, Frankfurt, London, København og Stockholm for å få dem raskt nok frem til forbrukerne i Japan, Korea og USA.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Folk-i-Asia-kan-fa-ferskere-norsk-laks-enn-Oslo-folk-8334735.html
 
Last edited:
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Kan man se noen kortsiktige effekter av dette, enten av nye aktører eller økning i eksisterende kapasitet? Eller er det bare en viktig brikke under langsiktige arbeidet?
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Kan man se noen kortsiktige effekter av dette, enten av nye aktører eller økning i eksisterende kapasitet? Eller er det bare en viktig brikke under langsiktige arbeidet?

Arbeidet mot nye IC aktører er svært langsiktig. Tidligere har man ikke klart å benytte de ulike interessene som danner forutsetningen for nye ruter. Næringsliv, turisme og flyfrakt. Det er først i de siste årene at man kan se en tydelig endring i hvordan flyfrakten fra OSL legges inn i arbeidet mot konkrete nye etableringer.

Ironisk nok har jo flere av våre nabo flyplasser sett verdien av norsk eksport av laks før OSL gjorde det...

Forutsetningen for å kunne dra nytte av dette er å ha selskaper som faktisk kan håndtere denne typen frakt og volumer gjennom sine operasjoner.

Uten å ha fått det bekreftet så har jeg hørt rykter at både TG og EK i perioder har spekulert i å bevisst begrense antall seter til salgs for å heller få med mer fisk. Dersom dette er sant, viser det jo med all tydelighet hvilken fordel OSL har med å legge dette volumet inn i arbeidet med nye ruter!

Som sagt tidligere, så har dette så til de grader vært forsømt under tidligere regime at jeg tror ikke vi skal forvente frukter innen den nærmeste tiden.
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

EK får jo levert nye A380 hele tiden så finnes det en mulighet for at EK kan sette inn A380 på DXB-OSL-DXB pga fraktkapasiteten? Eventuelt verdens første A380 med ekstra frakt i det som er nedre passasjer etasje på dagens A380?
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

EK får jo levert nye A380 hele tiden så finnes det en mulighet for at EK kan sette inn A380 på DXB-OSL-DXB pga fraktkapasiteten? Eventuelt verdens første A380 med ekstra frakt i det som er nedre passasjer etasje på dagens A380?

Litt av utfordringen med A380 slik den ser ut i dag har litt dårligere frakt-kapasitet en 77W har.

En kombi-utgave av 380'en er jeg usikker på hvordan hadde fungert. Personlig tror jeg heller en kombi-variant av 747-8i hadde vært stilig. Men om EK hadde gått for et sånn fly? Tviler.
 
OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Alternativet er nok en 77F et par dager i uka hvis det skal økes. En A380 vil fraktmessig være et tilbakeskritt.

Men som alltid .. Frakt motsatt vei er også en utfordring ..,
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Litt av utfordringen med A380 slik den ser ut i dag har litt dårligere frakt-kapasitet en 77W har.

En kombi-utgave av 380'en er jeg usikker på hvordan hadde fungert. Personlig tror jeg heller en kombi-variant av 747-8i hadde vært stilig. Men om EK hadde gått for et sånn fly? Tviler.

Åja, har 0 peiling på fraktkapasiteten til de forskjellige flyene som er innom OSL. Noen som vet utnyttelsen på Korean sine fiskefly? Snakker vi 100%? Kan det på sikt være en mulighet for at de setter inn en 777 daglig eller 3-4 ukentlige + kombi variant av 747-8i daglig?
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Åja, har 0 peiling på fraktkapasiteten til de forskjellige flyene som er innom OSL. Noen som vet utnyttelsen på Korean sine fiskefly? Snakker vi 100%? Kan det på sikt være en mulighet for at de setter inn en 777 daglig eller 3-4 ukentlige + kombi variant av 747-8i daglig?

Det er en del andre faktorer inne bildet her også. Det er f. eks. ikke alle dager som er like attraktive. Klippet denne posten fra en annen tråd.

Her r det mange faktorer.

Første er som Someone sier. Inngående til Oslo. Ironisk så er et mye import til Norge med fly, men mye går via hub på kontinentet. F.eks elektronikk flys til europeisk sentral lager og kjøres videre på lastebil derifra.

Hvis man får en frakter inn så må den passe på dagene.

Feks tirsdag er store frakt dagen for fisk. Dette ønskes da i markedet onsdag f.eks i Japan.
EK har mye 380 videre fra DXB et fly som tar veldig lite fisk(cargo) i forhold til 777. Så hvis man ikke får fisken inn i marked på onsdag som ønsket kan man like greit bruke billigere løsninger via andre igjen.

Det er ingen tvil om at EK ønsker en frakter fra Oslo, men det er mye som skal på plass for at det skal fungere. Og vi kan heller ikke glemme at de daglig løfter 30/40 tonn og det skal videre det også.
Med en frakter vil man ha 130/140 tonn enkelte dager. Og det vil fylle ganske mye ut fra DXB...

Hvis man setter en EK frakter inn på en tirsdag, så vil man snakke 260-300 tonn kapasitet med alle som flyr direkte fra Oslo. Det vil også kunne gi et press på ratene som selskapene ikke kan leve med heller....

Men med riktig timing så kan det bli meget bra

S
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

EK får jo levert nye A380 hele tiden så finnes det en mulighet for at EK kan sette inn A380 på DXB-OSL-DXB pga fraktkapasiteten? Eventuelt verdens første A380 med ekstra frakt i det som er nedre passasjer etasje på dagens A380?


De får også levert nye 777 hele tiden. I år får de levert 16 stykker
Gulvene i A380 er heller ikke sterke nok til og funke som frakter uten og måtte modifiseres. Uansett har Airbus lagt A380 frakteren død

Litt av utfordringen med A380 slik den ser ut i dag har litt dårligere frakt-kapasitet en 77W har.



En kombi-utgave av 380'en er jeg usikker på hvordan hadde fungert. Personlig tror jeg heller en kombi-variant av 747-8i hadde vært stilig. Men om EK hadde gått for et sånn fly? Tviler.


Det blir jo en helt hypotetisk problemstilling når disse variantene verken finnes eller noen gang vil bli laget. En ting er etterspørselen, men en kombi ala 747 Combi vil aldri kunne bli sertifisert i dag uten og ble alt for tung. Det ville heller ikke en vanlig 747 bli pga nødutgangene, men det er en annen diskusjon
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Om behovet er så stort og for lite for ren frakter, så burde noen ringe TK sin operasjonssjef og fått de til å sende en 777 på tirsdager, og evt andre dager det trengs.
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Om behovet er så stort og for lite for ren frakter, så burde noen ringe TK sin operasjonssjef og fått de til å sende en 777 på tirsdager, og evt andre dager det trengs.

TK er like håpløs på frakt av sjømat som Ryanair er på Første klasse produkter...
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

så denne reklamen for laks.no på facebook nå

Stabler vi alle fiskekassene som eksporteres til Japan i høyden, tilsvarer det mer enn tre og en halv ganger Mount Everest – hver eneste måned :D

høres ut som ett voldsomt marked og burde vel derfor vært ett betydelig antall 747-8f daglig på OSL bare til Japan?
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

så denne reklamen for laks.no på facebook nå



høres ut som ett voldsomt marked og burde vel derfor vært ett betydelig antall 747-8f daglig på OSL bare til Japan?

Cargo arbeidet på OSL har frem til nå vært preget av at Avinor og OSL ikke har sett den økonomiske nytten av ren flyfrakt. At det nå ansettes en ren ansvarlig for Cargo gir signaler om at det nå virkelig er endringer på gang.

Jeg var så heldig å for et par år tilbake, få tilgang til tallene for eksport av sjømat fra Norge. Her var det også spesifisert hvilke flyplasser laksen "lekker" til.
At vi nå i 2016, endelig begynner å få øynene opp for hvilke muligheter disse eksportvolumene gir OSL og Avinor, er pinlig tatt i betraktning at de andre nordiske hovedflyplassene i mer enn 10 år, har benyttet disse volumene i sin egen ruteutvikling.

Husk at sjømat når man snakker om eksport volumer, måles i ren fisk/fillet vekt.
Det betyr at emballasje og is ikke er med i tallene. Det betyr at volum og tonnasje som løftes ut daglig, er større enn tallene vi får presentert i media.

OSL kunne lett ha håndtert flere 747 maskiner daglig til det Asiatiske markedet.
Utfordringer ligger i rettningsballansen, noe som også er en utfordring for frakt generelt til/fra Norge. Til nå har man ikke gått lenger i arbeidet med å få fraktruter enn å fremlegge behovet ut fra OSL. Det har vært selskapepene som har måttet finne riktige kombinasjoner for å betjene OSL. Korean som eksempel, kombinerer bildeler til sin produksjon i Slovakia via Wien ut av Korea.
Den flyr mer eller mindre tom opp til OSL før den fyller fisk i retur. Qatar har lignende løsninger.

Så lenge Avinor ikke tar dette med inn i bildet, vil de ikke få inn nye selskaper. Av den grunn at selskapene må ha inntekter begge veier for å få økonomi i en rute. Her er jobben å legge tilrette for dette og finne kombinasjoner selskapene selv ikke er kjent med.

At det nå søkes etter en Head of Cargo er derfor meget spennende. Samtidig som retningsballansen representerer en utfordring er det også en mulighet.
På landtransport/forwarding er rettningsballansen motsatt og kapasiteten i returkapasiteten rundt OSL upåklagelig. Det betyr at man for import inn til Norge betaler for mer eller mindre hele rundturen. Eksport finnes knapt foruten fisk og søppel til resirkulering. Rundt OSL er det akkurat nå flere hundre semi som bare står og venter på returlast. Prisene ned på kontinentet og til resten av Skandinavia er 1/5 av hva de er i motsatt retning.

Klarer derfor den nye ansvarlige å samle speditører og transportører til også å legge tilrette for inngående flyfrakt, vil OSL på grunn av rettningsballansen med letthet kunne utkonkurrere de andre Skandinaviske flyplassene på pris og fremføring til andre deler av Skandinavia.
Nettopp på grunn av hva som egentlig er Norges nåværende handels utfordring for frakt markedet.

Motsatt er jo dette i dag argumentet for å benytte semi ut av Norge for å laste fisk på fly fra HEL, ARN og CPH. Av den enkle grunn at det koster nada å sende det med lastebil ned.

Den som får dette i system, vil snart måtte asfaltere nye deler av OSL:)
 
Last edited:
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Verdien på eksporten av norsk sjømat fortsetter å vokse i februar med hele +29%.

Bare i ren laks fillet var eksportert volum på 102 semi med laks pr dag!!
(emballering, is og andre sjømattyper kommer i tillegg)

Kraftig vekst i sjømateksporten
Norge eksporterte sjømat for 6,8 milliarder kroner i februar. Det er en økning på 1,5 milliard kroner eller 29 prosent sammenlignet med februar i fjor.

http://e24.no/naeringsliv/laks/kraftig-vekst-i-sjoemateksporten/23630169
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Verdien på eksporten av norsk sjømat fortsetter å vokse i februar med hele +29%.

Bare i ren laks fillet var eksportert volum på 102 semi med laks pr dag!!
(emballering, is og andre sjømattyper kommer i tillegg)


http://e24.no/naeringsliv/laks/kraftig-vekst-i-sjoemateksporten/23630169

Man må vel også se på, at værdien af den norske krone i den periode er faldet omtrent 10% i forhold til mange andre valutaer. Det gør den norske laks mere konkurrencedygtig på prisen.
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Man må vel også se på, at værdien af den norske krone i den periode er faldet omtrent 10% i forhold til mange andre valutaer. Det gør den norske laks mere konkurrencedygtig på prisen.

Har du også sett hvor mye prisen på laks har økt i samme periode?
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Volumene var jo både opp og ned på de forskjellige sortene fisk.
Men om totalen øker (i NOK for oss )så er jo det bra
 
Re: OSL dobbler kapasiteten for eksport av fersk sjømat

Interessant artikkel om eksport av sjømat til USA. Handler selv mye på Costco.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Antibiotika-fri-norsk-laks-er-blitt-en-slager-i-USA-8440488.html

- Norsk laks har prima kvalitet, og det gir meget godt salg, sier Mike Delgado. Han er en av «laksesjefene» i den amerikanske varehusgiganten, Costcos.

I kjøledisken hans ligger stabel på stabel med norske fileter og bare venter på dagens storinnrykk av sultne kunder som skal meske seg med sushi, eller kanskje en norskbasert laksemiddag.

Alle pakkene er forsynt med en etikett som er veldig synlig: den forteller at laksen er produsert uten antibiotika.
 

Similar threads

Back
Top