Frakt på OSL

Re: Frakt på OSL

Dette er ikke for å starte noen bykamp osv. men det må bare nevenes.
Over 70% av all fisk som sendes ut av landet blir produsert fra Bergen opp langs kysten til Kirkenes. Da undres jeg på hvorfor ikke Avinor har greid å stikke fingrene ut av ''ræva'' å laget en cargoterminal for eksempel på Vænes (da flyplassen er stor nok)? Det er flere selskaper som har vist interesse i mange år på Værnes, men Avinor har ikke respondert på forespørslene...

Jeg ser den, men det er mulig det henger sammen med fraktbalanse og innkommendre cargo som hovedskelig ender opp på Østlandet. I tillegg så er gir OSL operatørene kanskje mer fleksibilitet dersom noe går galt eller sjømat som ikke kommer med maskinen av ulike årsaker da det er flere valgmuligheter (flere alternative ruter med fly/lastebil) og kortere distanse til ARN, CPH, FRA osv?

Det er i hvert fall 2 stk her inne som jobber med frakt og som vet mer om dette og vurderinger som ligger bak.
 
Re: Frakt på OSL

Jeg ser den, men det er mulig det henger sammen med fraktbalanse og innkommendre cargo som hovedskelig ender opp på Østlandet. I tillegg så er gir OSL operatørene kanskje mer fleksibilitet dersom noe går galt eller sjømat som ikke kommer med maskinen av ulike årsaker da det er flere valgmuligheter (flere alternative ruter med fly/lastebil) og kortere distanse til ARN, CPH, FRA osv?

Det er i hvert fall 2 stk her inne som jobber med frakt og som vet mer om dette og vurderinger som ligger bak.

Ja du sier noe der...Ikke like mye frakt som ''skal'' inn til andre steder en OSL og de store varelagrene i området rundt...
 
Re: Frakt på OSL

MIA har frigjort statistikk på top 10 trade partners (vekt):

- UK 11.276 tonn
- Tyskland 9.772
- Italia 8.879
- Frankrike 8.112
- Spania 6.733
- Nederland 6.086
- Sveits 3.310
- Norge 2.073
- Østerrike 1.736
- Tyrkia 1.270

Har ikke tilgang til fordeling på hva dette er med det er naturlig å tro at sjømt og utstyr til skipsindustrien står bak de norske tallene. Og dette er før SAS åpnet MIA for øvrig.
 
Re: Frakt på OSL

Med dagens kø av fraktere på OSL (4x QR, EK, KF, LV osv), hvor det helt sikkert er sjømat som fyller flyene, så undrer jeg: Hvor mye sjømat kan man teoretisk fly ut fra OSL?
Altså, hvor stor prosentandel (sånn ca) blir absorbert med dagens kapasitet på OSL, og hvor mye går med bil til andre flyplasser?
 
Re: Frakt på OSL

Neppe noen som vil dele de faktiske tall, men når man f.eks. SQ Cargo har lagt ned CPH, så er nok det en god indikasjon på at OSL 'stjeler' mer av det som ble truck'et sørover.

Gledelig.
 
Re: Frakt på OSL

Neppe noen som vil dele de faktiske tall, men når man f.eks. SQ Cargo har lagt ned CPH, så er nok det en god indikasjon på at OSL 'stjeler' mer av det som ble truck'et sørover.

Gledelig.



Det var ikke at laksen forsvant som gjorde at SQ Cargo forsvant fra CPH.
 
Re: Frakt på OSL

Med dagens kø av fraktere på OSL (4x QR, EK, KF, LV osv), hvor det helt sikkert er sjømat som fyller flyene, så undrer jeg: Hvor mye sjømat kan man teoretisk fly ut fra OSL?
Altså, hvor stor prosentandel (sånn ca) blir absorbert med dagens kapasitet på OSL, og hvor mye går med bil til andre flyplasser?

35% går ut med fly fra OSL, 65% med bil til CPH, AMS, FRA osv. Men på tirsdager går nå ca 60% av laksen ut med fly fra OSL.

Men det er for ørvig annet som tradisjonelt er ombord på fraktfly fra OSL. Blant annet utstyr til skipsindustrien, offshoreindustrien samt forsvarsindustrien.
 
Last edited:
Re: Frakt på OSL

35% går ut med fly fra OSL, 65% med bil til CPH, AMS, FRA osv. Men på tirsdager går nå ca 60% av laksen ut med fly fra OSL.

Men det er for ørvig annet som tradisjonelt er ombord på fraktfly fra OSL. Blant annet utstyr til skipsindustrien, offshoreindustrien samt forsvarsindustrien.

Flott takk! Var en slik enkel analyse jeg var nysgjerrig på. Det er med andre ord et stykke til man stanger i taket, både på tirsdager og de øvrige dagene.
 
Re: Frakt på OSL

Flott takk! Var en slik enkel analyse jeg var nysgjerrig på. Det er med andre ord et stykke til man stanger i taket, både på tirsdager og de øvrige dagene.

Det er et godt stykke unna. Men utfordringen er selvsagt at det blir en prispress når det settes så mye ny kapasitet inn samtidig.
 
Re: Frakt på OSL

"Fagsjef for frakt" i Avinor ble interjvuet på P2 akkurat ifm at OSL nå er størst på frakt i Norden og at det er meget stor andel sjømat som går på bil ut fra Norge og der det er rom for flere aktører. Interjvuet blir sikkert å finne i NRK P2s arkiv snarlig.
 
Re: Frakt på OSL

Det er en ting jeg lurer på.
Det var et Dansk firma som skulle begynne å bruke Etihad fra CPH. Men med en begrunnelse at de hadde Norsk lax med fra CPH. Jeg lurer på hvordan det går med denne avtalen. Jeg tenker på at de alerede har startet fra CPH. Og i så tillfelle hvordan kan det lønne seg å sende laxen fra CPH?
 
Re: Frakt på OSL

Og i så tillfelle hvordan kan det lønne seg å sende laxen fra CPH?

Norge eksporterer mer "IC" Laks enn det er plass til ut fra fly på OSL alene, så derfor må store mengder truckes til flyplasser som ARN, CPH, HAM, AMS, FRA etc. Det meste av fisken er faktisk innom OSL og pakkes om der, både på paller og i containere (derfor finnes man containere på OSL til selskaper som ikke fly der)
Kostnaden ved å trucke nedover er ikke spesielt stor. Husk at Norge importerer mere varer enn vi eksporterer, og dermed går ofte lastebilene tomme fra Norge, slik at prisene ut av Norge er da hyggelige for eksportørende, forstår jeg det rett
 
Re: Frakt på OSL

Hittil i år har Norge eksportert over 2 millioner tonn sjømat til en verdi av 74,5 milliarder kroner.
Volum er ned 9% year-on-year, men verdi 24% opp.

Det tilsvarer ca. 70 avganger med Emirates 777F fra OSL daglig, hele året.

(Juniorkalkulering med max revenue payload 103 Tonn og total vekt sjømat 2015.)

Jeg skulle ønske andelen villfisk og fangst var høyere.

seafood.no/Nyheter-og-media/Nøkkeltall2
 
Frakt på OSL

På Lørdagsrevyen (NRK) kommer det litt nyheter vedrørende cargo på OSL. Noen har ganske offensive planer [emoji6]
 
Last edited:
Re: Frakt på OSL

På Lørdagsrevyen (NRK) kommer det litt nyheter vedrørende cargo på OSL. Noen har ganske offensive planer [emoji6]



Litt bom, da innslaget er utsatt, da NRK plutselig måtte bruke et kvarter på å fortelle om kommunisten som la på røret....
 
Re: Frakt på OSL

Ikke umulig det kommer noe på kveldsnytt.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top