bardf
ScanFlyer Blue
Røvertur til FRA og CPH (SK C + M)
Røvertur til FRA og CPH (SK C + M)
Min gode venn Scanflyer og undertegnede har lenge fantasert om en helg med mye fly og litt for mye drikke. Vi slo til på SK sitt poengtilbud til FRA i C. Men hva i all verden skulle vi i Frankfurt? Tenkte vi. Så da ble det like godt MD82-farwell-tour til CPH også.
Helga ble til slutt slik:
OSL-FRA – Business (SK)
FRA-CPH – Economy (SK)
CPH-FRA – Economy (SK)
FRA-CPH – Business (SK)
CPH-OSL – Business (SK)
Vi brukte 15K EB-poeng, 500 i avgifter, 1300 for flybiletter, også tjente vi 2500 EB-poeng.
Lojale som vi er ble det Radisson Blu både i FRA og CPH (Royal).I rapporten blir det mest fly, litt hotell og veldig lite fra hva vi gjorde ellers
Bildene er litt rare, skrevet på taptalk. Og layout kanskje ikke den beste, men innholdet som teller tenker nå jeg.
Dag 1
For å unngå rushet i gullstua bestemte vi oss for å være tidlig ute på OSL. To kampklare gutter dampa gjennom fast-track to og en halv time før flighten.Godt med plass i kantina, og vi benka oss foran VM på TV-en i hjørnet. Øl og GT.

OSL– FRA
Flight: SK 4757
Maskin: 737-700
Klasse: Business Class
Sete: 1A & 1C
Med stigende form ble det ledig gange ned til gate 45, kun innom kiosken for å kjøpe helgas obligatoriske pakker med Ibux og Paracet (og takk for det!).
Det var LN-RMM, Erland Viking som skulle fly oss ned til FRA. Vi hadde egentlig 3 A og C, men ble flytta opp til rad 1 av maskina. 2 rader biz og 2 Eco Extra. Tror vi overhørte 127 pax. Et litt stressa crew tok i mot oss, hadde blitt noe kluss med noens seteplasseringer. Så vi fikk ikke mye oppmerksomhet før helt på slutten, og vi måtte selv be om at jakkene kunne bli hengt opp. Ingen varm klut, og ingen magasiner. Er dette ute hos SK på Europa nå?

Men så kom vi oss opp i lufta. Pre-dinner ble sprudlende på bardf og GT på Scanflyer. Bernard- Massard, og Bombay Saphire.
På forhånd hadde vi vedda en høvding hver på henholdsvis laks og kylling. Vi var skjønt enige om at hvis det ble biff så vant begge. Og det ble det! Oksekjøttet er det beste jeg har smakt i biz på Europa. Mørt, blodig og smakfult!

Det ble rødvin til maten for meg, en Backhouse Pinot Noir fra California. Reisefølget drakk øl og GT. Ostene var greie. Crewet og den kvinnelige purseren strålte under måltidet, og sørget hele tiden for å rydde vekk når det ble tomt.

Nesten for pen til å tørke seg med!
Vi rakk da også litt mer sprudlende og en konjakk til kaffen. Sprudlevinen beholdt jeg i glasset hele veien ned til FRA. Liker også at konjakken ble helt i glasset i galley og servert på et lekkert lite stålbrett.

En god flight fra SAS. Opplagt og hjelpsomt crew. Veldig god mat, og slår etter min mening LH ned i støvlene. Minuset er at klut og magasiner er vekk. I tillegg kunne crewet pushet mer, vi måtte hele tiden be om for eks. mer drikke. Og det ble jo litt.
Radisson Blu Frankfurt
Vi peisa inn med taxi til hotellet. En fin oppgradering til Business Class-rom. Knipsa noen bilder av crew fra henholdsvis Oman Air og Emirates.


Undertegnede prøvde seg på en samtale i heisen. ”So who are you flying for?” ”Oman Air….” ”Ah,ok. And which country are you from?” ”Oman.” Slutt på praten.
Rommet var stort og fint. Utrolig god service fra strålende opplagte tyskere ved innsjekk. Nesten litt rart de bare har fire stjerner. Fin utsikt fra basseng og badstu som vi også rakk.

Dag 2:
Litt groggy i formen ble det taxi ut til FRA. Fast Track fungerte fint, og en hyggelig dame som ikke brydde seg med å tvinge toalettsaker over i plastpose. Liker!
Vi innstalerte oss i Sentaor Loungen ved A-gatene. Ny og fin lounge, men også stor og ganske upersonlig, som de fleste LH-kantinene.


Bakrus til tross, sprudlende måtte det bli!
FRA – CPH
Flight: SK 1638
Maskin: MD 82
Klasse: Economy
Sete: 10A & 10C
Det ble bussgate ut til SE-DIK, Stenkil Viking, som skulle fly oss til CPH. 5 rader biz, 3 i eco ex, og mye pax på en lørdags formiddag.

Knyttneve-testen bestått! Missa slot med ca 30 min, kø på de-ice. Rolig flight opp til CPH. Gardina lukket under hele turen, og det ble opplyst om at toalettet oppe var for de i Biz og Eco Ex.
Radisson Blu Royal
Selv om hotellet begynner å bli slitt er det noe med stemningen her. Veldig hyggelig resepsjonist sjekket oss inn, og spurte hyggelig om hvem vi kjente i Radisson-systemet. Ingen oppgradering eller fordeler mottatt. Fint og lyst rom i 17.etg.
Dag 3
Det ble ganske tidlig ut til CPH søndag formiddag. Rett gjennom fast-track og vips, inne på kantina på 2 minutter.

Aldri for tidlig for en Tuborg! Vi fant også flere kjente navn i gjesteboka.

Scanflyer klar som en nord-trønder på TRD kl 04 om morran. Klokken viste 13.01, GT-time!

CPH – FRA
Flight: SK 675
Maskin: MD 82
Klasse: Economy
Sete: 9A & 9C
Eskil Viking skulle ta oss tilbake til Tyskland og FRA. Ikke bussgate denne gangen. 2 rader biz, 2 rader Eco Ex. Samma regla om toaletter her, men ingen gardin. En rolig tekopp, mens vi ladet opp til ettermiddagen og kveldens sjøslag. Slang meg også ned ved motoren en liten stund, for å sjekke om det er så fælt som alle skal ha det til. Helt forferdelig bråkete og fælt.
Men det virker alltid som det er mye spebarn der nede, kanskje pga toalettene. Men praktisk for oss, for da drukner jo barne-gaul i motorlyd. Overrasker meg også alltid hvor MYE stillere det er fremme i kabinen på MD.
Vi hadde bestemt oss for å sjekke ut den nye Sentaor-loungen ved B43, siden denne har en orntli bar. Vi heiv først i oss noe asiatisk mat ute blant de dødlige. Men det skulle bli enklere sagt enn gjort å komme seg inn i kantina. For vi hadde ikke fått printet boardingkort, ganske urutinert. Dragen ved inngangen ville ikke hjelpe oss og gnåla om ”bagasje-tag”. Vi prøvde å forklare at vi ikke hadde sjekket inn bagasje, men dragen var blitt sint og spruta ild. Så vi ble sendt til en LH-skranke for å fikse papir. Problemet var jo at denne lå på utsiden. Så det kosta oss en ekstra security, og dyrebare drinks-minutes. Skjøge! Og tyskerne var grinete denne dagen, Fritzl i security kunne fortelle meg at hvis jeg ikke putta toalettsakene i poser neste gang så skulle han vise meg vekk. Hyggelig fyr!
Men alt var glemt når vi innstalerte oss i loungen. Blue Lagoon, øl og wiskhey ble inntatt til stigende form og jubelbrøl.


Jameson og Glenfidditch 12 og 14 år ble prøvd. Svært hyggelig dame bak baren!

City Lights-temaet.
Glisende som to unger på julekvelden travet vi bort til gate A15, for boarding til CPH. Vanlig SK-kaos: Biz og status blir bedt om å boarde først, men ingen køsystem for å sørge for at det skjer. Men vi henvendte oss rolig til ei LH-dame, som fiksa oss gjennom porten foran alle andre. Nice.
FRA - CPH
Flight: SK 1636
Maskin: MD 82
Klasse: Business
Sete: 2D & 2F
Ingen bussgate. To rader biz med fire pax og 3 rader Eco Ex med 4 pax. Nydelig climb fra FRA, med blinkende lys fra andre fly i horisonten.Opplyst om at Biz får et kaldt måltid, med varme, økologiske brød.Gardina for, let the party start.

Grei laks. Rødvin fra USA igjen.Stemningen ble etter hvert veldig god, og det ble Åge A på delte høretelefoner og luftgitar. Herlig purser med god service og store smil gjennom hele turen. Ga oss dobbel avec med en gang, til stor jubel fra oss. En svensk, en norsk og en dansk i CC, og dansk fremme.
Kjapp gange rett til loungen. Laphroaig og Tuborg Classic. Deilig, deilig wiskhey det.
Så kom sjokket: appen visste at det var ”gate closed”. Vi satt ildvannet i halsen, og kunne ikke tro våre egne øyne. Mang en CPH-tur har vist oss at 20 minutter holder fra loungen til B-gatene på CPH. Vi velta ned trappen, ba damen om å ringe gaten, og starta Kastrup kappgang-mesterskap 2013. Vi ble beroliga av et skilt med gate closing på veien, og tok det roligere. Men så står det jammen meg gate closed på neste skilt. Da ble det faktisk løping. Men selvfølgelig: på gaten var alt i skjønneste orden, og helt rolig tempo. Langt i fra closed, og vi ble faktisk sittende i 15 ventende på en sent innkommende pax. Herlig med action i hverdagen!
CPH - OSL
Flight: SK 1474
Maskin: 737-800
Klasse: Business
Sete: 1D & 1F
På dette tidspunktet slutta notering av rader og pax. Meget godt humør på de to glade reisende på vei opp og hjem til OSL. En blid purser ga oss fin service turen igjennom. Det ble også et deilig avbrekk med kylling i saus, istedenfor laks og couscous. Bra SAS!

Åge fortsatte, og luftgitaren gikk over i lett allsang. God stemning på rad 1, men selvfølgelig innenfor rammene av anstendighet og god fly-skikk!
Ord ved reisens ende
SK leverer igjen i C på Europa. God mat og god drikke, og alltid god service. LH har en perle i sin nye Sentaor ved B43, den beste LH-loungen jeg har vært i. Alltid god stemning i CPH. Og gud, MD82, vi vil savne deg så det gjør vondt! Men håper på noen turer til før de gjør amerikanere av seg i desember.
Svært få av mine venner som synes en slik helg hørtes fornuftig ut, håper på mer forståelse her!
Jeg og Scanflyer takker ærbødigst for titten!
Røvertur til FRA og CPH (SK C + M)
Min gode venn Scanflyer og undertegnede har lenge fantasert om en helg med mye fly og litt for mye drikke. Vi slo til på SK sitt poengtilbud til FRA i C. Men hva i all verden skulle vi i Frankfurt? Tenkte vi. Så da ble det like godt MD82-farwell-tour til CPH også.
Helga ble til slutt slik:
OSL-FRA – Business (SK)
FRA-CPH – Economy (SK)
CPH-FRA – Economy (SK)
FRA-CPH – Business (SK)
CPH-OSL – Business (SK)
Vi brukte 15K EB-poeng, 500 i avgifter, 1300 for flybiletter, også tjente vi 2500 EB-poeng.
Lojale som vi er ble det Radisson Blu både i FRA og CPH (Royal).I rapporten blir det mest fly, litt hotell og veldig lite fra hva vi gjorde ellers

Bildene er litt rare, skrevet på taptalk. Og layout kanskje ikke den beste, men innholdet som teller tenker nå jeg.
Dag 1
For å unngå rushet i gullstua bestemte vi oss for å være tidlig ute på OSL. To kampklare gutter dampa gjennom fast-track to og en halv time før flighten.Godt med plass i kantina, og vi benka oss foran VM på TV-en i hjørnet. Øl og GT.

OSL– FRA
Flight: SK 4757
Maskin: 737-700
Klasse: Business Class
Sete: 1A & 1C
Med stigende form ble det ledig gange ned til gate 45, kun innom kiosken for å kjøpe helgas obligatoriske pakker med Ibux og Paracet (og takk for det!).
Det var LN-RMM, Erland Viking som skulle fly oss ned til FRA. Vi hadde egentlig 3 A og C, men ble flytta opp til rad 1 av maskina. 2 rader biz og 2 Eco Extra. Tror vi overhørte 127 pax. Et litt stressa crew tok i mot oss, hadde blitt noe kluss med noens seteplasseringer. Så vi fikk ikke mye oppmerksomhet før helt på slutten, og vi måtte selv be om at jakkene kunne bli hengt opp. Ingen varm klut, og ingen magasiner. Er dette ute hos SK på Europa nå?

Men så kom vi oss opp i lufta. Pre-dinner ble sprudlende på bardf og GT på Scanflyer. Bernard- Massard, og Bombay Saphire.
På forhånd hadde vi vedda en høvding hver på henholdsvis laks og kylling. Vi var skjønt enige om at hvis det ble biff så vant begge. Og det ble det! Oksekjøttet er det beste jeg har smakt i biz på Europa. Mørt, blodig og smakfult!

Det ble rødvin til maten for meg, en Backhouse Pinot Noir fra California. Reisefølget drakk øl og GT. Ostene var greie. Crewet og den kvinnelige purseren strålte under måltidet, og sørget hele tiden for å rydde vekk når det ble tomt.

Nesten for pen til å tørke seg med!
Vi rakk da også litt mer sprudlende og en konjakk til kaffen. Sprudlevinen beholdt jeg i glasset hele veien ned til FRA. Liker også at konjakken ble helt i glasset i galley og servert på et lekkert lite stålbrett.

En god flight fra SAS. Opplagt og hjelpsomt crew. Veldig god mat, og slår etter min mening LH ned i støvlene. Minuset er at klut og magasiner er vekk. I tillegg kunne crewet pushet mer, vi måtte hele tiden be om for eks. mer drikke. Og det ble jo litt.
Radisson Blu Frankfurt
Vi peisa inn med taxi til hotellet. En fin oppgradering til Business Class-rom. Knipsa noen bilder av crew fra henholdsvis Oman Air og Emirates.


Undertegnede prøvde seg på en samtale i heisen. ”So who are you flying for?” ”Oman Air….” ”Ah,ok. And which country are you from?” ”Oman.” Slutt på praten.
Rommet var stort og fint. Utrolig god service fra strålende opplagte tyskere ved innsjekk. Nesten litt rart de bare har fire stjerner. Fin utsikt fra basseng og badstu som vi også rakk.

Dag 2:
Litt groggy i formen ble det taxi ut til FRA. Fast Track fungerte fint, og en hyggelig dame som ikke brydde seg med å tvinge toalettsaker over i plastpose. Liker!
Vi innstalerte oss i Sentaor Loungen ved A-gatene. Ny og fin lounge, men også stor og ganske upersonlig, som de fleste LH-kantinene.


Bakrus til tross, sprudlende måtte det bli!
FRA – CPH
Flight: SK 1638
Maskin: MD 82
Klasse: Economy
Sete: 10A & 10C
Det ble bussgate ut til SE-DIK, Stenkil Viking, som skulle fly oss til CPH. 5 rader biz, 3 i eco ex, og mye pax på en lørdags formiddag.

Knyttneve-testen bestått! Missa slot med ca 30 min, kø på de-ice. Rolig flight opp til CPH. Gardina lukket under hele turen, og det ble opplyst om at toalettet oppe var for de i Biz og Eco Ex.
Radisson Blu Royal
Selv om hotellet begynner å bli slitt er det noe med stemningen her. Veldig hyggelig resepsjonist sjekket oss inn, og spurte hyggelig om hvem vi kjente i Radisson-systemet. Ingen oppgradering eller fordeler mottatt. Fint og lyst rom i 17.etg.
Dag 3
Det ble ganske tidlig ut til CPH søndag formiddag. Rett gjennom fast-track og vips, inne på kantina på 2 minutter.

Aldri for tidlig for en Tuborg! Vi fant også flere kjente navn i gjesteboka.

Scanflyer klar som en nord-trønder på TRD kl 04 om morran. Klokken viste 13.01, GT-time!

CPH – FRA
Flight: SK 675
Maskin: MD 82
Klasse: Economy
Sete: 9A & 9C
Eskil Viking skulle ta oss tilbake til Tyskland og FRA. Ikke bussgate denne gangen. 2 rader biz, 2 rader Eco Ex. Samma regla om toaletter her, men ingen gardin. En rolig tekopp, mens vi ladet opp til ettermiddagen og kveldens sjøslag. Slang meg også ned ved motoren en liten stund, for å sjekke om det er så fælt som alle skal ha det til. Helt forferdelig bråkete og fælt.
Men det virker alltid som det er mye spebarn der nede, kanskje pga toalettene. Men praktisk for oss, for da drukner jo barne-gaul i motorlyd. Overrasker meg også alltid hvor MYE stillere det er fremme i kabinen på MD.
Vi hadde bestemt oss for å sjekke ut den nye Sentaor-loungen ved B43, siden denne har en orntli bar. Vi heiv først i oss noe asiatisk mat ute blant de dødlige. Men det skulle bli enklere sagt enn gjort å komme seg inn i kantina. For vi hadde ikke fått printet boardingkort, ganske urutinert. Dragen ved inngangen ville ikke hjelpe oss og gnåla om ”bagasje-tag”. Vi prøvde å forklare at vi ikke hadde sjekket inn bagasje, men dragen var blitt sint og spruta ild. Så vi ble sendt til en LH-skranke for å fikse papir. Problemet var jo at denne lå på utsiden. Så det kosta oss en ekstra security, og dyrebare drinks-minutes. Skjøge! Og tyskerne var grinete denne dagen, Fritzl i security kunne fortelle meg at hvis jeg ikke putta toalettsakene i poser neste gang så skulle han vise meg vekk. Hyggelig fyr!
Men alt var glemt når vi innstalerte oss i loungen. Blue Lagoon, øl og wiskhey ble inntatt til stigende form og jubelbrøl.


Jameson og Glenfidditch 12 og 14 år ble prøvd. Svært hyggelig dame bak baren!

City Lights-temaet.
Glisende som to unger på julekvelden travet vi bort til gate A15, for boarding til CPH. Vanlig SK-kaos: Biz og status blir bedt om å boarde først, men ingen køsystem for å sørge for at det skjer. Men vi henvendte oss rolig til ei LH-dame, som fiksa oss gjennom porten foran alle andre. Nice.
FRA - CPH
Flight: SK 1636
Maskin: MD 82
Klasse: Business
Sete: 2D & 2F
Ingen bussgate. To rader biz med fire pax og 3 rader Eco Ex med 4 pax. Nydelig climb fra FRA, med blinkende lys fra andre fly i horisonten.Opplyst om at Biz får et kaldt måltid, med varme, økologiske brød.Gardina for, let the party start.

Grei laks. Rødvin fra USA igjen.Stemningen ble etter hvert veldig god, og det ble Åge A på delte høretelefoner og luftgitar. Herlig purser med god service og store smil gjennom hele turen. Ga oss dobbel avec med en gang, til stor jubel fra oss. En svensk, en norsk og en dansk i CC, og dansk fremme.
Kjapp gange rett til loungen. Laphroaig og Tuborg Classic. Deilig, deilig wiskhey det.
Så kom sjokket: appen visste at det var ”gate closed”. Vi satt ildvannet i halsen, og kunne ikke tro våre egne øyne. Mang en CPH-tur har vist oss at 20 minutter holder fra loungen til B-gatene på CPH. Vi velta ned trappen, ba damen om å ringe gaten, og starta Kastrup kappgang-mesterskap 2013. Vi ble beroliga av et skilt med gate closing på veien, og tok det roligere. Men så står det jammen meg gate closed på neste skilt. Da ble det faktisk løping. Men selvfølgelig: på gaten var alt i skjønneste orden, og helt rolig tempo. Langt i fra closed, og vi ble faktisk sittende i 15 ventende på en sent innkommende pax. Herlig med action i hverdagen!
CPH - OSL
Flight: SK 1474
Maskin: 737-800
Klasse: Business
Sete: 1D & 1F
På dette tidspunktet slutta notering av rader og pax. Meget godt humør på de to glade reisende på vei opp og hjem til OSL. En blid purser ga oss fin service turen igjennom. Det ble også et deilig avbrekk med kylling i saus, istedenfor laks og couscous. Bra SAS!

Åge fortsatte, og luftgitaren gikk over i lett allsang. God stemning på rad 1, men selvfølgelig innenfor rammene av anstendighet og god fly-skikk!
Ord ved reisens ende
SK leverer igjen i C på Europa. God mat og god drikke, og alltid god service. LH har en perle i sin nye Sentaor ved B43, den beste LH-loungen jeg har vært i. Alltid god stemning i CPH. Og gud, MD82, vi vil savne deg så det gjør vondt! Men håper på noen turer til før de gjør amerikanere av seg i desember.
Svært få av mine venner som synes en slik helg hørtes fornuftig ut, håper på mer forståelse her!
Jeg og Scanflyer takker ærbødigst for titten!
Last edited: