Flyprats adventkalender 2023

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
I dag er det første desember!

Jeg åpner mitt forslag til kalender med et bilde av et fly jeg husker fra min barndom. SAS hjalp til med oppstarten av Thai, og det startet med DC-6B, deretter en av Coronadoene, og fra midten av 60-tallet noen Caraveller før de fikk bruke tre DC-8-33. Jeg hadde ingen peiling på Thai da flyinterssen våknet i 1969, men jeg var ofte ute på isen på Holtekilen, og særlig når trafikken gikk på bane 06. Vinteren 1969/70 hadde jeg for første gang lagt merke til en Thai Caravelle som kom inn mens jeg var på ski ute på isen. Jeg la merke til hvor mye fargene liknet på SAS sine, og at det var røde THAI bokstaver, et annet merke på motorene og en annen front samt en rød linje under vinduene. Jeg ble overrasket da jeg så en helt ny DC-9-41 også, og det var i januar 1970.

OY-KGG ble levert til SAS 25.november 1969 som DC-9-41 nr 11 fra McDonnell Douglas, med navnet Sune Viking. I januar 1970 ble det satt i den nye Hangar 3 for klargjøring til utleie til Thai, og dette bildet er tatt rett etter roll-out fra Hangaren. Det fløy for Thai som HS-TGM i 9 måneder, før det kom tilbake til SAS i oktober 1970.
I november 1974 ble OY-KGG en av 5 DC-9-41 som ble leid ut til Swissair som ventet på nybestilte DC-9-50, som HB-IDY. Tilbake som OY-KGG i SAS i slutten av september 1975. Malt om til de nye hvite SAS fargene i 1985. Den fløy for SAS til mai 1991 da den gikk til Northwest som N762NW. I 2008 ble den med inn i Delta, som nymalt NW fly. I januar 2011 var det over, og den ble parkert på Sanford-flyplassen, go ble hugget opp der etter å ha fløyet i 32 år.

Bildet har Fornebuhistorisk Forening funnet på Nasjonalbibliotekets nettside.

53313244702_77218a68db_b.jpg
[/url]SAS DC-9-41 OY-KGG after roll-out in Thai colours at ENFB/FBU 01-1970 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ha en god dag!
 
Last edited:
Idag er det 2.desember

Kalenderen hopper tilbake til nåtid, så og si, i og med at WF i 2022 begynte å male om sine gamle små Dash 8-100.

20.juli sto jeg ved østre bane og fikk tatt bilde av avgangen til LN-WIU som WF175 til Hovden flyplass idet den roterer rett foran meg.

Flyet hadde ff 21.mars 1994 i Toronto som Dash 8 102A C-GNDG, og ble levert en måned seinere til Piedmont Airlines opf US Air Express som N981HA. Den fløy slik i 15 år til mai 2009, og leasing selskapet oppdaterte den til Dash 8-103. 6.januar 2010 kom den til WF som LN-WIU med navnet "Førde". I oktober 2022 ble den malt om til de nye fargene slik bildet viser.

Dreamlineren vi ser bak var ikke lenger LN-LNC, men var blitt M-ABSF


53069211928_0398385719_h.jpg
[/url]Widerøes Dash 8-103 LN-WIU at ENGM/OSL 20-07-2023 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]
 
God 1.søndag i Advent!

I dag er det 3.desember, og klanderen går tilbake til 2002 og det siste flyet som ble levert til Braathens i deres egne farger. LN-TUM fløy første gang på Renton 5.april 2002, og ble levert til BU som LN-TUM "Øystein Magnusson" 19.aprli 2002. Bildet er tatt 25.juni den første sommeren den var i drift i det den ankommer bane 19R som BU408 fra Evenes. Fikk vel "Well connected with SAS" sticker i 2003, ble med inn i flåten til SAS Braathens fra 1.april 2005 med kjennetegnet som var et lite norsk flagg på nesehjulsdøren som merket at flyet tilhørte "Scanor" AoC. Fra 1.juni 2007 fløy LN-TUM for SAS Norge, fortsatt i opprinnelige BU farger. Antakelig malt om til SAS Norge farger i januar 2008 og i juni samme år fikk den ettermontert WingLets.
1.oktober 2009 gikk den inn i SAS flåten, og to år etter ble den oppdatert til vanlige SAS farger.
Sist sommer var LN-TUM et av de siste 5 B737-700 i trafikk til den ble tatt ut av bruk 7.oktober 2023. 26.oktobetr forlot den OSL for siste gang og ble fløyet til Shannon.. 7.november ble den fløyet til Ottawa i Canada. 16.november ble flyet omregistrert til C-FHNF for Canadian North, og står visstnok i en hangar nå, før den tas i bruk i Canada.
21 år som LN-TUM, og flere år kan det bli som kanadier.

53000155186_c905122435_h.jpg
[/url]Braathens B737-705 LN-TUM at ENGM/OSL 25-06-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ønsker deg en god søndag
"Tenn lys! Et lys skal brenne for denne lille jord, den blanke himmelstjerne der vi og alle bor. Må alle dele håpet så gode ting kan skje. Må jord og himmel møtes, et lys er tent for det."
(Tekst av Eyvind Skeie og melodi av Sigvald Tveit. Presentert første gang i "Portveien 2" på NRK tv.)
 
Last edited:
I dag er det 4.desember !

Høsten 2001 gikk daværende forum litt varmt med tanke på hvem som først fikk et bilde av SAS nye A340. SE-REA (mer kjent som LN-RKF) hadde prøveflighter på Sola i september, så der var de fornøyde. På OSL startet moroa på nyåret i 2002. Jeg kan huske 7.januar var en iskald mandag, men viljen til å stå ute i kulda og vente var stor, og om ikke annet så fikk jeg vel det første bildet av A340 nr 3 "Rurik Viking" med reg OY-KBI der den kom seilende inn mot bane 01R med på crewtraining som SK491 fra ARN, og dro videre til CPH så vidt jeg husker.

OY-KBI ble levert til SAS fra Toulouse 15.november 2001, og den fløy trofast for SAS hele sin flygende levetid, til den ble parkert på Kastrup 14.mars 2020 pga pandemien. 16september 2020 forlot den SAS og ble ferget til Maran Pinal Air Park og har blitt hugget opp der.

52611832062_851713ba33_h.jpg
[/url]SAS A340-313 OY-KBI at ENGM/OSL 07-01-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ha en god dag der du er, håper ikke du blir like kald i dag som jeg var da dette bilet ble tatt.
 
I dag er det 5.desember!

Luke 5 tar oss til den eneste gangen jeg etter tips var der og fikk se en avgang med an An-124, lørdag 23.mars 2002. huker det som en ganske heftig opplevelse.

Flyet hadde kommet dagen før, var bygget i 1986 og fløy som CCCP-82010 opb Aeroflot. I 1991 hadde den fargene til Volga Dnepr, og i 1992 ble den omregistert til RA-82010 for et sleskap som het Polet Flight (på engelsk), eller Polet Rossijskaja Aviakompania.
Fra ca 2016 har den fløyt for det russiske forsvaret, men om den fortsatt flyr vet jeg ikke.

Polet Flight An-124 RA-82010 at ENGM/OSL 23-03-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr
Polet Flight An-124 RA-82010 at ENGM/OSL 23-03-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ønsker deg en fin dag
 
I dag er det 6.desember

I kalenderen er det dag for et tremotors fly, og juryen har bedt meg finne et bilde fra "forbudstiden" da det er så mange år siden nå... Ja, jeg tok et og annet bilde på Gardermoen før 1992, men tviler på at dette bildet viser noe det ikke skal.

Nok prat, her er Sterling Airways som jeg også ble kjent med i oppveksten. Sammen med Tjæreborg turoperatør var Sterling et markant selskap i oppbygningen av charterturer til "syden". De startet opp i 1962 med DC-6B og helt nye Caravelle 10B fra 1965, og fra 1973 fløy de også mange ulike B727-200. Charterflyene flyttet til Gardermoen fra 1.november 1972, og det var fast i mange år at Steling hadde en 727 og en Caravelle med base på GEN.

OY-SBE var en av tre nybestilte B727-200 "Advanced" til Sterling i 1980. Ette konkursen i 1993, ble dette flyet sendt til Sør-Amerka i februar 1994, først som PP-AIW for Air Wias i ex Sterling farger bare med logo og titler i tillegg. Fra augsut 1995 fløy det for TABA et halvt år, før det ble CP-2294 for LAB i Boliviva, og da ble den malt om i deres farger. Året etter ble flyet bygget om til frakfly og fløy for VASP Cargo som PP-SFQ, men det varte bare et års tid før det ble wfu i 1998 på Sao Paulo og brukt som delefly for andre som fortsatt fløy.

Bildet er tatt ved pushback gjennom vinduet i kaféen der man kunne sitte og se flyene og samtidig finne noe å spise og drikke. Legg merke til svalen som drev flyoppvisning der, hadde sikkert en base på taket av Terminalen. Det var "rolig" på GEN på den tiden, tror ikke det bor svaler der lenger.

Sterling B727-2J4(A) OY-SBE at ENGM/GEN 07-06-1991 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god dag! :)
 
Fint bilde av flott maskin! Litt off-topic, men fløy Sterling fra GEN til Malaga sommeren 1984. Det var før flyinteressen våknet, så lurer på om jeg fløy Caravelle eller 727? Noen som vet?
 
God morgen, i dag er det 7.desember og det er Flyprat Julebord-dagen :)

Luke 7 bringer oss tilbake til 1984, siste året jeg bare brukte et instamatic kamera. Gikk til portvakten da jeg første gang så NMK s nymalte CV-440 stå ute på gamle FBU. Umulig med instamatic å ta skikkelig bilde av den fra utsiden av gjerdet. Det var bare smil og glede, og de kjørte meg bort til flyet og jeg fikk gå ut og fotografere, 10.juni 1984.

Som vi ser var det nesten idyllisk med småfly og andre interessante fly som sto der. Helt til venstre står Catalina C-FHNH som var leid inn av Haydn Air Charter for slukking av skogbrann både i 84 og 85. Vi ser også et av Partnairs to King Air 100.

Men hovedflyet er Conviar 440 LN-KLK, nymalt av Fred Olsen i deres hangar på FBU. Flyet ble levert til SAS som deres 9. Metropollitan 26.august 1956, som SE-BSR "Bjarne Viking". Malt om til siste Dragehode versjon i 1966, og fløy for SAS helt til ut november 1975. 3.desember 1975 gikk til den Nor-Fly A/S som LN-KLK. Wfu vinteren 1984 som den siste operative CV-440, og da var det noen flyhistorisk interesserte folk som hadde kontaktet Nor-Fly og fått avtale om å overta flyet på vegne av Norsk Metroppollitan Klubb. Vi så jo hvordan det gikk med den forrige CV-440 som ble tatt ut av tjeneste, LN-MAP i 1982 (som fortsatt står som et vrak ved siden av østre rullebane på OSL).

LN-KLK fløy på flere turer til flystevner i inn og utland. Den var med i SAS Feiring av 40 års jubileet i 1986. Dessverre gikk det galt med økonomien for foreningen og fra 1988 sto flyet på bakken. Heldigvis har den blitt godt tatt vare på av folkene rundt Sola Fly Museum og står fint i Hangaren deres, der den kan beskues både utvendig og innvendig. Har du enda ikke sett en Metropollitan, så ta deg en dag og besøk Flymuseet på Sola.

Min aller første flytur var i 1970 med et av de andre Metropollitan flyene til SAS.
Norsk Metropollitan Klubb CV-440 LN-KLK at ENFB/FBU 10-06-1984 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god dag, så ses noen av oss i kveld :)
 
I dag er det 8.desember

Luke 8 viser et flyselskap som har vært fast å se på OSL siden starten, men i høst innstilte Novair sin virksomhet.

SE-RKB var det siste flyet de fikk levert, det ble bygget på Finkenwerder og fløy første gang 5.august 2017 som A321-251N D-AVZB. Levet som SE-RKB 10.august og rett inn i trafikk for Apollo med 221 seter ombord.

I oktober 2021 ble flyet malt om til det nye blå fargeskjema og 9.oktober 2023 var det slutt, den ble ferget til Praha og levert tilbake til utleier Air Lease Corporation som 21.november 2023 omregistrerte flyet til OE-IIJ. Hvor det tar veien end, vites ikke helt sikkert.

Bildet er tatt 22.mai i år, ved pushback fra gate 43 da den skulle til Preveza som N9651.

Novair A321-251N SE-RKB at ENGM/OSL 22-05-2023 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god fredag! :)
 
I dag er et 9.desember

Luke 9 er viet åpningen av norwegian.no i 2002. De startet opp 1.september 2002, og spenningen var stor før de første flyene kom. De startet opp med 6 fly, og jeg fikk tatt alle 6 i løpet av en og en halv måned.

Den første vi fikk se var en 737-500 som var ex BU, nemlig LN-BRU som var leiet inn av ILFC og ankom med reg N651ILF. 19.august sto den utenfor BU hangaren, og inne i hangaren sto første 737-300 LN-KKF:
53354079494_5454f10d48_w.jpg
[/url]ILFC B737-505 N651ILF to Norwegian LN-BRU at ENGM/OSL 19-08-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]
53385448146_a8a6116f10_w.jpg
[/url]Norwegian B737-3K2 LN-KKF at ENGM/OSL 19-08-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

2.oktober hadde jeg en fridag hvor jeg var på OSL hele dagen, men lysfoldene den dagen var ikke så god, det var skikkelig gråvær.
De leide inn 2 fly i tre måneder, en 737-400 EC-IFN fra Futura og en 737-300 G-CELU fra Channel Express:
Futura (opf DY) B737-46B EC-IFN at ENGM/OSL 02-10-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr
53339103197_8060a6985c_w.jpg
[/url]Channel Express (opf Norwegian ) B737-377 G-CELU at ENGM/OSL 02-10-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

LN-KKJ og LN-KKL var også klare noen få dager før oppstarten:
53336752794_b9c7547607_w.jpg
[/url]Norwegian B737-36N LN-KKJ at ENGM/OSL 02-10-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG] Norwegian B737-36N LN-KKL at ENGM/OSL 02-10-2002 by Ole Johan Beck, on Flickr

Slik kom de i gang med mye optimisme, og de flyr jo bra den dag i dag, ha en god dag.
 
Og der lærte jeg at Norwegian faktisk har hatt en 737-500 i sine egne farger!
Riktignok bare et halvt års tid, men det var nytt for meg. Takk for info, Ole Johan!
 
God 2.søndag i advent! I dag er det 10.november

Luke 10 er et fotografi fra 1990, et fly som alt den gangen var 25 år gammelt. Boeing 727-031 N844TW fløy første gang på Renton 22.oktober 1964., og 9.november ble den levert til TWA. Og den fløy for TWA i 29 år, til wfu i desember 1993 i på en flyplass ved Kansas i USA, hvor den etter hvert ble skortet og plukket bit for bit.

TWA startet rute fra JFK til GEN - Gardermoen sommeren 1988 med B767-200.
Da GEN stenget 1.mai 1989, og chartflyene be overført til FBU, flytett TWA ruta si dit, og satte inn Lockheed TriStar. Da vinterrutene kom og GEN var åpent igjen, hadde TWA fått tillatelse til å fotrsete på FBU, men på vienteren 1989/1990 satte de in B727-100, som gikk på shuttle til LHR. Sommeren 1990 var TriStar tilbake på FBU, men det ble siste sesong. I 1991 satte Pan Am inn A310 nonstop fra JFK, og Delta førte den ruta videre, men i september 1994 var det slutt.

52801868825_b1b6988769_h.jpg
[/url]TWA B727-031 N844TW at ENFB/FBU 05-03-1990 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

"Tenn lys! To lys skal skinne for kjærlighet og tro,
for dem som viser omsorg og alltid bygger bro.
Må fanger få sin frihet og flyktninger et hjem.
Tenn lys for dem som gråter og dem som trøster dem."
 
Fint bilde av flott maskin! Litt off-topic, men fløy Sterling fra GEN til Malaga sommeren 1984. Det var før flyinteressen våknet, så lurer på om jeg fløy Caravelle eller 727? Noen som vet?

Jeg fløy 727 til Malaga sommeren 1986, men -84 kan self. ha vært Caravelle ...
 
i dag er det 11.desember

Luke 11 er et tilbakeblikk i historien. Fjellfly var vel det første flyselskapet som fløy mellom Geiteryggen og Fornebu, de startet med 2 Scottish Aviation Pioneers men da jeg våknet som flygærning i 1969 hadde de varslet at i 1970 ville de sette inn to DH 114 Heron.

Jeg mener å huske at det bare var LN-BFX jeg la merke til, men det varte ikke så lenge, de fløy i 1970 og 1971. I 1973 ble LN-BFX stående på bakken på Geiteryggen. Sommeren 1984 var jeg sommervikar for soknepresten på Ulefoss, og det hendte vel at en fridag ble brukt til å stikke innom Geiteryggen for å se. Norving overtok etter Fjellfly fra ca 1975, og fra 1990 var det Teddy air som fløy SKE-FBU.

Flyet var byggenummer 14020 og fløy første gang i 1953, levert til Garuda Indonesia i november 1953 som PK-GHE. i Oktober 1960 gikk det til Japan som JA6156 for Toa Koku, før det kom til Fjellfly 19.desember 1969 som LN-BFX.

Etter 11 år i skogkanten på Geiteryggen var LN-BFX ganske falmet, og alle viktige deler var blitt hentet for å bygge opp LN-BFY på Sola Flymuseum, der den står utstilt i gamle BU farger som "LN-PSG".

Det var dagens flyhistorie, her er luke 11:
53159709453_722f5d4dd3_h.jpg
[/url]ex Fjellfly DH114 Heron 1B LN-BFX at ENSN/SKE 06-08-1984 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ønsker deg e n god dag der du er :)
 
Last edited:
God morgen, i dag er det 12.desember.

Luke 12 tar oss til 5.masr 1990. DC-8-63 har siden jeg så den første gang i 1968, alltid vært et av mine favorittfly. Dette var siste gang jeg visste jeg kunne ta bilde av en som gikk i rute på Fornebu. Den har landet på bane 24, og altså vært både synlig og hørbar over det meste av Oslo på innflyging, og her taxer TF-FLT inn til parkering på gate 38 på sin returflight fra Arlanda via FBU tilbake til Keflavik, mens Pan AM som har landet fra LHR noe tidligere blir dradd av en BU-bil til sin overnatting på Gamle Fornebu.

First flight var på Long Beach 25.juli 1969, og 29.august ble den levet til KLM som PH-DEE med navnet "Vasco da Gama". 18.mars 1985 kom den til Icelandair som TF-FLT "Nordurfari". To måneder etter dette bildet var den 31.mai 1990 blitt N512FP hos Hawaian Airlines. 1.september 1993 ble den N818AX for Airborne Express, og ble gjort om til fraktfly. I 10 år fløy den frakt til wfu i august 2003 på Wilmington Airborne Airpark, og der endte den sine dager etter 34 år i lufta.

Vi åpner luke 12:
Icelandair DC-8-63 TF-FLT at ENFB/FBU 05-03-1990 by Ole Johan Beck, on Flickr

Ha en god dag der du er :)
 
God morgen, idag er det 13.desember

Jeg oppdaget "Flight International" da jeg gikk i 8.klasse og hadde arbeidsuke på kontrollsentralen på Fornebu i november 1972. Etter det oppdaget jeg Narvesen-utsalget i avgangshallen på Terminalen, rett innenfor der hvor Snarøybussen hadde holdeplass. Der solgte de flyblad som var synlige i hyllen over disken, og jeg kjente igjen "Flight", og så hadde de fler, noe som het "Flynytt", og "Air Pictorial". Tidligere hadde jeg kun hatt fokus på Donald Duck & Co
Det var ved å lese Flight at jeg ble oppdatert på utviklingen av A300, som jeg bare hadde lest litt om avisen. Jeg så A300 for første gang høsten 1977 da Airbus viste frem A300 for SAS på FBU. Og jeg gikk og gledet meg til at SAS skulle sette A300 inn på Europatrafikk i 1980. Det varte jo ikke så lenge, men jeg fikk meg en tur med en av de til London i 1981, det var vel første gang jeg fløy et "stort" fly. Etter de var ute av SAS var det bare sporadiske anløp av A300 helt til de kom som fraktere det siste året FBU var operativ for DHL.

I april 2009 hadde jeg en glad dag ved OSL sammen med LN-MOW, som jeg burde ha blitt kjente med lenge før jeg kom på forumet. Den dagen kom denne skjønnheten seilende rett foran oss inn på bane 19L.

Flyet fløy forste gang i Toulouse som F-WWAT 28.september 1989, og ble levert til Moncarch som A300B4-605R G-MONR 15.mars 1990. I november 1990 ble den leiet ut til Compass Airlines som VH-YMJ i et drøyt år, før det kom tilbake til Monarch i januar 1992. I desember 2003 ble flyet malt om til nye Monarch farger, slik bildet viser 6 år seinere. WFU 5.novebmer 2012 etter 2 år med å fly turister og med config Y361. Den ble ferget til Tupelo Regional Airport i USA, og skrapet der i september 2013.

52843557011_74085e2e67_h.jpg
[/url]Monarch A300B4-605R G-MONR at ENGM/OSL 25-04-2009 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]

Ha en god dag
 
Back
Top