Idag er det 14.desember
Luke 14 handler om FOF og er fra 4.april 1988 og en Electra LN-FOH som ble satt inn i et av de mange innfall noen i SAS gruppen fikk som idé...:
Overnight Delivery med Air de Cologne, antakelig knyttet til forbindelser via Køln. Det ble neppe noen stor suksess, for alt i oktober samme år var flyet fortsatt svart, men titlene Air de Cologne var fjernet.
Dette flyet fløy første gang 1961 som en L-188A Electra bygget for Western Airlines som N9646C. I 1969 ble den bygget om til frakter L-188A(F), fortsatt i Western.
18.august 1972 kom den til Nordic Air som LN-MOI i skinnende orange livery. 20.august 1973 ble den overatt av FOF som LN-FOH, men fløy mer en et halvår i ex Nordic farger og var den siste av de tre første Electraene til Fred Olsen som fikk FOF sine farger.
I 1985 staret også Fred Olsen med å male om sine fly, og LN-FOH var den første som fikk de nye hvite FOF fargene med større font på Fred Olsen titlene.
Så kom 1988 og Air de Cologne slik at den fløy svart i to år, tilbake i FOF skjena i 1990. I 1991 fløy den med TNT stickere, men fra 1992 samarbeidet de med DHL, og resten av sitt liv i FOF fløy LN-FOH med fullt Fred Olsen skjema som den eneste av de 6 Electraene de hadde på nittitallet.
wfu på FBU i januar 1997 og sto parkert i et halvt år.
fra september 1997 fløy den for Amerer Air, og 2.mars 1998 ble den omregistrert til OE-ILA og fly videre i mange år.
03.juli 2007 ble den C-GLBA for Buffalo Airways, og ikke wfu før i 2014!
Så flyet har fløyet i over 50 år.
Vi åpner luke 14:
Air de Cologne (opb FOF) L-188 Electra LN-FOH at ENFB/FBU 04-04-1988 by Ole Johan Beck, on Flickr
Luke 14 handler om FOF og er fra 4.april 1988 og en Electra LN-FOH som ble satt inn i et av de mange innfall noen i SAS gruppen fikk som idé...:
Overnight Delivery med Air de Cologne, antakelig knyttet til forbindelser via Køln. Det ble neppe noen stor suksess, for alt i oktober samme år var flyet fortsatt svart, men titlene Air de Cologne var fjernet.
Dette flyet fløy første gang 1961 som en L-188A Electra bygget for Western Airlines som N9646C. I 1969 ble den bygget om til frakter L-188A(F), fortsatt i Western.
18.august 1972 kom den til Nordic Air som LN-MOI i skinnende orange livery. 20.august 1973 ble den overatt av FOF som LN-FOH, men fløy mer en et halvår i ex Nordic farger og var den siste av de tre første Electraene til Fred Olsen som fikk FOF sine farger.
I 1985 staret også Fred Olsen med å male om sine fly, og LN-FOH var den første som fikk de nye hvite FOF fargene med større font på Fred Olsen titlene.
Så kom 1988 og Air de Cologne slik at den fløy svart i to år, tilbake i FOF skjena i 1990. I 1991 fløy den med TNT stickere, men fra 1992 samarbeidet de med DHL, og resten av sitt liv i FOF fløy LN-FOH med fullt Fred Olsen skjema som den eneste av de 6 Electraene de hadde på nittitallet.
wfu på FBU i januar 1997 og sto parkert i et halvt år.
fra september 1997 fløy den for Amerer Air, og 2.mars 1998 ble den omregistrert til OE-ILA og fly videre i mange år.
03.juli 2007 ble den C-GLBA for Buffalo Airways, og ikke wfu før i 2014!
Så flyet har fløyet i over 50 år.
Vi åpner luke 14:
