I dag er det første desember!
Jeg åpner mitt forslag til kalender med et bilde av et fly jeg husker fra min barndom. SAS hjalp til med oppstarten av Thai, og det startet med DC-6B, deretter en av Coronadoene, og fra midten av 60-tallet noen Caraveller før de fikk bruke tre DC-8-33. Jeg hadde ingen peiling på Thai da flyinterssen våknet i 1969, men jeg var ofte ute på isen på Holtekilen, og særlig når trafikken gikk på bane 06. Vinteren 1969/70 hadde jeg for første gang lagt merke til en Thai Caravelle som kom inn mens jeg var på ski ute på isen. Jeg la merke til hvor mye fargene liknet på SAS sine, og at det var røde THAI bokstaver, et annet merke på motorene og en annen front samt en rød linje under vinduene. Jeg ble overrasket da jeg så en helt ny DC-9-41 også, og det var i januar 1970.
OY-KGG ble levert til SAS 25.november 1969 som DC-9-41 nr 11 fra McDonnell Douglas, med navnet Sune Viking. I januar 1970 ble det satt i den nye Hangar 3 for klargjøring til utleie til Thai, og dette bildet er tatt rett etter roll-out fra Hangaren. Det fløy for Thai som HS-TGM i 9 måneder, før det kom tilbake til SAS i oktober 1970.
I november 1974 ble OY-KGG en av 5 DC-9-41 som ble leid ut til Swissair som ventet på nybestilte DC-9-50, som HB-IDY. Tilbake som OY-KGG i SAS i slutten av september 1975. Malt om til de nye hvite SAS fargene i 1985. Den fløy for SAS til mai 1991 da den gikk til Northwest som N762NW. I 2008 ble den med inn i Delta, som nymalt NW fly. I januar 2011 var det over, og den ble parkert på Sanford-flyplassen, go ble hugget opp der etter å ha fløyet i 32 år.
Bildet har Fornebuhistorisk Forening funnet på Nasjonalbibliotekets nettside.
[/url]SAS DC-9-41 OY-KGG after roll-out in Thai colours at ENFB/FBU 01-1970 by Ole Johan Beck, on Flickr[/IMG]
Ha en god dag!
Jeg åpner mitt forslag til kalender med et bilde av et fly jeg husker fra min barndom. SAS hjalp til med oppstarten av Thai, og det startet med DC-6B, deretter en av Coronadoene, og fra midten av 60-tallet noen Caraveller før de fikk bruke tre DC-8-33. Jeg hadde ingen peiling på Thai da flyinterssen våknet i 1969, men jeg var ofte ute på isen på Holtekilen, og særlig når trafikken gikk på bane 06. Vinteren 1969/70 hadde jeg for første gang lagt merke til en Thai Caravelle som kom inn mens jeg var på ski ute på isen. Jeg la merke til hvor mye fargene liknet på SAS sine, og at det var røde THAI bokstaver, et annet merke på motorene og en annen front samt en rød linje under vinduene. Jeg ble overrasket da jeg så en helt ny DC-9-41 også, og det var i januar 1970.
OY-KGG ble levert til SAS 25.november 1969 som DC-9-41 nr 11 fra McDonnell Douglas, med navnet Sune Viking. I januar 1970 ble det satt i den nye Hangar 3 for klargjøring til utleie til Thai, og dette bildet er tatt rett etter roll-out fra Hangaren. Det fløy for Thai som HS-TGM i 9 måneder, før det kom tilbake til SAS i oktober 1970.
I november 1974 ble OY-KGG en av 5 DC-9-41 som ble leid ut til Swissair som ventet på nybestilte DC-9-50, som HB-IDY. Tilbake som OY-KGG i SAS i slutten av september 1975. Malt om til de nye hvite SAS fargene i 1985. Den fløy for SAS til mai 1991 da den gikk til Northwest som N762NW. I 2008 ble den med inn i Delta, som nymalt NW fly. I januar 2011 var det over, og den ble parkert på Sanford-flyplassen, go ble hugget opp der etter å ha fløyet i 32 år.
Bildet har Fornebuhistorisk Forening funnet på Nasjonalbibliotekets nettside.

Ha en god dag!
Last edited: