Jeg jobbet i Bodø for 1,5 år siden (ACC), men noen kan sikkert oppdatere på statusen der etterhvert. Jeg hadde i allefall ingen problemer med å komme til Bodø, da Avinor var så snille og overførte meg fra Sola til Bodø høsten 2006. Nå er jeg riktignok tilbake i Stavanger igjen, så jeg overlevde det også
Sjansene for å jobbe i Bodø har vel inntil nå vært betegnet som relativt gode, da det etter min erfaring er 2 store enheter der, med tilsammen 80-90 flygeledere. Det har/er dog ansett som gjennomtrekksenheter, da folk sjelden blir boende i Bodø "til the end". For de som ønsker å bo og jobber der er det derfor gode muligheter..
Ved en eventuell endring av lokasjon for ACC-tjenester, vil det naturligvis bli et helt annet marked. Hvis det samme skjer i Bodø som i Trondheim (i 2005), vil det føre til et ganske hardt press på stillingene i Bodø TWR, og TWR vil kanskje seile opp som en av de "vanskeligste" å få stilling på. (- som Værnes er pr idag). Ansiennitet er gull verdt i dette systemet, så du havner ganske enkelt sist på lista som nyutdannet.
Når det er sagt så er jo ikke beslutning for en lokalisering for en eventuell nasjonal kontrollsentral tatt, og Samferdselsdepartementet har vel signalisert at de gjerne ser at det blir mer enn én ACC, så akkurat i denne saken er det mye hvis og om og men...
Jeg er selv trønder, og har snart 6 års erfaring som flygeleder, og i dagens situasjon tar det gjerne enda opp mot 8-10 år før jeg eventuelt kan få tjenestested Værnes..
Men hva gjør man ikke for verdens beste jobb? 