Flygeleder

Snever utdannelse?

I likhet med NTNU, Luftforsvarets Flygeskole, sivil flyutdannelse og mange andre skoler er flygelederutdannelsen en yrkesutdannelse som kreves for å fungere i et bestemt sett yrke. Uten fagutdannelse, ingen jobb, selv om en måtte ha den ene universitetsgraden etter den andre i CV'en.

Derimot kan en ingeniør, flyger, flygeleder, offisersutdannelse e.l. kvalifisere seg enda bedre ved å ta en administrativ eller annen videreutdannelse, eller ved å melde seg frivillig til ulike verv, prosjekter, fagforeningsoppgaver o.l. mens man er i jobben, og alt dette vil telle med om en på et senere tidspunkt føler seg moden for å gjøre noe annet i karrieren.

Å begynne med en "generell" høygskole/universitetsutdannelse kan være vel og bra for mange yrker, men slike utdannelser kan man også ta senere, og ser man sin karriereutvikling under ett vil det etter min personlige mening ikke skade å ha en konkret bakgrunn og praksis å bygge sin utvikling på.

Et godt eksempel på dette er forrige og nåværende adm dir'er i Avinor. Ingen av dem er flygeledere (men de kunne like gjerne ha hatt den bakgrunnen), men derimot henholdsvis opprinnelig ingeniør og jagerflyger. Siden den gang gjorde begge seg bemerket gjennom solid arbeid i de stillingene og vervene de hadde oppgjennom karrierene sine, og dette kombinert med solide menneskelige egenskaper gjorde at de (trolig) ble headhuntet til stillingene sine i Avinor.

Mange har ikke større ambisjoner om å oppfylle en drøm om å bli noe de har lyst til, og denne drømmen er den kraftigste drivkraften en kan ønske seg.

Når drømmen er oppfylt kan valget tas om man ønsker å forbli i den aktuelle drømmejobben, eller om man ønsker å viderekvalifisere seg slik at man senere kan ta et sprang opp eller til siden - om man ønsker det. Viderekvalifiserer man seg ikke, må man forbli i stillingen eller (normalt) begynne helt på nytt om man ønsker å skifte yrke.

Oppsummert - ønsker du å bli flygeleder (eller flyger, eller økonom, eller selvstendig næringsdrivende), så følg drømmen. Den er inngangsbilletten til en karriere du får mange muligheter til å påvirke retningen til senere.

Lykke til, Olaf! Du vil nok like både utdannelsen og jobben dersom du kommer gjennom. Du huskes som en velmotivert ung Flynytt-bidragsyter for en tid siden (-:

Takker så mye!

Nå husker jeg ikke helt hva jeg har bidratt med i Flynytt, det eneste jeg kan komme på er vel et par bilder i Lima November-spalten til Hagby. Jeg husker at jeg har vært i kontakt med Rolf Liland(er det deg jeg snakker med nå?) ang. noe bildebruk en gang, men jeg husker ikke hva det ble til!

God helg!

Olaf Ghanizadeh

Jeg var på fase 1 forrige uke og besto den, så om et par uker det det klart for fase 2. Er
så utrolig spent. Har lyst å være best mulig forberedt, men siden jeg har flere eksamener på høgskolen den samme tiden blir det umulig å gjøre noe spesielt for å forberede seg, og det er kanskje like greit..Gikk greit på fase 1 hvertfall :)

Hvordan har det gått med dere andre på fase 1? Håper vi sees til skolestart til høsten ;)

Jeg tror jeg søker når jeg blir eldre! :D Er 17 år nå...

Men har -3,00 og bruker linser? Er det ikke noen begrensninger når det gjelder dette? Skal selfølgelig ta laser når jeg blir eldre.

Det er bra, vi benytter det som inflight entertainment ombord i våre fly.

Var på fase 1 fredag 29/4 og fikk svar om at jeg var kommet videre til fase 2 mandag 2/5. Rask saksbehandling gitt.

Onsdag 11/5 blir det alvor igjen!

Jada, de er ganske raske. Jeg var på fase 1 den 7. april i fjor, dagen etter fikk jeg svar om bestått, og 9. april var jeg på fase 2, hehe ;)

Er prøvene på Værnes i år også?

LYKKE TIL videre! :)

Er du sikker på at de datoene stemmer? Søknadsfristen var vel 15. april i fjor også, så de begynte vel ikke med prøver før etter det.

De begynte vel ei heller med fase to før alle dagene med fase en var ferdig.

Det er på Værnes i år også, ja. Hvordan gikk det med deg på prøvene?

Bra at du skal på fase 2 11 mai, da kan du fortelle meg hva som skjer der ;) jeg skal ikke dit før 18 mai.

Er du sikker på at de datoene stemmer? Søknadsfristen var vel 15. april i fjor også, så de begynte vel ikke med prøver før etter det.

De begynte vel ei heller med fase to før alle dagene med fase en var ferdig.

Det er på Værnes i år også, ja. Hvordan gikk det med deg på prøvene?

Joda, det var på disse datoene. Kan godt hende de har gjort om systemene i år, men ifjor var jeg ferdig med fase 1 den 7. april og fase 2 den 9. april ;) Så var det mange andre som gikk gjennom fase 1 og 2 på senere datoer. Besto begge, men fase 3 - intervjuet - var en dårlig opplevelse. Så det blir ingen flyveleder av meg, hehe.

Please elaborate, thnp...

Avinor har intet ansvar for deg på noen måte, om du på et eller annet tidspunkt faller ut av utdanningen!

Men! Avhengig av hvor og hvordan du blir underkjent, kan du sitte på veldig mye og god kompetanse etter den delen av utdanning du faktisk har vært igjennom, og den kan være verdifull i Avinor selv om du ikke blir operativ flygeleder.

Back