Flygeleder

Leit å høre at du kanskje var litt "uheldig" med intervjuerne OleSR.
Jeg fikk også noen spørsmål angående min verneplikt, men virket ikke som de så ned på meg av den grunn. Kanskje jeg hadde gode argumenter for valget mitt, eller så var ikke de jeg ble intervjuet av like "fanatiske" på det området…

Girlg: Du kan også finne mange spørsmål og svar på sidene til utdanning.no
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder

HAr også vært på opptaksprøvene til Avinor. Røyk dessverre ut, og var skuffet som bare det etterpå... Men har i ettertid blitt en smule glad for at jeg faktisk ikke bestod, tenker litt på det å være ferdig uteksaminert og skulle sitte i ett tårn eller kontrollsentral de neste 35-40 år. Ikke for å være negativ, men jeg håper dere som har valgt dette yrket føler dere har valgt riktig og trives med jobben deres. For det er en smal utdanningsvei, og bortsett fra noen ytterst få unntak er det jo bare jobben som flygeleder denne utdanningsveien kvalifiserer til.

Du har rett i at utdannelsen er veldig snever, men det må den også være. Jeg er faktisk glad for det. Jeg har studert bl.a engelsk og offentlig administrasjon. Etter endt utdannelse lurte jeg på hva i alle dager jeg kunne bruke den kunnskapen til.

At man kun kan jobbe som flygeleder, med flygelederutdannelse, er derimot ikke riktig. Man får en unik luftfartsutdannelse, som er ettertraktet.

I Avinor finnes det mange administrative stillinger, som er besatt av flygeledere. Luftfartstilsynet har også mange flygeledere på deres lønningslister. Så om man vil ut av det operative, finnes det mange alternativer.

Jeg stortrives som operativ flygeleder. I tilegg til det operative, er jeg opplæringsansvarlig og assisterende sjef. Så det er nok av andre ting å holde fingrene i.

Det er jo tross alt verdens beste jobb. Personlig ville jeg kanskje ha variert jobben i tårnet med å fly litt små businessjet'er, men dog, man kan ikke få alt :)

Du har rett i at utdannelsen er veldig snever, men det må den også være. Jeg er faktisk glad for det. Jeg har studert bl.a engelsk og offentlig administrasjon. Etter endt utdannelse lurte jeg på hva i alle dager jeg kunne bruke den kunnskapen til.

At man kun kan jobbe som flygeleder, med flygelederutdannelse, er derimot ikke riktig. Man får en unik luftfartsutdannelse, som er ettertraktet.

I Avinor finnes det mange administrative stillinger, som er besatt av flygeledere. Luftfartstilsynet har også mange flygeledere på deres lønningslister. Så om man vil ut av det operative, finnes det mange alternativer.

Jeg stortrives som operativ flygeleder. I tilegg til det operative, er jeg opplæringsansvarlig og assisterende sjef. Så det er nok av andre ting å holde fingrene i.

Er fullstendig klar over hva du sier her, det er mange flygeledere som har stillinger innen Avinor og luftfartstilsynet som du påpeker. Det at man får kvalifikasjoner innen andre felt enn det operative er flott for de som ønsker seg litt mer variasjon, en pause eller rett og slett vil vekk fra tårnet/kontrollsentral for en periode. Man blir veldig knyttet til luftfartsbransjen gjennom denne utdanningsveien, og det kan være en drøm som går i oppfyllelse for mange, men ikke nødvendigvis for andre. Er man i begynnelsen av 20-årene så vet man lite om hva man skulle ønske å gjøre om 20 år og derfor så håper jeg de som vurderer dette tenker godt gjennom dette valget før de hopper i det. Men misforstå meg riktig, dette gjelder ikke bare flygelederutdannelsen men all form for utdannelse.

Det er jo som du sier, det er en smal yrkesretningm og det er klart du har større muligheter for å variere jobbsituasjonen din som regnskapsfører eller ingeniør.

Fordelen er jo at utdannelsen din kan brukes i det aller meste av verden, å skifte jobb til et annet europeisk land for eksempel er en rimelig smal sak, og vi har mange eksempler på mange som har jobbet en periode i Midt-Østen f.eks. Innen utdanning er det også mange muligheter.

Personlig hadde jeg opprinnelig tenkt å jobbe 10 år som flygeleder før "jeg finner meg noe annet å gjøre", nå har jeg jobbet i 5 år, men jeg ser vel meg ikke selv slutte om 5 år.. for å si det sånn, så jeg trives i allefall :)

Jeg har nettopp søkt på opptak til flygelederutdanningen i år :)

Til dere som er flygeledere:
Se på denne linken http://www.feasttest.com/prep_tool.html
Er disse oppgavene litt lik de dere fikk på opptaksprøvene?

Lykke til!

Da jeg ikke gidder å betale €24.95 kan jeg ikke si om de ligner på opptaksprøvene, men generelt er de vel relativt like rundt omkring i verden.

I "hine hårde dager" fikk vi høre at hvis man var god i tetris kunne man bli flygeleder.. så ta et par runder med tetris du, så kan det ordne seg :)

I "hine hårde dager" fikk vi høre at hvis man var god i tetris kunne man bli flygeleder.. så ta et par runder med tetris du, så kan det ordne seg :)

Snodig, jeg har aldri taklet tetris. Men Lemmings derimot!

Siden det heter FEAST prep tests burde de jo være relativt like de virkelige testene.
Skulle ikke tro at det fantes noe sånt, med tanke på at man på prøvene signerer taushetskontrakter om de forskjellige testene…

Aaanyway, lykke til =)

Man trenger ikke å betale. Ved å trykke på en av emnene, får man en liten smakebit:)
Tetris faktisk, morsomt!

Denne testen er omtrent identisk med testene du vil få hos Avinor, ja ;) Eller, dvs. du kan forvente å få det du her kan gjøre gratis, SAMT det som står i oppgavebeskrivelsene, i og med at man i denne gratis prøveversjonen ikke får prøve seg på alle oppgavene, men kun et utvalg av dem.

Jeg kan jo fortelle litt om hvordan det var for meg i fjor, regner med opplegget er det samme i år. Første dag gikk med til alle FEAST-testene bortsett fra Strip Display Management test.

Andre dag gikk med til en kort papirbasert test (noe lignende the grid test fra dag én, men litt mer avansert så vidt jeg kan huske, og med skipsfart isteden for luftfart), samt den store Strip Display Management-testen. Sistnevnte var syns jeg egentlig var ganske så artig, da sitter man faktisk og jobber litt som en flygeleder, isteden for å sortere figurer og brette sammen kuber imaginært, hehe.
Jeg søkte tidlig, og hadde mine opptaksprøver i begynnelsen av april, og intervju i mai, så om du nå allerede har søkt du også, så kan du kanskje regne med å få tatt dem i løpet av april ;) Lykke til!

Bare spør hvis det er noe mer ang. testene du lurer på.

Last edited:
Fantastisk! Snodig at disse testene ligger ut på nett da.. Menmen, bra for meg:p

Jeg har jo lest veldig mye om disse testene, de fleste sier at det ikke er noe spesielt å øve på (man må bare være frisk og opplagt, og ha spist en god frokost og slikt;), men nå kan man jo øve litt på disse testene. Er det noe annet man kan gjøre for å forberede seg?

Last edited:
Hvis ikke de testene som koster penger er alt for dyre, vil jeg anbefale deg å ta de også slik at du er mest mulig forberedt samt at du da finner ut hva du kan og ikke kan, slik at du kan jobbe mer for å få alt helt toppers.

Fantastisk! Snodig at disse testene ligger ut på nett da.. Menmen, bra for meg:p

Jeg har jo lest veldig mye om disse testene, de fleste sier at det ikke er noe spesielt å øve på (man må bare være frisk og opplagt, og ha spist en god frokost og slikt;), men nå kan man jo øve litt på disse testene. Er det noe annet man kan gjøre for å forberede seg?

Som du sier er det stort sett bare å være frisk og opplagt når du møter opp hos Avinor. Jeg gjorde ikke noe for å forberede meg på disse testene, og jeg besto, så det fungerte fint for min del hvertfall, hehe.

Tja, vet ikke hvor stort poeng det er å bruke de pengene på å få tilgang til alle oppgavene og øve seg. Alle oppgavene og variasjoner og alt sånt blir jo automatisk og tilfeldig generert, så alt står og faller på dine mentale ferdigheter og din mentale kapasitet (evt flaks/uflaks, haha) der og da. Og den er det nok ikke så lett å få trent opp på bare noen uker. Eneste ville vel vært at du får se hvordan oppgavene gjennomføres og vil i så måte være litt forberedt, men det får du god nok tid til å lære deg mens du tar prøva :) For hver nye "kategori" i testen gis det først demonstrasjonsoppgaver (disse demoene mener jeg å huske at man kunne repetere så mange ganger man ville), slik at man kan prøve seg litt først, for å bli komfortabel med hvordan oppgavene skal gjennomføres/løses.

Jeg var den første i gruppa som fullførte på den første testen, og den andre i gruppa som fullførte på den andre testen, men jeg satt absolutt ikke og stresset meg igjennom oppgavene, jeg følte egentlig at jeg hadde god tid. Så utfra mine egne erfaringer kan jeg si at det nok ikke vil være så mye å hente i å prøve å finne måter å forberede seg på. Dette går mest på mentale evner som man ikke kan trene opp i en håndvending (med unntak av språkdelen kanskje, hehe). Så mitt beste tips til deg er å være frisk og opplagt, og føler du deg ikke helt bra; si ifra til de ansvarlige, så tar du prøva en annen dag, ikke noe problem. Bare husk at når du først har begynt å ta prøva, så er det for sent å ombestemme seg, hehe :)

Poenget med opptaksprøver er å prøve å finne frem til kandidater som egner seg til jobben.

Man ser etter egenskaper som noen mennesker har, andre ikke.

Det er godt mulig det går an å forberede seg til opptaksprøvene og komme igjennom med godt resultat. Men resultatet kan være at man lurer både seg selv og Avinor.

Om man klarer å "bløffe" (jeg mener ikke det så alvorlig som det høres ut) seg gjennom opptaket, for så å bli tatt inn på utdanningen, kan det gå bra og du ender opp som flygeleder en gang i fremtiden. Men hvis du har klart å "forberede" deg så godt at du har kommet inn på en utdanning du egentlig ikke burde vært på så lurer du ikke bare Avinor som bruker en mill eller to på et mislykket forsøk på å utdanne deg til flygeleder, men du lurer også deg selv som kan komme til å kaste bort et år eller to på noe som ikke førte frem.

Min erfaring/kjennskap til denne typen opptaksprøver (de er ganske like til flygelederopptak og til flygerutdanninger, f.eks i Luftforsvaret), er at de skal finne fram til egenskaper og evner du enten har eller ikke har.

Før du har vært på sånne prøver vet du kanskje ikke engang selv om du har disse egenskapene.

Gå til opptaksprøvene med åpent sinn, en god frokost og en god kopp kaffe i magen og en god natts søvn bak deg, det er mitt beste råd.

Trening og pugging får du nok av i bøtter og spann hvis du kommer inn, å prøve å pugge og trene til de psykotekniske prøvene tror jeg er bortkastet, enten så har du det, eller så har du det ikke.

Jeg er ei jente på 19, som har fått lyst til å bli flygeleder:)
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har vært igjennom opptaksprøvene og kanskje har den utdannelsen, som kan fortelle meg litt om hvordan det er?
Jeg skjønner at det bare er noen få som får denne muligheten, men jeg vil prøve likevel. Har sett på opptakskravene på hjemmesidene til avinor, og de har jeg ikke noen problemer med:)
Har også fått med meg at utdanningen nå er flyttet til USA, det er kanskje noen som vet noe om utdanningen der? For på nett så finner jeg for det meste bare info om skolen i Sverige:p

Håper noen kan svare:)

Jeg ser at du har fått svar på dine spørsmål om opptaksprøvene, men ikke fullt så mange om selve skolen.
Jeg er selv flygelederelev ved UND for øyeblikket, og kan svare på spørsmål om skolen om dette er ønskelig.

Ellers så får du ha riktig lykke til på opptaksprøvene. :)

Jeg har søkt og er innkalt til første fase 29/4. Herre jemini jeg er spent, nervøs og alt det der. Dette er noe jeg har VIRKELIG lyst til, men jeg vet ikke om jeg innehar de nødvendige egenskapene.

Håper jeg klarer det.

Scratch that.

JEG SKAL KLARE DET.

Riktig innstilling og motivasjon hjelper alltid.

Olaf Ghanizadeh :)

Lykke til, Olaf! Du vil nok like både utdannelsen og jobben dersom du kommer gjennom. Du huskes som en velmotivert ung Flynytt-bidragsyter for en tid siden (-:

Back