Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.
Dette blir en ekstrakostnad for flyselskapene for alle som har kjøpt billett før avgiften blir lagt til. Så SAS må dekke denne utgiften for alle som allerede har kjøpt sommerferiebilletter. Ikke utrenkelig at det er dette man har regnet sammen ...
Correct me if I'm wrong, men står det ikke normalt i T&C for billetter at avgifter (slik som denne) som kommer til etter booking, men før avreise, kan belastes kunde?
 
Correct me if I'm wrong, men står det ikke normalt i T&C for billetter at avgifter (slik som denne) som kommer til etter booking, men før avreise, kan belastes kunde?

Det gjør det sikkert, men det er ikke praktisk og neppe heller ikke verdt arbeidet. Men hvis 'noen' slenger på en avgift stor nok, kan det være at man legger litt arbeide i det. Men det får vi ikke håpe skjer ...
 
Dette blir en ekstrakostnad for flyselskapene for alle som har kjøpt billett før avgiften blir lagt til. Så SAS må dekke denne utgiften for alle som allerede har kjøpt sommerferiebilletter. Ikke utrenkelig at det er dette man har regnet sammen ...

Nja, dette ser ut til å være de "regulære ekstrakostnadene":

SAS har regnet ut at innføringen av avgiften vil medføre årlige ekstrakostnader for SAS på et sted mellom 600 og 700 millioner kroner.

http://e24.no/privat/sas/flypassasjeravgiften-innfoeres-naa-blir-det-dyrere-aa-fly/23683992
 
Correct me if I'm wrong, men står det ikke normalt i T&C for billetter at avgifter (slik som denne) som kommer til etter booking, men før avreise, kan belastes kunde?



I'll correct you. Når SAS innførte "serviceløftene" eller hva det het for ti år el. så endret de også vilkårene slik at totalprisen som er betalt for bestilt flyreise er garantert av SAS inkludert avgifter.
 
Bortsett fra det upraktiske ved en "departure tax" som må betales før passering av sikkerhetskontroll så ville vel det være det mest treffsikre. Ta ut flyselskapene av prosessen fullstendig. Kunne være en digital eller fysisk oblat.

Man ville jo da ødelegge selskapenes planer om å la noen passasjerers avgiftskostnad subsidieres av andre reisende, men det kunne man vel leve med.
 
Diskusjonene som foregår idag er helt kaotiske. Selv vil jeg ikke se en avgift til, spesielt ikke en som rammer flytrafikk. Blir altfor håpløst.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Hvor mange politikere har vi i landet? Hvis samtlige flyselskaper som befordrer politikere (som helst bør ta tog, buss, sykkel, kano og andre effektive fremkomstmidler) krever inn en politikeravgift (fiskal) på 15.000,- kr pr politiker pr enkelttur, så trenger vi nøyaktig 66.666,66 politiker-legs pr år for å dekke inn den forventede merkostnaden for flyselskapene. Vi trenger vel forøvrig ikke å kamuflere denne avgiften ytterligere ved å være åpne på at dette kun er et mottrekk for å sende flysete-fiskal-regningen tilbake dit den kom ifra.

Sekundæreffekten er jo også positiv ved at politikerne da kanskje begrenser flybruken sin og innskrenker sitt tilgjengelige arbeidsområde betydelig = less harm done!
 
Last edited:
Bortsett fra det upraktiske ved en "departure tax" som må betales før passering av sikkerhetskontroll så ville vel det være det mest treffsikre. Ta ut flyselskapene av prosessen fullstendig. Kunne være en digital eller fysisk oblat.


"Den tidligere Rygge-sjefen foreslår følgende løsning for flyseteavgiften:

- Jeg tror vi kunne unngått mye av bråket om flyseteavgiften dersom man hadde fått en ordning der flyplassene krevde inn avgiften fra passasjerene i stedet for at det er pålagt flyselskapene, sier Danielsen.

Han mener de heller kunne satt opp en betalingsautomat ved innsjekkinga, så pengene går direkte til statens konto. Ved innsjekking må alle vise kvittering på betalt flyseteavgift."

http://www.dagbladet.no/2016/05/27/nyheter/innenriks/rygge/ryanair/44349446/


Da er vi enige ;)
 
"Den tidligere Rygge-sjefen foreslår følgende løsning for flyseteavgiften:



- Jeg tror vi kunne unngått mye av bråket om flyseteavgiften dersom man hadde fått en ordning der flyplassene krevde inn avgiften fra passasjerene i stedet for at det er pålagt flyselskapene, sier Danielsen.



Han mener de heller kunne satt opp en betalingsautomat ved innsjekkinga, så pengene går direkte til statens konto. Ved innsjekking må alle vise kvittering på betalt flyseteavgift."



http://www.dagbladet.no/2016/05/27/nyheter/innenriks/rygge/ryanair/44349446/





Da er vi enige ;)



Dette ville jo vært ganske tungvint og et opplegg man stort sett ser i mindre utviklete land
 
Hadde fungert spesielt dårlig på Rygge, hvor den største operatøren straffer de som ikke har sjekket inn online på forhånd tungt ... :D
 
Jeg tror ikke egentlig at noen ønsker seg dit at særavgifter skal betales inn separat. Da måtte vi hatt emballasje-, sukker-, tobakk- og alkoholavgiftsautomater i dagligvarebutikkene, miljøgebyrautomat i elektronikkbutikker, vegavgiftsautomat på bensinstasjonene osv.

Selv om man er i mot ei avgift, så tror jeg ikke løsningen er å gjøre det vanskelig og byråkratisk å kreve den inn. Som Someone sier, er det noe man forbinder med mindre utviklede land.
 
He he, ja kanskje det. Mitt forslag var nok mere rettet mot innspillene som hevder at det ESA må stoppe avgiften fordi den er konkurransevridende, og mot innspillene som hevder at avgiften gjør at Rygge må stenge. Da må jo alternativet med å i prinsippet være innom en P-automat før sikkerhetskontroll være bedre.

Den dagen Nidar klager Regjeringen inn for ESA fordi Freia selger 2-for-1, og den dagen Meny sier de må lukke butikker pga sukkeravgiften, da kan vi diskutere hvor betalingsautomatene for sukkeravgift skal stå! ;)
 
Det eneste som kunne vaere et argument er aa gjoere det noe vanskeligere for de som vedtar avgifter og mottar inntektene. Med den nye flyseteavgiften gjoeres jo hele jobben av operatoerene, det eneste myndighetene maa gjoere er aa sette en dato, oppgi en konto og pengene begynner aa flyte inn. Det er veldig naere Gratis Penger.

Det er ogsaa begrensniger for hvor mange avgifter en kan legge til i flybilletter, selv om de aller fleste reiser med elektroniske billetter, saa ligger fremdeles begrensningene i ATB Billetten (Papir) system messig til grunn. Dette fordi "backup" loesningene naar e-billetter ikke lar seg bruke, enten ved at selskapet ikke aksepterer elektroniske billetter (det er noen som ennaa ikke gjoer dette) eller rent operasjonellt lar det seg ikke gjoere aa bruke elektronisk billett (jeg fikk til min store forbauselse ATB Papir Billett av Lufthansa i Frankfurt i forbindelse med en re-routing pga streik og maatte levere fysiske kuponger baade i Frankfurt og i Toronto. Begrensningene var 3 Tax, det ble endret for lenge siden ved man summerte avgift #3-og oppover til en XT Avgift og spesifiserte XT i Pris beregnings linjene - men det er ogsaa begrensinger antall linjer man har tilgjengelig i Pris Beregning (4 linjer = 16 Fysiske Kuponger) men Avgifter / Tax spesifikasjoner "spiser" av dette saa i mange tilfeller er man nede paa 3 Linjer og 12 fysiske kuponger. For de aller fleste reisende er dette aldri et problem, men det begynner aa bli kreativt med Jorda rundt Reiser (RTW) - vi hadde et forum medlem som satt fast noen dager i Portland OR nettopp pga billetterings problemer mellom SAS og United ved RTW reise.
 
Det eneste som kunne vaere et argument er aa gjoere det noe vanskeligere for de som vedtar avgifter og mottar inntektene. Med den nye flyseteavgiften gjoeres jo hele jobben av operatoerene, det eneste myndighetene maa gjoere er aa sette en dato, oppgi en konto og pengene begynner aa flyte inn. Det er veldig naere Gratis Penger.

Det samme argumentet kan brukes for absolutt alle skatter og avgifter. Jeg tror det er veldig få som ønsker seg en hverdag der innkreving av skatter og avgifter skal gjøres så vanskelig som mulig. Det vil gjøre det vanskeligere for de som skal betale avgiftene (altså deg og meg) og det vil flytte ressurser i det offentlige fra å drive med kontroll og service, til å drive med innkreving.
 
Det samme argumentet kan brukes for absolutt alle skatter og avgifter. Jeg tror det er veldig få som ønsker seg en hverdag der innkreving av skatter og avgifter skal gjøres så vanskelig som mulig. Det vil gjøre det vanskeligere for de som skal betale avgiftene (altså deg og meg) og det vil flytte ressurser i det offentlige fra å drive med kontroll og service, til å drive med innkreving.

Og avgiftene vil bare bli høyere fordi det er dyrt å administrere. Nå skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det skal være et kjempeproblem (administrativt) ifbm. hverken avgiftslinjer på billetten eller andre ting i Norge vs. Tyskland og UK som begge har passasjeravgift. Vi skal heller ikke glemmet at vi har hatt en slik avgift før - da var det vel omrking 100 kr ekstra på de strekningene innlands som gikk parallelt med toget, og da hadde vi papirbilletter...
 
Og avgiftene vil bare bli høyere fordi det er dyrt å administrere. Nå skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det skal være et kjempeproblem (administrativt) ifbm. hverken avgiftslinjer på billetten eller andre ting i Norge vs. Tyskland og UK som begge har passasjeravgift. Vi skal heller ikke glemmet at vi har hatt en slik avgift før - da var det vel omrking 100 kr ekstra på de strekningene innlands som gikk parallelt med toget, og da hadde vi papirbilletter...

Teknisk er det ikke noe problem overhodet, men summen av avgifter (antallet) begynner aa naerme seg problemer ved mer kompliserte reiser. Problemet er ikke vs. Tyskland eller UK, det er naar du ender opp med alle 3 (pluss 20 andre avgifter. Som sagt enkle reiser er ikke noe problem, men lengre kompliserte reiser ligger i grenseland.
 
Her er litt mer info til dere bare for understreke hvor lite gjennomtenkt denne avgiften er.
Flyselskapene var i møte med skattedirektoratet nå på tirsdag, der de fikk informasjon om hvordan denne avgiften skulle kreves inn.

Flyselskapene skal rapportere inn hvor mange passasjerer de har, og så skal de trekke fra alle som ikke skal betale avgift slik som transferpassasjerer og barn under 2 år.

Deretter skal flyselskapet inn på altinn for å betale skatten. Det er ingen automatiske prosesser for å kreve inn avgiften, eller å kontrollere at flyselskapene rapporterer riktige tall. Det er heller ikke avklart hvilket flyselskap som skal betale avgiften hvis en passasjer er i transfer. Hele avgiften er lite gjennomtenkt, og skulle selvfølgelig blitt utsatt til de hadde bedre rutiner og regler på plass.
 
Deretter skal flyselskapet inn på altinn for å betale skatten. Det er ingen automatiske prosesser for å kreve inn avgiften, eller å kontrollere at flyselskapene rapporterer riktige tall. Det er heller ikke avklart hvilket flyselskap som skal betale avgiften hvis en passasjer er i transfer. Hele avgiften er lite gjennomtenkt, og skulle selvfølgelig blitt utsatt til de hadde bedre rutiner og regler på plass.
Det der var jo utrolig krøkkete, men dessverre ikke unormalt når man vedtar avgifter. De som vedtar avgifter tenker ikke på konsekvensene og implementasjonen.

(For ganske lenge siden var det noen som inngikk et kompromiss om en avgift, resultatet ble at det skulle kreves inn et beløp der 1/10-ører inngikk. Var en del systemer som måtte bygges om...)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top