Correct me if I'm wrong, men står det ikke normalt i T&C for billetter at avgifter (slik som denne) som kommer til etter booking, men før avreise, kan belastes kunde?Dette blir en ekstrakostnad for flyselskapene for alle som har kjøpt billett før avgiften blir lagt til. Så SAS må dekke denne utgiften for alle som allerede har kjøpt sommerferiebilletter. Ikke utrenkelig at det er dette man har regnet sammen ...
Correct me if I'm wrong, men står det ikke normalt i T&C for billetter at avgifter (slik som denne) som kommer til etter booking, men før avreise, kan belastes kunde?
Dette blir en ekstrakostnad for flyselskapene for alle som har kjøpt billett før avgiften blir lagt til. Så SAS må dekke denne utgiften for alle som allerede har kjøpt sommerferiebilletter. Ikke utrenkelig at det er dette man har regnet sammen ...
Correct me if I'm wrong, men står det ikke normalt i T&C for billetter at avgifter (slik som denne) som kommer til etter booking, men før avreise, kan belastes kunde?
Bortsett fra det upraktiske ved en "departure tax" som må betales før passering av sikkerhetskontroll så ville vel det være det mest treffsikre. Ta ut flyselskapene av prosessen fullstendig. Kunne være en digital eller fysisk oblat.
"Den tidligere Rygge-sjefen foreslår følgende løsning for flyseteavgiften:
- Jeg tror vi kunne unngått mye av bråket om flyseteavgiften dersom man hadde fått en ordning der flyplassene krevde inn avgiften fra passasjerene i stedet for at det er pålagt flyselskapene, sier Danielsen.
Han mener de heller kunne satt opp en betalingsautomat ved innsjekkinga, så pengene går direkte til statens konto. Ved innsjekking må alle vise kvittering på betalt flyseteavgift."
http://www.dagbladet.no/2016/05/27/nyheter/innenriks/rygge/ryanair/44349446/
Da er vi enige![]()
Det eneste som kunne vaere et argument er aa gjoere det noe vanskeligere for de som vedtar avgifter og mottar inntektene. Med den nye flyseteavgiften gjoeres jo hele jobben av operatoerene, det eneste myndighetene maa gjoere er aa sette en dato, oppgi en konto og pengene begynner aa flyte inn. Det er veldig naere Gratis Penger.
Det samme argumentet kan brukes for absolutt alle skatter og avgifter. Jeg tror det er veldig få som ønsker seg en hverdag der innkreving av skatter og avgifter skal gjøres så vanskelig som mulig. Det vil gjøre det vanskeligere for de som skal betale avgiftene (altså deg og meg) og det vil flytte ressurser i det offentlige fra å drive med kontroll og service, til å drive med innkreving.
Og avgiftene vil bare bli høyere fordi det er dyrt å administrere. Nå skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det skal være et kjempeproblem (administrativt) ifbm. hverken avgiftslinjer på billetten eller andre ting i Norge vs. Tyskland og UK som begge har passasjeravgift. Vi skal heller ikke glemmet at vi har hatt en slik avgift før - da var det vel omrking 100 kr ekstra på de strekningene innlands som gikk parallelt med toget, og da hadde vi papirbilletter...
Det der var jo utrolig krøkkete, men dessverre ikke unormalt når man vedtar avgifter. De som vedtar avgifter tenker ikke på konsekvensene og implementasjonen.Deretter skal flyselskapet inn på altinn for å betale skatten. Det er ingen automatiske prosesser for å kreve inn avgiften, eller å kontrollere at flyselskapene rapporterer riktige tall. Det er heller ikke avklart hvilket flyselskap som skal betale avgiften hvis en passasjer er i transfer. Hele avgiften er lite gjennomtenkt, og skulle selvfølgelig blitt utsatt til de hadde bedre rutiner og regler på plass.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.