Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.
Nei, transferpassasjerer betaler ikke passasjeravgift.

En som reiser ARN-OSL-EWR eller EWR-OSL-ARN betaler ikke avgift. Kun transfer i Norge.

En som reiser OSL-EWR betaler avgift. Det samme gjør en som reiser OSL-ARN-EWR, men da på grunn av legget OSL-ARN.

Det samme vil gjelde med transfer innenlands. Hverken AMS-BGO eller AMS-OSL-BGO betaler avgift. Derimot vil både BGO-AMS og BGO-OSL-AMS betale avgift.

(Med forbehold om at jeg ikke har misforstått forskrifta helt.)

Her tror jeg du har lest feil.
Avgiften er flat og gjelder alle som tar av fra en flyplass i Norge.

§ 3-22-1. Saklig virkeområde
(1) Avgiftsplikten omfatter ervervsmessig flyging av passasjerer fra norsk lufthavn, unntatt flyginger fra kontinentalsokkelen og lufthavn på Svalbard, Jan Mayen og bilandene.

§ 3-22-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning
Avgiften beregnes per passasjer som påbegynner avgiftspliktig flyging.

§ 3-22-3. Når avgiftsplikten oppstår
Avgiftsplikten oppstår når flygingen påbegynnes.

§ 3-22-5. Avgiftsfritak for transitt- og transferpassasjerer
(2) Den første flygingen i en transitt- eller transferreise er avgiftspliktig når avgangslufthavn er norsk, mens alle påfølgende flyginger er fritatt for avgift.

Unntaket i transfer er kun hvis avgiften allerde er betalt, ikke ved transfer utland-utland.

Her tror jeg du har lest feil.
Avgiften er flat og gjelder alle som tar av fra en flyplass i Norge.

§ 3-22-5. Avgiftsfritak for transitt- og transferpassasjerer
(2) Den første flygingen i en transitt- eller transferreise er avgiftspliktig når avgangslufthavn er norsk, mens alle påfølgende flyginger er fritatt for avgift.

Unntaket i transfer er kun hvis avgiften allerde er betalt, ikke ved transfer utland-utland.

Nei, tror nok Gustavf her har rett. Som paragrafen du selv legger ut her så er det avgift ved transfer når den første flyvningen er fra en norsk lufthavn. Neste flight er ikke avgiftspliktig uansett hvor vedkommende kommer inn fra

Nei, tror nok Gustavf her har rett. Som paragrafen du selv legger ut her så er det avgift ved transfer når den første flyvningen er fra en norsk lufthavn. Neste flight er ikke avgiftspliktig uansett hvor vedkommende kommer inn fra

Ja kanskje det er jeg som har misforstått. Var ganske sikker på at det kun gjaldt hvis avgiften allerede er betalt. Men jeg ser jo at et vil være urettferdig at en som bor i TRD og må fly TRD-OSL-LON-OSL-TRD må betale to ganger mens en som flyr OSL-LON-OSL kun betaler en gang.

Ser også at IATA ikke skriver noe om det i sine ticketing instructions

Tax is applicable to all departures from Norway, irrespective of where the ticket is issued

Domestic Tickets: NOK 80.00 (Amount is exclusive of value added tax (NV) of 10% but VAT applies on wholly domestic transport and this Air Passenger Tax)
International Tickets: NOK 80.00

7/ The tax is to be collected at point of sale and shown separately on the ticket by code G2.

8/ The lifting airline is responsible for remittance.

9/ This Tax is: Interlineable.

10/ Exemptions:

- Infants under 2 years without a seat;
- Airline employees on duty travel;
- Transit (same flight) and transfer passengers (within 24 hours);
- Flights by aircraft approved for transporting 10 or fewer passengers are not subject to the Air Passenger Tax.

Ja, miljøvern er vel og bra, men vet ikke helt om dette er på sin plass akkurat i disse "nedgangstider"....

http://www.aftenposten.no/okonomi/Krever-passasjeravgift-ogsa-for-de-tomme-flysetene-522297b.html

Naturvernforbundet, Framtiden i våre hender og Natur og Ungdom: Krever passasjeravgift også for de tomme flysetene

Det naturlige vil være at avgiften er differensiert og stiger med økt reiselengde, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet til Aftenposten.

Klimaorganisasjonene foreslår derfor at avgiften må bli opptil 320 kroner hver vei for interkontinentale reiser, og at den i tillegg bør betales begge veier – ikke bare på utreise, slik som det er i dag.

Norwegian har nå sendt mail med krav om å betale avgiften i etterkant. De krøp som kjent til korset etter massiv kritikk da de ville belaste automatisk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg synes denne er langt mer elegant, blir spennende å se hva de gjør med de som evt. ikke betaler.

Attachments

• Screenshot_20160629-185943.jpg
    Screenshot_20160629-185943.jpg
    145.8 KB · Views: 785
Høyrde på radioen i dag (NRK) at MDG har føreslått å auke denne til 600,- pr. reise, for å kutte 1/3 av flyreisene. Begynner å bli ganske ille forslag, synst eg....

Dette er polulisme fra venstrefløyen og utopisk i et land som baserer seg enormt på luftfart for å holde landet sammen.

Men det jeg ikke liker er at deres tanker og meninger får for mye plass i debatten og at flere og flere enn MDG finner argumenter og aksept for at flytrafikken og forurensningen "må" ned og avgiftene må opp.

Hvorfor stoppe på 600 kr? 5000 kr vil være enda mer effektivt, eller 10 000.. De er vel ikke for LITT forurensing?

Forslaget til MDG vil jo være det samme som å ruinere Norge, rett og slett. Heldigvis har de dummet seg så kraftig ut i Oslo at de neppe blir noen ny periode på tinget. De som stemte på MDG føler seg like dust i dag som brexit-folka.

De som stemte på MDG føler seg like dust i dag som brexit-folka.

Jeg skal ikke starte noe diskusjon om brexit her, men det har EU pampene klart å stelle i stand selv. Britene var lei! Så de gjorde riktig, og det er et kraftig signal til overklassen i Brussel.

Dette er polulisme fra venstrefløyen og utopisk i et land som baserer seg enormt på luftfart for å holde landet sammen.

Men det jeg ikke liker er at deres tanker og meninger får for mye plass i debatten og at flere og flere enn MDG finner argumenter og aksept for at flytrafikken og forurensningen "må" ned og avgiftene må opp.

Om det -hadde- vore realistisk at det går an å ta tog mellom Oslo og Trondheim på fire timar innan 2025, ja då er det jo berre å gyve på med avgift. Men det er det jo ikkje. Eit av dei aller aller største problema med MDG er at dei har ein del god fornuft på nokre saker, prøver å vere litt framsynte og løfte teknologi, men så snublar dei så J*** i både 'M'en og 'G'en...

Hvorfor stoppe på 600 kr? 5000 kr vil være enda mer effektivt, eller 10 000.. De er vel ikke for LITT forurensing?

Forslaget til MDG vil jo være det samme som å ruinere Norge, rett og slett. Heldigvis har de dummet seg så kraftig ut i Oslo at de neppe blir noen ny periode på tinget. De som stemte på MDG føler seg like dust i dag som brexit-folka.

Litt ironisk når man ser hva nettopp britene betaler I flyavgifter I dag;) (det blir fort betydelig mere enn hva MDG foreslår)

Vel dc-8-63, dette med avgifter er et definisjonsspørsmål. Mye av "avgiftene" er betaling til de private-eide flyplassene, og de tar seg ekstremt godt betalt rund baut i Storbritannia. Benytter du en britisk flyplass til transfer utland/utland er det 0 (null) GBP i Air Passenger Duty.

Vel dc-8-63, dette med avgifter er et definisjonsspørsmål. Mye av "avgiftene" er betaling til de private-eide flyplassene, og de tar seg ekstremt godt betalt rund baut i Storbritannia. Benytter du en britisk flyplass til transfer utland/utland er det 0 (null) GBP i Air Passenger Duty.

Nå vil jeg jo tro at de fleste som stemte for Brexit muligens ikke har så mye transfer utland/utland ;) og som du sier er det deler som er defininert avhengig av billet type, vi "sparte" over USD 600.00 I avgifter ved å la Alexandra returnere FCO-ORD-SEA I stedenfor FCO-LHR-SEA (USD 600.00 hadde nok vært vel anvendt for å fly BA iso AA på Business - men det er en digresjon). Så avhenging av billet type, klasse med mere kan man fort få en god porsjon Britiske Avgifter midt I fanget.

En award-billett Atlanta-Oslo (American) via London er over 600 daler. Velger man en routing utenom UK var det ca 15 daler sist jeg så ... Så man må punge ut selv om man bare bytter fly.

Trodde dere sjekket hva dere påstod jeg. Her har dere en totalpris på kr 3549 for OSL-JFK via LHR med BA. Med andre ord er det to transferer på T5 - på vei ut og på vei hjem.

Så får vi se på "avgiftene"

Government, authority and airport charges

G2AP Norway NOK 80.00 (seteavgift)
Passenger Charge - Norway NOK 110.00 (fee OSL)

Passenger Service Charge - United Kingdom NOK 382.00 (fee LHR)

Customs User Fee - USA NOK 45.00
Transportation Tax(Departure) - USA NOK 146.00
Transportation Tax(Arrival) - USA NOK 146.00
Animal & Plant Health User Fee (Aphis) - USA NOK 33.00
Immigration User Fee - USA NOK 57.00
Passenger Civil Aviation Security Service Fee - USA NOK 46.00
Passenger Facility Charge NOK 37.00

Total government, authority and airport charges* NOK 1,082.00

British Airways fees and carrier charges
Carrier imposed charge NOK 2,058.00
ba.com booking fee*** NOK 10.00

Total British Airways fees and carrier charges NOK 2,068.00

Total taxes, fees, carrier imposed charges or fuel surcharge, where applicable, per person NOK 3,150.00

Som dere ser her er det å fly fritt for avgifter til Storbritannia, men det er "avgifter" til LHR som er en privat aktør, og hvis dere ser nøye etter så tar den norske stat in NOK 80 direkte + passasjeravgiften den andelen som ikke OSL bruker opp. USA tar rikelig for seg i avgiftsfatet. Flyselskapet kaller deler av inntektene sine som charges - kan ikke se det som annet enn inntekter til flyselskapet de ikke vil refundere og så tar de seg et betalingsgebyr.

Tror det er noen andre grunner enn at det er avgifter som gjør at prisene er høye. Mye skrik og lite ull fra de to amerikanere - sjekk litt fakta før dere kommer med påstander. APD er null på transfer utland - utland.

Status
Not open for further replies.
Back