Det blir vel med forsøket...
Får håpe det.
Ryanair stanser i hvert fall billettsalg til og fra Rygge. Men dette var vel ventet uansett.
http://www.aftenposten.no/okonomi/R...et-pa-alle-store-ruter-fra-Rygge-8402762.html
Da ryktes det av regjeringen innfører seteavgiften fra 1 juni, i flølge NRK Østfold
Quote:
Regjeringen planlegger å innføre flypassasjeravgift fra 1. juni 2016. Det kommer frem i revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem i dag.
http://www.nrk.no/ostfold/innforer-flypassasjeravgift-1.12940974
De kan jo planlegge med hva de vil, ESA har fortsatt ikke kommet med noen dom.ld
Kort oppsummering:
Administratorene bak ei Facebook-side som er mot flyseteavgifta nekter å stå på fram med navn, legger ut Trine Skei Grandes telefonnummer, sletter argumenter mot deres synspunkt og sletter alle innlegg som kritiserer regjeringspartienes opptreden i saken.
Det er en måte å opptre på i politiske saker som jeg ikke tror noen er tjent med.
Enig, spesielt for distriktene. Ville vært mer hensiktsmessig å ha det kun på SVG/BGO/TRD-OSL, og andre litt større ruter. På en annen side kanskje litt vanskelig å håndheve, men ikke umulig.
Hvis jeg nå flyr for eksempel BGO-OSL-TOS-HFT, må jeg betale 3x88kr? Håper ikke det, sto nemlig ikke eksplisitt i Aftenposten.
Hvis du i tilfellet over flyr BGO-OSL med SAS, saa OSL-TOS med Norwegian videre med Wideroe blir det vel 3x88kr, om du flyr DY BGO-OSL-TOS og videre med Wf blir 2x88kr og med SAS BGO-OSL-TOS og WF videre blir det 1x88kr slik jeg har forstaatt det, men det kan jo vaere helt feil (mye lettere aa bare fly BA med A380 til YVR, hvem vil til HFT anyway)
Noen vil sikkert prøve seg på at ikke gjennomgående billetter også bare skal belastes 1 gang siden man jo er i transfer selv om man ikke har kjøpt reisen samlet.
Men i følge forskriften så er transitt og transferpassasjerer fritatt:
§ 3-22-5. Avgiftsfritak for transitt- og transferpassasjerer
(1) Med transitt- og transferflyging menes påfølgende flyging med samme fly (transitt) eller med annet fly (transfer).
(2) Den første flygingen i en transitt- eller transferreise er avgiftspliktig når avgangslufthavn er norsk, mens alle påfølgende flyginger er fritatt for avgift.
(3) Den påfølgende flygingen må påbegynnes innen 24 timer etter den foregående og må stå i direkte forbindelse med denne. Reisedokumentene bør vise avgang- og ankomstlufthavn, dato og klokkeslett for avgang og ankomst i henhold til rutetabell for alle flygingene, flygingenes sammenheng og et reisesammendrag.
(4) Avgiftsfritaket gjelder reise med både rute- og charterfly og selv om den påfølgende reisen innebærer skifte av luftbefordrer eller lufthavn.
Spesielt punkt 4 her er av interesse! Hva legger de i at fritaket også gjelder ved skifte av luftbefordrer eller lufthavn?
Må man da være på gjennomgående billett? Svaret er antagelig ja. Eksempelet over med BGO-OSL-TOS-HFT med SK/WF bør jo da bare innebære 1x88kr siden det er en transfer reise.
Noen vil sikkert prøve seg på at ikke gjennomgående billetter også bare skal belastes 1 gang siden man jo er i transfer selv om man ikke har kjøpt reisen samlet.