Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.
RYG må vel ha litt mer volum for at de i seg selv skal kunne gå i +.
Så enten så må FR øke , eller så kan vel RYG gå konk (?)
 
Ellers legger jeg merke til at enkelte av motstanderne av flyseteavgifta ikke er spesielt glade i en åpen debatt:
http://www.dagbladet.no/2016/05/11/nyheter/innenriks/politikk/44195908/

Kort oppsummering:
Administratorene bak ei Facebook-side som er mot flyseteavgifta nekter å stå på fram med navn, legger ut Trine Skei Grandes telefonnummer, sletter argumenter mot deres synspunkt og sletter alle innlegg som kritiserer regjeringspartienes opptreden i saken.

Det er en måte å opptre på i politiske saker som jeg ikke tror noen er tjent med.
 
Kort oppsummering:
Administratorene bak ei Facebook-side som er mot flyseteavgifta nekter å stå på fram med navn, legger ut Trine Skei Grandes telefonnummer, sletter argumenter mot deres synspunkt og sletter alle innlegg som kritiserer regjeringspartienes opptreden i saken.

Det er en måte å opptre på i politiske saker som jeg ikke tror noen er tjent med.

Det er den samme gjengen som sender inn et heller tøvete høringssvar, hvor de påberoper seg å representere flere titalls tusen mennesker. Det er bare et par problemer...

1) Deres forsøk på et høringssvar ble ikke forelagt dem de angivelig representerer før dette ble avsendt.

2) I forsøket på et høringssvar står det at de vil oversende en komplett navneliste over alle som stiller seg bak uttalelsen. Denne listen er ikke oversendt til Skattedirektoratet.

3) Hvem er M. Nikolaisen? Kan vedkommende rekke opp en hånd eller på annen måte stå frem? Kan vedkommende forklare hvorfor avsenderadressen er en postboks i Estland? Og hvorfor telefonnummeret ikke er listet i estisk telefonkatalog? Og hvorfor ingen tar telefonen? Og kan vedkommende også tenke seg å opplyse om når Skattedir. kan forvente å motta listen over de titalls tusen navn som angivelig støtter forsøket på et høringssvar?

Konklusjon: fullstendig useriøst. Har man synspunkter på flypassasjeravgiften, bør man som snarest finne en annen måte å uttrykke det på enn å støtte denne mobben.
 
Last edited:
Enig, spesielt for distriktene. Ville vært mer hensiktsmessig å ha det kun på SVG/BGO/TRD-OSL, og andre litt større ruter. På en annen side kanskje litt vanskelig å håndheve, men ikke umulig.

Hvis jeg nå flyr for eksempel BGO-OSL-TOS-HFT, må jeg betale 3x88kr? Håper ikke det, sto nemlig ikke eksplisitt i Aftenposten.
 
Enig, spesielt for distriktene. Ville vært mer hensiktsmessig å ha det kun på SVG/BGO/TRD-OSL, og andre litt større ruter. På en annen side kanskje litt vanskelig å håndheve, men ikke umulig.

Hvis jeg nå flyr for eksempel BGO-OSL-TOS-HFT, må jeg betale 3x88kr? Håper ikke det, sto nemlig ikke eksplisitt i Aftenposten.

Hvis du i tilfellet over flyr BGO-OSL med SAS, saa OSL-TOS med Norwegian videre med Wideroe blir det vel 3x88kr, om du flyr DY BGO-OSL-TOS og videre med Wf blir 2x88kr og med SAS BGO-OSL-TOS og WF videre blir det 1x88kr slik jeg har forstaatt det, men det kan jo vaere helt feil (mye lettere aa bare fly BA med A380 til YVR, hvem vil til HFT anyway)
 
Trodde det bare var utenriksreiser som skulle omfattes av den nye avgiften? Syns uansett det er utrolig dårlig formidlet hva som egentlig skal avgiftsbelegges her - per segment, per billett, eller noe helt annet? Flere avgifter på innenriksreiser er jo idioti så lenge infrastrukturen her til lands er som den er: helt avhengig av fly på mange strekninger.
 
Hvis du i tilfellet over flyr BGO-OSL med SAS, saa OSL-TOS med Norwegian videre med Wideroe blir det vel 3x88kr, om du flyr DY BGO-OSL-TOS og videre med Wf blir 2x88kr og med SAS BGO-OSL-TOS og WF videre blir det 1x88kr slik jeg har forstaatt det, men det kan jo vaere helt feil (mye lettere aa bare fly BA med A380 til YVR, hvem vil til HFT anyway)

Men i følge forskriften så er transitt og transferpassasjerer fritatt:

§ 3-22-5. Avgiftsfritak for transitt- og transferpassasjerer
(1) Med transitt- og transferflyging menes påfølgende flyging med samme fly (transitt) eller med annet fly (transfer).
(2) Den første flygingen i en transitt- eller transferreise er avgiftspliktig når avgangslufthavn er norsk, mens alle påfølgende flyginger er fritatt for avgift.
(3) Den påfølgende flygingen må påbegynnes innen 24 timer etter den foregående og må stå i direkte forbindelse med denne. Reisedokumentene bør vise avgang- og ankomstlufthavn, dato og klokkeslett for avgang og ankomst i henhold til rutetabell for alle flygingene, flygingenes sammenheng og et reisesammendrag.
(4) Avgiftsfritaket gjelder reise med både rute- og charterfly og selv om den påfølgende reisen innebærer skifte av luftbefordrer eller lufthavn.

Spesielt punkt 4 her er av interesse! Hva legger de i at fritaket også gjelder ved skifte av luftbefordrer eller lufthavn?
Må man da være på gjennomgående billett? Svaret er antagelig ja. Eksempelet over med BGO-OSL-TOS-HFT med SK/WF bør jo da bare innebære 1x88kr siden det er en transfer reise.

Noen vil sikkert prøve seg på at ikke gjennomgående billetter også bare skal belastes 1 gang siden man jo er i transfer selv om man ikke har kjøpt reisen samlet.
 
Last edited:
Noen vil sikkert prøve seg på at ikke gjennomgående billetter også bare skal belastes 1 gang siden man jo er i transfer selv om man ikke har kjøpt reisen samlet.

Forskrifta er nok ment slik at man skal, for eksempel, kunne kjøpe TRD-OSL med SAS og RYG-ALC med Ryanair eller SDN-OSL med Widerøe og OSL-TRD med Norwegian og betale avgift bare en gang. Problemet er at det ikke finnes noen praktisk måte å unngå dobbel avgift i slike sammenhenger.
 
Her har nok noen trodd at de tenkte en lur tanke, men ikke tenkt langt nok. Sånn kan det bli når man ikke sørger for grundig nok utredning først...
 
Kan det tenkes at f.eks. Norwegian nå bruker anledningen til å kutte i de magreste innenriksrutene og omdisponere til varmere strøk under dekke av at avgiften ødelegger for de? Eventuelt bare gjøre det som ren protest...
 
Men i følge forskriften så er transitt og transferpassasjerer fritatt:

§ 3-22-5. Avgiftsfritak for transitt- og transferpassasjerer
(1) Med transitt- og transferflyging menes påfølgende flyging med samme fly (transitt) eller med annet fly (transfer).
(2) Den første flygingen i en transitt- eller transferreise er avgiftspliktig når avgangslufthavn er norsk, mens alle påfølgende flyginger er fritatt for avgift.
(3) Den påfølgende flygingen må påbegynnes innen 24 timer etter den foregående og må stå i direkte forbindelse med denne. Reisedokumentene bør vise avgang- og ankomstlufthavn, dato og klokkeslett for avgang og ankomst i henhold til rutetabell for alle flygingene, flygingenes sammenheng og et reisesammendrag.
(4) Avgiftsfritaket gjelder reise med både rute- og charterfly og selv om den påfølgende reisen innebærer skifte av luftbefordrer eller lufthavn.

Spesielt punkt 4 her er av interesse! Hva legger de i at fritaket også gjelder ved skifte av luftbefordrer eller lufthavn?
Må man da være på gjennomgående billett? Svaret er antagelig ja. Eksempelet over med BGO-OSL-TOS-HFT med SK/WF bør jo da bare innebære 1x88kr siden det er en transfer reise.

Noen vil sikkert prøve seg på at ikke gjennomgående billetter også bare skal belastes 1 gang siden man jo er i transfer selv om man ikke har kjøpt reisen samlet.

Punkt 3 er ogsaa interessant - mange gaar paa en solid Avgifts Smell via London med stop paa 25 timer eller mer ... se paa prisfoskjellen OSL-LHR-SEA med BA J-Class med samme reisen men med 2 dagers stopp i London
 
Ved fremleggelse av kvitteringer på Samferdselsministerens kontor, kan man få disse stemplet. Deretter tar man med stemplet kvittering til Statskassen, hvor man får 88 kroner utbetalt. God tur.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top