TFC1
ScanFlyer Blue
Re: SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge
Interessant. Du velger glatt å overse at det finnes en del flyruter i Norge som er blant topp 10 i Europa når det gjelder trafikk. Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Og det i et land hvor du mener det ikke bor folk....:headbang
Det er ingen tvil om at det ville være samfunnsøkonomisk forsvarlig å oppgradere Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen til en standard som takler 300km/t. Dersom man velger en helt ny trasé for alle tre rutene, så ville man kunne benytte seg av den ledige kapasiteten på eksisterende spor til å håndtere mer godstrafikk mye mer effektivt enn det man gjør i dag. Jeg skal ikke gnage ivei med noe miljøregnskap her, men det er ingen tvil om at 40 trailere gjør seg bedre bak et lokomotiv enn hver for seg på en vei.
En av grunnene til at særlig Sørlandsbanen ikke akkurat er et attraktivt alternativ til enten E18 eller SAS, er at linjen går utenom alt som kan tenkes å ha mer en 4 sauer og 23 innbyggere. Dersom man velger å bygge en ny dobbeltsporet trasé her, så bør den følge Vestfoldbanen til Skien, og videre sørover langs kysten for å fange opp kystbyene. Allikevel vil reisetiden være på en slik måte at man ikke gidder å bli kroppsvisitert 2 ganger om dagen dersom man skal reise tur-retur Oslo.
Selvfølgelig bør man også bygge skikkelige veier. Men å forkaste jernbanen på generelt grunnlag fordi man heller vil rulle ut asfalt, det er fullstendig feil fremgangsmåte. Man må kombinere utbyggingen, slik at de to typene med transport kompletterer hverandre, med fly som en god tredjepart.
Hovedpoenget er hvertfall at man må kvitte seg med denne uforståelige vegringen mot å investere i infrastruktur i Norge, enten det nå er dobbeltspor mellom Oslo og Ski, sikkerhetssoner på en eller annen flyplass, eller 4-felts motorvei mellom Oslo og Stavanger. Slike investeringer er å bygge for fremtiden, slik at man sikrer grunnlaget for at Norge også skal fungere etter at oljen er borte.
Pga. foreksempel temperaturendringer passer ikke skinnene da de utvider seg og krymper.
Jernbane = evig vedlikehold.
Uansett så er det en stor forskjell på Norge og resten av Europa.
I Norge bor det ikke mennesker, og det er fullt av fjell og fjorder, det egner seg rett å slett ikke til jernbane i Norge.
Hvor raskere dette faktum går opp for dagens politikere, hvor flere menneskeliv kan vi spare på veiene, da pengepotten til vei og bane er den samme, og våre politikere legger enorme beløp i umulige jernbaneprosjekt, og utsette livsviktige veiprosjekter.
Så jeg savner debatten om vi bør forkaste jernbane, i hvertfall i distriktsnorge.
Interessant. Du velger glatt å overse at det finnes en del flyruter i Norge som er blant topp 10 i Europa når det gjelder trafikk. Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Og det i et land hvor du mener det ikke bor folk....:headbang
Det er ingen tvil om at det ville være samfunnsøkonomisk forsvarlig å oppgradere Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen til en standard som takler 300km/t. Dersom man velger en helt ny trasé for alle tre rutene, så ville man kunne benytte seg av den ledige kapasiteten på eksisterende spor til å håndtere mer godstrafikk mye mer effektivt enn det man gjør i dag. Jeg skal ikke gnage ivei med noe miljøregnskap her, men det er ingen tvil om at 40 trailere gjør seg bedre bak et lokomotiv enn hver for seg på en vei.
En av grunnene til at særlig Sørlandsbanen ikke akkurat er et attraktivt alternativ til enten E18 eller SAS, er at linjen går utenom alt som kan tenkes å ha mer en 4 sauer og 23 innbyggere. Dersom man velger å bygge en ny dobbeltsporet trasé her, så bør den følge Vestfoldbanen til Skien, og videre sørover langs kysten for å fange opp kystbyene. Allikevel vil reisetiden være på en slik måte at man ikke gidder å bli kroppsvisitert 2 ganger om dagen dersom man skal reise tur-retur Oslo.
Selvfølgelig bør man også bygge skikkelige veier. Men å forkaste jernbanen på generelt grunnlag fordi man heller vil rulle ut asfalt, det er fullstendig feil fremgangsmåte. Man må kombinere utbyggingen, slik at de to typene med transport kompletterer hverandre, med fly som en god tredjepart.
Hovedpoenget er hvertfall at man må kvitte seg med denne uforståelige vegringen mot å investere i infrastruktur i Norge, enten det nå er dobbeltspor mellom Oslo og Ski, sikkerhetssoner på en eller annen flyplass, eller 4-felts motorvei mellom Oslo og Stavanger. Slike investeringer er å bygge for fremtiden, slik at man sikrer grunnlaget for at Norge også skal fungere etter at oljen er borte.