Nå vil jeg vel påstå at det er litt feil å kalle dette avgifter, som normalt sett forstås som et eller annet gebyr som er pålagt av en eller annen form for myndighet. Jeg er imidlertid enig i at utviklingen ikke er heldig, men det har kanskje noe å gjøre med at flyselskapene slipper å refundere dette ved kanselleringer?
Jeg er helt enig at dette ikke er avgifter, jeg tror nok ikke at det har mye med aa slippe refusjonskostnader, det er prosentvis veldig faa kanseleringer og det er jo omkostninger med slike "avgifter" ogsaa.
Avhengig av marked ligger det forskjellige motiver bak "Fuel Surcharge" - mange selskaper benytter denne "avgiften" til aa Markeds justere prisene, tradisjonellt har man kunne justere prisene 2 ganger i aaret (prisene skal jo registreres hos myndighetene i de aller fleste markedene). I tillegg er det anderledes - mer gunstig beskattning av Avgifter og Gebyrer.
Jeg er helt enig med deg at dette ikke er avgifter, men dreier seg om en del av billett prisen.
I det aktuelle tilfellet var det snakk om en økonomiklassebillett som i utgangspunktet kostet 7000,-. Poenget mitt var vel bare at det neppe bare er avgifter som ligger til grunn for prisforskjellene ved +25 timers stopp-over, og at det kanskje er andre mekanismer som påvirker dette mer enn avgiftene (dvs. smellen kommer ikke nødvendigvis bare pga avgifter; tallene Superhai viser til indikerer vel at man kan snakke om 15-1600 NOK i ekstra avgifter om man flyr via UK med mer enn 24 timers stopp).
Uten aa vite hvilke destinasjoner eksemplet ditt dreier seg om er min hovedmistanke at prisen paa NOK 7000.00 ikke tillot Stopover underveis (eller at du allerede hadde brukt kvoten) og dermed ble reisen priset med et produkt som tillot stopover - og dette kan fort ble mye dyrere. Gode Nettsider gir mulighet til aa se Produkt og lese reglene - eksempel gir Lufthansa mye nyttig informasjon.