Re: Fly av rullebanen på Stord
Originally posted by ANX
Synes å huske at på DC-9 var det hovedhjulsleggene som deployet spoiler. Ble forklart at det var nødvendig å klaske den hardt ned på våt bane for å få dem ut kjapt.
Originally posted by FBU 4EVER
Ikke helt riktig! På DC-9 og MD-80/90 er det rotasjonen på hovedhjulene som feller ut spoiler'ne hvis de er armert.Kompresjon av nesehjulsleggens "ground control mechanism" ville også gjøre jobben hvis hjulene ikke oppnådde nok rotasjon pga. våt eller glatt bane.
"Finnmarkslandingene" ble utført for å få vekt på hjulene og dermed rotasjon så fort som mulig.
Tja..
For å få det helt korrekt angående Ground Spoiler på DC9/MD80, så fungerer det slik:
MD80'en har 6 spoiler paneler, to av dem er ground spoiler.
Alle går 60* opp i ground mode, flightspoilerne går 33* ved speedbrake og 60* ved lateral control.
Ground spoiler funksjonen blir aktivert ved at man trekker håndtaket opp i ARM,
dette blir gjort både ved takeoff og landing.
Auto spoiler har da to moduser TakeOff og LAND, men jeg går kun gjennom "Land mode".
Autospoiler jobber sammen med ABS systemet, så både ABS og autospoiler må
være aktivert for at panlene skal komme.
Det som skjer under landing er:
1: WOW (Weight On Wheels) på begge mains i løpet av 2sek!
Hvis ikke begge bryterne har vekt på seg innen to sek, så
tror ikke flyet at det er på bakken - da må man - som FBU 4EVER
sier - vente til GroundShift mekanismen (ett stag som går fysisk inn
på sakselenken på nesesteller, og slår over to reléer ved kapteinens
rorpedaler, som igjen slår over 42 ulike switcher, samt gjør nesehjulsstyring
tilgjengelig, fjerner sentreringen på nesehjulet - og fungerer som alternativ
air/ground sensor) har gått over i Ground.
2: Deretter må man få wheel spin-up, som trigger ABS systemet.
Wheel spin-up registeres med to sensorer som ligger i outb.
hjul på begge sider, dette er samme prinsipp som f. eks.
speedometeret på en Volvo 360 etc..
3: ABS-systemet sender signal til Ground Spoiler Control Box,
som sender ett signal til Auto Spoiler Switching Unit, som igjen
kjører aktuatorene til 60* deployment på alle paneler.
Men!
Totalt er Auto Ground Spoiler avhengig av 4 ting:
1: Speed-brake håndtaket må være i full ground spoiler position (mekanisk input til mixerne via wire-trekk)
Det blir trukket dit via en elektrisk motor med clutch som er i pedestallen.
2: Landing Gear håndtaket må være i Down.
3: Venstre throttle må være i i full retract eller reverse (TakeOff automatic
ground spoiler, aktiveres med at man har AutoBrake bryteren i RTO,
og trigges av at man revereser motorne).
4: Flyet må være registrert på bakken - enten ved GroundShift i nesa,
eller WOW og Wheel spin-up.
På B737 aktiveres ground spoiler også på en lignende måte,
men der er det i tillegg en mekanisk ventil på høyre understellslegg,
som må komprimeres for å slippe hyd. trykk til GND aktuatorene.
BAe146 har jeg ikke noe stor kunnskap rundt, men jeg - tror - det blir
aktivert med at man får WOW på mains, og dette sender signal til
Ground Spoiler Control at panelene skal kjøres opp - hvis de er armert.