Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
Re: Fly av rullebanen på Stord
Nå synes jeg dere er litt vel strenge her. Spoilerne vil også gi aerodynamisk bremsing. Spesielt ved høye hastigheter (i begynnelsen av oppbremsningsfasen). Men hovedfunksjonen på bakken er, som allerede nevnt, å ødelegge løftet slik at man får fullt trykk på hjulene og bedre effekt av hjulbremsene.
Jeg synes også det er litt oppsiktsvekkende at et fly skal være så avhengig av at spoilerne fugerer, for ikke å gå av rullebanen ved landing under høyst ordinære rullebaneforhold (fuktig bane).
I normale landingsberegninger er ikke reversering av motorer tatt med i betraktningen. Derfor vil motorreversering være en ekstra sikkerhetsfaktor for de flyene som har dette. Hvilket jo er de fleste. Når BAE146 ikke har motorreversering, vil man være enda mer prisgitt at alle andre systemer fungerer.
Det hvarikommisjonen kommer til å måtte ta stilling til, er blant annet om det finnes eller om det bør utarbeides beregninger og prosedyer for avbrutt landing ved spoilersvikt, slik at man kan unngå dette i fremtiden.
Originally posted by Turbofan Bra artikkel den i nettavisen. Dagbladet skriver at skriver:Dette stemmer jo ikke helt, da funksjonen til spoilerne er ødelegge løftet, ikke å bremse ned hastigheten...Spoilerne ville ha bremset farten til flyet, som landet normalt, men ikke klarte å stanse før det kjørte ut av rullebanen.
Nå synes jeg dere er litt vel strenge her. Spoilerne vil også gi aerodynamisk bremsing. Spesielt ved høye hastigheter (i begynnelsen av oppbremsningsfasen). Men hovedfunksjonen på bakken er, som allerede nevnt, å ødelegge løftet slik at man får fullt trykk på hjulene og bedre effekt av hjulbremsene.
Jeg synes også det er litt oppsiktsvekkende at et fly skal være så avhengig av at spoilerne fugerer, for ikke å gå av rullebanen ved landing under høyst ordinære rullebaneforhold (fuktig bane).
I normale landingsberegninger er ikke reversering av motorer tatt med i betraktningen. Derfor vil motorreversering være en ekstra sikkerhetsfaktor for de flyene som har dette. Hvilket jo er de fleste. Når BAE146 ikke har motorreversering, vil man være enda mer prisgitt at alle andre systemer fungerer.
Det hvarikommisjonen kommer til å måtte ta stilling til, er blant annet om det finnes eller om det bør utarbeides beregninger og prosedyer for avbrutt landing ved spoilersvikt, slik at man kan unngå dette i fremtiden.