First hos Thai eller Business hos Swiss/Lufthansa?

Insomnia4u

ScanFlyer Silver
Takk for mange gode råd og tips, har lest igjennom det meste av info ang DM og bruker expertflyer selv. Ikke helt sikker på hvor pålitelig det er ift KVA og ANA. Har kontrollsjekket endel flighter mot Seatguru og flightradar24 for å se flykonfigurasjon.

Etter endel søk ser jeg at TG sine flighter til BKK fra MUC/FRA/LHR/CDG er mest aktuell i F. Også FCO/MXP og ZRH har også noe ledig i F. Mange poster omtaler TG´s "gamle" F som dårlig(B772ogB773) ift LX/LH´s nye C. Ville dere heller gått for den nye C?

Ang eldre TG-fly får de gamle firstclass setene gjennomgå i forskjellige ratinger på andre websteder. Mener de da B772 eller B773? Bruker TG både B773 og B77W eller er det betegnelsen på det samme flyet? Skjønner at W står for Widebody. Greit nok med en eldre F-klasse hvis jeg får de hyggelige Cabinsetene hvor en kan lukke seg inne :)

Ellers så er det uansett et mål å reise F i TG ut ifra BKK. Har tilbrakt endel tid på den flyplassen og vil gjerne sjekke ut Royal-loungen og Spaen. Flotte TR her på forumet altså!
Er EBG så har hatt noen turer i C hos SAS og diverse lounger rundt omkring, men ser frem til neste DM-bonusrunde og at lottokupongen for F går inn :)
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

De eneste 777-ene til TG med F er Jet Airways-maskinene de har leaset (77J), og brukes i hvert fall på CDG-BKK og BKK-HND nå (på CDG-BKK blir den erstattet av A380 til våren). De har First Class Suites med skyvedører, og får for det meste veldig positive reviews etter det jeg har sett, men med kritikk for noe slitasje. Alle 777-er er widebody, så 77J, 77W osv er nok bare brukt for å skille ulike konfigurasjoner av samme modell, slik jeg har skjønt det.

http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/Thai_Airways_Boeing_777-300_J.php
http://www.youtube.com/watch?v=pk4slQRA0N4

Jeg ville i hvert fall utvilsomt valgt en hvilken som helst TG F fremfor LH C, som etter det jeg har sett (kun tripreports og videoer, har ikke forsøkt selv) virker veldig maskinaktig og kjedelig, med veldig varierende kvalitet på maten - en av få longhaul C-klasser jeg ikke er fristet til å prøve i det hele tatt. På A380 har de f.eks. 100 (!) C-seter. LX er vel litt mer i grenseland hvis du da tar hele turen i C, slik at den blir billigere. Men hvis du likevel har ett eller flere F-segmenter må du jo betale F-prisen, og da er mitt inntrykk at en "dårlig" F fortsatt slår de aller fleste C-klasser.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Jet brukes også på FRA på den ene flighten hver dag. Har selv booket den i februar..
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Mener de da B772 eller B773? Bruker TG både B773 og B77W eller er det betegnelsen på det samme flyet? Skjønner at W står for Widebody. Greit nok med en eldre F-klasse hvis jeg får de hyggelige Cabinsetene hvor en kan lukke seg inne :)

Alle 777-er er widebody, så 77J, 77W osv er nok bare brukt for å skille ulike konfigurasjoner av samme modell, slik jeg har skjønt det.

B77W er ICAO-koden for 777-300ER, og har ikke noe med konfigurasjon å gjøre.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Ok, det var jeg ikke klar over. Underlig da at TK brukte 77W for sine 9W-leasede fly, mens nøyaktig de samme maskinene nå er 77J hos TG - så jeg trodde ikke det var standardisert.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Enig at 77W/J ser ut som en fin opplevelse i F. Synes spesielt at privat avlukke gir en eksklusivitet, og flott video som viser lyssetting. Noe mer usikker på TG´s F i 346 og 747 selv om en har rikelig med plass der. Ser poenget med at LH/LX kan bli noe sterilt.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Skal man reise F vil det alltid være fordelaktig å velge F ut av flyselskapets egen hub eller hjemmebase. Dette pga servicen på bakken.

Thai sin service på LHR eller FRA er ikke mye å skryte av. I FRA kommer man som F kunde bare i Senator Loungen og ikke i noen F lounge, og på LHR blir man henvist til SAS loungen (selv om man nok kan mase seg inn på F loungen til SQ). I BKK derimot har man egen dedikert F innsjekksområde hvor man blir satt ned i en fin salong, får kald klut og litt og drikke mens man blir sjekket inn, og deretter eskortert gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll til F loungen, og videre eskortert derfra til flyet.

Flyr man LH F ut av FRA eller MUC har de tilsvarende service for egne F pax, og LX tilsvarende i ZRH.

Så skal man f.eks. til BKK, vil det i mine øyne være optimalt å få LH eller LX på utreisen og TG på hjemreisen. Har du ikke flydd F før, vil du jo da også prøve 2 forskjellige selskaper som jo er mulig på en DM billett.

TG F i lufta er helt ok. Både på 346 og 744. Alt blir jo selvfølgelig bedre jo færre folk som er i kabinen. Halvfull kabin gir alltid bedre service enn en full kabin. Jeg både satt godt og sov godt på TG sin F på disse flyene. Servicen er litt opp og ned. Greit å bestile a la carte måltid på forhånd hvis man er litt kresen i matveien.

God tur !

BF:fly
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Ser poenget med at LH/LX kan bli noe sterilt.
Mitt inntrykk er at LX C er langt foran LH C, i hvert fall på service, catering osv. Men igjen, det er synsing basert på bilder, rapporter og videoer - ikke personlig erfaring. Men på longhaul ser det dessverre ut til å være dårlig tilgjengelighet, i hvert fall der jeg har søkt (bl.a ZRH-JNB).
 
Last edited:
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

LX C er et strålende produkt, vesentlig bedre enn LH C (gammel type - som fortsatt er i klart flertall i LH-flåten). Hvis man reiser alene og får reservert noen av "singelsetene" (f.eks. 4A), er det "personal space" på F-nivå.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Robbiedeluxe og Bizflyer; Har lest endel av TR deres tidligere, informative og underholdende! Skal finlese turen din igjen R.

Hadde vært helt fantastisk med FCT i FRA med LH F og retur med TG fra BKK i F. Det er drømmetur altså :)

Er det noen som har erfaring med om det er bedre tilgjengelighet i F i juli? Ser jo at selskaper mange ganger selger vanlig C rimeligere om sommeren.
 
TG F uten å blunke. Har selv flydd dem fra Auckland til Bangkok i den gamle 340 F-klassen og mener den slår Lufthansa C ned i støvlene.

Ikke den beste F-klassen der ute, men så er også LH litt under middels på C-klasse. (Har for ordens skyld fløyet dem også).
 
Siden du reiser med DM så er jo ikke prisforskjellen mellom F og C veldig stor... Swiss C er fantastisk bra, ZRH har også fine lounger og er en fantastisk fin og effektiv flyplass.
Målt mot First Class derimot ville jeg nok ha valgt TG sin F over dem med tanke på den lille forskjellen i pris. De er ikke fullt så proffe som Swiss ei heller så fantastisk mat i mine øyner, men F setene og drikkevarene veier opp for dette synes jeg :P I tillegg er Spaet i BKK verdt et besøk, jeg tror også at det er lurt å gå for tradisjonell mat generelt når det gjelder Thai, jeg har vært skuffet når jeg har valgt vestlig mat hos dem, både i C og F...
 
Har merket meg at TP både her og på et annet forum gir den nye LX C gode skussmål. Hvilke flytyper har de installert den nye C i?

Generelt i Asia kommer en ofte bedre ut ved å velge lokal mat, er litt overrasket over at de ikke klarer det bedre i C og F, men for min del er det ok med asiatisk. Har noe matallergi så må dessverre velge special meal. Antar at de klarer å tilpasse noe på F, men må kanskje ringe dem. På C får jeg som regel ikke det helt store.

Jeg velger C/F først og fremst pga seter og muligheter for å sove godt på IC. Privat sfære er også høyt på listen. Og Champagne er jo ikke feil :)
 
Har merket meg at TP både her og på et annet forum gir den nye LX C gode skussmål. Hvilke flytyper har de installert den nye C i?

Generelt i Asia kommer en ofte bedre ut ved å velge lokal mat, er litt overrasket over at de ikke klarer det bedre i C og F, men for min del er det ok med asiatisk. Har noe matallergi så må dessverre velge special meal. Antar at de klarer å tilpasse noe på F, men må kanskje ringe dem. På C får jeg som regel ikke det helt store.

Jeg velger C/F først og fremst pga seter og muligheter for å sove godt på IC. Privat sfære er også høyt på listen. Og Champagne er jo ikke feil :)

jeg fløy thai first før jul og har skalldyrallergi. Sa ikke fra før vi var i lufta men da miksa og triksa de om måltidene med business så da ble det kylling i stedet for hummer :-)
 
jeg fløy thai first før jul og har skalldyrallergi. Sa ikke fra før vi var i lufta men da miksa og triksa de om måltidene med business så da ble det kylling i stedet for hummer :-)

Godt å høre :)

Ellers lurer jeg jo litt på dette med å fly Europa-Nord Asia via Sør-Asia :) Hvis routingen er OSL-FRA
FRA-BKK
BKK-HGK dest
HGK-BKK stopover
BKK-FRA
FRA-OSL

Kan en bruke agentrulletten til en får det til 100K DM, eller gjør stopover i BKK det til 110K uavhengig av om stopp er frem eller tilbake?
 
Godt å høre :)

Ellers lurer jeg jo litt på dette med å fly Europa-Nord Asia via Sør-Asia :) Hvis routingen er OSL-FRA
FRA-BKK
BKK-HGK dest
HGK-BKK stopover
BKK-FRA
FRA-OSL

Kan en bruke agentrulletten til en får det til 100K DM, eller gjør stopover i BKK det til 110K uavhengig av om stopp er frem eller tilbake?

Som det heter på frequent flyer språket. YMMV(your mileage may vary) .
I utgangspunktet er det 110k men agent feil gjøres. Jeg fikk first til New Zealand for 110k
 
Jeg booket nylig BGO-TYO via BKK til 100k. Jeg ringte på det amerikanske nummeret, og spesifiserte da jeg begynte samtalen at jeg skulle booke en First-award fra Europa til Nord-Asia. Likevel sa hun først 110, men jeg spilte dum og spurte om jeg hadde misforstått uttakstabellen, ettersom Tokyo står under Nord-Asia der. Hun beklaget veldig og sa at hun hadde gjort feil. Ettersom BKK er lengre borte enn TYO hadde hun vel strengt tatt ikke det (destinasjon er egentlig alltid byen lengst borte fra avreisested, man kan ikke velge hva som skal være hva) - men jeg klager ikke.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

B77W er ICAO-koden for 777-300ER, og har ikke noe med konfigurasjon å gjøre.

B77W er ikke nødvendigvis den samme betydningen som 77W. Det er "B" foran som skiller. Og 3-bokstavskodene kan f.eks. brukes av selskapene for å skille versjoner, mens andre bruker de bare generelt om flytyper. Generelt vil de følge IATA sine anbefalte koder.

F.eks. for 737 serien så er det ikke skille på ICAO koden for winglets/ikke-winglets (Det er B738 uansett), men IATA bruker 738/73H. 32S er en joker for hele "Airbus 320"-serien. Så man kan ikke uten videre konvertere 3-bokstavs "equipment"-koder til ICAO sine.
 
Interessant problemstilling.
Selv vurdere jeg en DM-tur i C til IAD med retur fra NYC.

Valget står mellom LX eller SK i C. Vi har jo alle forskjellige preferanser, men det viktigste for meg er service ombord, altså sete, mat osv.
Noe sier meg at LX er bedre enn SK, men jeg har alltid hatt en "drøm" om å fly SK lounghaul. I tillegg er det jo i prinsippet mulig med direkteflight hjem hos SK, noe som er deilig.

Er det noen som har tanker om LX eller SK i C til USA?
 
Back
Top