First hos Thai eller Business hos Swiss/Lufthansa?

Er det noen som har tanker om LX eller SK i C til USA?

Jeg har fløyet mye SK C og LX C siden 2007. Sist jeg var i NYC (i fjor rett før sommeren), fløy vi SK C – og for å være helt ærlig, så har du ikke gått glipp av så mye. Som det står flere andre steder, er the hard product rimelig gammelt og utdatert. Ingen lie-flat sete og en liten game boy skjerm som egentlig kun egner seg til airshow, i tillegg til relativt slitte seter fører til at SK fremstår som et av de selskapene med lavest C standard på long-haul over dammen.

På soft product er SK jevnt over "helt ok". Jeg er stort sett fornøyd med servicen (merk at jeg forventer SK-service ombord, altså ingen som tiltaler deg med navn og at all mat kommer pakket inn med både alu- og plastfolie).

LX C har derimot nye seter (du kan også booke single seats), fresht interiør og min erfaring er at servicen er jevnt over bedre. Som SEN blir du tatt i mot av purser, ønsket velkommen, tiltalt med etternavn etc etc.

Med andre ord, med SK C vet du hva du får (som å gå på Rema 1000 – bare lave priser). Dersom du vil oppleve det lille ekstra og et vesentlig bedre hard product, så er veien innom ZRH definitivt verdt det. I tillegg serverer de swiss chocolate ombord. :old

Edit: LX loungene i ZRH er også verdt turen om du ikke har vært der før. Mye bedre enn selv SK sin lounge i CPH. I ZRH har de et mye bedre utvalg (verdens lengste flyplassloungebar) og også gummibjørner, for de som liker det.

Last edited:

Ser man på fakta, så er LX bedre i C. Sete, IE, mat/tilbredning er veldig bra hos LX (jeg vil si best av europeiske på C) Men så har du jo likevel den gode følelsen det gir deg å fly C hos SK på longhaul. Det er jo det ypperste SAS har, og bør absolutt oppleves for en som er flyinteressert. Fargene, servicen, det "hjemmekoselige"... Men bortsett fra SKs biz-buffet ombord, så er det få ting på papiret som er i favør SK.

Og ZRH er jo en drøm av en hub. Effektiv og fine lounger. Og LX er gode i C innad i Europa også. Mer spennende enn EE-boksene til CPH eller ARN ivertfall;)

Ja, gå for LX, men dersom du ikke er SEN eller HON bør du ikke regne med å få reservert singlesete. Pluss for SK er toalettet, det er stort og fint, men der tilbringer du forhåpentligivs ikke mesteparten av tiden.

Når det gjelder single-seat, så mener jeg ikke å få blokkert setet ved siden av deg – men de setene i LX sin konfigurasjon som er enslige ombrod long-haul. Disse kan bookes av kreti og pleti.

SWISS-seat-hires.jpg

Mulig du har rett, men sjekket ut en tur til Shanghai i juni for et par dager siden. Den positive overraskelsen var at jeg kunne velge sete på LX sine sider, det må være ganske nytt (jeg kunne ikke det i juni). Det negative var at det sto at singlesetene var forbeholdt HON og SEN.

Jeg endte uansett opp med SK på den turen da jeg har som mål å opprettholde EBG og BA-sølv og fordi en tur til Shanghai i april gir mindre EB-poeng enn det jeg hadde planlagt.

Interessant! Jeg var i Mumbai i oktober med 4 kolleger, og vi fikk alle single seats. Det er kun jeg som er SEN, men jeg ringte LX og forhåndsbestilte seter for hele gjengen. Kanskje ting har endret seg?

Takk for veldig gode svar!

Jeg har fløyet mye SK C og LX C siden 2007. Sist jeg var i NYC (i fjor rett før sommeren), fløy vi SK C – og for å være helt ærlig, så har du ikke gått glipp av så mye. Som det står flere andre steder, er the hard product rimelig gammelt og utdatert. Ingen lie-flat sete og en liten game boy skjerm som egentlig kun egner seg til airshow, i tillegg til relativt slitte seter fører til at SK fremstår som et av de selskapene med lavest C standard på long-haul over dammen.

På soft product er SK jevnt over "helt ok". Jeg er stort sett fornøyd med servicen (merk at jeg forventer SK-service ombord, altså ingen som tiltaler deg med navn og at all mat kommer pakket inn med både alu- og plastfolie).

LX C har derimot nye seter (du kan også booke single seats), fresht interiør og min erfaring er at servicen er jevnt over bedre. Som SEN blir du tatt i mot av purser, ønsket velkommen, tiltalt med etternavn etc etc.

Med andre ord, med SK C vet du hva du får (som å gå på Rema 1000 – bare lave priser). Dersom du vil oppleve det lille ekstra og et vesentlig bedre hard product, så er veien innom ZRH definitivt verdt det. I tillegg serverer de swiss chocolate ombord. :old

Edit: LX loungene i ZRH er også verdt turen om du ikke har vært der før. Mye bedre enn selv SK sin lounge i CPH. I ZRH har de et mye bedre utvalg (verdens lengste flyplassloungebar) og også gummibjørner, for de som liker det.

Høres ut som en god beskrivelse av LX. Har bare et par turer med dem, og begge i eco.
Har googlet litt ang. loungen i ZRH og den ser fantastisk ut! Tidligere har jeg bare vært i LX F/SEN lounge på GVA en snartur, men rakk å få med meg at de har Haagen Daz (autocorrect), noe som er stort pluss! :D

Jeg er EBG på tredje året nå og opparbeidet meg litt loungerfaring i Europa. Lounge er en viktig del av reisen for meg, klarer liksom alltid å finne roen og jobber utrolig effektiv når jeg er i en lounge. Av SK er CPH favoritten, mens LH SEN i FRA er den beste jeg har vært i.

Ser man på fakta, så er LX bedre i C. Sete, IE, mat/tilbredning er veldig bra hos LX (jeg vil si best av europeiske på C) Men så har du jo likevel den gode følelsen det gir deg å fly C hos SK på longhaul. Det er jo det ypperste SAS har, og bør absolutt oppleves for en som er flyinteressert. Fargene, servicen, det "hjemmekoselige"... Men bortsett fra SKs biz-buffet ombord, så er det få ting på papiret som er i favør SK.

Og ZRH er jo en drøm av en hub. Effektiv og fine lounger. Og LX er gode i C innad i Europa også. Mer spennende enn EE-boksene til CPH eller ARN ivertfall;)

Dine poenger her er nettopp det som gjør at jeg ikke klarer helt å gi slipp på SAS. Jeg er trofast SAS flyver, da jeg flyr mest i Skandinavia og Europa, og kjenner ofte veldig på den følelsen av å fly med noe "eget". Som de fleste andre opplever jeg den personlige servicen som veldig tilfeldig, men hvis det først klaffer med hyggelig og personlig CC så er det lite som slår følelsen av å fly SK.

Jeg har også hørt at SQ har en rute JFK-FRA. Men SQ er vel ikke tilgjengelig i DM? (Sorry hvis det blir litt off topic)

Merk at i følge en tråd på Flyertalk er det nå slutt på gratis Internett i LX sine lounger på ZRH, noe å tenke på om man har en lang layover som man av og til kan få via ZRH.

Det er forskjell på hvilke singleseter alle kan bestille.
A-setene og enkelte andre er reservert HON/SEN i utgangspunktet

Interessant problemstilling.
Selv vurdere jeg en DM-tur i C til IAD med retur fra NYC.

Valget står mellom LX eller SK i C. Vi har jo alle forskjellige preferanser, men det viktigste for meg er service ombord, altså sete, mat osv.
Noe sier meg at LX er bedre enn SK, men jeg har alltid hatt en "drøm" om å fly SK lounghaul. I tillegg er det jo i prinsippet mulig med direkteflight hjem hos SK, noe som er deilig.

Jeg liker godt det enkle, så en direkteflight mellom EWR og OSL slår alt jeg har prøvd av C-klasse og det meste av F dersom det måtte innebære en mellomlanding. Siden SAS ikke flyr OSL-IAD, så kan man like gjerne dra via ZRH som CPH.
SAS har god mat og god service ombord, og setet er greit for en dagflight. LX har jeg dessverre bare prøvd i F.

Noe sier meg at LX er bedre enn SK, men jeg har alltid hatt en "drøm" om å fly SK lounghaul. I tillegg er det jo i prinsippet mulig med direkteflight hjem hos SK, noe som er deilig.
Hvorfor ikke gjøre det enkelt - LX bort og SK tilbake? Det er jo en av fordelene med DM-turer.

De nye 773 har desverre ikke first. Så er vel derfor 77j feks er satt på BRU i slutten av leietiden,og blir erstattet av ett fly uten F

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

B77W er ikke nødvendigvis den samme betydningen som 77W. Det er "B" foran som skiller. Og 3-bokstavskodene kan f.eks. brukes av selskapene for å skille versjoner, mens andre bruker de bare generelt om flytyper. Generelt vil de følge IATA sine anbefalte koder.

.
Ja, det stemmer. Thai har brukt 773 som kode for sine innleide Jet 77W fly, så man må gå inn på seatmapen for å sjekke om det faktisk er den innleide versjonen.
Jeg siktet mest til at når folk skriver 77W i diverse tråder på diskusjonsforum, er det først og fremst flymodellen man sikter til, ikke konfigurasjonen.

Boeing omtalte sine 777-modeller som A, B og C market (777-200 og 777-300 som A-market, 777-200ER og 777-300ER som B-market og 777-200LR som C-market).

Back