USAirways bonusprogram - OneWorld (del 4)

Status
Not open for further replies.
Holder på med en booking til Asia og skal i den forbindelse fly Doha - Dubai, de fleste avgangene er satt opp med økonomi/first, vist jeg skal fly business hele veien må jeg da sitte bak på dette legget?

Du får nok first som ikke er stort annet enn business du er vant med.
 
Håper noen kan hjelpe meg med en "case": jeg booket en skikkelig melkerute fra BGO til EZE for å få prøvd TAM First før de kutter produktet 31/10. Endte derfor med BGO-LHR-JFK med BA C/F og JFK-GRU-EZE med TAM F/C, for sikkerhets skyld med overnatting i London. I mellomtiden har TAM kuttet ut First før tiden [*], og jeg er nedgradert til gammel og kjip business på JFK-GRU, med skråseter på en nattflight. Dette er utrolig surt av to grunner (i tillegg til selve produktet):

1) jeg må fortsatt ta den lange omveien, der store deler nå blir i C, og
2) jeg booket mens USDM hadde en feil som gjorde at man ikke ble belastet for YQ for BA-flighter.

Den eneste fordelen oppi det hele er at jeg får flydd 767 for første gang hvis jeg beholder ruten som den er.:p Ser to alternativer:

a) Ringe USDM og prøve å få en dyktig agent som kan finne en ny rute med First. Ser ikke lovende ut, finner ikke noe med "ordinær" tilgjengelighet, men kanskje de kan pushe AA eller BA til å frigjøre et ekstra sete siden jeg er nedgradert. Ulempe: skattene prises sannsynligvis på nytt, og jeg må i så fall ut med flere tusen mer (vet ikke hvor mye). Tviler på at det hjelper å løpe rundt og veive med armene for å slippe YQ som jeg egentlig skulle ha betalt i utgangspunktet. ;)

b) Reise som oppsatt til JFK og være en ape i innsjekken der, kun ha med utskrift av den første bekreftelsen som viser First, spille dum og late som jeg ikke visste om at jeg var nedgradert. Kreve (på en hyggelig, ikke "customer from hell"-måte [**]) å bli ombooket til F eller få kompensasjon, be om å få snakke med station manager ved behov etc. Er det noen sjans for at det fører frem?

Og et ekstraspørsmål: har jeg egentlig krav på noen kompensasjon i det hele tatt når jeg ufrivillig blir nedgradert på én av tre F-flighter?

Setter pris på alle innspill!


----

[*] Her er det jeg egentlig skulle ha flydd - en av verdens minste F-kabiner, med fire seter: https://encrypted.google.com/search...PIyAOezYC4CA&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1280&bih=647

[**] Disclaimer: jeg er alltid saklig og høflig i slike situasjoner, etter selv å ha jobbet med kundeservice i mange år vet jeg at det er det som har størst sannsynlighet for å føre frem. Tar det aldri ut over en uskyldig person som sitter der.
 
Håper noen kan hjelpe meg med en "case": jeg booket en skikkelig melkerute fra BGO til EZE for å få prøvd TAM First før de kutter produktet 31/10. Endte derfor med BGO-LHR-JFK med BA C/F og JFK-GRU-EZE med TAM F/C, for sikkerhets skyld med overnatting i London. I mellomtiden har TAM kuttet ut First før tiden [*], og jeg er nedgradert til gammel og kjip business på JFK-GRU, med skråseter på en nattflight. Dette er utrolig surt av to grunner (i tillegg til selve produktet):

1) jeg må fortsatt ta den lange omveien, der store deler nå blir i C, og
2) jeg booket mens USDM hadde en feil som gjorde at man ikke ble belastet for YQ for BA-flighter.

Den eneste fordelen oppi det hele er at jeg får flydd 767 for første gang hvis jeg beholder ruten som den er.:p Ser to alternativer:

a) Ringe USDM og prøve å få en dyktig agent som kan finne en ny rute med First. Ser ikke lovende ut, finner ikke noe med "ordinær" tilgjengelighet, men kanskje de kan pushe AA eller BA til å frigjøre et ekstra sete siden jeg er nedgradert. Ulempe: skattene prises sannsynligvis på nytt, og jeg må i så fall ut med flere tusen mer (vet ikke hvor mye). Tviler på at det hjelper å løpe rundt og veive med armene for å slippe YQ som jeg egentlig skulle ha betalt i utgangspunktet. ;)

b) Reise som oppsatt til JFK og være en ape i innsjekken der, kun ha med utskrift av den første bekreftelsen som viser First, spille dum og late som jeg ikke visste om at jeg var nedgradert. Kreve (på en hyggelig, ikke "customer from hell"-måte [**]) å bli ombooket til F eller få kompensasjon, be om å få snakke med station manager ved behov etc. Er det noen sjans for at det fører frem?

Og et ekstraspørsmål: har jeg egentlig krav på noen kompensasjon i det hele tatt når jeg ufrivillig blir nedgradert på én av tre F-flighter?

Setter pris på alle innspill!


----

[*] Her er det jeg egentlig skulle ha flydd - en av verdens minste F-kabiner, med fire seter: https://encrypted.google.com/search...PIyAOezYC4CA&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1280&bih=647

[**] Disclaimer: jeg er alltid saklig og høflig i slike situasjoner, etter selv å ha jobbet med kundeservice i mange år vet jeg at det er det som har størst sannsynlighet for å føre frem. Tar det aldri ut over en uskyldig person som sitter der.

Ring US og be om å få snakke med en manager der. De kan nok løse dette bedre en en vanelig agent. :) Jeg fikk snakket med en slik etter over en time på telefonen der fordi en agent hadde surret til en routing...
 
B fungerte, spurte på JFK, og ble booket om til First på neste avgang. Kunne nesten ikke ha gått bedre, det eneste er at det dessverre er A330 med gammel kabin i stedet for den fantastiske 777-kabinen, men det skal jeg overleve. ;)
 
Har en reservatsjon OSL LHR PVG i first på utreise og business på retur. Nå er det ledig i first på returen også. Ringte for å bytte, greit å betalt 150usd gebyr. Med de sier dette ikke er mulig. Jeg må betale 150USD for å kansellere og så kan booke på nytt, hvis da utreisen er fremdeles er ledig.
Stemmer dette ?
 
B fungerte, spurte på JFK, og ble booket om til First på neste avgang. Kunne nesten ikke ha gått bedre, det eneste er at det dessverre er A330 med gammel kabin i stedet for den fantastiske 777-kabinen, men det skal jeg overleve. ;)

God plan :) Gjorde det samme i Seoul i sommer med OZ, siden downgrade til C. Hadde orginal-utskrift som viste F med A380, og etter noe løping og telefoner gav de oss F. Veldig fint når det går den veien altså;)
 
Har en reservatsjon OSL LHR PVG i first på utreise og business på retur. Nå er det ledig i first på returen også. Ringte for å bytte, greit å betalt 150usd gebyr. Med de sier dette ikke er mulig. Jeg må betale 150USD for å kansellere og så kan booke på nytt, hvis da utreisen er fremdeles er ledig.
Stemmer dette ?

Fikk samme beskjed; dersom jeg ønsket å gjøre endringer så måtte han løse opp hele reservasjonen for så å booke alle legg på nytt, noe som jo kunne føre til at bonussetene ikke ble tilgjengelig på nytt. Dette var en oneworld reise, det var ikke slik når US var i Star, men tydeligvis en endring med fusjonen med AA og inngangen i oneworld.


w
 
Fikk samme beskjed; dersom jeg ønsket å gjøre endringer så måtte han løse opp hele reservasjonen for så å booke alle legg på nytt, noe som jo kunne føre til at bonussetene ikke ble tilgjengelig på nytt. Dette var en oneworld reise, det var ikke slik når US var i Star, men tydeligvis en endring med fusjonen med AA og inngangen i oneworld.


w

Har nå nylig endrete to segmenter i en DM-booking selv, ikke noe spørsmål om å løse opp, kun 150$ i gebyr. Ville forsøkt å ringe på nytt.
 
Har nå nylig endrete to segmenter i en DM-booking selv, ikke noe spørsmål om å løse opp, kun 150$ i gebyr. Ville forsøkt å ringe på nytt.

de sa til meg at man kan endre dato og routing (mot gebyr). Men kan ikke endre klasse. Da må man kansellere.
 
de sa til meg at man kan endre dato og routing (mot gebyr). Men kan ikke endre klasse. Da må man kansellere.

Er billetten din priset som first hele veien, eller som first en vei, og business tilbake? Leste en tilsvarende case på FT hvor en ikke kunne oppgradere business pga prisingen. F.eks til Sørøst Asia blir det 110K i F, 90 i C, totalt 100K.

Har tre billetter priset som F hvor jeg ville oppgradere Y til C(ikke F hos AY) siden det åpnet opp. Gikk til ratedesk, men ble godkjent siden alt var priset i én klasse.

USDM har strammere regler nå, men selvsagt ikke helt konsekvent. Så vet ikke om min info er gjengs behandling. Samtidig så er det rapporter fra FT at USDM priser hele reisen i høyeste klasse (som før).
 
Er billetten din priset som first hele veien, eller som first en vei, og business tilbake? Leste en tilsvarende case på FT hvor en ikke kunne oppgradere business pga prisingen. F.eks til Sørøst Asia blir det 110K i F, 90 i C, totalt 100K.

Har tre billetter priset som F hvor jeg ville oppgradere Y til C(ikke F hos AY) siden det åpnet opp. Gikk til ratedesk, men ble godkjent siden alt var priset i én klasse.

USDM har strammere regler nå, men selvsagt ikke helt konsekvent. Så vet ikke om min info er gjengs behandling. Samtidig så er det rapporter fra FT at USDM priser hele reisen i høyeste klasse (som før).

Er priset i first. Det er vel fremdeles kun t/r reiser med US? så da blir det first hvis en vei er first. Betalte 100000miles.
 
Er priset i first. Det er vel fremdeles kun t/r reiser med US? så da blir det first hvis en vei er first. Betalte 100000miles.

Har vært litt ulik praksis fra USDM på dette. Forsøk å ring igjen noen ganger og se om ikke det kan løse seg, skal være mulig.
 
Hei og hå.

I fjor høst booket jeg en reise for en venn av meg, OSL-HEL-LHR-GRU-JFK-LHR-OSL. For en stund siden så fikk han epost om en endring, men da han gikk inn for å sjekke kunne han ikke se at noe var endret. Tilfeldigvis var jeg innom og sjekket bestillingen i dag og så da at returen fra JFK til OSL manglet.

Det jeg lurer på er om han må ut med mer for å "gjenbooke" siste leg, siden uttakstabellen har endret seg?
 
Har han en bekreftet booking så skal ikke den endre seg pga. prisendring. Noe er feil en plass.
 
Hei og hå.

I fjor høst booket jeg en reise for en venn av meg, OSL-HEL-LHR-GRU-JFK-LHR-OSL. For en stund siden så fikk han epost om en endring, men da han gikk inn for å sjekke kunne han ikke se at noe var endret. Tilfeldigvis var jeg innom og sjekket bestillingen i dag og så da at returen fra JFK til OSL manglet.

Det jeg lurer på er om han må ut med mer for å "gjenbooke" siste leg, siden uttakstabellen har endret seg?

Du skriver at bookingen "manglet", hvor sjekket du da?

Jeg har en booking nå over helgen med OW. SVG-LHR-DOH-KUL-PER og MEL-KUL-LHR-SVG. På BA sine sider, og på checkmytrip mangler MEL-KUL-LHR, mens om jeg sjekker f.eks her http://www.saudiairlines.com/portal/saudiairlines/Welcome viser alle flightene.

Skjønner ikke helt hvorfor.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top