Håper noen kan hjelpe meg med en "case": jeg booket en skikkelig melkerute fra BGO til EZE for å få prøvd TAM First før de kutter produktet 31/10. Endte derfor med BGO-LHR-JFK med BA C/F og JFK-GRU-EZE med TAM F/C, for sikkerhets skyld med overnatting i London. I mellomtiden har TAM kuttet ut First før tiden [*], og jeg er nedgradert til gammel og kjip business på JFK-GRU, med skråseter på en nattflight. Dette er utrolig surt av to grunner (i tillegg til selve produktet):
1) jeg må fortsatt ta den lange omveien, der store deler nå blir i C, og
2) jeg booket mens USDM hadde en feil som gjorde at man ikke ble belastet for YQ for BA-flighter.
Den eneste fordelen oppi det hele er at jeg får flydd 767 for første gang hvis jeg beholder ruten som den er.

Ser to alternativer:
a) Ringe USDM og prøve å få en dyktig agent som kan finne en ny rute med First. Ser ikke lovende ut, finner ikke noe med "ordinær" tilgjengelighet, men kanskje de kan pushe AA eller BA til å frigjøre et ekstra sete siden jeg er nedgradert. Ulempe: skattene prises sannsynligvis på nytt, og jeg må i så fall ut med flere tusen mer (vet ikke hvor mye). Tviler på at det hjelper å løpe rundt og veive med armene for å slippe YQ som jeg egentlig skulle ha betalt i utgangspunktet.
b) Reise som oppsatt til JFK og være en ape i innsjekken der, kun ha med utskrift av den første bekreftelsen som viser First, spille dum og late som jeg ikke visste om at jeg var nedgradert. Kreve (på en hyggelig, ikke "customer from hell"-måte [**]) å bli ombooket til F eller få kompensasjon, be om å få snakke med station manager ved behov etc. Er det noen sjans for at det fører frem?
Og et ekstraspørsmål: har jeg egentlig krav på noen kompensasjon i det hele tatt når jeg ufrivillig blir nedgradert på én av tre F-flighter?
Setter pris på alle innspill!
----
[*] Her er det jeg egentlig skulle ha flydd - en av verdens minste F-kabiner, med fire seter:
https://encrypted.google.com/search...PIyAOezYC4CA&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1280&bih=647
[**] Disclaimer: jeg er alltid saklig og høflig i slike situasjoner, etter selv å ha jobbet med kundeservice i mange år vet jeg at det er det som har størst sannsynlighet for å føre frem. Tar det aldri ut over en uskyldig person som sitter der.