DY med sikkerhetslanding i SVG

Hei igjen GF1!

Setter alltid pris på din tekniske undervisning, Dag Johnsen. Også denne gang. Men denne tråden handler egentlig om hva som gikk galt med LN-KKJ på turen til Bergen. Og da er det for meg enda mer interessant å få vite litt om hvordan en røket vaier fører til at flyet blir litt vanskeligere å styre. Og her er det at LN-TAL kommer med opplysninger som jeg har savnet i det som media har fortalt oss.

Joda, jeg takker for det, men det er jo akkurat denne kablen eller vaieren vi snakker om her... ;)

Jeg proever aa forklare at paa en B737, hvor flight kontoll systemer er drevet av hydraulikk, vil roret ikke sitte aa "slaa" i vinden pga. en kabel feil, slik det er beskrevet. Du kan faa tunge flight controls, sene flight controls, trim problemer osv. paa grunn av slakke kabler, friksjon eller bindene kabler, men jeg har ikke sett en kontoll kabel ryke slik det spekuleres paa! Selfoelgelig kan en kabel ryke, men det er jo derfor slike ting inspiseres ofte...

Det er sikkert noen her paa forumet som allerede vet hva som skjedde, men som selfoelgelig ikke kan legge dette ut her. Jeg ville tro at om en tilsvarende FAA SDR (Service Difficulty Report) vil bli gitt ut vi til slutt finne ut av dette.

Dag

Men du Dag, hva tror du kan ha forårsaket vibrering? I forhold til den noe vage infoen fra media, inkludert LN-TALs inntrykk av hva som skjedde - kan du utnytte din egen kunnskap til å dedusere noe logisk ut av dette? :)

"Kaldt, kynisk og bøllete" - Norwegian får det blanke lag, og har skadet omdømmet sitt betraktelig, i.flg. omdømmeeksperter...

Jeg er jo ingen ekspert, men jeg er av den oppfatning av at kom.dir. i Norwegen sine uttalelser er i mine øyne ganske arrogante, men det er jo bare lille ubetydelige meg som mener litt, men jeg kan overhodet ikke forstå at ikke selskapet selv klarer å se at for dem av oss som leser dette, så vil langt på vei de fleste føle dette arrogant - og de tankene vil garantert dukke opp hvis vi skal ut og fly en gang. Jeg vil prøve å være litt solidariske mot Norwegian også oppi dette, og mener at de kanskje, jeg skriver bare kanskje, bør finne seg en annen kom.dir. - eller kanskje gi henne noen tips:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1179888/laquoKaldt_kynisk_og_boelleteraquo.html

H

Last edited:
Muligens det er tilfeldigheter, men på meg så virker det som Norwegian savner Anne Grete Ellingsen, da etterfølgeren Anne-Sissel Skånvik ikke kan sies å gjøre en spesielt god jobb

Last edited:
Dette er sjokkerende dårlig kundebehandling av Norwegian, og ikke akkurat bra taklet av Skånvik i pressen.
En ren gavepakke til SAS.

Ikke den beste jobben av Anne-Sissel nei, men når en ser på hva som skjedde i etterkant, alle passasjerene fikk faktisk tilbud om hotellopphold, tilbud om buss, leiebil til bergen på norwegians bekostning, osv osv.... Det er bare noen som ikke er godt nok fornøyd med dette og plent vil rakke mest mulig ned på norwegian! Selvfølgelig er det litt surt å bli fortalt at du må legge ut for det, så få penger tilbake etterpå, men på den andre siden, de fleste billettkontor sitter ikke med mangfoldige ti tusener i kontant klar til slike hendelser... Når det gjelder dette med denne 15 åringen, litt dårlig svar av norwegian, men når en reiser på vanlig voksen billett og ikke som UM, er en faktisk likestilt med voksne på 30/40 år!!! Å legge ut på en reise der du verken har kontanter eller kort med litt penger tilgjengelig ved nødstilfelle kan sammenlignes med å skyte deg selv i foten!! Du har kun deg selv og takke! Kan jeg komme med påstanden om at enkelte land krever at du stiller med en hvis sum i egenkapital i tilfelle uforutsette ting skulle skje.. Gjør du ikke det, kommer du ikke inn en gang! Kall det gjerne kaldt, men familien har kun seg selv og takke etter min mening..

Så vare det bare til å komme med kraftig kritikk av denne posten :)

Ikke så mye å kritisere her nei.

Om det ble tilbudt buss eller hotell så ble nok ikke det bra nok kommunisert ut til passasjerene, ettersom hverken 15-åringen eller den familien kan ha fått det med seg. Ellers er jeg enig med det Skånvik sier. Er man 15 år og ikke reiser som UM, så vil ikke flyselskapet vite at det er et uvant barn/ungom blandt de ellers voksne passasjerene.

Jeg syns den forrige kommunikasjonsdirektøren alltid la seg flat for alt mulig rart, selv om DY hadde på sitt tørre. Skånvik sier ting som de er.

Ikke så mye å kritisere her nei.

Om det ble tilbudt buss eller hotell så ble nok ikke det bra nok kommunisert ut til passasjerene, ettersom hverken 15-åringen eller den familien kan ha fått det med seg. Ellers er jeg enig med det Skånvik sier. Er man 15 år og ikke reiser som UM, så vil ikke flyselskapet vite at det er et uvant barn/ungom blandt de ellers voksne passasjerene.

Jeg syns den forrige kommunikasjonsdirektøren alltid la seg flat for alt mulig rart, selv om DY hadde på sitt tørre. Skånvik sier ting som de er.

Jeg tror en del av dere misforstår mitt lille hint her... Hva man bør gjøre og ikke gjøre før man reiser, når man reiser osv, er ikke poenget mitt her... Når først dette skjedde, så liker jeg dårlig at man bruker disse argument til å IKKE gjøre noe. Når først "ulykken" har skjedd, så må man DER og DA ordne opp etter beste evne, ikke argumentere i media hva man burde tatt høyde for når man reiser alene som 15 åring. Og man er mye mer barn enn voksen, som 15 åring, når man reiser alene for å besøke foreldre, og ens fly må foreta en sikkerhetslanding et helt annet sted enn anntatt. Da er en som 15 åring ganske "alene i verden" - og da hjelper det svært lite å få opplyst om "hva en BURDE har gjort", og "ikke burde ha gjort". En må få hjelp, støtte og trøst der og da, så får en ta et oppgjør etterpå når alt er lagt bak en, hva som er fornuftig eller ei...
At Skånevik sier ting som de er, kan så være - og det kan også være rett, teknisk sett... Men om det er fornuftig omdømmesmessig, kan det virke svært arrogant på de reisende - og det er nå en gang de reisende et flyselskap er avhengig av. Og hadde ikke omdømmet betydd noe, så hadde jo heller ikke vi sittet her og diskutert dette nå. Jeg har selv vært i en bransje hvor man kan dra paralleller til flybransjen (det å slåss om pax) i over 20 år, så på et generelt nivå - så har jeg litt erfaring i hva omdømme betyr når man vil lokke de reisende til å reise akkurat med ens eget selskap, og det betyr ENORMT MYE. Og da må man, samtidig med det som er teknisk korrekt, tenke på hva de samme utsagn betyr for de reisende, og de potensielt reisende....

H

Ikke kraftig, igrunnen ikke kritikk engang, men en ting er manualer/regler og bestemmelser, noe annet, som igrunnen manglet fra DY's side - empati, det lille ekstra, det er faktisk gratis det:up:

Ikke den beste jobben av Anne-Sissel nei, men når en ser på hva som skjedde i etterkant, alle passasjerene fikk faktisk tilbud om hotellopphold, tilbud om buss, leiebil til bergen på norwegians bekostning, osv osv.... Det er bare noen som ikke er godt nok fornøyd med dette og plent vil rakke mest mulig ned på norwegian! Selvfølgelig er det litt surt å bli fortalt at du må legge ut for det, så få penger tilbake etterpå, men på den andre siden, de fleste billettkontor sitter ikke med mangfoldige ti tusener i kontant klar til slike hendelser... Når det gjelder dette med denne 15 åringen, litt dårlig svar av norwegian, men når en reiser på vanlig voksen billett og ikke som UM, er en faktisk likestilt med voksne på 30/40 år!!! Å legge ut på en reise der du verken har kontanter eller kort med litt penger tilgjengelig ved nødstilfelle kan sammenlignes med å skyte deg selv i foten!! Du har kun deg selv og takke! Kan jeg komme med påstanden om at enkelte land krever at du stiller med en hvis sum i egenkapital i tilfelle uforutsette ting skulle skje.. Gjør du ikke det, kommer du ikke inn en gang! Kall det gjerne kaldt, men familien har kun seg selv og takke etter min mening..

Når du sier at noen plent vil rakke ned på Norwegian finner jeg dette besynderlig å si.
Må jeg få minne om at en slik episode faktisk ER opprivende for passasjerer, det vet du om du har vært med på noe slikt, noe jeg faktisk antar på bakgrunn av dine uttalelser at du ikke har vært.
Å uttrykke sinne og forargelse og samtidig fortvilelse er helt normalt.Det har overhodet ikke noe med "rakke mest mulig ned på Norwegian å gjøre"
Hvis det var DET de var ute etter, tror jeg ikke de hadde reist med dem i utgangspunktet, så den synes jeg var totalt useriøs.

Å skylde på Norwegian/ foreldrene for at en 15 år gammel jente ikke hadde kontanter, mener jeg også er på samme lavmål.
Jenta hadde en flybillett fra A til B, en flytur på 45 min. At ting kan skje underveis er vel alle klar over men heldigvis tilhører det sjeldenheter i denne bransjen. At si at jenta hadde voksen billett istedet for en um billett,faller på sin egen jord. Norwegian har plikt til, i en sånn situasjon å hjelpe ALLE uansett billetttype.
Det ikke vært NOE problem for Norwegian å hjelpe denne jenta på bakgrunn av det som skjedde. Det kalles fleksibilitet.

Som du sikkert har korrekt i, sitter ikke de fleste billettkontor med "mangfoldige titusener" i kontanter i tilfelle anton, men et transportfirma på størrelse med Norwegian burde ha kredittverdighet rundt hos de forskjellige firmaer så det ikke skulle være nødvendig med så mye kontanter heller.

På meg virker det heller som om Norwegian ikke har apparat rundt seg i TILFELLE slike hendelser, da med tanke på de opplevelser passasjerer hadde med bakkepersonale på SVG.

Last edited by a moderator:
(...) Det er bare noen som ikke er godt nok fornøyd med dette og plent vil rakke mest mulig ned på norwegian! (...)

Det betyr bare at fredningstiden til Norwegian definitivt er over. Norwegian må også tåle medias (over)kritiske søkelys.

Velkommen til den verden SAS har levd i de siste 15 årene...

Eh, jo den uttalelsen synes jeg er svært merkelig og også relativt provoserende, vedkommende var kun 15 år og var på vei til sin mor... Hvor vanlig er det med 15-åringer og tykke lommebøker...? Og når man i tillegg leser at all hjelp denne 15 åring fikk, både økonomisk og personlig oppfølging, var av hennes med-pax, og ikke av flyselskapet... Nei, jeg er ikke særlig imponert av flyselskapet i denne hendelse, i alle fall ikke bassert på hva jeg leser i media... Og dette er jo ikke den eneste hendelsen Norwegian havner i media for tiden, og det synes jeg er trist - både for flyselskap og pax.

H

Jeg regner med at 15-åringen har ansvarlige foreldre som tar høyde for at nettopp uforutsette hendelser kan inntreffe når de sender sine englebarn ut på tur. 15-åringene selv har forstålignok ikke feite lommebøker selv om de reiser alene.Men vedkommende er gammel nok og reiser ikke som UM. Da må man forutsette at ansvarlige foresatte tar noen forholdsregler.
I vår familie har vi 5 ungdommer som i årenes løp har reist som UM mellom SVG og til besteforeldre i OSL, TRD og BGO mange ganger.
Selv om vi har sendt krapylene alene har vi alltid utrustet dem rikelig med kronasje i tilfelle driftsforstyrrelser underveis , særlig for flyginger til TRD via BGO vinterstid.
Jeg oppfatter en del reisende som noe sutrete når uhellet først er ute.
Når det står ca 150 pax foran et par handlingagenter som etter beste evne forsøker å gjøre sitt beste i en ekstraordinær situasjon er det kort vei til klagemuren.
Selvfølgelig er det kjedelig både for kunder og flyselskap når slike ting inntreffer , men det skjer av og til og vil skje igjen.
Det må folk som reiser uansett reisemiddel ta inn over seg og planlegge deretter.
Media legger jeg ikke så mye vekt på av den grunn at journalisten alltid vil være ute etter å lage en god "story".
Det har ikke mye innvirkning på mitt valg av flyselskap og jeg tror ærlig talt at det har det heller ikke for de fleste av kundene til DY som var med på denne flighten. De vil velge DY igjen og selvfølgelig på grunn av pris.

Når først dette skjedde, så liker jeg dårlig at man bruker disse argument til å IKKE gjøre noe. Når først "ulykken" har skjedd, så må man DER og DA ordne opp etter beste evne, ikke argumentere i media hva man burde tatt høyde for når man reiser alene som 15 åring. Og man er mye mer barn enn voksen, som 15 åring, når man reiser alene for å besøke foreldre, og ens fly må foreta en sikkerhetslanding et helt annet sted enn anntatt. Da er en som 15 åring ganske "alene i verden" - og da hjelper det svært lite å få opplyst om "hva en BURDE har gjort", og "ikke burde ha gjort". En må få hjelp, støtte og trøst der og da, så får en ta et oppgjør etterpå når alt er lagt bak en, hva som er fornuftig eller ei...

Men hvis handlingagentene i dette tilfellet ikke visste at det var en enslig 15-åring blandt 145 mer eller mindre oppskakede passasjerer, hvordan skulle de da ha kunne hjulpet henne spesielt?

Heisann Polaris!

Men du Dag, hva tror du kan ha forårsaket vibrering? I forhold til den noe vage infoen fra media, inkludert LN-TALs inntrykk av hva som skjedde - kan du utnytte din egen kunnskap til å dedusere noe logisk ut av dette? :)

Naa vet vi offisielt ikke hva som skjedde her, men jeg soekte litt paa NTSB og FAA web sidene i gaar med speed brake/spoiler og aileron kabel som soekeord og fant noen interessante hendelser med B737 fly, helt tilbake til -100/-200 modellene...

For eksempel i 1993 rapporterte NTSB en USAir B737-300 hadde hatt spoiler panel oppe paa en side, selv om speed brake lever var i ned posisjon. Spoiler panelene er kontrollert via kabler til en hydraulisk spoiler actuator og faar et deploy signal og et stow signal. Har du en kabel feil og ikke faar et stow signal etter bruk kan bli de bli staaende oppe. Dette skjedde paa bakken, men kan ogsaa skje i luften. Boeing hevder at flyet er fullt kontrollerbart i denne konfigurasjonen, men maa selvfoelgelig ha aileron input i motsatt retning.... og du vil faa en del risting eller buffeting naar disse panelene er oppe.

Et annet eksempel i 1993 (da jeg fortsatt jobbet med CF6 motorer...^_^) og en CO B737-100 rapporterte et aileron panel i full opp posisjon like etter avgang. Igjen, aileron panelene er kontollert via kabler som styrer en hydraulisk aileron actuator og i dette tilfelle hadde aileron kablen feilet slik at det venstre aileron panelet ble staaende oppe. Piloten rapporterte at flyet maatte ha "significant right aileron input" med flaps ute, men flyet landet uten noen andre problemer. Flyr du i en slik konfigurasjon vil du nok ogsaa faa en del buffeting eller risting pga. luftstroemmen over dette panelet.

...saa vibrasjoner kommer fra buffeting av luftstroemmer og ikke noedvendigvis paneler som slaar i luften. Det andre problemet som var beskrevet i dette innlegget; elevator balance tab freeplay, er mere vibrasjon eller oscillation av panelet...

Slike hendelser er alvorlig nok og det er sikkert ikke hyggelig for passasjerene naar du faar slik buffeting, men flyet er designet av Boeing slik at du fortsatt skal ha full kontroll ved slike feil. Det krever selfoelgelig noe ekstra jobbing av de bak rattet... og det er opp til gutta og jentene paa Teknisk aa soerge for at pilotene ikke maa trene paa slike landinger... ;)

Dag

Last edited:
Selv om vi har sendt krapylene alene har vi alltid utrustet dem rikelig med kronasje i tilfelle driftsforstyrrelser underveis , særlig for flyginger til TRD via BGO vinterstid.
Men ærlig talt da, dette var en tur mellom OSL og BGO, ikke en melkerute med masse stopp.
Hvor mye penger skal det vært nødvendig å ha med seg i tilfelle noe galt skulle skje på en slik tur? Hvor ofte skjer det noe galt på en flyvning over fjellet?

Det finnes andre situasjoner som også kan forstyrre en enkel tur over fjellet.. Selv om denne gangen skyldes det en sikkerhetslanding, en annen gang kan det være at flyet må gå et annet sted pga været.. En flyplass kan også stenges pga forskjellig situasjoner som kan oppstå! Hva skal en gjøre da når en står der uten penger? Ingen flyselskaper er pliktig til å hjelpe økonomisk så lenge årsaken er utforbi flyselskapets kontroll? Så en skal vel alltids ha tilgjengelig noe midler skulle det være noe

Men hvis handlingagentene i dette tilfellet ikke visste at det var en enslig 15-åring blandt 145 mer eller mindre oppskakede passasjerer, hvordan skulle de da ha kunne hjulpet henne spesielt?
I.flg media, så gav hun jo tydelig beskjed om hennes situasjon...

H

I.flg media,
H

Där har du en viktig poäng. Sen var klockan 0145 och DYs (Röros?) personal gjorde säkert vad som var möjligt med antalet anställda på jobb vid den tiden. Är övertygad om att det hade varit en helt annan sak om denna PAX hade varit UM. Vidare finns det vuxna som är mer vilsna än 15 åringar.

Förstår verkligen inte att man som förälder inte tar lite höjd för att saker kan ske och skickar med lite extra pengar. Är det möjligen så att dagens tonåringar är så oansvariga med kontanter?

Men ingen av oss var på SVG...

Last edited:
Når først dette skjedde, så liker jeg dårlig at man bruker disse argument til å IKKE gjøre noe. Når først "ulykken" har skjedd, så må man DER og DA ordne opp etter beste evne, ikke argumentere i media hva man burde tatt høyde for når man reiser alene som 15 åring. Og man er mye mer barn enn voksen, som 15 åring, når man reiser alene for å besøke foreldre, og ens fly må foreta en sikkerhetslanding et helt annet sted enn anntatt. Da er en som 15 åring ganske "alene i verden" - og da hjelper det svært lite å få opplyst om "hva en BURDE har gjort", og "ikke burde ha gjort". En må få hjelp, støtte og trøst der og da, så får en ta et oppgjør etterpå når alt er lagt bak en, hva som er fornuftig eller ei...

Dette var det beste innlegget i denne debatten! Å i det hele tatt prestere å svare det hun gjorde, er nesten så man kan begynne å lure på hva slags holdninger hun representerer.

Det som stadig overrasker meg her inne, er hvordan endel debattanter er mer opptatt av hva som er juridisk korrekt enn at selskapet skal yte det lille ekstra. Det blir attpåtil fremsatt som et problem! Når dette i tillegg er ansatte i nevnte selskaper, har jeg et råd til dere: Ikke bytt bransje, sånne holdninger gjør dere nemlig ubrukelige i kontakt med kunder i andre deler av samfunnet! :headbang
(venter på stormen ;))

Back