DY med sikkerhetslanding i SVG

Kan ikke se at det er nevnt enda, så jeg kan fortelle at LN-KKJ er reparert og friskmeldt.
Har akkurat gått av det etter en fin tur OSL-TRD!

Jeg skal ikke synse for mye, men dette var visstnok en dag med en del vind og turbulens i BGO (kanskje også i SVG?). Det kan ha vært turbulensen som har forsterkt følelsene og at risiten i seg selv ikke har hatt noe med feilen å gjøre.

Ellers en merkelig uttalelse fra Skånvik synes jeg, men det blir vel litt OT:

- Reiser man på vanlig billett, vil jeg anbefale andre å ha med seg litt penger i tilfelle uforutsette situasjoner oppstår.

Jeg synes ikke uttalelsen er merkerlig. Mange reiser over store strekninger uten ekstra midler. Jeg har selv observert ved noen anledninger folk som har reist på rabatterte billetter som ved diversion får problemer fordi de ikke har tenkt tanken at det uforutsette kan skje.
DY og andre selskaper har nok erfaring for kunder som ikke har råd til ei pølse i slaktetiden en gang når diversion er et faktum.

VC10 på forumet skrev i annen tråd at han hadde reist med den i dag, så den er nok tilbake i skjønneste orden.

Jeg synes ikke uttalelsen er merkerlig. Mange reiser over store strekninger uten ekstra midler. Jeg har selv observert ved noen anledninger folk som har reist på rabatterte billetter som ved diversion får problemer fordi de ikke har tenkt tanken at det uforutsette kan skje.
DY og andre selskaper har nok erfaring for kunder som ikke har råd til ei pølse i slaktetiden en gang når diversion er et faktum.

Eh, jo den uttalelsen synes jeg er svært merkelig og også relativt provoserende, vedkommende var kun 15 år og var på vei til sin mor... Hvor vanlig er det med 15-åringer og tykke lommebøker...? Og når man i tillegg leser at all hjelp denne 15 åring fikk, både økonomisk og personlig oppfølging, var av hennes med-pax, og ikke av flyselskapet... Nei, jeg er ikke særlig imponert av flyselskapet i denne hendelse, i alle fall ikke bassert på hva jeg leser i media... Og dette er jo ikke den eneste hendelsen Norwegian havner i media for tiden, og det synes jeg er trist - både for flyselskap og pax.

H

Det rister i flyet fordi ett ror står "å slår" i vinden, og det skjer fordi en av to wirer til roret har gått av. Dermed er det en kabel som drar roret en vei, mens luften forsøker å skyve det andre veien. Kreftene opnår aldri helt likevekt, og dermed står roret å slår.

Eh, jo den uttalelsen synes jeg er svært merkelig og også relativt provoserende, vedkommende var kun 15 år og var på vei til sin mor... Hvor vanlig er det med 15-åringer og tykke lommebøker...? Og når man i tillegg leser at all hjelp denne 15 åring fikk, både økonomisk og personlig oppfølging, var av hennes med-pax, og ikke av flyselskapet... Nei, jeg er ikke særlig imponert av flyselskapet i denne hendelse, i alle fall ikke bassert på hva jeg leser i media... Og dette er jo ikke den eneste hendelsen Norwegian havner i media for tiden, og det synes jeg er trist - både for flyselskap og pax.

H

Jeg synes også dette virker litt rart ja.
Passasjerene har kjøpt billett OSL-BGO, men blir "kastet av" i SVG.
Har ikke da flyselskapet plikt til å befordre passasjerene kostnadsfritt til det egentlige bestemmelsesstedet?

Det rister i flyet fordi ett ror står "å slår" i vinden, og det skjer fordi en av to wirer til roret har gått av. Dermed er det en kabel som drar roret en vei, mens luften forsøker å skyve det andre veien. Kreftene opnår aldri helt likevekt, og dermed står roret å slår.

Ok, takk for svar.

H

Helt enig. Det er meget dårlig behandling fra flyselskabet side - grænsende til det arrogante synes jeg. Det er flyselskabets ansvar at få pax videre til slutdestination - og det burde flyselskabet tage ansvaret for og ikke mindst være behjælpelige med, så pax ikke skal lægge penge ud for dette.

Det kan ikke være pax ansvar at skulle medbringe penge til videre transport, hvis flyselskabet diverter. Hvad nu hvis ruten havde været AGP-OSL og flyet var fået ned i FRA - skulle pax så også medbringe penge til at købe flybillet fra FRA til OSL.

Her skulle DY have bestilt og betalt busbilletter m.v. - og endnu bedre sendt et ekstra fly til Stavanger for at færdiggøre den rejse pax havde købt.

Det går ingen wire til rorene eller flapen, alt styres hydraulisk på 737 iflg:

Roret er ogsaa nevnt her og selv om det er ett sett med kabler som gaar fra rudder pedals til roret styres roret kun med hydraulikk. Kablene gaar til main rudder PCU (power control unit) og styres med hydraulikk fra hydraulikk system A og B og i tillegg har du et standby rudder system.

(Sistnevnte fra mann som definitivt vet hva han prater om når det gjelder Boeing-fly.)

Jeg vil gjøre oppmerksom på at LN-TAL vet meget godt hva han snakker om. Lurer forresten på om han sitter i høyre eller venstre sete?

Det går ingen wire til rorene eller flapen, alt styres hydraulisk på 737 iflg:

(Sistnevnte fra mann som definitivt vet hva han prater om når det gjelder Boeing-fly.)

Men sier han ikke her at det GÅR wire til roret da? Selv om den ikke nødvendigvis har hovedansvaret for selve styringen?
LN-TAL vil jeg påstå har god peil han også :)

Rudder and Flaps in 737s are mechanically controlled (call that cable/wire) and hydraulically actuated (moved by hydraulical pressure). No part can work without the other.

No wires -> no control

For those that interest more, search for flight controls of the 737s on the web. There is plenty of sources. Or read the FCOM/AMM.

Kjaere dere!

Det gaar ingen kabler (wire) til sideroret paa en B737...!

Ror pedalene er koblet sammen med en bus-bar og er koblet til en forward quadrant. To kabler (RA og RB) gaar fra forward quadrant, en trekker til venstre og en trekker til hoeyre, og er koblet til en aft quadrant. Aft quadrant er koblet til en torque tube som driver en arm som igjen driver en rudder power control link. Denne linken regulerer hydraulisk trykk, baade system A og B og vil styre roret.

Jeg har personlig aldri hoert om en ror kabel (RA eller RB) ryke, men jeg vil ikke si at det ikke kan gaa an?

Dag

Heisann GF1!

Hvem har sagt at det dreier seg om sideroret?

Ingen, men er du interessert i aa laere noe... eller er dette innlegget kun for aa argumentere?

Det gaar heller ingen kabler (wire) direkte til hoeyderoret!

Som naa nevnt flere ganger har B737 et mekanisk system der flight control input kommer fra push-pull rods, kabler osv. og disse driver hydraulikk systemer. I tillegg har ogsaa B737 et "manual reversion" system, i tilfelle tap av begge hydraulikk systemer, som gir deg pitch og roll kontroll.

Kontoll av hoeyderoret fommer fra kaptein og styrmann sin control qolumns. Disse er koblet sammen og har en forward control quadrant hver. Til disse er det koblet to kabler (EB) for hoeyderor opp og (EA) for hoeyderor ned og disse kablene gaar til en aft contol quadrant. Aft contol quadrant er montert paa en input torque tube og disse er igjen koblet til en output torque tube som styrer hoeyderor power contol units.

Dag

Setter alltid pris på din tekniske undervisning, Dag Johnsen. Også denne gang. Men denne tråden handler egentlig om hva som gikk galt med LN-KKJ på turen til Bergen. Og da er det for meg enda mer interessant å få vite litt om hvordan en røket vaier fører til at flyet blir litt vanskeligere å styre. Og her er det at LN-TAL kommer med opplysninger som jeg har savnet i det som media har fortalt oss.

Back