DY med sikkerhetslanding i SVG

Hvis et fly diverter til en annen flyplass, så er det da vel normalt at selskapet tar seg av passasjerene? Selv Ryanair gjør jo det om de lander på OSL i stedet for RYG/TRF?

Nå kjenner jeg ikke denne saken mer enn hva som har kommet fram i media, men det som slår meg er at dette vel kanskje er en av de mest alvorlige oprative hendelser Norwegian har hatt?
Når det gjelder håndteringen av passasjerene i etterkant av dette, så er det ALLTID etter slike "uregelmessigheter" en hel rekke saker som man som flyselskap/handlingagent vil oppdage ikke skjedde som man kunne ønske. Dette gjelder uansett om du har 35 eller 350 passasjerer.
Det som er avgjørende er hvor stor evne det aktuelle flyselskap har til å ha en god kriseplan liggende for både små og store hendelser ( alt fra kanselleringer pga vær til fatale havari).
Har man tenkt ut ulike scenarier, har sjekklister og ikke minst hatt jevnlige gjennomganger av slike, så vil det som regel alltid gå betydelig bedre hos de som har tenkt tankene på forhånd, enn hos de som må ta slike hendelser ad hoc.
Jeg opplevde både SK og DY på nært hold i BOO for noen uker siden når SGS fikk inn alle sine passasjerer på hotell , mens DY sine endte opp på feltsenger i terminalen.
I den aktuelle saken kunne det virke som om SGS var mye mer "PÅ" i situasjonen, hvor de hadde planer, oversikt over alternative overnattingssteder over hele regionen, etc etc, mens Rfly så ut til å være med bakpå hele veien, med det resultat som det ble den gangen. Merk at dette VET jeg ikke, men med mine snart 25 år i bransjen var det i alle fall dette inntrykket jeg satt igjen med.
I mitt tidligere liv som stasjonssjef i flere flyselskap og på flere ulike flyplasser var dette med gode kriseplaner for store og små hendelser en forutsetning for den drift vi drev, og jeg får bare håpe at dette også er en del av de kontrakter som LCC`s skriver med sine handlingagenter.

Jeg kan ikke i min lille isolerte verden forstå at det er så vanvittig mange av dere som IKKE har fått med dere at dette dreier seg om en nødlanding (eller sikkerhetslanding som jo fagfolk liker å kalle det...)! Kjære menneske, hadde jeg vært med på en sådan alvorlig hendelse, så hadde jeg VIRKELIG hatt behov for et menneske som tok seg av meg, som spurte hvordan jeg hadde det, som viste seg som et medmennesske - samme om resultatet av nødlandingen (eller sikkerhetslanding som jo fagfolk liker å kalle deg...) var 100% vellykket!!! Med så mange tanker gjennom hodet, så hadde jeg i alle fall hatt et behov for å "komme ned på jorda igjen", bokstavelig talt.
At dere kverrulerer med at vedkommende, i.flg flyselskap, ikke visste at vedkommende var 15 år eller ei, er jo revnende likegyldig - så jeg føyer også til et "get real"... Etter en sådan unormal og alvorlig (isolert sett) hendelse, så bør man jo for gu.s skyld gjøre ting på en annen måte enn en ordinær diversion. Og at det ser ut som om kun få debattanter har funnet ut dette nå, bekymrer meg. Dere diskuterer teknisk oppførsel, korrekt i forhold til hva? I alle fall ikke på et mennesklig plan. Og der kommer min personlig kritikk inn, hva som er sagt, ikke sagt, hva man som pax skal gjøre før man reiser og ikke - har jo intet med denne sak å gjøre. Man har vært med på en nødlanding (eller sikkerhetslanding som jo fagfolk liker å kalle det...), og hvis ikke det i seg selv gjør dette spesielt, så tar jeg heller buss... Nå er jo ikke Norwegian del av denne diskusjon på nettet, da tror jeg t.o.m. dem hadde blitt oppgitt over teknisk kverrulering...

H

Man skulle jo tro at noe av det viktigste i en slik situasjon var å undersøke om noen trenger spesiell assistanse, om det er mindreårige eller handikappede personer som ikke klarer seg på egen hånd.

Disse er alltid registrert i systemet på forhånd og vil bli hånd om separat. Dette er standard prosedyre uansett selskap og det er ingenting som tyder på at dette ikke er fulgt. Jenta reiste på vanlig voksenbillett som vanlig passasjer ...

Jeg er enig med FlyHi at alt burde vært arrangert av DY, men jeg tolker det som er skrevet til at en del ikke hadde tålmodighet til å vente på vouchere og dro avgårde på egenhånd for å legge ut selv. Og da hadde hun tilbudet uten å benytte seg av det. Men som sagt - dette er min tolking.

FlyHi - jeg må si at jeg sjelden har sett maken til generalisering over hvordan en IRR-situasjon skal håndteres. Jeg skal love deg at det å få 150 passasjerer i fanget omtrent uten forvarsel ikke er som du beskriver. Jeg har lang og tung rutine i slike situasjoner, og bare det å skaffe tilveie hotellrom, transport, skrive ut vouchere, distribuere disse osv osv ikke er noe som gjøres på fem minutter. I tillegg skal øvrig trafikk betjenes normalt.

Og hvor mange tror du sitter på hovedkontoret til Norwegian midt på natten?? Du har neppe mer enn to eller tre og de er heller ikke arbeidsledige med logistikken rundt en slik situasjon. I tillegg til all annen trafikk som skal passes på ...

OK, det jeg kverulerer om er utelukkende om hvorvidt Skånvik fortjener kritikk for "kald og kynisk holdning" ovenfor ei 15 år gammel jente.
Om det andre som skjedde den natta, så er jeg enig med deg Harald, om at nok mye kunne vært gjort bedre.
Antageligvis, for jeg var jo ikke der:-)

At dere kverrulerer med at vedkommende, i.flg flyselskap, ikke visste at vedkommende var 15 år eller ei, er jo revnende likegyldig - så jeg føyer også til et "get real"... Etter en sådan unormal og alvorlig (isolert sett) hendelse, så bør man jo for gu.s skyld gjøre ting på en annen måte enn en ordinær diversion.

Harald - jeg vet hva du tenker - men du må også se det praktiske her ... hvor mange tror du var på vakt da dette skjedde? Jeg tipper maks 5-6, da det ville være det normale for en slik stasjon på denne tiden av døgnet, og det er opp til disse å utføre alle disse arbeidsoppgavene man trenger 20 mann til. Jeg sier ikke at oppgaven ble løst godt, jeg sier ikke at den ble løst dårlig .. jeg sier at det er begrenset hva man kan få til i en slik situasjon.

Men det er nettopp for slike situasjoner man har gjennomtrente instruks- og regelverk. På denne måten er en telefon alt trafikkvakten trenger å gjennomføre, og den som blir oppringt har sin liste over hvem som skal kontaktes og så videre. På denne måten sprer det seg som ringer i vann, og hjulene begynner å snurre.

Mvh,

Men det er nettopp for slike situasjoner man har gjennomtrente instruks- og regelverk.

Mvh,

Du ringer hotell A .. skal vi se .. jeg tror vi har 10-15rom ... jeg ringer tilbake .. du ringer hotell B .. skal vi se - vi har 20 rom ... ja takk! du ringer hotell C .. sorry - fullt .. du ringer hotell D .. jeg tror vi har 30 rom .. kan du ringe tilbake on et kvarter? osv ...
Du ringer busselskap A .. joa .. tror vi skulle klare busser men er ikke sikker på om vi har sjåfører .. ringer tilbake .. han ringer tilbake 20 minutter etterpå .. kan stille en buss .. du ringer busselskap B .. samme historie.

I mellomtiden trykker du deg frem mellom menyer, venter på pausemusikk osv ...

Slik er det i praksis. Du kan ha så gode instrukser du vil, men teori og praksis stemmer sjelden overens. Ting tar tid - og det er det ingen er villige til å forstå.

LN-MOW, jeg snakker ikke om hoteller, jeg snakker om selskapets egne folk. Stasjonssjefen på Sola, f.eks. Det er ikke hotelkapasiteten som er poenget her, men hvordan man håndterer en flight med passasjerer som har vært gjennom en opprivende opplevelse.

En gang i tiden hadde jeg ansvaret for å samordne krisehåndteringsplanene våre med flyselskapene som opererte på lufthavnen sine. Det var imponerende å se hvor gjennomtenkte de (selskapene) sine planer var. Det var planverk for hvilke rom som skulle benyttes, hvem som skulle kontaktes i selskapet, helsevesenet, ja selv kirken var i planverket. Og man hadde forberedt disse på at de var på listen. Noen av disse lærdommene hadde man fått "the hardest possible way". Hotell var på listen, men førsteinnsatsen var på lufthavnen. Der kan det synes som om man droppet ballen.

Mvh,

Last edited:
OK, det jeg kverulerer om er utelukkende om hvorvidt Skånvik fortjener kritikk for "kald og kynisk holdning" ovenfor ei 15 år gammel jente.
Om det andre som skjedde den natta, så er jeg enig med deg Harald, om at nok mye kunne vært gjort bedre.
Antageligvis, for jeg var jo ikke der:-)

Jeg er ikke så flink å formulere meg, men det var liksom det som har vært mitt gjennomgangstema; jeg synes faktisk at man kan være kritisk til hennes utspill her - nettopp fordi hendelsen har en så svært alvorlig ramme... For det kan jo ikke være tvil i det hele tatt at uttalelsen fra Skånevik kom alt for tidlig i forhold til hendelsesforløpet. Jeg er ganske ueing i at man, når man nettopp har vært en del av en hendelse ingen av oss noen gang får håpe man havner i, skal uttale seg om at man jo bør ha med nok penger i tilfelle uforutsatte hendelser. Og om det bli gjort oppmerksom på hennes alder o.l. Det er i mine øyne fullstendig feil kommunikasjons-strategi, og da fordi jeg sitter på andre siden enn Skånevik, og jeg vil ha trøst, medmenneskelighet og støtte - ikke høre om relger og hva som er fornuftig å ha med seg av penger o.l. Og jeg lover dere alle at jeg skal mene noe om dette for siste gang, og meningen er og blir den samme - det var for meg som potensielt reisende, en svært utheldig uttalelse på et vanvittig feil tidspunkt...
En helt annen ting enn feil ord til feil tid... Hvor tidlig fikk lufthavn-personale beskjed om denne hendelse? Jeg kjenner ikke detaljene, men når man får en sådan beskjed fra et fly - blir det da ikke satt i gang et apparat umiddelbart, ikke bare katastrofeberedskap som brann/livredding osv, har man ikke et apparat for å ta var på pax.

H

H

Last edited:
LN-MOW, jeg snakker ikke om hoteller, jeg snakker om selskapets egne folk. Stasjonssjefen på Sola, f.eks. Det er ikke hotelkapasiteten som er poenget her, men hvordan man håndterer en flight med passasjerer som har vært gjennom en opprivende opplevelse.

En gang i tiden hadde jeg ansvaret for å samordne krisehåndteringsplanene våre med flyselskapene som opererte på lufthavnen sine. Det var imponerende å se hvor gjennomtenkte de (selskapene) sine planer var. Det var planverk for hvilke rom som skulle benyttes, hvem som skulle kontaktes i selskapet, helsevesenet, ja selv kirken var i planverket. Og man hadde forberedt disse på at de var på listen. Noen av disse lærdommene hadde man fått "the hardest possible way". Hotell var på listen, men førsteinnsatsen var på lufthavnen. Der kan det synes som om man droppet ballen.

Mvh,

Gandalf - jeg har også lagt slike planer i flere selskaper og har også forsøkt å gjennomføre dem midt på natten med kun en uerfaren 20-åring til hjelp .... jeg mener å ha en viss erfaring på området.

Det jeg vil frem til er at det er et gap mellom teori og praksis her som ikke er løsbart. Man trekker ikke 15 personer ut av en hatt klokken halv ett på natten ... og disse 15 trenger man for å gjennomføre en skikkelig kriseplan. Og har DY en stasjonssjef på Sola, da?

Det jeg vil frem til er at det er et gap mellom teori og praksis her som ikke er løsbart.

Hmmm......
(Med fare for å bevege seg off topic)

Men, men har altså en krisehåndteringsplan man ikke vet lar seg gjennomføre?

Det ville ihvertfall ikke jeg sagt så høyt at noen fra Luftfartstilsynet hører det.

Forøvrig bør en god krisehåndteringsplan inneholde en plan for å håndtere media.

Men, men har altså en krisehåndteringsplan man ikke vet lar seg gjennomføre?

.

Nei, jeg ordla meg kanskje litt feil .. men den kan ikke gjennomføres på fem minutter, som enkelte forventer. Man må prioritere, ta en ting om gangen, og det vil nødvendigvis medføre en del venting for de impliserte ....

Hmmm......
(Med fare for å bevege seg off topic)

Forøvrig bør en god krisehåndteringsplan inneholde en plan for å håndtere media.

Vel det er vel lettere sagt en gjort når flere slår på mobilen under flyging for å underette sine kjære om det som skjer, de som sitter i flyet er kjappe på avtrekkeren for å prøve å tjene seg noen raske tusenlapper, håndtere media er ikke lett når det sitter 140 andre som kommer med sine versjoner som selger bedre en flyselskapet sin versjon.:cool:

Vel det er vel lettere sagt en gjort når flere slår på mobilen under flyging for å underette sine kjære om det som skjer, de som sitter i flyet er kjappe på avtrekkeren for å prøve å tjene seg noen raske tusenlapper, håndtere media er ikke lett når det sitter 140 andre som kommer med sine versjoner som selger bedre en flyselskapet sin versjon.:cool:

Og disse 'fakta' bygger du på...? Sådanne udtalelser er ikke et hak bedre end passagerer og medier der dramatiserer hændelser... Det er at overdrive pax reaktioner og intentioner generelt - akkurat som medier overdriver hændelser. Så er vi lige vidt, hvis alle overdriver...

Medier ved godt at pax overdriver og ikke kommer med 100% korrekte version - ofte af den simple grund at de ikke har prof viden og oplever situationen mere eller mindre dramatisk end den er. Men med en prof mediehåndtering med masser af facts, så bliver det sværere for medier at videreføre fejlagtige versioner.

Last edited:
FlyHi - jeg må si at jeg sjelden har sett maken til generalisering over hvordan en IRR-situasjon skal håndteres. Jeg skal love deg at det å få 150 passasjerer i fanget omtrent uten forvarsel ikke er som du beskriver. Jeg har lang og tung rutine i slike situasjoner, og bare det å skaffe tilveie hotellrom, transport, skrive ut vouchere, distribuere disse osv osv ikke er noe som gjøres på fem minutter. I tillegg skal øvrig trafikk betjenes normalt.

Og hvor mange tror du sitter på hovedkontoret til Norwegian midt på natten?? Du har neppe mer enn to eller tre og de er heller ikke arbeidsledige med logistikken rundt en slik situasjon. I tillegg til all annen trafikk som skal passes på ...

Jeg tror du misforstår mig lidt.

Jeg har fuld forståelse for at man ikke på 5 min kan få pax på hotel m.v. At det tager tid er helt fair og det har mange vel forståelse for (også selvom nogle af de ventende pax ikke har). Min kritik er absolut ikke en kritik af handlingagenterne, men DY's holdning til at man selv skal medbringe penge til alternativ transport.

I et tilfælde som dette er det en usædvanlig situation og så burde flyselskabet have folk de kan vække og få igang i løbet af kort tid - og ikke nødvendigvis folk der er placeret lokalt. Idag kan meget foregå via telefon/internet, så det burde være muligt at kunne ringe til nogen som f.eks. kunne booke hotellerne, så den lokale handlingagent ikke skulle bruge tid på det. Når man så havde fået pax på hotel ville man få nogle timers 'fred' til at arrangere videretransport m.v.

Ventetiden for at få hotel m.v. har jeg i virkeligheden ikke den store mening om - det tager den tid det nu tager - men min primære kritik er at Norwegian mener man selv skal medbringe penge for at betale for noget som de bør/skal.

Desuden undrer det mig at DY ikke prioriterer at sende et nyt fly afsted for at bringe disse pax til final destination. Specielt når man tager i betragtning at de har været igennem en situation som er svært ubehagelig for de fleste mennesker. Denne situation taget i betragtning, så burde dette få prioritet uanset om det ville skabe nogle yderligere forsinkelser i rutenettet. Det ville desuden gøre handlingagentens arbejde lettere, da der ikke skal bestilles alternativ transport til 150 pax for slet ikke at tale om, at det ville gøre situationen lettere for pax.

I princip när det gäller krisplaner eller "kris"planer kan man säga att det gäller att ha kunskap att tänka utanför den välbekanta boxen. Ingen situation är den andra lik. Du hittar aldrig en maskin med exakt samma sammansättning PAX som en annan. Desto mer erfarenhet man har ju lättare är det att se möjligheter som finns när saker går till h-vete.

Desuden undrer det mig at DY ikke prioriterer at sende et nyt fly afsted for at bringe disse pax til final destination.

Detta är lättare sagt än gjort och sen är det inte säkert att långt ifrån alla vill upp i en flygmaskin precis när man har varit igenom en liknande episod. Men igen, jag var inte där.

Jeg tror du misforstår mig lidt.

Jeg har fuld forståelse for at man ikke på 5 min kan få pax på hotel m.v. At det tager tid er helt fair og det har mange vel forståelse for (også selvom nogle af de ventende pax ikke har). Min kritik er absolut ikke en kritik af handlingagenterne, men DY's holdning til at man selv skal medbringe penge til alternativ transport.

OK - en persons uheldige uttalelse er neppe 'corporate policy'. Vi er vel alle enige om at de har litt å lære om pressehåndtering. Fruen var under press og valgte dårlige ord ... selv om hun er talsmann.

I et tilfælde som dette er det en usædvanlig situation og så burde flyselskabet have folk de kan vække og få igang i løbet af kort tid - og ikke nødvendigvis folk der er placeret lokalt. Idag kan meget foregå via telefon/internet, så det burde være muligt at kunne ringe til nogen som f.eks. kunne booke hotellerne, så den lokale handlingagent ikke skulle bruge tid på det. Når man så havde fået pax på hotel ville man få nogle timers 'fred' til at arrangere videretransport m.v.

Godt poeng, men i praksis tar det nok nesten like lang tid ... og folket på flyplassen kan ikke skrive vouchere etc før de vet hvor folket skal.

Desuden undrer det mig at DY ikke prioriterer at sende et nyt fly afsted for at bringe disse pax til final destination. Specielt når man tager i betragtning at de har været igennem en situation som er svært ubehagelig for de fleste mennesker..

Selv uten å ha vært der, kan jeg garantere at det ble forsøkt. Det er det første man gjør på en operasjonssentral nå noe slikt skjer.

Last edited:
Back