Man skulle jo tro at noe av det viktigste i en slik situasjon var å undersøke om noen trenger spesiell assistanse, om det er mindreårige eller handikappede personer som ikke klarer seg på egen hånd.
At dere kverrulerer med at vedkommende, i.flg flyselskap, ikke visste at vedkommende var 15 år eller ei, er jo revnende likegyldig - så jeg føyer også til et "get real"... Etter en sådan unormal og alvorlig (isolert sett) hendelse, så bør man jo for gu.s skyld gjøre ting på en annen måte enn en ordinær diversion.
Men det er nettopp for slike situasjoner man har gjennomtrente instruks- og regelverk.
Mvh,
.. hvor mange tror du var på vakt da dette skjedde? Jeg tipper maks 5-6
OK, det jeg kverulerer om er utelukkende om hvorvidt Skånvik fortjener kritikk for "kald og kynisk holdning" ovenfor ei 15 år gammel jente.
Om det andre som skjedde den natta, så er jeg enig med deg Harald, om at nok mye kunne vært gjort bedre.
Antageligvis, for jeg var jo ikke der![]()
LN-MOW, jeg snakker ikke om hoteller, jeg snakker om selskapets egne folk. Stasjonssjefen på Sola, f.eks. Det er ikke hotelkapasiteten som er poenget her, men hvordan man håndterer en flight med passasjerer som har vært gjennom en opprivende opplevelse.
En gang i tiden hadde jeg ansvaret for å samordne krisehåndteringsplanene våre med flyselskapene som opererte på lufthavnen sine. Det var imponerende å se hvor gjennomtenkte de (selskapene) sine planer var. Det var planverk for hvilke rom som skulle benyttes, hvem som skulle kontaktes i selskapet, helsevesenet, ja selv kirken var i planverket. Og man hadde forberedt disse på at de var på listen. Noen av disse lærdommene hadde man fått "the hardest possible way". Hotell var på listen, men førsteinnsatsen var på lufthavnen. Der kan det synes som om man droppet ballen.
Mvh,
Det jeg vil frem til er at det er et gap mellom teori og praksis her som ikke er løsbart.
Men, men har altså en krisehåndteringsplan man ikke vet lar seg gjennomføre?
.
Hmmm......
(Med fare for å bevege seg off topic)
Forøvrig bør en god krisehåndteringsplan inneholde en plan for å håndtere media.
Vel det er vel lettere sagt en gjort når flere slår på mobilen under flyging for å underette sine kjære om det som skjer, de som sitter i flyet er kjappe på avtrekkeren for å prøve å tjene seg noen raske tusenlapper, håndtere media er ikke lett når det sitter 140 andre som kommer med sine versjoner som selger bedre en flyselskapet sin versjon.![]()
FlyHi - jeg må si at jeg sjelden har sett maken til generalisering over hvordan en IRR-situasjon skal håndteres. Jeg skal love deg at det å få 150 passasjerer i fanget omtrent uten forvarsel ikke er som du beskriver. Jeg har lang og tung rutine i slike situasjoner, og bare det å skaffe tilveie hotellrom, transport, skrive ut vouchere, distribuere disse osv osv ikke er noe som gjøres på fem minutter. I tillegg skal øvrig trafikk betjenes normalt.
Og hvor mange tror du sitter på hovedkontoret til Norwegian midt på natten?? Du har neppe mer enn to eller tre og de er heller ikke arbeidsledige med logistikken rundt en slik situasjon. I tillegg til all annen trafikk som skal passes på ...
Desuden undrer det mig at DY ikke prioriterer at sende et nyt fly afsted for at bringe disse pax til final destination.
Jeg tror du misforstår mig lidt.
Jeg har fuld forståelse for at man ikke på 5 min kan få pax på hotel m.v. At det tager tid er helt fair og det har mange vel forståelse for (også selvom nogle af de ventende pax ikke har). Min kritik er absolut ikke en kritik af handlingagenterne, men DY's holdning til at man selv skal medbringe penge til alternativ transport.
I et tilfælde som dette er det en usædvanlig situation og så burde flyselskabet have folk de kan vække og få igang i løbet af kort tid - og ikke nødvendigvis folk der er placeret lokalt. Idag kan meget foregå via telefon/internet, så det burde være muligt at kunne ringe til nogen som f.eks. kunne booke hotellerne, så den lokale handlingagent ikke skulle bruge tid på det. Når man så havde fået pax på hotel ville man få nogle timers 'fred' til at arrangere videretransport m.v.
Desuden undrer det mig at DY ikke prioriterer at sende et nyt fly afsted for at bringe disse pax til final destination. Specielt når man tager i betragtning at de har været igennem en situation som er svært ubehagelig for de fleste mennesker..
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.