Utviklingen i flytrafikken i 2025 - med inflasjon, renter, uro, etc

Avinortall for uke 35, siste uke før skolen tok ferie, men ligger jevnt 2-3% over 2024. Men litt bak 2019 fortsatt. Sterkest vekst i nord, men vi snakker +12% i TOS og 9% i BOO, og ikke like stor prosentvekst som tidligere i år. BGO har hatt to sterke uker, med all time high passasjertall

54623557290_b71e8de966_b.jpg
 
Last edited:
Første uke av skoleferien, uke 26, og Avinorspassasjertall fortsetter ligge en lite knepp over fjoråret. TOS, BOO og EVE som drar opp. SVG fortsetter å skuffe.

54630038261_4595a3ab67_c.jpg
 
Marginalt opp i uke 2027 også. All veksten er i praksis i Norg Norge med TOS +13%, BOO +16% og EVE +11%

OSL og TRD er likt med 2024, SVG -1% og BGO +2%

54645526221_bf240ae993_b.jpg
 
Et knepp opp i uke 30. Og faktisk litt over både 2024 og 2019. Litt ned i TRD/SVG. Såvidt opp på både OSL og BGO. Mens veksten jo skjer i TOS/BOO/EVE.
Ellers var OSL nå 1% bak 2019 tallene.

Et spørsmål er hvordan det gode været har påvirket tallene. Hadde det vært marginalt høyere med dårligere vær?

dad1b29aeb851378e4f14410350a1a98.jpg
 
Et knepp opp i uke 30. Og faktisk litt over både 2024 og 2019. Litt ned i TRD/SVG. Såvidt opp på både OSL og BGO. Mens veksten jo skjer i TOS/BOO/EVE.
Ellers var OSL nå 1% bak 2019 tallene.

Et spørsmål er hvordan det gode været har påvirket tallene. Hadde det vært marginalt høyere med dårligere vær?

Man kan i grunn si det samme for uke 31, men kan vel mer eller mindre konkludere at for Avinor totalt sett er sommerferietrafikken tilbake nå på 2019 nivå. Usikker dog hvorfor TRD/SVG ligger endel bak BGO/OSL her.

54709292355_c78c7bba5d_b.jpg


54709161458_3d58317f01_b.jpg
 
I Spania settes det stadig passasjerrekorder:

https://www.aviation24.be/airport-o...-spain-with-38-47-million-travellers-in-july/

In Spain, the network’s 32.77 million passengers and 268,034 flights marked the best month in its history. Madrid-Barajas led with 6.17 million passengers, followed by Barcelona-El Prat (5.54M) and Palma de Mallorca (4.59M). Multiple airports, including Madrid, Barcelona, Málaga, Alicante, and Valencia, set all-time monthly records. Freight traffic was led by Madrid (69,923 tonnes) and Barcelona, which posted its best cargo month ever (18,906 tonnes).
 
Samme tendens i uke 32. Totalt ligger trafikken på 2019, men er Nord Norge som har veksten vs i fjor. OSL og BGO holder seg, men usikker hva som «feiler» TRD og SVG.

3cafc405cc3d046d914c4bba80404a0e.jpg



4700c4b81fe7822926883e1e6ec9520a.jpg
 
Samme tendens i uke 32. Totalt ligger trafikken på 2019, men er Nord Norge som har veksten vs i fjor. OSL og BGO holder seg, men usikker hva som «feiler» TRD og SVG.

Angående SVG og TRD, så kan det faktisk være pga at DY la ned sine baser på disse flyplassene. DY har senket frekvensen på SVG/TRD-OSL, lagt ned ruter og justert frekvens og endret fra at ruter flys hele S25 til kun juni-august - så tipper at noe skyldes dette.
 
Angående SVG og TRD, så kan det faktisk være pga at DY la ned sine baser på disse flyplassene. DY har senket frekvensen på SVG/TRD-OSL, lagt ned ruter og justert frekvens og endret fra at ruter flys hele S25 til kun juni-august - så tipper at noe skyldes dette.

Tror nok Trdfly er inne på noe her. Savner selv mange utenlandsavganger, samt at frua klager fælt over lite fly nordover, spesielt på vår/sommer.

Bør nok satses mer på salg fra Avinor sin side på Værnes, ellers blir det fort bare en shuttle-flyplass til OSL/CPH/AMS og lite annet.

Derssverre...

Kim
 
Tror nok Trdfly er inne på noe her. Savner selv mange utenlandsavganger, samt at frua klager fælt over lite fly nordover, spesielt på vår/sommer.

Bør nok satses mer på salg fra Avinor sin side på Værnes, ellers blir det fort bare en shuttle-flyplass til OSL/CPH/AMS og lite annet.

Derssverre...

Kim

Har vært utfordrende å finne ledig plass i sommer, med staffulle og få avganger tilgjengelig - iallfall fra TRD i sommer. Hadde vært spennende å få sett fyllingsgraden ut fra TRD og SVG i sommer.
 
Etter uke 33 tallene så holder flytrafikken seg 2-3% over fjoråret hos Avinor. LItt lavere vekst i Nord Norge sist uke, og på listen til Avinor (litt feil kalle det topp 10 når BDU er med) så vister alle unntatt AES en liten vekst.

54745874467_99e4a7d0d7_b.jpg
 
Angående SVG og TRD, så kan det faktisk være pga at DY la ned sine baser på disse flyplassene. DY har senket frekvensen på SVG/TRD-OSL, lagt ned ruter og justert frekvens og endret fra at ruter flys hele S25 til kun juni-august - så tipper at noe skyldes dette.

Nå man ser på tallenne, så i hvertfall for TRD sin del så virker det som det først og fremst rammet sommerferie trafikken. basert på sist eukes tall virker de nå være omtrent tilbake på 2024 nivå, etter ha ligget under gjennom skolen sommerferie.
 
Nå man ser på tallenne, så i hvertfall for TRD sin del så virker det som det først og fremst rammet sommerferie trafikken. basert på sist eukes tall virker de nå være omtrent tilbake på 2024 nivå, etter ha ligget under gjennom skolen sommerferie.

Det ville i så fall være på linje med min opplevelse av at ruteflyene er relativt fulle (tror også Kimpe nevnte det samme), men at det er mindre "sommerfly" muligens.

Det er vel også samme trend før sommeren såvidt jeg har fått med meg.
 
Et lite "hopp" i tallene i uke 35, som tar totaltrafikken nesten til 2019 nivå. Litt ned i SVG med .2%, ellers opp ellers. OSL +4%, BGO og TOS +8%, BOO +12%, TRD +5%

54760315429_3609f85b0e_b.jpg
 
Opp +3% hos Avinor sist uke, så totalt sett mer eller mindre likt med 2019.

54764736607_c5076925ab_b.jpg


54765925350_ccfd3c374f_b.jpg


Dog den store taperen er nå SVG. TRD er tilbake på 2024 nivå, mens SVG fortsetter å falle.

54765813989_ff60fe89f6_b.jpg
 
Back
Top