DY med sikkerhetslanding i SVG

Selv uten å ha vært der, kan jeg garantere at det ble forsøkt. Det er det første man gjør på en operasjonssentral nå noe slikt skjer.

Her tænker jeg faktisk ikke så meget på i selve situationen, hvor jeg godt kan forstå kan være et problem med både fly og crew midt på natten, men nærmere næste morgen, hvor man har crew til rådighed igen. Personligt ville jeg have prioriteret dette - med de forsinkelser det nu måtte give i det øvrige rutenet.

[Det har ingen ting med selve hendelsen å gjøre, jeg har et "spesielt" forhold til LN-KKJ som gjør at jeg har dens bevegelser som "quick-link" i nettleseren min.]

Jeg ser at -KKJ har vært travel fra Værnes den siste tiden, men brått ble det stilt etter det landet på OSL rundt 16-17 i dag. Ny snag? Ikke helt fikset allikevel? Videre utskifting av andre wires?

http://data.flight24.com/airplanes/ln-kkj/

Nå kan jeg nok ikke komme med detaljer i denne saken, men det er klart det er lett å være etterpåklok. Men dette skjedde på et veldig uheldig tidspunkt på dagen og uken. En veldig vanskelig situasjon som vi alle kan lære av.

Dette med 15åringen. Vanskelig å finne en 15åring blant 145 andre pax som menger seg i en trang terminal foran billettkontoret. Når hun i tillegg ikke gir seg til kjenne og i tillegg menger seg med en annen familie så skal det noe til å få tatt seg bedre av denne jenten.

Kjære deg, Trety. Ifølge de opplysninger Skånvik sitter inne med, så ga jenta seg ikke til kjenne. Media sier noe annet. Så utfra to tenkte situasjoner:
Hvis alternativ 1 er det riktige; Skal Skånvik legge seg flat og beklage at handlingagenten ikke er tankeleser som MOW sier, og si at slik skal det øyeblikkelig bli slutt på? Heretter skal agenten gå gjennom hele passasjerlista for å se etter enslige passasjerer. Deretter finne alder på alle enslige. Så få på det rene at de ikke reiser sammen med med andre som også har bestilt billett på egenhånd. Og til slutt når alt det er gjort, da kan man begynne å se på innkvartering og alternativ transport.
Hvis alternativ 2 er riktig; Ja, da er jeg enig i at hun fikk lite mennesklig behandling til tross for at hun ikke reiste som UM. Hvertfall jeg hadde hjulpet denne jenta.

Men ifølge familien og 15 åringen (husk, kunden ;)) så gjorde hun nettopp det, men ble allikevel avvist. Og så kommer Skånvik med den unnskyldninga hun gjør? Ydmykhet er faktisk første bud i en sånn situasjon, og det var på ingen måte det Skånvik utviste, hun utviste total arroganse og presterer å komme med et svar ikke engang offentlige instanser får seg til å lire av seg.

Jeg påstod ikke at DY (hvem som er handlingagent er totalt irrelevant, de er DY's representant) skulle gå igjennom liste for å lete etter enslige pax, så jeg er veldig usikker på hvem du egentlig svarer akkurat der. Men det ser veldig klart ut for at DY har mye å lære i IRR-situasjoner i forhold til hvordan SK takler dem.

Det står heller ingenting i artikkelen om at hun identifiserte seg som mindreårig sm reiste alene, så her forventer man at agenten skal være tankeleser samtidig med at han skal trylle opp 140 hotellrom og matchende antall busser på et øyeblikk ... Get real!

Det jeg har kommet med her er et hjertesukk, som jeg står for 100%. Ingen forventer at man skal trylle det frem på et øyeblikk, men det var egentlig ikke essensen i saken her heller. Saken var at de ikke greide å håndtere en 15-åring, som etter eget utsagn ga seg tydelig til kjenne, og den påfølgende kommentaren fra vedkomne i DY som skal uttale seg om hvordan de håndterer slike situasjoner.

Men hjertesukket gikk egentlig mest på endel av debattantene her. Straks det er noe et selskap svikter på, så går det automatikk i at kunden og VG er tjukke i huet. Fordi de ikke har gjort sånn, eller fikset sånn. Hva forventes egentlig? Man kan ikke gå rundt i sin villeste fantasi og tro at alle reiende skjønner alt det man skjønner her inne på forumet! Vet hver enkelt her absolutt alle småjuridiske spissfindigheter når de handler på Elkjøp? Eller leser man alt med liten skrift når man bestiller noe fra Komplett.no?
Det som skremmer meg med det hele, er at dette ofte er mennesker som etter eget utsagn jobber med fly til daglig. Holdningene er nedlatende, firkantede og uvennlige - og møter jeg sånt noe sted som helst så får det ALLTID konsekvenser for kundeforholdet. Alltid! Jeg ber dere tenke litt igjennom det faktum at det er kundene som betaler lønna deres, og som jeg har påpekt tidligere: Selv om kunden nødvendigvis ikke har rett, så er kunden alltid sjefen!
Dessuten tror jeg debatten her inne hadde hatt veldig godt at å høre om noe annet enn hvor dumme paxen er, eller hvor dumme media er...

Men ifølge familien og 15 åringen (husk, kunden ;)) så gjorde hun nettopp det, men ble allikevel avvist. Og så kommer Skånvik med den unnskyldninga hun gjør? Ydmykhet er faktisk første bud i en sånn situasjon, og det var på ingen måte det Skånvik utviste, hun utviste total arroganse og presterer å komme med et svar ikke engang offentlige instanser får seg til å lire av seg.

Jeg påstod ikke at DY (hvem som er handlingagent er totalt irrelevant, de er DY's representant) skulle gå igjennom liste for å lete etter enslige pax, så jeg er veldig usikker på hvem du egentlig svarer akkurat der. Men det ser veldig klart ut for at DY har mye å lære i IRR-situasjoner i forhold til hvordan SK takler dem.

Det var et tenkt svar som Skånvik kunne kommet med om hun skulle lagt seg flat for noe de tilsynelatende ikke var skyld i.

Hva som skjedde den natta da jenta ga seg til kjenne/ikke ga seg til kjenne/prøvde å gi seg til kjenne uten at agenten forsto det, eller hørte det, i kaoset som var finner vi nok aldri ut av.

Men etter min mening (hvis jeg får lov å ha den?) så har jeg mer respekt for Skånvik som tør stå for noe og som her prøver å forklare hvordan ting henger sammen, enn forgjengeren som la seg flat for alt mulig, selv der DY hadde sitt på det tørre.

Dette sa Skånvik:
I ettertid kan man selvfølgelig si at vi kunne ha ivaretatt henne på en bedre måte. Når det er sagt, er det fullt mulig for ungdom opp til 15 år å reise med eskorte fra flyselskapet mot et mindre tillegg i prisen. Det er en spesiell ordning for barn som reiser alene. Men det er få 15-åringer som ønsker å reise på den samme måten som 8-åringer. Velger man å reise på ordinær billett, vil man bli behandlet på lik linje med andre reisende. I dette tilfellet vet jeg ikke om hun i det hele tatt ga seg til kjenne overfor vårt personale. Det var en ekstraordinær situasjon, og hun fikk tydeligvis hjelp av en annen familie til å komme seg inn til Stavanger, sier Skånvik.

«Ta med penger!»

- Burde ikke dere sørget for at hun hadde penger til å komme seg videre til Bergen dagen etter?

- Reiser man på vanlig billett, vil jeg anbefale andre å ha med seg litt penger i tilfelle uforutsette situasjoner oppstår. Når det gjelder denne spesielle saken, måtte vi i tilfelle blitt gjort oppmerksom på hennes situasjon. Slik jeg har forstått det, var det ikke tilfellet, sier Skånvik.

På det siste spørmålet burde hun aldeles ikke dratt inn dette med penger, og burde selvfølgelig sagt at passasjerene skulle vært bringt til bestemmelsesstedet uten at det skal koste passasjerene noe ekstra. Men bortsett fra dette så syns jeg hennes uttalelse til avisa er helt grei. Merk det som jeg har uthevet. Og merk at det hun her kommenterer og det jeg diskuterer (kverulerer) er om DY skal klandres for å ikke tatt vare på jenta. Ikke irr-situasjonen i helhet. Der kunne nok mye vært gjort bedre uten at jeg skal gi meg ut på den diskusjonen.
Og da føler jeg at jeg har sagt mitt i denne tråden.

Trety / Rolf / Bella :D

You're the man i denne diskusjonen - uten tvil !

Jeg kunne ikke vært mere enig med deg enn hva du skriver over her...

Det med å ha med seg ekstra penger er noe som ikke bare gjelder DY. For ikke så lenge siden opplevde jeg at T-Banen ikke kom. da er det kjekt med cash i bakhånd.
Er du ung, er det nok enda viktigere som det kommer fram av denne saken. Dessverre

Saken var at de ikke greide å håndtere en 15-åring, som etter eget utsagn ga seg tydelig til kjenne, og den påfølgende kommentaren fra vedkomne i DY som skal uttale seg om hvordan de håndterer slike situasjoner.

Med fare for å spikke flis - hvor har du sett at hun har 'gitt seg til kjenne'? Jeg kan ikke finne noen slik informasjon ..

Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor man skal disses for å komme med litt faktainformasjon om hva som egentlig skjer i en IRR-situasjon ...

Med fare for å spikke flis - hvor har du sett at hun har 'gitt seg til kjenne'? Jeg kan ikke finne noen slik informasjon ..

Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor man skal disses for å komme med litt faktainformasjon om hva som egentlig skjer i en IRR-situasjon ...

Det stod dette i en av artiklene i kjølvannet av turen, men akkurat i hvilken husker jeg ikke - og tror ikke jeg gidder å lete heller. :)

Men hvem den siste der er rettet mot, er jeg usikker på. Du svarer meg, men jeg har aldri disset deg for å komme med faktaopplysninger. Som jeg skriver, så var mitt hjertesukk veldig generelt, men det var selvsagt utløst av måten denne 15-åringen ble behandlet på.

Og mandag som kommer sender vi 2 av våre ungdommer i huset med DY fra SVG til BGO.
De er utrustet med kronasje og kredittkort i tilfelle de ender opp på en annen planet.:)

Og nå har Norwegian`s plass-sjef i Stavanger gått ut i avisa og vært litt mer ydmyk og sagt at de burde vist mer fleksibilitet... Og det er jo flott at de ser fra den siden også at ting gjerne ikke bare skal være ord-rett etter regelverket...

H

.. Det som skremmer meg med det hele, er at dette ofte er mennesker som etter eget utsagn jobber med fly til daglig. Holdningene er nedlatende, firkantede og uvennlige - og møter jeg sånt noe sted som helst så får det ALLTID konsekvenser for kundeforholdet. Alltid! Jeg ber dere tenke litt igjennom det faktum at det er kundene som betaler lønna deres, og som jeg har påpekt tidligere: Selv om kunden nødvendigvis ikke har rett, så er kunden alltid sjefen!...

Dette var kloke ord! Man kan godt være firkantet og kunne jussen til fingerspissene - men omdømmet bestemmes av helt andre faktorer.

Med en slik hendelse og 148 pax, så er det vell bortimot umulig at ikke noen som helst skal ha noe å klage på. Med tanke på at SVG på dette tidspunktet mest sannsynlig var minimumsbemannet, så synes jeg det virker som om de har gjort en god jobb. Eksempelet med den 15 år gamle jenta mener jeg det er lite å utsette på. Selv om du Trety mener du har lest ett sted at hun ga seg til kjenne, så har ikke jeg greid å finne utsagn som bekrefter dette. Og da er det kanskje litt overkant å forvente at handlingselskapet skal finne ut av dette, når hun i tilegg står med en annen familie. Virker som om enkelte her tror at det er enkelt å ordne opp i en slik situasjon å få alle fornøyde. Da trenger de virkelig en oppvekker. For det er mange faktorer som spiller inn og som kan gjøre en slik situasjon svært vanskelig for de få sjelene som var på jobb i dette tilfellet.

Skånvik sine uttalelser skal jeg ikke si noe om, men er enig i at hun kunne ordlagt seg bedre.

Håper det er lov å komme med en off topic historie. en tre dager gammel sådann:

En afrikansk venn av meg har ventet i to år på å få sin kone og 3 barn til Norge. Tirsdag var endelig dagen kommet, og han hadde kjøpt en billett til Brussel for å møte de der, og følge de siste del av reisen til Norge.

Han reiste mandag til Brussel og sov over på flyplassen. Dagen etter landet familien, men flyplassen var så stor at de ikke klarte å finne hverandre. Og ikke nok med det, det viser seg at han kun har kjøpt enveis billett, og står i Brussel uten penger.

På Gardermoen sto da IMM og tok imot hans kone og barn, mens min venn var i Brussel, til en dame forbarmet seg over han og hjalp han med penger til fly hjem.

Moralen er: Man vet aldri hva som skjer, og det kan alltid være greit å ha med seg litt penger for sikkerhets skyld.

Ikke akkurat ofte jeg leser Stavanger Aftenblad, men en artikkel dukket opp i forbindelse med de to siste rundene DY har fått i media:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1179888/laquoKaldt_kynisk_og_boelleteraquo.html
- Jeg tror ikke de ansvarlige i selskapet er klar over hvor dyrt dette blir omdømmemessig, sier Morten Helliesen, som er daglig leder i rådgivningsselskapet Compartner.

NAX-RAMP: Jeg antar at du jobber i Røros Flyservice basert på nick'et ditt? Dersom din holdning til betalende kunder er den du fronter akkurat nå ("kunden lyver når de klager på ting som er kritikkverdig"), så håper jeg virkelig at det kun er deg i selskapet som har den holdningen. I motsatt fall så vil iallefall JEG holde meg langt unna å fly DY mer enn jeg absolutt må...:old

NAX-RAMP: Jeg antar at du jobber i Røros Flyservice basert på nick'et ditt? Dersom din holdning til betalende kunder er den du fronter akkurat nå ("kunden lyver når de klager på ting som er kritikkverdig"), så håper jeg virkelig at det kun er deg i selskapet som har den holdningen. I motsatt fall så vil iallefall JEG holde meg langt unna å fly DY mer enn jeg absolutt må...:old

Hva i alle dager snakker du om? Jeg har ikke den holdningen i det hele tatt, og jeg synes du skal ta deg sammen å slutte og legge ord i munnen på meg. Da vil jeg heller si at det er du som har problemer med den ovenifra og ned holdningen som du fremviser.

Det eneste jeg har sagt er at det virker som om mange ikke skjønner hvor vanskelig en IRR situasjon kan være, agent kan gjøre en god jobb ut i fra forholdene, og selv om folk får samme behandling så reagerer de forskjellig. Jeg synes ikke jeg utviser noen dårlig holdning bare fordi jeg sier at det som regel er umulig å få alle fornøyde i en slik situasjon. Uansett hvor du er eller hva du gjør her i livet, så finnes det alltid den typen som aldri er fornøyd, og som alltid skal klage

Vedr 15-åringen, hvis det var slik som det har blitt fremlagt, at hun reiste på voksenbillett, ikke ga seg til kjenne, og stod med en annen familie blant 143 andre pax, hvordan mener du at de ansatte skal få snappet opp at akkurat hun trengte spesiell hjelp? De er jo ikke tankelesere heller..

Vedr 15-åringen, hvis det var slik som det har blitt fremlagt, at hun reiste på voksenbillett, ikke ga seg til kjenne, og stod med en annen familie blant 143 andre pax, hvordan mener du at de ansatte skal få snappet opp at akkurat hun trengte spesiell hjelp? De er jo ikke tankelesere heller..

Gud bedre, må det virkelig kverrulerese og flisespikkes mer over denne stakkars 15 åring nå...? Er det ikke snart noen som kan legge saken død, det er jo helt på trynet å tøye den diskusjonen lenger nå, og derfor sier jeg ikke mer...!

H

Back