DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Re: Dy IC i 2011

Det er vel ikke naivt å tro at gründere har en interesse litt utover det økonomiske idet å skape noe nytt. Jeg tror gjerne selv Kjos synes nyskapning har en egeninteresse, men selvfølgelig er økonomi det overordnede.

Hva som er det overordnede er vel ingen som vet, bortsett fra Kjos selv. Men jeg er ganske så sikker på at drivkrafen er minst like mye å skape noe (arbeidsplasser der folk trives, rimelige feriereiser for nordmenn og generelt en moderne og effektiv bedrift) som at han selv skal bygge opp en pengebinge. Å si at mannen gjør det bare for å tjene penger (med overdreven punktumbruk etter dette, for å undersreke at diskusjonen er over?) synes jeg er en stygg undervurdering av mannen og gründere generelt.

Last edited:

Tror nok mye av det som driver Kjos er å prøve å få til det som SAS ikke klarer/vil: å fly IC ruter med OSL og ARN som baser.

Miljøspørsmålet burde vært holdt utenfor fordi det er umulig å diskutere. Kjos har fått enhver "fattigmann" til å fly og dermed kan man egentlig si at hele miljøvennligheten for lengst er spist opp. Så det mest miljøvennlige vil være om Kjos holder seg unna IC slik at ikke alle nordmenn også skal ut på lange turer rundt i verden. Noe som selvfølgelig er en like meningsløs meningsytring som selve miljøspørsmålet i denne diskusjonen.

Nå er vel ikke Kjos eneeier i hverken NAS ,eller NAS-IC og jeg finner ikke noe som tyder på at NAS er en ideel stiftelse uten økonomiske motiver ?

Men at grundere har andre drivkrefter enn kun € er sundt, og trolig et must for å lykkes.

jeg har egentlig sluttet å diskutere på dette forumet, men jeg blir nysgjerrig på hva du mener med "anstendig måte å komme seg ut i verden på" og hva du legger i at noen selskaper overlever med statsstøtte?

Jeg har hørt ganske mange turister som har klaget på den lange veien til Norge, gjerne med flere mellomlandinger, osv. Jeg vil tippe at Norwegian ønsker å : Lets make things better" ideen, ved å fly IC, vil man jo korte inn avstanden ut i verden, er du ikke enig i dette ?

og en IC operasjon på Osl ville være et brudd på norsk innskudd, og er dermed umulig.

Nå tuller du litt vel....

Men det er intet nytt i at nye IC ruter startes på CPH, så kan de utvikles videre fra ARN, og OSL, eller BGO om det er $ forsvarlig med de strukturer SAS til enhver tid måtte ha.

Jeg har hørt ganske mange turister som har klaget på den lange veien til Norge, gjerne med flere mellomlandinger, osv. Jeg vil tippe at Norwegian ønsker å : Lets make things better" ideen, ved å fly IC, vil man jo korte inn avstanden ut i verden, er du ikke enig i dette ?

Den vej bliver vel ikke kortere ved at flyve BKK og NYC, som allerede idag trafikeres af andre.

Du kan vel komme til Norge fra praktisk tager hele verden med en mellemlanding i f.eks. LHR, FRA, AMS, CPH osv. Ikke noget som bliver væsentligt anderledes hvis DY starter IC.

Men lad os nu først lige se om Kjos kan rejse en mia til projektet.

Er løvrigt fuld af respekt for Kjos PR-arbejde, hvis det virkeligt er lykkes for ham at få så mange til have den opfattelse at alt hvad han gør er for at gøre pax, medarbejdere og Norge en tjeneste. Drivkraften for iværksættere er succes og succes måles i penge.

Men hvis det virkeligt er lykkes at få nogle til at tro på at det er for miljøet og turisters skyld så er det både skræmmende men også imponerende. Hvis det seriøst var for miljøet skal man slet ikke drive luftfart og slet ikke flyve rundt i årevis med tudse-gamle 733, mens man fremhæver hver gang man får et nyt fly - selvom hovedparten af flåden stadig er gammel. De nye fly gør intet for miljøet før de erstattet de gamle - indtil det sker er det blot PR-snak.

Succes kriteriet er og bliver penge - ganske simpelt - men hvis nogle af Kjos-diciplene gerne vil leve videre i illusionen om at deres "leder" er en helgen så fred være med det.

Nå tuller du litt vel....

Men det er intet nytt i at nye IC ruter startes på CPH, så kan de utvikles videre fra ARN, og OSL, eller BGO om det er $ forsvarlig med de strukturer SAS til enhver tid måtte ha.

----
Det er spennende at Kjos og Norwegian ønsker å prøve ut langruter. Jeg er sikker på at man dermed vil se en betydelig reduksjon i prisnivået på disse reisene, selv om IC er en helt annen operasjon enn å fly mellom BGO og OSL. Norwegian har vist at de er dyktige. Sånn er den saken bare...

Når det er sagt - jeg vil ikke bli veldig overrasket om man opplever å se innleid utenlandsk arbeidskraft på disse flyene, både foran og bak. Skal DY levere priser til f.eks BKK til NOK 1500,- (mener jeg så det tallet et sted), og vil holde seg på en noenlunde normal setekonfig., ja da må DY ha noen triks i bakhanden som andre ikke har utnyttet i bransjen.

At DY også trekker frem "miljøhensynet" er jo interessant. I siste undersøkelse fra danske luftfartsmyndigheter, ble selskapet rangert i den laveste gruppe, sammen med bl.a RyanAir.
Ingen av LCC'ene hadde en gang brydd seg om å besvare henvendelsene fra luftfartsmyndighetene, der disse hentet inn info, og kunne heller ikke redegjøre for noen "miljørelaterte" innsatsområder.

SAS og Thomas Cook ble for øvrig rangert høyest av de skandinaviske selskaper med hensyn til "grønn profil".

Spesielt SAS bør frykte en IC-satsing av DY. Det er åpenbart at DY vil spise store markedsandeler her.

Til slutt et spørsmål til ev. DY-ansatte piloter som leser dette:
Vil DY ta kostnadene med å oppgradere egne piloter fra B737 til f.eks. A330 (slik andre selskaper med flere flytyper har gjort), eller kan man regne med at DY tar inn ferdig ratede A330-piloter (ev. annen type) utenom køen? Og hvordan vil en slik problemstilling kunne fungere internt?

Tally-Ho

Er løvrigt fuld af respekt for Kjos PR-arbejde, hvis det virkeligt er lykkes for ham at få så mange til have den opfattelse at alt hvad han gør er for at gøre pax, medarbejdere og Norge en tjeneste. Drivkraften for iværksættere er succes og succes måles i penge.

Succes kriteriet er og bliver penge - ganske simpelt - men hvis nogle af Kjos-diciplene gerne vil leve videre i illusionen om at deres "leder" er en helgen så fred være med det.

Forstår jeg deg riktig hvis du mener at Kjos' eneste drivkraft er å tjene penger? Og forstår jeg deg riktig at medarbeidernes tilfredshet og glede over arbeidet, samt ønsket om å tilby rimelige billetter direkte fra Norge, bare er begrunnet ut fra PR-hensyn? :rolleyes:

Du kan vel komme til Norge fra praktisk tager hele verden med en mellemlanding i f.eks. LHR, FRA, AMS, CPH osv.

Men det er antall mellomlandinger som teller - og sjansen er størst for at det med bare den ene mellomlanding hvis en velger LHR, FRA, CDG, BRU, MUC eller AMS. Du så vel hva jeg gjorde FlyHi?

Forstår jeg deg riktig hvis du mener at Kjos' eneste drivkraft er å tjene penger? Og forstår jeg deg riktig at medarbeidernes tilfredshet og glede over arbeidet, samt ønsket om å tilby rimelige billetter direkte fra Norge, bare er begrunnet ut fra PR-hensyn? :rolleyes:

Det er ingen tvil overhodet at DY først og fremst eksisterer for å tjene penger, og gjør lite strategiske grep av denne typen av noen annen grunn. Dernest er det nå sånn at man kan motiveres av å etterstrebe tilfredse medarbeidere (noe jeg også tror Kjos gjør!), men det vil aldri gå på bekostning av lønnsomhet. Gleden over å tilby et atskillig bedre rutetilbud ut av Norge (og Sverige for den saks skyld) blir i grunnen samme sak - stas å kunne gjøre det, men bare så lenge det betaler seg.

Kallar det endast för nerskräpning. Bättre med 10 Skandinaviska IC plan än 25 om man räknar utsläpp. Norwegian förstör miljön.

..stas å kunne gjøre det, men bare så lenge det betaler seg.

Ja, selvsagt. Jeg blir bare nokså irritert når det kan synes om om enkelte mener at den eneste motivasjonen til folk som eier og driver bedrifter er penger. ;) Selv jobber jeg faktisk i en bedrift som er tatt over en nerd som faktisk ikke har som motiv å tjene penger i det hele tatt. Han er forresten danske. :cool:

<mod>

En liten opprydding er gjort.

Tråden handler altså om DY IC - IKKE om statlig eierskap i SK og om BA på shopper'n.
</mod>

Kallar det endast för nerskräpning. Bättre med 10 Skandinaviska IC plan än 25 om man räknar utsläpp. Norwegian förstör miljön.

Eh.....ok?
Alt vi gjør forurenser.
Når Norwegian starter opp, vil det være med moderne fly.
Med hell, så vil det være 787.
Luftfarten står for mindre en 2% av alle utslipp.

Jeg håper, og tror Norwegian sin satsing vil bli bra.
Spennende å følge med.

Det kommer en pressemelding i løpe av Juli som vil vekke stor oppmerksomhet etter hva jeg har hørt. Og IC er et stikkord her.

Internt i DY sies det at det ikke kommer noe info i juli slik ryktene sier, men i løpet av høsten. Det snakkes samtidig (og fortsatt) om 767 som oppstartsmaskiner.

Juli er vel heller ikke beste måneden å lansere noe stort og flott da alle er i feriemodus; både pax, media, økonomer, analytikere og alt annet som kan gi drahjelp ved en endelig offentliggjøring av IC.

Bedre å legge ned SAS IC da, slik at vi kan få større miljøgevinst av 787 siden du var så opptatt av miljøet.

Man behøver ikke å legge ned SAS IC. Man behøver bare å totalvrake alle MD'ene de har, de er jo 20-25 år gammle! SAS bør, helt alvorlig, totalfornye hele IC-flåten.

Status
Not open for further replies.
Back