DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Re: Dy IC i 2011

For å få en oversikt over hvordan den enkelte forholder seg overfor at DY IC basert på utalelser til nå i denne tråden.

Pro: basejumper, C130, C172, Desk pilot, Giama3, grindstein, Jetset, LN-AØR, TCAS

Kontra: FlyHi, Fnate, gustavf, LN-MOW, SK1013, Tommy777

Nøytral: CK, CNO1015, Dag Johnsen, dc-8-63, ENGM 911, FlightDeck, GFL, Hickok, janusk, KrisFlyer, laurenz, LN-AØR, LN-KGL, P.A. VIKING, Someone, sukram, TOS, VC-10

Overraskende mange forholder seg nøytrale, selv de som tidligere også har vært ihuga skeptikere til Norwegian. Den mest overraskende kommentaren kom derimot fra Texas
Jeg vet dette var planen, men etter aa ha strudert dette mer er det nok ikke saa enkelt som Boeing annonserer...
:thumbup

En liten ekstra kommentar til DagJ må jeg gi: Jeg er helt enig i at tidlige 787 kan det settes spørsmålstegn med, men det største spørsmålstegnet er hvor langt dette strekker seg inn i produksjonsrekken?
 
Last edited:
Re: Dy IC i 2011

For å få en oversikt over hvordan den enkelte forholder seg overfor at DY IC basert på utalelser til nå i denne tråden.

Pro: basejumper, C130, C172, Desk pilot, Giama3, grindstein, Jetset, LN-AØR, TCAS

Kontra: FlyHi, Fnate, gustavf, LN-MOW, P.A. VIKING, SK1013, Tommy777

Nøytral: CK, CNO1015, Dag Johnsen, dc-8-63, ENGM 911, GFL, Hickok, janusk, KrisFlyer, laurenz, LN-AØR, LN-KGL, sukram, TOS, VC-10

Overraskende mange forholder seg nøytrale, selv de som tidligere også har vært ihuga skeptikere til Norwegian. Den mest overraskende kommentaren kom derimot fra Texas

:thumbup

En liten ekstra kommentar til DagJ må jeg gi: Jeg er helt enig i at tidlige 787 kan det settes spørsmålstegn med, men det største spørsmålstegnet er hvor langt dette strekker seg inn i produksjonsrekken?


Protest !, jeg er PRO: all IC fra OSL inklusiv DY , men jeg er og blir skeptisk til at DY ønsker de første 787 individene . Ikke legg meninger i tastaturet mitt jeg ikke står for.
 
Re: Dy IC i 2011

Protest !, jeg er PRO: all IC fra OSL inklusiv DY , men jeg er og blir skeptisk til at DY ønsker de første 787 individene . Ikke legg meninger i tastaturet mitt jeg ikke står for.

Fint, da begynner vi å bli sakelige - men du blir ikke mer enn nøytral :colgate:
 
Re: Dy IC i 2011

Skjønner ikke helt hva det foreslåes at jeg er imot jeg?

Jeg er imot innholdsløst PR babbel, og innspill som "bare vent til neste uke, da blir det fint".

Men jeg har da ikke skrevet innlegg om at jeg er imot DY IC?
 
Re: Dy IC i 2011

protest 3: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er listet som kontra heller. Jeg vil bli svært glad hvis de lykkes, men det jeg er negativ til er det som hittil er kommet ut på den forretningsmessige siden. Ellers er jeg i grenseland for/nøytral. Tror også Tommy er omtrent på linje med meg. Vær forsiktig med å legge meninger i munnen på folk!! :naughty:
 
protest 3: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er listet som kontra heller. Jeg vil bli svært glad hvis de lykkes, men det jeg er negativ til er det som hittil er kommet ut på den forretningsmessige siden. Ellers er jeg i grenseland for/nøytral. Tror også Tommy er omtrent på linje med meg. Vær forsiktig med å legge meninger i munnen på folk!! :naughty:

Kan kun være enig med MOW her. Jeg er ikke kontra, tværtimod ville det da være fint at få mere longhaul fra Skandinavien, men den lille smule der er udtalt om forretningskonceptet hidtil gør at jeg p.t. ser store udfordringer i at få økonomien til at hænge sammen.

...og hvorfor det skal gøres til en pissekonkurrence om man er for eller imod kan jeg faktisk ikke de nogen grund til og slet ikke hvorfor folk skal pålægges meninger her.

Lad nu bare hver især komme med deres egne meninger. Ingen grund til igen at skulle trække fronterne op. Det bliver diskussionen ikke mere saglig af.
 
Re: Dy IC i 2011

Flott at denne opplistingen virket etter sin hensikt.

Spørs om ikke TCAS er inne på noe i #31
Jeg har ikke funnet ut varigheten av den reforhandlede låneavtalen mellom Hawaiian og Boeing Capital Corporation for tre 763ER, men Hawaiian får inn sine nye A330er fort ser det ut til. Kanskje det er en slik mellomavtale med korttidslease av 763ER til ledige slot for 788 kan benyttes? Det som kan tale mot dette er at alle tre 736ER har P&W-motorer, og DY har gode forbindelser til GE på lik måte som AF har det.
 
Re: Dy IC i 2011

Heisann KGL

...En liten ekstra kommentar til DagJ må jeg gi: Jeg er helt enig i at tidlige 787 kan det settes spørsmålstegn med, men det største spørsmålstegnet er hvor langt dette strekker seg inn i produksjonsrekken...

Som nevt saa var dette annonsert med konseptet til B787, men naar de begynte med "detail design" ble det fort klart at det ikke var bare aa ta av en RR motor og sette paa en GE motor. Hele motor til pylon interface ble forskjellig og skal du gjoere dette maa hele pylon ned. Pylon til vinge interface er det samme og resten er en smal sak da flyet kan omprogrameres fra RR til GE og motsatt. For aa gjoere en lang historie kort saa tviler jeg paa at dette er en praktisk eller oekonomisk loesning... ;)

Flott at denne opplistingen virket etter sin hensikt.

Spørs om ikke TCAS er inne på noe i #31
Jeg har ikke funnet ut varigheten av den reforhandlede låneavtalen mellom Hawaiian og Boeing Capital Corporation for tre 763ER, men Hawaiian får inn sine nye A330er fort ser det ut til. Kanskje det er en slik mellomavtale med korttidslease av 763ER til ledige slot for 788 kan benyttes? Det som kan tale mot dette er at alle tre 736ER har P&W-motorer, og DY har gode forbindelser til GE på lik måte som AF har det.

Ha! GE er saa graadige de vil finansiere hva som helst hvis de ser $$$ i det... :p

Det aa skaffe fly har aldri vaert noe problem og leasing firmaer staar i koe for aa skaffe deg fly, men short-term-lease er dyrt, spesielt widebody og ikke alltid saa attraktivt... :fly

...og til slutt for aa forklare min posisjon paa DY og IC. Jeg nevnte i tidligere innlegg at jeg har mye mer tro paa DY enn FeelAir med tanke paa widebody og IC, men aa operere en widebody er et helt annet regnskap enn narrowbody og kan lett sette en strek i regnskapet... :naughty:

Kommer DY til aa starte IC...? Helt sikkert, men ikke med B787 neste aar... ;)

Dag
 
Re: Dy IC i 2011

Det aa skaffe fly har aldri vaert noe problem og leasing firmaer staar i koe for aa skaffe deg fly, men short-term-lease er dyrt, spesielt widebody og ikke alltid saa attraktivt... :fly

Prisen i dette tilfellet trenger ikke være så ille. Som allerede god kunde hos Boeing er det mye DY kan forhandle seg frem til, og tilbudet fra Boeing med å starte med 767 og senere gå over på 787 er sikkert levelig. Det er snart et halvt år siden jeg hørte om tilbudet, så mye kan ha skjedd siden den tid vel og merke.

Ellers er jeg ikke pro-DY-IC, men nøytral :)
 
Re: Dy IC i 2011

Originally Posted by grindstein View Post
Mitt tips. I løpe av Juli mnd vil vi få vite noe som vil gi hakaslepp på mer en 1 her inne for og si det slik.

Hva får vi vite da? Du må komme med noe mer.

Det kommer en pressemelding i løpe av Juli som vil vekke stor oppmerksomhet etter hva jeg har hørt. Og IC er et stikkord her.
 
Re: Dy IC i 2011

Hakeslepp? Da må det i så fall dreie seg om noe mer enn bare IC-ruter, oppstarttidspunkt og 787, for det er ikke veldig nytt. Samarbeid med annet selskap kanskje, i USA eller Asia? De blir nettverksselskap, copycat av SAS? Inn i en egen LCC-allianse? Mulighetene er mange :)
 
Re: Dy IC i 2011

Den egentlige problem er jo ikke metall, fordi dette finnes pa marked og er - til dels - svaert billig. Og ja, dersom en "crucial customer" kommer, sa har produsenter en stor fleksibilitet. Om DY har alrede oppnadd denne status, vil jeg likevel tvile pa.

Det hva vil skape en problem for DY er eget organisasjon. Man trenger fagfolk til dette. Og dette kan ikke "bakes" over natta. Man man söke etter disse, og jeg vil stille store spörsmalstegn bak Human Ressources. Gode Fagfolk er vanskelig a finne.

Dersom DY vil virkelig starte opp IC i 2011, sa er dette en meget ambitiniös prosjekt. Det innebaerer store utfordninger til eget organisasjon og krever ogsa en helt ny handtering av veksten...

Jeg er litt skeptisk om de klarer seg alrede i 2011, god ting tar sitt tid...
 
Re: Dy IC i 2011

Jeg kunne tenke meg at de inngikk et samarbeid med NCL eller RCCL og at de hadde hatt et "fly and cruise" konsept til Miami.
Ellers tror jeg Norwegian kommer til å ha braksuksess med IC, tipper folk kommer til å gå "mann av huset" for å fly med de, og kan tenke med at de kan skape et nytt marked her også, ikke nødvendigvis ta fra andre. Jeg kan ikke vente med den gode nyheten.
 
Re: Dy IC i 2011

Dersom DY vil virkelig starte opp IC i 2011, sa er dette en meget ambitiniös prosjekt. Det innebaerer store utfordninger til eget organisasjon og krever ogsa en helt ny handtering av veksten...

Jeg er litt skeptisk om de klarer seg alrede i 2011, god ting tar sitt tid...

Hvis det er som Kjos sier, så har de jobbet med planene siden 2007. Om ikke kontinuerlig, så har de hatt noen planer. Tror du ikke de faktisk har planer på bakrommet og at egen ledelse/administrasjon kan være forberedt uten at det er kjent?

Jeg skjønner hvor du vil, men hvis det snakkes om hakeslepp i juli, så er det kanskje også et annet selsksap involvert som har den rette organisasjonen på plass allerede....
 
Re: Dy IC i 2011

Jeg kunne tenke meg at de inngikk et samarbeid med NCL eller RCCL og at de hadde hatt et "fly and cruise" konsept til Miami.
Ellers tror jeg Norwegian kommer til å ha braksuksess med IC, tipper folk kommer til å gå "mann av huset" for å fly med de, og kan tenke med at de kan skape et nytt marked her også, ikke nødvendigvis ta fra andre. Jeg kan ikke vente med den gode nyheten.

RCCL samarbeider med DY på fly & cruise allerede, på Middelhavsdestinasjoner så det burde eventuellt la seg videreføre:D
 
Re: Dy IC i 2011

Men tilbake til 787, leste i en tråd på a.net at 787-8 visstnok ikke har hatt performance som lovet og at flere selskaper kan komme til å hoppe på nieren i stedet.
Edit:Og her er tråden./
 
Hvis det er som Kjos sier, så har de jobbet med planene siden 2007. Om ikke kontinuerlig, så har de hatt noen planer. Tror du ikke de faktisk har planer på bakrommet og at egen ledelse/administrasjon kan være forberedt uten at det er kjent?

Planene er sikkert klare de, og tolker jeg BU662 rett så hevder heller ikke han at det ikke finnes planer. Derimot så er det en vidt foskjellig sak det å ha en plan og det å sette den ut i livet
 
Re: Dy IC i 2011

Planene er sikkert klare de, og tolker jeg BU662 rett så hevder heller ikke han at det ikke finnes planer. Derimot så er det en vidt foskjellig sak det å ha en plan og det å sette den ut i livet
Kjos er sikkert fullt klar over det, så jeg tror ikke man skal bekymre seg.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top