Re: Dy IC i 2011
Tommy777 har jo fat i det helt rigtige. Hvis Kjos vil fortsætte med at være LCC så er hans eneste mulighed for bæredygtig succes, at flyve til charter destinationer.
Man kunne jo prøve at kigge lidt på Tyskland, Holland m.v. og se hvordan andre selskaber driver LCC-IC.
For både Condor, AirBerlin og Martinair's vedkommende er der tale om at omkring 80% af alle sæder er solgt på forhånd til charterselskaberne og selv med så stor andel solgt på forhånd har de problemer med at få det til at løbe rundt.
Jeg er helt enig i at Kjos ville få langt større success med IC hvis han satsede på at flyve til f.eks. HKT og ikke BKK. Der vil både være et stort potentiale i at sælge til charterselskaberne, men der er også et stort marked hos de folk, der ikke vil flyve charter og gerne vil være fleksible, men stadig er prisbevidste.
LCC-IC har i sagens natur et publikum, men der er så sandeligt også et publikum, som det langt fra tiltrækker. På korte flyvningerne kan de fleste mennesker acceptere minimal benplads og minimal-service, BOB osv osv. Men på 11-12 timers flyvninger er der trods alt en del mennesker som gerne vil have et lidt bedre produkt. Netop derfor er der mange som fravælger charter og flyver med rutefly til f.eks. Thailand.
Hvis LCC-IC ikke er yderst konkurrencedygtig på prisen, så forsvinder incitamentet for at skulle vælge dem fremfor et andet selskab, der tilbyder bedre benplads, mad, drikke, miles, connections osv osv. Når priserne i forvejen er lave, så bliver det svært både at fylde flyene og tjene penge.
Ved at vælge charterdestinationerne vil man kunne sælge hovedparten af sine sæder på forhånd og tage en rimelig pris for de få ledige. På den måde vil man kunne på belægningsprocenten tæt på de 100, hvilket er nødvendigt for at lave en god forretning ud af denne model.
Men lad os nu se hvad der sker. Personligt er jeg meget tvivlsom over at kunne lave LCC-IC til BKK og JFK uden feed og historisk set, så er det jo ikke fordi listen over LCC's der har haft success på IC er særlig lang. Det er trods alt en noget anderledes operation.
Men hvis han istedet vælger HKT, KBV, MIA el.lign. og allierer sig med charterselskaberne, der aftager hovedparten af sæderne, så kan jeg såmænd godt se lidt potentiale i det.
Tiden må jo vise hvad der sker - hvis der sker noget....