DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Re: Dy IC i 2011

Det var en tabell på en privat nettside, ikke Boeings offisielle. Det var individ 4,5 og 6. De har ikke engang samme motortype, noe som ikke akkkurat øker kredibiliteten.

Last edited:

Det löjligaste jag har sett på åratal!
Hur ska de kunna få 787or då det är kö fram till och med 2015?
Och hur ska de ens klara av att betala alla avgifter som ska betalas vid long-haul flygningar då deras yield sjunker betydligt mellan varje kvartalsredovisning?

Det löjligaste jag har sett på åratal!
Hur ska de kunna få 787or då det är kö fram till och med 2015?
Och hur ska de ens klara av att betala alla avgifter som ska betalas vid long-haul flygningar då deras yield sjunker betydligt mellan varje kvartalsredovisning?

Og uanset om der skulle være nogen der hopper ud af køen, så vil Boeing have mere end almindeligt svært ved at presse en ny kunde ind, mens de kunder der har bestilt først stadig skal vente. Hvis noget skulle hoppe fra, så vil Boeing vel blive nødt til at fremrykke de øvrige kunder.

Nej 787 bliver det nok ikke hvis DY skal igang med IC indenfor de næste 5 år.

B787-851 L/N 3, C/n 34636 for Delta Airlines, RR
B787-851 L/N 4, C/n 34638, for Delta Airlines, RR
B787-8B6 L/N 5, C/n 35507, for Royal Air Maroc, GE
B787-8B6 L/N 6, C/n 35508, for Royal Air Maroc, GE.

Og uanset om der skulle være nogen der hopper ud af køen, så vil Boeing have mere end almindeligt svært ved at presse en ny kunde ind, mens de kunder der har bestilt først stadig skal vente. Hvis noget skulle hoppe fra, så vil Boeing vel blive nødt til at fremrykke de øvrige kunder.

Er det slik det fungere i virkeligheten; dvs. om en kunde frasier seg sin slot/produkt så flyttes de neste på listen opp? Jeg har vel hatt et inntrykk av at det ofte er slik at man kan kapre tidligere slots enn man normalt sett ville fått ved å overta produktet som er planlagt i produksjonen, men dette vet jeg veldig lite om. Men kanskje er 787 noe mer standardisert, slik at endringer i sekvensen på produksjonen ikke er så vanskelig å få til.

B787-851 L/N 3, C/n 34636 for Delta Airlines, RR
B787-851 L/N 4, C/n 34638, for Delta Airlines, RR
B787-8B6 L/N 5, C/n 35507, for Royal Air Maroc, GE
B787-8B6 L/N 6, C/n 35508, for Royal Air Maroc, GE.

så lave # og forskjellige motorer ..

Tror nok det i så fall blir annet jern , og 787 litt senere.

Er det slik det fungere i virkeligheten; dvs. om en kunde frasier seg sin slot/produkt så flyttes de neste på listen opp? Jeg har vel hatt et inntrykk av at det ofte er slik at man kan kapre tidligere slots enn man normalt sett ville fått ved å overta produktet som er planlagt i produksjonen, men dette vet jeg veldig lite om. Men kanskje er 787 noe mer standardisert, slik at endringer i sekvensen på produksjonen ikke er så vanskelig å få til.

Jeg er ikke 100% sikker på det, men specielt i tilfældet med 787 så er det et fly som flere operatører presser på for at få leveret og mangler som erstatning for ældre fly. Derfor kunne jeg godt forestille mig, at Boeing ville få svært ved at "presse" nye kunder ind på leveringslisten uden at få problemer med dem der har ventet længe. Om andet så ihvertfald tilbyde de eksisterende kunder de "ledige" fly før en "ny" kunde.

TOS har et godt poeng, og naar det gjelder Kjos og Norwegian saa har vel alle spaadommer som starter med ...det vil DY aldri...... 100% vaert feil....for en som sitter i Seattle med aapne oerer og gode kontakter....tror jeg mange vil bli overrasket....(igjen) - Som jeg har sagt privat....Follow the Money.....(det ligger en del svar gjemt i diverse traader her paa forumet)....og ikke minst om man kjenner noen av de "bak nickene" og vet hvem som ikke sier saa mye nar det gjelder DY - IC - 787.....og det er en viss fleksibilitet i 787-8 for tiden (og fra innsiden antydes det at det vil bli mere....;) ) ingen avbestillinger (sorry KGL) men om man tar et lite historisk tilbakeblikk og ser paa 767 saa kanskje en finner et svar.....;)

Det sa du i fjor også, Hr. Dc8. Vi kan jo starte atter en spekulasjonstråd om DY Intercont eller fortsette den som var for snart ett år siden der bestillingene kom neste uke.

Så var det tråden rundt Ol tidene der Kjos var i Seattle med Mont Blanc penna klar. Tipper han har kommet seg hjem og ikke sitter og forhandler fortsatt :P

Som sagt, hyggelig dersom det kommer bestillinger til favoritten i Seattle fra SleskeKjos. Man beveger seg dog inn i ett helt nytt forretningsområde som er mye mer kompleks enn det han driver nå. Og det er ingen ikke nettverksselskaper som har lyktes å drive langt.

Vi har debattert dette tidligere opp ned og i mente, men konklusjonen blir den samme: Ja, med stor vekt på chartersalg tror jeg han kan lykkes til sommerdestinasjoner. JFK?? Da skal millionene han endelig har klart å tjene igjennom en fantastisk suksess i nåværende drift, få ben å gå på..

DY har fått et tilbud fra Boeing på å starte opp IC med 767 i påvente av 787. I tillegg har de vært hos Airbus og sett på 330. Etter hva jeg vet er det Boeing-dealen som er mest aktuell, og det tyder vel også Kjos sine uttalelser på. Hans uttalelser i Danmark frembringer ellers ikke noe nytt. Han bare holder poteten varm, smart nok :)

Kjos starter nok opp, men det må på plass enda mer feeder-trafikk først, og da er det vel hovedsakelig Sverige som henger litt etter. En konflikt med pilotene i Sverige stakk visstnok kjepper i hjulene for videre ekspansjon i Sverige tidligere i år, men jeg regner med at det nå er løst.

Hvorfor henger dere dere opp i dette med forskjellige motorprodusenter når det gjelder 787?

For the first time in commercial aviation, both engine types will have a standard interface with the aircraft, allowing any 787 to be fitted with either a GE or Rolls-Royce engine at any time.

Dette sitatet er hentet fra Wikipedia, men er like riktig for det

Hvorfor henger dere dere opp i dette med forskjellige motorprodusenter når det gjelder 787?

Kurt - jeg tror at det har sammenheng med "jegvilikkeatnorwegianskalflyicmed787saaallemuligogumuligeteoriersomstoetterdetteergodkjennte" :p

Igjen - Follow the Money....;)

Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Kurt - jeg tror at det har sammenheng med "jegvilikkeatnorwegianskalflyicmed787saaallemuligogumuligeteoriersomstoetterdetteergodkjennte" :p

jegdritertotaltiomnorwegianflyr787menjegsyntesdetercooltomdybegynnermedic,menikkeatdebrekkernakkenavdengrunnmenhererdettydlivisnoeviktiperersommenerdevetaltjegtrordogatdybegynnericoperasjonermedannetjernenn787

Da lærte jeg noe nytt i dag også.

jegdritertotaltiomnorwegianflyr787menjegsyntesdetercooltomdybegynnermedic,menikkeatdebrekkernakkenavdengrunnmenhererdettydlivisnoeviktiperersommenerdevetaltjegtrordogatdybegynnericoperasjonermedannetjernenn787

Det var vel snakk om å opprette et nytt selskap for IC-driften, slik at en eventuell fiasko ikke drar med seg morselskapet ned i sluket.

Jeg tror faktisk, og håper, at kjosern får til dette jeg :-)

Den var god dc-8-63 - godt poeng. ;)

Ja , vi følger pengene, Kjos selger seg ned i DY737 , får inn 140MNOK (og han har jo litt fra før) , starter DYIC.
Forstsatt ikke overbevist om at det beviser 787 fra dag #1 , det er det hele .

Hvem har sagt at det blir med Dreamliners fra begynnelsen? Ikke Kjos, han hadde ønsket seg det, men ...

Kanskje vi får snuse litt i et underselskap til Boeing, BCC Equipment Leasing Corporation?

Tommy777 har jo fat i det helt rigtige. Hvis Kjos vil fortsætte med at være LCC så er hans eneste mulighed for bæredygtig succes, at flyve til charter destinationer.
Det er fint at I mener at manden er meget dygtig(hvilket han uden tvivl også er) og ved at man skal have feedertrafik, men så er han nok også så dygtig at han også ved at han har brug for feedertrafik/transfertrafik ude på destinationerne.
Tager man BKK så vil man altså blive vældig forbavset over hvor mange pax der transfer videre, og det er uanset om man hedder TG, SK, LH eller Hr. Kjos!

Kjos virker helt overtændt på ideen om IC trafik, og der er det at man skal passe på med stadigvæk at kunne se klart. Det er lidt lige som når man brændende ønsker sig en ny bil, så kan man stirre sig helt blind på den.
I mine øjne har Kjos kun en mulighed hvis han vil begynde at drive IC, og det er at blive et netværksselskab med henblik på allianceoptagelse. Dette vil samtidig kræve at han har adgang til en helt anden funding end idag. Alternativt skal han pakke sine IC drømme ned i skuffen, og istedet købe en tur over atlanten med en af konkurrenterne. Så kan han jo sidde og glæde sig over at han ikke har de udfordringer/bekymringer som er forbundet med disse operationer.

Tommy777 har jo fat i det helt rigtige. Hvis Kjos vil fortsætte med at være LCC så er hans eneste mulighed for bæredygtig succes, at flyve til charter destinationer.

Man kunne jo prøve at kigge lidt på Tyskland, Holland m.v. og se hvordan andre selskaber driver LCC-IC.

For både Condor, AirBerlin og Martinair's vedkommende er der tale om at omkring 80% af alle sæder er solgt på forhånd til charterselskaberne og selv med så stor andel solgt på forhånd har de problemer med at få det til at løbe rundt.

Jeg er helt enig i at Kjos ville få langt større success med IC hvis han satsede på at flyve til f.eks. HKT og ikke BKK. Der vil både være et stort potentiale i at sælge til charterselskaberne, men der er også et stort marked hos de folk, der ikke vil flyve charter og gerne vil være fleksible, men stadig er prisbevidste.

LCC-IC har i sagens natur et publikum, men der er så sandeligt også et publikum, som det langt fra tiltrækker. På korte flyvningerne kan de fleste mennesker acceptere minimal benplads og minimal-service, BOB osv osv. Men på 11-12 timers flyvninger er der trods alt en del mennesker som gerne vil have et lidt bedre produkt. Netop derfor er der mange som fravælger charter og flyver med rutefly til f.eks. Thailand.

Hvis LCC-IC ikke er yderst konkurrencedygtig på prisen, så forsvinder incitamentet for at skulle vælge dem fremfor et andet selskab, der tilbyder bedre benplads, mad, drikke, miles, connections osv osv. Når priserne i forvejen er lave, så bliver det svært både at fylde flyene og tjene penge.

Ved at vælge charterdestinationerne vil man kunne sælge hovedparten af sine sæder på forhånd og tage en rimelig pris for de få ledige. På den måde vil man kunne på belægningsprocenten tæt på de 100, hvilket er nødvendigt for at lave en god forretning ud af denne model.

Men lad os nu se hvad der sker. Personligt er jeg meget tvivlsom over at kunne lave LCC-IC til BKK og JFK uden feed og historisk set, så er det jo ikke fordi listen over LCC's der har haft success på IC er særlig lang. Det er trods alt en noget anderledes operation.

Men hvis han istedet vælger HKT, KBV, MIA el.lign. og allierer sig med charterselskaberne, der aftager hovedparten af sæderne, så kan jeg såmænd godt se lidt potentiale i det.

Tiden må jo vise hvad der sker - hvis der sker noget....

Status
Not open for further replies.
Back