DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Jeg mener å huske at Kjosern har sagt i et par intervjuer at setene foran forhenget skal være helt flate, men at servicen skal være den samme all over.

Mener det var Feel som sa noe om det? Ikke sett DY si det noe sted, men jeg kan jo klart ha feil

Hvorfor det? Det kan jo hende det blir mulighet til å kjøpe andre ting enn polarbrød og kaffe.
Det håper jeg da...
Men uansett forventer man vel å "få" mat og drikke når man har punget ut adskillige laken.
Man betaler jo for bedre plass/sete OG bedre service. Skal de ha et BOB-konsept på "businessklasse" må de iallefall legge seg godt under konkurentene i pris.

Man betaler jo for bedre plass/sete OG bedre service. Skal de ha et BOB-konsept på "businessklasse" må de iallefall legge seg godt under konkurentene i pris.

Det regner jeg med DY også forstår at dersom det blir BoB-konsept på Biz så blir det tydelig kommunisert at du betaler for bedre plass, thats it, og at dette også gjenspeiles i prisene.

Det regner jeg med DY også forstår at dersom det blir BoB-konsept på Biz så blir det tydelig kommunisert at du betaler for bedre plass, thats it, og at dette også gjenspeiles i prisene.

Og dermed blir det mindre attraktivt for forretningsfolk. Å ta vare på masse kvitteringer er ikke det man har lyst til. At produktet er tilpasset forretningsfolk sine behov er viktig når det er den kundegruppen man er ute etter.

Pøh. Det er jo bare å ha lave nok kostnader og mange nok passasjerer. Hvorfor skulle akkurat 2000 være umulig? Hva er det billigste det liksom er mulig å fly folk mellom Oslo og New York?

vel --det er blitt sagt at avgiftene som ALLE må betale T/R USA ligger i størelsesorden Kr1600.-. Det "Billigste det lissom er mulig å fly folk--" må da bli 1600.- --ikke?

vel --det er blitt sagt at avgiftene som ALLE må betale T/R USA ligger i størelsesorden Kr1600.-. Det "Billigste det lissom er mulig å fly folk--" må da bli 1600.- --ikke?

Jepp, SAS har sagt dette og den eneste måten å få det til å gå opp er å inkludere fuel surcharge sammen med andre avgifter.

Noen i markedsavdelingen tror tydeligvis at fuel (og dermed fuel surcharge) er noe man betaler til myndighetene per passasjer og er sidestilt med andre skatter. Den logiske konsekvensen burde bli at man kan fly uten fuel bare man har null passasjerer. Mulig at teknisk avdeling vil ha en litt annen oppfatning av fuelens rolle i flytrafikken.

Og dermed blir det mindre attraktivt for forretningsfolk. .

Nå skal man ikke sette folk for mye i båser her. De som DY er ute etter er de som er villige til å betale, og det er et ikke ubetydlig antall fritidsreisende som er villige til å slenge inn noen lapper ekstra for et godt sete. Dette med kvitteringsdiktatur blir ofte også mer plagsomt proposjonalt med størrelsen på firmaet. For meg f.eks. er det kun en ekstra papirbit på scanneren og en linje på excelarket, så no big deal ...

Jo, men de vil jo ha penger selv i tillegg.. ellers er det ikke noe fortjeneste aka *sier seg selv...*

Men husk at det kan være forskjell på teori og praksis da; en person kan feks få en gratis-billett, hvilket innebærer at en annen må betale 3200 for sin ;)

Og dermed blir det mindre attraktivt for forretningsfolk. Å ta vare på masse kvitteringer er ikke det man har lyst til. At produktet er tilpasset forretningsfolk sine behov er viktig når det er den kundegruppen man er ute etter.

Eller kanskje det åpner opp for at flere forretningsfolk kan reise business? Det er faktisk mange som i dag reiser i jobb, men som også sitter bak gardinen (selv om det her inne kan virke som at alle reiser foregår i C eller F). Har DY hyppige nok avganger, så ser jeg ikke bort fra at det kan være et marked.

Og dessuten, reiser man til f.eks NYC på forretningsreise så er de ekstra kvitteringene på mat om bord i flyet det minste problemet når reiseregningen skal skrives. Et rimelig tynt argument...

Skal man få folk til å kjøpe flate seter på dagflygninger til NY, bør man vel ha andre ting å lokke med også. Som bedre IFE, gratis mat/drikke, fast track og lounge tilgang.
Det er faktisk totalpakken som gjør at man betaler 3 ganger så mye som en eco bill, ikke bare setet.

Kan ikke si meg enig i disse slutningene.

Hvis du tenker på forretningsfolk som reiser, faller valget på biz først og fremst for å komme frem noen lunde uthvilt, altså å ha kunne sittet / ligget i et behagelig sete som muliggjør en forholdsvis grei nattessøvn. Det viktigste er å komme uthvilt frem. Det er mindre viktig med forhåndsbetalt kaviar og vodka. Dette er hvertfal begrunnelsen når reiser ved mitt kontor tas ut i biz.

Hvis DY kan tilby komfortable lieflat seter foran gardinen, tror jeg ikke BOB gjør at konseptet rakner helt.

Tenkt eksempel: Hvis et SK sete til NYC koster 18 laken på biz, og et DY sete 12, skulle jeg klart å drukket og spist meg mett for 2 - 3 laken ombord, og likevel spart 4 i forhold til SK.
Likevel; jeg hadde aldri drukket for to tusen hvis jeg skulle i et møte dagen etterpå, hvor jeg hadde behov for å være uthvilt..

Det du tenker på er i beste fall forretningsfolk på ferie! Da skjønner jeg det frister med forhåndsbetalt stroganoff og kalinka ;)

Har inntrykk av at det konsumeres ganske mye alkohol i premiumkabiner, også biz. Så jeg tror nok at mange drikker endel selv om de er på vei til jobbmøte. Mange drikker jo også i loungen før de går ombord.
Dersom man måtte kjøpe drikken på egen regning (regner med at de færreste arbeidsgivere betaler for at de ansatte skal drikke alkohol), hadde det sikkert blitt mindre av det.
Men kjedeligere... :lol:

Tenkt eksempel: Hvis et SK sete til NYC koster 18 laken på biz, og et DY sete 12, skulle jeg klart å drukket og spist meg mett for 2 - 3 laken ombord, og likevel spart 4 i forhold til SK.
Likevel; jeg hadde aldri drukket for to tusen hvis jeg skulle i et møte dagen etterpå, hvor jeg hadde behov for å være uthvilt..

Det du tenker på er i beste fall forretningsfolk på ferie! Da skjønner jeg det frister med forhåndsbetalt stroganoff og kalinka ;)

Jeg ser den, men når jeg er ute og reiser i jobbsammenheng ønsker jeg å ha så mye som mulig lagt til rette. Jobbreiser er for meg veldig lang unna fornøyelsesreiser, det er et nødvendig onde, og det er avgjørende at jeg er både uthvilt og fokusert. BOB er for meg faktisk et stress-moment som jeg ønsker å slippe.
I fritidsreise-sammenheng hadde det derimot vært greit med BOB, selv om jeg også der hadde foretrukket all inclusive.

Vi kan vel trygt regne med at dersom DY virkelig starter IC, og dersom de virkelig har business, så vil de også gjøre all den researchen de kan for på alle måter å gjøre produktet attraktivt og smertefritt for den betalingsvillige gjesten. Alt annet blir hypoteser og spekulasjoner - den som reiser på det første flyet får se (-:

Air Asia X og Air Berlin har vel to klasser på deres IC ruter. Noen som vet om biz på disse er "full pakke" ala SK og LH eller om det noe i retning DY tenker?

Mon ikke virkeligheden bliver (hvis der bliver et DY IC) at gennemsnitsprisen på flysædet bliver nogenlunde som hos andre selskaber. DY vil markedsføre sig med nogle billigere lokkepriser og skrabe produktet så meget at alle tillæg for bags, mad, lounge, drikke, sædevalg osv. vil dække en stor del af DY's indtjening.

Altså business as usual og den helt vanlige forskel på LCC og traditionelt selskabs måder at prissætte på.

Om man vælger businessclass drejer sig om mange faktorer - ikke mindst fleksibilitet og produktet som helhed - holdt op imod afgangstider - ikke kun om fladt sæde.

Jeg tror mest på at en LCC IC henvender sig mest til premium leisure segmentet fremfor de bedste forretningskunder, men det er også en stor og voksende kundegruppe. Se bare på AB og DE - her sidder der ikke mange forretningsfolk, men de har ganske fint fyldt op foran i deres gammelsdags Biz-class uden flatbeds. Ikke et fuldt business-produkt, men mere a la en premium economy - hvilket den også er prissat som. Desuden har virksomhedsaftaler meget at sige ved valg af IC Biz og her bliver det svært for et selskab med få ruter og frekvenser og uden alliance at få nogle gode aftaler og ikke at sige at det bliver svært at få medarbejderne til at vælge en når man ikke kan optjene point til status i sin allicance.

Last edited:
Jobber selv i et stort Amerikansk konsulent selskap med kontorer i alle de nordiske landene, selv jobber jeg i Stockholm. Den svenske delen reiser for ca 70 millioner årlig og det er etter at man har foretatt mange kostnads reduksjoner i form av hva slags type billetter man kjøper, interne booking systemer, preferred airline (som i Norden hvis mulig er Norwegian).

Uten å ha eksakt tall vet jeg at selskapet hovedvekt på reiser for utenom intra Norden, er til USA, dvs New York og Chicago. Mange blir sent ditt på diverse kurs/training og reiser for å jobbe på prosjekter over lengre tid hvor man da kun ønsker en enkel billett. Disse reisen er oftest med billigst mulig reise kost og IKKE business da dette ikke kan debiteres kunder. Så jeg tror at billiger billetter med reiser over Atlanteren er noe selskapet vil benytte seg av.

Så greier Norwegian å fange dette markedet så tror jeg en slik rute kan ha livets rett selv for forretningsreisende.

Så jeg tror at billiger billetter med reiser over Atlanteren er noe selskapet vil benytte seg av.

Så greier Norwegian å fange dette markedet så tror jeg en slik rute kan ha livets rett selv for forretningsreisende.

Men lad os nu lige se hvad priserne bliver - hvis de overhovedet starter - for hvis man kigger på det øvrige rutenet er priserne jo ikke nødvendigvis lavere end hos konkurrenterne - blot fordi lokke/startprisen er lavere.

Priserne til/fra USA er allerede på et ret lavt niveau og marginerne er små for flyselskaberne. Selvom DY vil kunne optimere nogle få ting og skrabe/unbundle produkterne endnu mere, så er det altså begrænset hvor meget det vil få indflydelse på den gennemsnitlige billetpris. Og specielt med den dyreste halvdel af billetterne bliver det svært at trække kunder fra selskaber, der leverer bedre produkt - og det er trods alt den del man tjener pengene på.

Status
Not open for further replies.
Back