Cimber Sterling er gået konkurs

Re: Cimber Sterling er gået konkurs

Finnes det noe informasjon om de fire CRJ-200 som flyr for SAS? Ser ut som de fleste av disse avgangene er innstilt i dag eller blir operert med SAS-fly.

Ser at OY-RJB landet som SK 0648 kl. 07:16. Var dette siste ankomst for Cimber Sterling i denne omgang, kanskje?

SAS har info på http://www.sas.dk/info/:

Cimber Sterling (QI) er gået konkurs 3. maj 2012

Dette påvirker disse SAS-flyvninger i dag:

SK0649 CPH-HAM, 12:25 – Opererer med et SAS-fly
SK1793 CPH-LYS, 13:35 – Opererer med et SAS-fly
SK1667 CPH-HAJ, 15:05 – Opererer med et Jet Time-fly
SK0757 CPH-GDN, 15:10 – Opererer med et SAS-fly
SK2710 CPH-TKU, 18:10 – Information kommer senere
SK0647 CPH-HAM, 19:05 – Information kommer senere
SK2755 CPH-POZ, 20:50 - Information kommer senere

SK2893 AES-CPH, 12:55 – Opererer med et Jet Time-fly
SK0650 HAM-CPH, 13:50 – Opererer med et SAS-fly
SK1794 LYS-CPH, 16:15 – Opererer med et SAS-fly
SK0758 GDN-CPH, 16:35 – Opererer med et SAS-fly
SK1668 HAJ-CPH, 16:35 – Opererer med et Jet Time-fly

Passagerer, som har købt deres billet hos SAS (på et såkaldt SK/117-dokument), og er booket på en Cimber-flyvning eller SAS codeshare på en Cimber-opereret flyvning, kan blive ombooket til en afgang, hvor SAS opererer. Nogle passagerer er måske nødt til at rejse en anden rute end planlagt.

Bemærk: vi har desværre ikke mulighed for at ombooke passagerer med en Cimber-billet (QI/647-billet), som ikke er booket igennem SAS. Kontakt i stedet dit rejsebureau eller det firma, hvor du har købt billetten.

Har selv bestilt reise med SAS fra Oslo via CPH til Aarhus nå på lørdag. Og det var med Cimber på strekket CPH - Aarhus. Men bestilt, kjøpt og betalt gjennom SAS som gjennomgående bilett.

Check dit billetnummer, men du er formentlig dækket ind:

sas.dk/info said:
Passagerer, som har købt deres billet hos SAS (på et såkaldt SK/117-dokument), og er booket på en Cimber-flyvning eller SAS codeshare på en Cimber-opereret flyvning, kan blive ombooket til en afgang, hvor SAS opererer. Nogle passagerer er måske nødt til at rejse en anden rute end planlagt.

Bemærk: vi har desværre ikke mulighed for at ombooke passagerer med en Cimber-billet (QI/647-billet), som ikke er booket igennem SAS. Kontakt i stedet dit rejsebureau eller det firma, hvor du har købt billetten.

SAS har sendt ut denne pressemeldingen:

SAS indsætter ekstra fly som følge af Cimber Sterling konkurs

Vi har her til morgen modtaget meddelelsen om, at Cimber Sterling har indgivet konkursbegæring. Det er dybt beklageligt. SAS har gennem mange år haft et tæt og godt samarbejde med Cimber Sterling.

Det er uundgåeligt, at denne situation vil påvirke SAS' trafik. Vores fokus er nu på de passagerer, som har købt billet af SAS, og som bliver ramt af aflysninger. Her tager vi naturligvis hånd om at bringe vores rejsende frem på anden vis, ligesom vi altid gør ved uforudsete hændelser.

Vi har indsat ekstra trafik og øger så vidt muligt kapaciteten, der hvor vi vurderer, at behovet opstår som følge af aflysninger. Det vil give størstedelen af de passagerer, som har booket billet hos Cimber Sterling, lejlighed til på normale vilkår at finde en alternativ rejsemulighed og alligevel komme frem.

Det er endnu for tidligt at sige, hvornår trafiksituationen er normaliseret.

For mere information besøg http://www.sas.dk
For yderligere information kontakt venligst:
SAS presseafdeling, telefon +45 32 32 31 35

SAS bør vel ha såpass med materiell (særlig MD-80) til å dekke deler av de avgangene som Cimber Sterling fløy for dem? Problemet er kanskje å få tilstrekkelig med personell.

Hmm....
Er det noen som kommer til å ta over BLL-BGO ruten som Cimber hadde?
Jeg og familien skal på bilferie i europa i år. På vei hjemmover planla jeg å hoppe av i Billund og ta flyet siste stykket, mens resten av familien skulle besøke Legoland og komme hjem et par dager etter at jeg er begynt på jobb igjen. Hvis ikke noen andre plukker opp denne ruten før begynnelsen av August, så må jeg se meg rundt etter alternative flyruter...

Har selv bestilt reise med SAS fra Oslo via CPH til Aarhus nå på lørdag. Og det var med Cimber på strekket CPH - Aarhus. Men bestilt, kjøpt og betalt gjennom SAS som gjennomgående bilett.

Tror nok din rejse er sikret i og med et er code share

Hilsen Ole

Hmm....
Jeg og familien skal på bilferie i europa i år. På vei hjemmover planla jeg å hoppe av i Billund og ta flyet siste stykket, mens resten av familien skulle besøke Legoland og komme hjem et par dager etter at jeg er begynt på jobb igjen. Hvis ikke noen andre plukker opp denne ruten før begynnelsen av August, så må jeg se meg rundt etter alternative flyruter...

Jeg er sikker på at Flybe Nordic og Skyways vil kigge på de ruter, som måtte blive efterladt ubesatte efter første runde af erstatninger (CPH-KRP, CPH-SGD, CPH-BLL, CPH-RNN, AAL-OSL, BLL-BMA, BLL-OSL).
En anden meget interessant rute, som endnu ikke har været oppe at vende i dag er CPH-PRG, hvor QI fløj 3xdaglige. OK flyver 2xdagligt og DY 3xugentligt, men jeg har svært ved at se at OK (som vel også er på vej i graven) skulle øge på ruten. Mere nærliggende er det måske at DY øger, men det vil ikke tilfredsstille business-efterspørgslen på ruten. SAS codesharede med QI på CPH-PRG, så måske SK kunne gå ind med en morgen- og en aftenafgang med CRJ900 (eller CRJ200 hvis de fortsætter med at flyve for SK?).

Last edited:

Hvad er der til hinder for at SK overtager lejen af de 4 CRJ100 der pt flyver for SK fra ejeren (det var Ap møller på et tidspunkt, ved ikke om det stadig er dem), og fortsætter med at flyve dem.
Cockpit crew er vel i forvejen SK folk.
Cabin crew der er typerated på SK's egne CRJ900, kan de flyve CRJ100?

Udeståendet er vel "blot" maintenance - men er måske også stort nok til at forhindre det?

Hmm....

Jeg tror der vil gå et stykke tid inden den rute kommer op og køre igen, mest sandsyndlig er at Sun Air vil overtage den evt. DAT( Jeg krydser finger for sidst nævnte) det er en rute som i mange år har haft 6 ugentlige afgange, de sidste par år kun 4. Det er nu et stort problem at komme til Bergen og andre byer i Norge da Sun-Air BA ikke har nogen at feede ind til i OSL samt at Dy har en så sen afgang fra BLL at man skal have en overnatning i OSL hvis man vil videre. QI havde 4 daglige afgange med ialt 200 sæder, Sun Air får 2 afgange med 64 sæder så en ekstra afgang med DY til BLL er vel ikke helt utænkelig.

Hvad er der til hinder for at SK overtager lejen af de 4 CRJ100 der pt flyver for SK fra ejeren (det var Ap møller på et tidspunkt, ved ikke om det stadig er dem), og fortsætter med at flyve dem.
Cockpit crew er vel i forvejen SK folk.
Cabin crew der er typerated på SK's egne CRJ900, kan de flyve CRJ100?

Udeståendet er vel "blot" maintenance - men er måske også stort nok til at forhindre det?

Kurator undersøger om det er muligt at lade flyene flyve efter konkursen, men på vegne af konkursboet. I dag har de stået på jorden og SAS har delvist dækket behovet ved selv at beflyve visse ruter med ledig kapacitet, men jetTime har også fløjet for SK i dag. En del af disse ruter har dog været aflyst.

I øvrigt er det CRJ200 og ikke -100.

Kurator undersøger om det er muligt at lade flyene flyve efter konkursen, men på vegne af konkursboet. I dag har de stået på jorden og SAS har delvist dækket behovet ved selv at beflyve visse ruter med ledig kapacitet, men jetTime har også fløjet for SK i dag. En del af disse ruter har dog været aflyst.

I øvrigt er det CRJ200 og ikke -100.

Det vil være urealistisk når AOC trekkes tilbake ved konkursen.
Et konkursbo kan ikke etablere et nytt AOC.

Konkurs er ikke chapter 11 slik som benyttes i USA.

Daniel Skjeldam på twitter nå:
" Network team @Fly_Norwegian preparing new departures from @CPH_airport. AGP, BCN, PMI, FCO, NCE will be among them! pic.twitter.com/miuyuOn0 "

Mon man kan se frem til, at DAT overtager dele af Cimber, i praksis der regionale fly, og indleder en eller anden form for samarbejde med SAS der finder om Cimbers? SAS er vel interesseret i at Växjö, Norrköping og de andre ruter kommer relativt tæt på dem selv.

Siger også lidt om overkapaciteten i markedet, når DAT lige ryster op med to fly, en ATR42 og en ATR72, til to nye indenrigsruter, mens Sun-Air lige finder tre fly frem til deres tre nye (vist alle genåbnede) ruter.

Var overraskende at det skjedde så tett på meldingen om 300 mil inspröytningen. Nesten fölesen av at markedet har blitt villedet.. Har en fölelse at igor har oppdaget noe i framtige kontrakter eller forpliktelser som gjör at det ikke kunne fortsette. Samtidig har jeg ikke skjönt at eieren lot det gå så lagt.. Synes selvsagt at det er trist for alle ansatte.

Reisen er bestilt igjennom supersaver.no men ikke betalt med kredittkort som har reiseforsikring i seg. Supersaver sier selv etter 1 time i telefonkø at de ikke har noe ansvar for det her. Er det slik å forstå? Den ene av dem har en reiseforsikring igjennom lærerforbundet som de driver å sjekker betingelsene på nå, men antar den nok ikke er dekkende. Noen som har noen tips og triks?

Når det gjelder betaling i nettreisebyrå med debetkort, kan man jo ta en kikk på denne artikkelen fra tidligere i år når Spanair gikk konkurs.

http://www.dinside.no/888503/hjelper-alle-vaare-kunder

Jeg limte inn et lite utdrag nedenfor. Så da er det kanskje håp allikevel! ;)

– Kortholdere som har benyttet et Visa debet- eller et Visa kredittkort til å kjøpe flybilletter fra Spanair som ikke blir levert som følge av konkursen, har rett til å få pengene tilbakeført. Aktuelle kunder skal henvende seg til sin kortutsteder, sier daglig leder i Visa Norges bankgruppe Torstein Lind-Isaksen til DinSide.

Han støttes av Henning Holtan i Visa Europe.

– Så lenge du har betalt med Visa, så ligger det en garanti i dette. Du skal ta kontakt med utstederen av det kortet du har brukt, sier han, som forklarer at kravet blir sendt videre til kortinnløser, men at kunden skal være sikret.

Det er ikke uvanlig at flyselskaper prøver å tette hull etter konkursrammede selskaper. Men hvor smart er egentlig det i dette tilfellet? Det er jo en grunn til at Cimber Sterling gikk konkurs! Det er fint at DAT, Sun-Air og Norwegian tar over etter Cimber Sterling på visse ruter uten konkurranse, men jeg håper også at mindre selskaper som DAT, Sun-Air og Flybe ikke gaper for høyt og går inn i konkurranse på ruter som allerede har for stor kapasitet. Det ville faktisk vært synd om man satt igjen med enda større kapasitet etter Cimber Sterling-konkursen - da går det ikke lang tid før nok et selskap bukker under.

Indtil videre er det - mig bekendt - kun ruter fra Cimbers regionale netværk der er blevet "genåbnet" af andre selskaber.

Vi har endnu til gode at se det store på Cimbers leisure-ruter, og lidt enig, der er næppe det store behov her.

Indtil videre er det - mig bekendt - kun ruter fra Cimbers regionale netværk der er blevet "genåbnet" af andre selskaber.

Vi har endnu til gode at se det store på Cimbers leisure-ruter, og lidt enig, der er næppe det store behov her.

Litt høyere opp står det ..... ;)

" Network team @Fly_Norwegian preparing new departures from @CPH_airport. AGP, BCN, PMI, FCO, NCE will be among them! pic.twitter.com/miuyuOn0 "

Information overload - noget bliver overset ;)

Hører i skrivende stund, at DAT's Rungholm direkte siger, at de har været foreberedt på dette her, og derfor kan starte hurtigt op og håber at blive alene på deres to nye ruter.

Nok ikke overraskende, at de var foreberedt, men dog sjovt at han direkte siger det.

Og resten vil blive dækket af øget charter udbud !

Noen som vet noe om QI opererte SK-flygninger går som normalt de neste dagene? Altså med SK-matriell istedet?

Back