Cimber Sterling er gået konkurs

Re: Cimber Sterling er gået konkurs

SAS kan jo passende kan overtage CRJ ruterne først med MD derefter med CRJ900.
Har dog lidt svært at hvor de fly skulle komme fra her i sommer...alt optaget !!!

men spøg til side....SAS har hele tiden sagt at de havde en plan B..
Så der kommer nok mere i løbet af dagen
Hilsen Ole

Triste men ikke helt overraskende nyheter.
Særlig for de ansatte, får håpe det ordner seg på et vis, slik som noen av dere drodler rundt lengre oppe her.

Luftfarten er en særdeles nådeløs type virksomhet..

Nå er Cimber ute av WIAS, var der for ca. 20 minuter siden...
Trist dette, jeg fikk ikke prøvd de, som sikkert mange andre sitter og irritert seg over nå... :(

Hva kommer til å skje med flyene til Cimber Sterling? De må vel lagres inntil nye eiere melder seg. Kan noen av disse være aktuelle for andre nordiske selskaper?

Hva kommer til å skje med flyene til Cimber Sterling? De må vel lagres inntil nye eiere melder seg. Kan noen av disse være aktuelle for andre nordiske selskaper?

Er ikke endel av de uansett leiet og derfor går tilbake til sine eiere?

Hva gjelder for turer booket med Cimber i sommer? Har noen venner som har booket Chania - København med dem, det er ikke noe codeshare med SAS eller slikt.

Antar det er som alltid, booket med debet kort så er pengene tapt. Igjennom reisebyrå eller via kredittkort så får man pengene igjen?

Veldig trist for de ansatte og passasjerer som ikke kommer seg ut eller hjem.
Noen stor overraskelse var det egentlig ikke... Desverre...

Det går hurtigt !

Boeing 737 -7L9 28009 221 OY-MRF Cimber Sterling stored at CPH since 03may12 (+ 28010/396 OY-MRG, + 28013/62 OY-MRH) ex N1780B
Boeing 737 -7L9 32737 1130 OY-MRS Cimber Sterling stored at CPH since 03may12 (+ 29079/194 OY-MRU) ex G-STRH
ATR 72 -202 508 OY-RTC Cimber Sterling stored at CPH since 03may12(+509 OY-RTD) ex F-WQNK
ATR 72 -202 496 OY-RTF Cimber Sterling ferried 03may12 VNO-SGD after wet-lease to Aerosvit Airlines ex F-WQNL
ATR 72 -212A 468 OY-CIM Cimber Sterling stored at CPH since 03may12 (+595 OY-CIO) ex EC-JCR
ATR 42 500 501 OY-CIK Cimber Sterling stored at CPH since 03may12 ex A4O-AM
Canadair CRJ 200 7419 OY-RJB Cimber Sterling stored at CPH since 03may12 (+ 7019 OY-RJF, + 7104 OY-RJG) ex C-FMOS
Canadair CRJ 200 7617 OY-MBT Cimber Sterling stranded at SGD 03may12 prior sale to? ex C-GKD

http://www.skyliner-aviation.de/regdb.main?LC=nav4&page=3

Last edited:

Kan vist godt beholde denne nyhed i denne tråd.

Det lille flyselskab Sun-Air står klar med nødhjælp til Billund Lufthavn.

Selskabet oplyser her til formiddag til P4 Trekanten, at de allerede fra næste uge begynder at flyve på ruterne til Stockholm og Oslo. Det er ruter, som Cimber Sterling hidtil har betjent.

http://www.dr.dk/P4/Trekanten/Nyheder/Billund/2012/05/03/101150.htm

De overtager også Aalborg-Oslo

Selskabet begynder flyvningerne mandag. Priserne stiger.

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/4/4135382/3/sun-air-overtager-aalborg-oslo

Har de virkelig fly til disse nye ruter?

Last edited:

Jeg tror at en del af de sunde ruter kan blive en fornuftig forretning for Sun-Air og DAT, og jeg er overbevist om at de har haft en plan liggende i skuffen. Derfor er jeg overbevist om at de to selskaber nok skal dække en del af indenrigsruterne og regionale ruter.

Det mest overraskende er hvor lenge Cimber har holdt det gående. Konkursen har jo både jeg og andre spådd siden 737-starten -- og det er utrolig nok noen år siden...

Da ser det ut som at DAT har hivd seg rundt og åpner ruter til Sønderborg og Bornholm med ATR - ser ut som første flygnin blir allerede i ettermiddag så her går det unna: http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2767252.ece

Pressemelding fra DAT:
http://www.dat.dk/DAT_Sønderborg_-_København-37331.htm

Efter at det blev offentliggjort, at Cimber Sterling ikke længere skal drive luftfart, har Danish Air Transport, i daglig tale DAT, gjort klar til en hurtig overtagelse af ruten mellem Sønderborg og København.

Da er DATs liste over destinasjoner like stor som da de skulle fly , selvom det er noen charterruter som ligger inne.

Jeg skal ikke helt sikker si dette men jeg har hørt rykter om TRD-BLL, RYG-CPH og SKE-CPH. Men er dette usansynlig nå eller?

Da er DATs liste over destinasjoner like stor som da de skulle fly , selvom det er noen charterruter som ligger inne.

Jeg skal ikke helt sikker si dette men jeg har hørt rykter om TRD-BLL, RYG-CPH og SKE-CPH. Men er dette usansynlig nå eller?

Jeg tror at fokus for DAT er at dække QI-ruter, som DAT ser som lønsomme, med det materiel som DAT har til rådighed. Lige her og nu drejer det sig om SGD-CPH og RNN-CPH.
Derfor tror jeg ikke at DAT er interesseret i på nuværende tidspunkt at satse på nye internationale ruter.

Ruter fra RYG/SKE til CPH kunne jo passet bra nå som de starter ruteflyvninger fra Kastrup. Men de må vel kanskje få inn noen flere fly for å få gjennomført dette, tenker jeg.

TRD til BLL ser jeg ikke helt meningen med. Da er det bedre med RYG til CPH og evt feed fra TRD via RYG.

TRD-BLL er vel ikke heeelt usansynlig. Cimber harhadde jo en annenhverukentlig charter der, så noen må jo plukke opp tråden.

Hva gjelder for turer booket med Cimber i sommer? Har noen venner som har booket Chania - København med dem, det er ikke noe codeshare med SAS eller slikt.

Antar det er som alltid, booket med debet kort så er pengene tapt. Igjennom reisebyrå eller via kredittkort så får man pengene igjen?

Bumper denne. Er det korrekt slik jeg har skrevet det?

Det kommer nok an på hvor mye ledig kapasitet de har til rådighet, nå som produskjonen på dansk innenriks blir større. Vil tro at de 'ledige' innenriksrutene i Danmark er relativt lukrative i forhold evt nye ruter til og fra TRD/RYG/SKE.

Interessant er det at Rungholm nevner i pressemeldingen at
Vores klare mål er, at passagererne får den samme gode oplevelse af at rejse med DAT, som de tidligere havde med Cimber Sterling, derfor arbejder vi på at kunne levere et full service og interline program
Hvis et samarbeid med SAS kommer på plass åpner jo det muligheter for f.eks. RYG-CPH, da man får større trafikkgrunnlag med feed i tillegg.

Ellers får man bare håpe at det kommer på plass en løsning for Bornholm snarest, konkursen har jo gjort øya isolert hva luftart angår.

Back