Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Interessant, men vil neppe komme uten at oljeselskapene går inn med garantier. 4-5 ganger i uken med en Privatair BBJ, kanskje ..? A340 er iallefall gedigen overkill ...

Passer oss udmerket med SVG-IAH. Vi har meget gode venner i Houston, :-)

Er det så mange privatair igjen som flyr ?
2 B752, 2 B737-700 og en B763 (ex KLM) fant eg ut

Last edited:

En 767, to 757, 2 733 (opererer for ECAir Congo) og to BBJ.

Re: SAS utvider IC-flåten med en A340

Den der er jeg ikke med på. De man isåfall er ute etter er i stor grad de som i dag er tunge brukere av SVG-OSL/ABZ .. Vet ikke hvor mange EBG/P'er det er rundt SVG, men mistenker at antallet er svært høyt. Og om man flyr SVG-IAH via CPH, LHR eller AMS er ett fett for de fleste. En reisedag er en reisedag og som regel skal man ikke noe før neste morgen etter ankomst.

Dette stemmer ikke! Folk velger ALLTID KORTET MULIG REISEVEI!!! Dersom det finnes et direkte tilbud mellom SVG-IAH velger pax som tidligere har benyttet seg av AMS/LHR/FRA selvfölgelig seg av en direkte rute fremfor å fly omveier på kryss og tvers av Europa. Flynerder liker å fly. Forretningsreisende vil raskest mulig komme frem uten unövendig venting i lounger runtomkring på Eropeiske flyplasser.

SVG- har dessuten tilsig av pax fra TRD(BOO,TOS), BGO(AES), CPH og ARN. Dersom flighten starter evt fra OSL(evt CPH) med kort mellomlanding i SVG for påstigende pax slik ruten SIN-BKK-CPH ble schedulert, vil man også kunne fange opp et betydelig antall reisende til vestkysten av USA samt Mexico og mellom- amerika. Dette fanges da opp i OSL. Slik kan SAS fylle flighten både med business segment(hovedsaklig fra SVG) samt leissure segment fra OSL.

Re: SAS utvider IC-flåten med en A340

Dette stemmer ikke! Folk velger ALLTID KORTET MULIG REISEVEI!!!

Dette er en sannhet med svært store modifikasjoner. Nonstop-effekten er betydelig og vil fange opp en del, men de som allerede har avtaler med KLM og Lufthansa vil i svært liten grad bruke en slik rute. Du slår dessuten ihjel ditt eget argument, da det fra OSL er lettere å reise f.eks. OSL-FRA-LAX enn OSL-SVG-IAH-LAX ...

HVIS det blir en widebody, vil den trolig starte/ende opp i CPH. En BBJ vil trolig snu i SVG. Uansett får du minst en time ekstra i reisetid ..

HVIS det blir en widebody, vil den trolig starte/ende opp i CPH. En BBJ vil trolig snu i SVG. Uansett får du minst en time ekstra i reisetid ..

Dersom dette flyet skal stoppe i SVG på vei til/fra CPH, vil de klare å gjennomføre det med ett fly?

Hvis du tenker på en 24-timers syklus Helganes, så vil ikke det gå. Med de hastigheter som opereres på CPH-EWR-CPH vil bare flytiden utgjøre 22 timer 30 minutter på CPH-SVG-IAH-SVG-CPH - i tillegg kommer stoppene i endene og underveis på SVG.

Tenkte det. Dersom de skal tilfredsstille businessmarkedet med daglige avganger, holder det med ett fly som de kan slinge til andre destinasjoner? Eller ender de evt opp med å måtte kutte i frekvens på andre ruter, el. skaffe 2 fly? Rent hypotetisk selvfølgelig..

Selv en kombinasjon CPH-SVG-IAH-SVG-CPH-EWR-CPH vil være tight med 39 timer og 20 minutter flytid. Det skal ikke skje mye feil før en havner utenfor 48 timer med 4 endepunktsrotasjoner på 90 minutter og to stopp på X antall minutter på SVG.

Interessant. Regner med at ruta ikke kan bære to fly økonomisk (men det kanskje den gjør?). Dersom ruta skal starte/stoppe i CPH vil den altså da måtte fly nonstop for å klare seg med ett fly. Og selv da kanskje måtte slite med tida? Og hva er da vitsen med ei rute til IAH som flyr over et av de viktigste markedene den skal betjene? Da kommer jo folk bare fortsette å fly KL/LH. Nå er ikke jeg bedriftsøkonom, men det virker som det er en betydelig større investering å la flyet snu i CPH enn i SVG.

Interessant. Regner med at ruta ikke kan bære to fly økonomisk (men det kanskje den gjør?). Dersom ruta skal starte/stoppe i CPH vil den altså da måtte fly nonstop for å klare seg med ett fly. Og selv da kanskje måtte slite med tida? Og hva er da vitsen med ei rute til IAH som flyr over et av de viktigste markedene den skal betjene? Da kommer jo folk bare fortsette å fly KL/LH. Nå er ikke jeg bedriftsøkonom, men det virker som det er en betydelig større investering å la flyet snu i CPH enn i SVG.

Som LN-MOW sier så er det vel kun vist er widebody at ruten starter og ender på CPH. Og da trengs det ikke 2 fly, bare 1,2 eller noe. Og det lar seg gjøre med å rulere med de andre flyene som er på CPH.

MEN, nå er det vel ikke snakk om verken widebody eller CPH på ruten. Kommer ruten i gang så tipper jeg ruten starter og lander på SVG. Og kommer man fra OSL så er det ikke så stress å bytte fly på SVG kontra å mellomlande med samme fly på vei fra OSL til IAH....

Jeg synes det er fascinerende at så mange har tro på en slik rute. Gitt trafikktallene mellom Norge og Houston og særlig sett hen til SAS' økonomiske situasjon.

Men er man desperate nok etter å få høytbetalende, så ...

Jeg synes det er fascinerende at så mange har tro på en slik rute. Gitt trafikktallene mellom Norge og Houston og særlig sett hen til SAS' økonomiske situasjon.

Så lenge SAS driver å prater i vei om en slik rute, så er det vel fordi de tror en slik rute kan bli lønnsom.....

Hvis ruta blir en realitet er det nok pga firma-avtaler der x antall seter pr år er solgt på forhånd. Roald har jobber jo mot næringslivet i Stavanger for å få på plass ruta. Hvis han har tro på det, hvorfor skal man ikke ha tro på det her på forumet?

Hvis ruta blir en realitet er det nok pga firma-avtaler der x antall seter pr år er solgt på forhånd. Roald har jobber jo mot næringslivet i Stavanger for å få på plass ruta. Hvis han har tro på det, hvorfor skal man ikke ha tro på det her på forumet?

Du har vært her lenge nok til å ha over 5.000 poster, og så spør du om sånt her? ;)

-A

P.S. - Tråden burde jo hete "Forunet flyprat.no ser på SVG-Houston. Igjen." ;)

Du har vært her lenge nok til å ha over 5.000 poster, og så spør du om sånt her? ;)

-A

P.S. - Tråden burde jo hete "Forunet flyprat.no ser på SVG-Houston. Igjen." ;)

Det er jo lov til å tro og håpe. Jeg har vært her lenge nok til å huske hva som ble sagt om SK907 også. ;)

Back