Check-In: SAS ser på Houston

Re: SAS utvider IC-flåten med en A340

Mange i vest har et lojalitetsforhold til KLM, men ikke til SAS. Slikt endres ikke over natta, bare fordi man har mulighet til å fly i motsatt retning ned til Danmark før man flyr vestover.

Den der er jeg ikke med på. De man isåfall er ute etter er i stor grad de som i dag er tunge brukere av SVG-OSL/ABZ .. Vet ikke hvor mange EBG/P'er det er rundt SVG, men mistenker at antallet er svært høyt. Og om man flyr SVG-IAH via CPH, LHR eller AMS er ett fett for de fleste. En reisedag er en reisedag og som regel skal man ikke noe før neste morgen etter ankomst.

Den der er jeg ikke med på. De man isåfall er ute etter er i stor grad de som i dag er tunge brukere av SVG-OSL/ABZ .. Vet ikke hvor mange EBG/P'er det er rundt SVG, men mistenker at antallet er svært høyt. Og om man flyr SVG-IAH via CPH, LHR eller AMS er ett fett for de fleste. En reisedag er en reisedag og som regel skal man ikke noe før neste morgen etter ankomst.

Ja, derfor er en direkterute det som virkelig kan trekke folk fra LH/BA/KL til SAS. Med riktige avgangstider så kan man få arbeidsdager i stedet for reisedager.

Mulig du sitter på tall på dette, jeg gjør det ikke. Jeg ser bare på hvilke bagasjetags i ulike metaller jeg ser på diverse flyplasser, heliporter og kontorer rundt omkring på vestlandet. Det er omtrent bare FB.
De olje-relaterte firmaene jeg kjenner til, bruker kun KLM til Houston, men det er gir selvsagt ikke et fullt bilde av faktiske forhold.

Personlig så hadde jeg ikke valgt hverken SVG eller CPH til Houston, jeg hadde flydd OSL-EWR-IAH :)

Last edited:
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Men det ingen har funnet ut er hvor mange som flyr med mellomlandinger fra ARN/CPH/OSL/SVG til IAH :)

Jeg ville valg Amsterdam eller New York.

Mulig du sitter på tall på dette, jeg gjør det ikke. Jeg ser bare på hvilke bagasjetags i ulike metaller jeg ser på diverse flyplasser, heliporter og kontorer rundt omkring på vestlandet. Det er omtrent bare FB.
De olje-relaterte firmaene jeg kjenner til, bruker kun KLM til Houston, men det er gir selvsagt ikke et fullt bilde av faktiske forhold.

Personlig så hadde jeg ikke valgt hverken SVG eller CPH til Houston, jeg hadde flydd OSL-EWR-IAH :)

At de bruker KLM til Houston er jeg absolutt enig i, men det er langt å gå derfra til å si at "Mange i vest har et lojalitetsforhold til KLM, men ikke til SAS."

Folk har nok lojalitet til bonuskortet sitt, men ellers så reiser de med det selskapet som har kortest reisetid, best pris, og yter best service. Og kanskje jeg har overtalt naboen min som jobber i Statoil til å fly SAS hvis prisen er den samme i ren sympati - godt hjulpet av deres passasjerhåndtering av han under askekrisen...

Passasjertallet fra vestlandet til CPH og AMS er vel omtrent likt, og grunnen til at KLM greier å oppnå dette er at de har et intercont rutenett som langt overgår SAS. Jeg tror ikke det er mange pax fra Bergen som reiser via AMS istedenfor CPH når de skal til Paris eller Milano fordi de har lojalitet til KLM.

CPH er vel den eneste av SAS huber som har et skikkelig feeding nettverk, og hver gang vi mottar connection list på veg til CPH enten vi kommer fra Shanghai eller Chicago så er de fleste europeiske destinasjoner med på listen - også destinasjoner som har direkteruter fra PVG og ORD. Så mitt poeng er egentlig at hvis SAS skal fly til IAH, og det ikke er grunnlag for SVG-IAH direkte med en BBJ, så er eneste gode alternativ for SAS å fly ruten fra CPH.

Så får vi håpe vi ikke flyttes videre enda en gang - til en hub- eller CPH/OSL tråd... :-)

selv har jeg reist mye strekningen SVG-LHR og forbauses hver gang over hvor stor CC-klasse det er på strekningen og store antallet som flyr videre til nettopp Houston både med United og BA.

Skulle ønske det var så vel, mange år siden 2/3 av belegget på disse rutene var C-klasse, nå er det smuler igjen som fly ren C, og antallet til IAH via LHR er pittebittelite.

Når det gjelder lojalitet og valg av selskap, så er det i de store oljeselskapene ikke nødvendigvis fritt frem å velge selv. På ruter med mye trafikk så kjører man en preferred carrier, hvor arbeidsgiver har forhandlet frem volumrabatter. Da kjøres det rimelig beinhardt internt på dette, fordi selskapet har en comitment om å booke et antall reiser.

Jobber selv i oljebransjen og har reist OSL-EWR-IAH i C (fikk til og med logget logget en 767-400 på siste legg) og det fungerer rimelig greit, til tross for terminal-bytte på EWR.

Nå har jeg sett på sidene til Privatair, og hvis vi skal se på 737 størrelse. Så ser det for meg ut som at 737-700 med ca 40 c-seter er det som har rekkevidde fra stavanger. De BBJ som privatair idag flyr har ikke lang nok rekkevidde til Housten. Forutsatt at jeg har forstått tallene rundt forbi.

Og med ca 40 seter så skal de vel selges dyrt...

Nå har jeg sett på sidene til Privatair, og hvis vi skal se på 737 størrelse. Så ser det for meg ut som at 737-700 med ca 40 c-seter er det som har rekkevidde fra stavanger. De BBJ som privatair idag flyr har ikke lang nok rekkevidde til Housten. Forutsatt at jeg har forstått tallene rundt forbi.

Og med ca 40 seter så skal de vel selges dyrt...

Da tror jeg du har sett feil på tallene. De har en 737-700 variant med 44 seter som har rekkevidde på 9260km.

http://privatair.com/aircraft/boeing-737-700

En BBJ2 med 50 pax har rekkevidde på ca 4900nm. SVG-IAH er 4210. Så ja, LH-versjonen vil ikke klare det, men den rene C-versjonen de opererte for Swiss ville klart det. BBJ1 har bedre rekkevidde og vil dermed tåle mer last, så en 70-pax versjon kunne være en mulighet. Men Privatair-lease er dyrt i utgangspunktet ....

Jeg ser bare på hvilke bagasjetags i ulike metaller jeg ser på diverse flyplasser, heliporter og kontorer rundt omkring på vestlandet. Det er omtrent bare FB.

Det er muligvis fordi SAS' baggagetags går itu efter 1-2 ture ;)

Jobber selv i oljebransjen og har reist OSL-EWR-IAH i C (fikk til og med logget logget en 767-400 på siste legg) og det fungerer rimelig greit, til tross for terminal-bytte på EWR.

Jeg jobber også i oljebransjen, basert i Bergen, og reiser mye både til Afrika, US og Østen. Jeg vet at det også fra Bergen er det en god del i high yield pax, spesielt innen servicebransjen, som har IAH som destinasjon. Mitt inntrykk er klart at rutevalg til IAH i stor grad er drevet av poeng/statuslojalitet til EB (LH via Frankfurt)/FB (KL via AMS), eller personlige ønsker om kvalitet. Disse valgene går klart foran ønske om kortest mulig reisetid. Av samme grunn er det mange som også foretrekker eksemplevis å fly UA via OSL og EWR av rene komfort hensyn når man reiser på C. (Inklusive meg). Derfor tror jeg at en rute fra SVG til IAH må være svært nøye gjenomtenkt på operasjonell gjennomførbarhet og kvalitet i produkt for å bli lønnsom og tiltrekke seg det riktige kundegrunnlaget. Det må være et produkt som i tillegg til å vinne frem av innkjøpshensyn (i diverse procurement avdelinger), også er konkuransedyktig der hvor individuelle krav står sterkest.(spesielt på longhaul)

Jeg tror ikke at det norske markedet vil omfavne en SVG-IAH rute kun pga av patrotiske hensyn, men fortsette å velge det produktet som er best optimalisert både på kostnads og kvailtetssiden.

KLM ser ut til å selge flysetene til ca. 5500 alle dager de neste ukene. 5500 for alle seter og fullt fly er vel rundt break even for de fleste selskap som flyr europa til Texas området?
Reisen vil bli ca. 40 prosent kortere i tid om man flyr direkte fra SVG. Fra ca. 15 timer (via) til ca. 10 timer direkte.
Om man forutsetter at tiden er sløst 100% på reising og alternativt ville kunne ha blitt benyttet effektivt i stedet (konsulentrate ca. kr 1500 inkl. alle kostnader i snitt?) og deretter ganger med over 10 timer (tur retur totalt minimum kr. 15000 spart for oljeselskapene pr. reisende) mao. de kan fly med 1/3 fullt fly og betale samme totalpris for flyet på en kortere flight. Legger oljebransjen til litt ekstra kr. for å tenke på sine ansattes ve og vel ut over de konkrete 10 timene man taper i reisetid. (ekstra stress ved reise som igjen fører til ekstra sykdom, utilgjengelighet osv.) så bør det vel være rom for litt fortjeneste for flyselskapet og. Det er vel dessuten en del å spare på en mer effektiv frakt byene i mellom ved å kunne benytte en frekvent direkteflight. Får man SAS poeng på turen i tillegg så vil SAS kanskje vinne tilbake en del av markedet de har tapt fra SVG og ut i verden.

Last edited:

Problemet med IAH er faktum at man ma tilby daglige avganger. Og for dette har SAS ikke den rette flytype. Ellers vil man ikke klare a kapre store forretnings-volumer. En 2-4-6 eller 1-3-5-7 er rett og slett ikke konkurranse-dyktige nok mot daglige via-avganger.

Ting #2 er om det ma vaere IAH-Norge eller om det er kanskje smartere a fly IAH-ABZ-SVG og omvendt... Med slik en routing kan man faktisk ogsa tilby daglige avganger. MIDT data viser at det er nok volum.

Ting #3 er spörsmal om det ma vaere SK som fly slik en rute eller om det er kanskje smartere a ha en UA som operating carrier eller operated for. Ja, Statoil skaper en visst volum, men det finnes en god del andre selskaper og jeg for min del tror at UA vil ha bedre sjanser a kapre volum fra de konkurrenter enn en SK eller DY eller who-ever.
Rett og slett fordi UA har en god del firma-avtaler med Houston baserte bedrifter og de vil ha det langt lettere a fa solgt slik en rute.

Problemet med IAH er faktum at man ma tilby daglige avganger. Og for dette har SAS ikke den rette flytype. Ellers vil man ikke klare a kapre store forretnings-volumer. En 2-4-6 eller 1-3-5-7 er rett og slett ikke konkurranse-dyktige nok mot daglige via-avganger.

Ting #2 er om det ma vaere IAH-Norge eller om det er kanskje smartere a fly IAH-ABZ-SVG og omvendt... Med slik en routing kan man faktisk ogsa tilby daglige avganger. MIDT data viser at det er nok volum.

Ting #3 er spörsmal om det ma vaere SK som fly slik en rute eller om det er kanskje smartere a ha en UA som operating carrier eller operated for. Ja, Statoil skaper en visst volum, men det finnes en god del andre selskaper og jeg for min del tror at UA vil ha bedre sjanser a kapre volum fra de konkurrenter enn en SK eller DY eller who-ever.
Rett og slett fordi UA har en god del firma-avtaler med Houston baserte bedrifter og de vil ha det langt lettere a fa solgt slik en rute.

VIA ABZ sparer jo lite blir en kvasiløsning man neppe er villig til å betale mye ekstra for? Et kompromiss kunne imidlertid kanskje vært via ABZ 3 dager i uken om det lot seg gjøre?
Hvilket volum forutsetter du, til hvilke priser?
Hvilke andre selskap? De samme som er basert i Stavanger som SAS like lett/vanskelig kan lage en spesialavtale for direkteflight med. (ConocoPhillips, Halliburton osv)
Evt. hva står i UA avtalene som vil gjøre det langt lettere å selge en slik rute?

Last edited:

ABZ...? Blir spennende den dagen de har utviklet et flytype som kan ta av fra en 2 km runway, og fly i 10 timer...

Heisann!

Naa sitter jeg ikke paa tallene om hvor mange som reiser mellom Norge og Houston, men som Dag Viking nevner saa har jeg reist denne ruten mange, mange ganger, baade via EWR og AMS og sett paa folk som reiser. Det er ingen tvil om at det er en god del passasjerer som skal til Houston hver dag, men om det er mulig aa drive en loennsom butikk med det utstyret som maa brukes for aa rekke dit har jeg vanskelig for aa se. Det aa drive en BBJ selv er bare toeys, saa for SAS sin del maatte det bli A330. Problemet er da om en A330 kapasitet passer denne ruten til daglig, for det maa man stort sett tilby business reisende slik BU661 nevner.

Jeg kan se et lignende problem vi har da vi opererer fra Houston til Lagos, stort sett pga. olje og petrokjemisk industri. Det er mange som reiser mellom disse to byene til daglig, men i vente paa aa faa B787 i service har vi operert B777 som er allt for stor, og dyr kapasitet paa denne ruten.

Dag

Der er vel tre store oliebyer omkring nordsøen: Stavanger, Aberdeen og Esbjerg, så hvis man ikke kan lave en SVG-ABZ-IAH rute på grund af landingsbanen, kunne man vel lave en BLL-SVG-IAH rute (a boy can dream). BLL kan tage 330, det mener jeg ikke EBJ kan.

Men det ingen har funnet ut er hvor mange som flyr med mellomlandinger fra ARN/CPH/OSL/SVG til IAH :)

Her står det 22 000 fra OSL http://www.osl.no/en/osl/businesstobusiness/_airlines/50_Route+opportunities
Vet ikke om de bare teller de som starter reisen i OSL eller om de også har med de som reiser via OSL?

På CPH er Houston ikke blandt de 25 største unserved routes, dvs det må være under 15 600 http://www.cph.dk/CPH/UK/B2B/Airlines/Top+25+-+Route+opportunities.htm

Back