Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Her står det 22 000 fra OSL http://www.osl.no/en/osl/businesstobusiness/_airlines/50_Route+opportunities
Vet ikke om de bare teller de som starter reisen i OSL eller om de også har med de som reiser via OSL?

De som reiser via OSL er også tellt med. Dessuten så telles man begge veier, altså om man kommer fra IAH eller skal til IAH.

Så det er 11000 pax årlig som reiser OSL-XXX-IAH eventuelt XXX-OSL-XXX-IAH. Det er 31 pax daglig. Ikke særlig høyt ;)
 
Last edited:
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Nå skal man kke glemme at IAH er en stor United hub, og man vil sikkert trekke en del trafikk til Sør- og Mellom-Amerika samt de sydlige statene i USA. Mye av dette dekkes imidlertid allerede godt av andre hub'er, så man vil nok 'stjele' litt fra disse ..

Igjen, slik trafikk kanaliseres også best via CPH ...
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

En annen ting er jo at vi må se på SAS sin rute til Houston som ei ny rute som vil trekke til seg folk fra utenom Scandinavia også, det kan jo ære kjekt og være først i Norge på div møter ellernoesånt, før man drar til Houston....
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

De norske tollreglene gjør også sitt til at en IAH rute ikke kommer til å gå fra OSL
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

I og med at så mange skal til SVG og andre norske byer, vil mange av disse heller velge andre gateways hvor de slipper å gå gjennom tollen ved ankomst .. EWR har et helt annet trafikkgrunnlag. Her spiser du av et allerede marginalt antall ..
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Ok? OSL - EWR går fint men OSL - IAH er problematisk? Fortell.
Er ikke tvilende, bare undrende...

Hva Andreas sa. Men er vel håp om at de kan klare en hurtig toll/transfer sluse på Osl engang i fremtiden
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hva Andreas sa. Men er vel håp om at de kan klare en hurtig toll/transfer sluse på Osl engang i fremtiden

I og med at så mange skal til SVG og andre norske byer, vil mange av disse heller velge andre gateways hvor de slipper å gå gjennom tollen ved ankomst .. EWR har et helt annet trafikkgrunnlag. Her spiser du av et allerede marginalt antall ..

Ahhh... Den svært ofte nevnte plagen hente-og-sjekke-inn-bagasjen-på-nytt problematikken...

Ser at volumet i utgangspunktet er marginalt og at mange i tillegg (megselv inkludert) vil velge annen flyplass enn SVG (eller annen norsk) for å slippe hasselet...

Trodde det dreide seg om mer økonomiske aspekter iforhold til oljebransjens behov på reise. Takk for oppklaring.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Siden Privatair er nevnt her, hvis og om og at de flyr for SAS er dette avklart med (godkjent av) SAS' egne piloter at normale sveitsiske mannskaper skal benyttes (Sveits er tross alt utenfor EØS) eller skal SAS sine egne piloter fly en eventuell slik rute. Det finnes tross alt analogier til annet hett tema som diskuteres her på forumet.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Siden Privatair er nevnt her, hvis og om og at de flyr for SAS er dette avklart med (godkjent av) SAS' egne piloter at normale sveitsiske mannskaper skal benyttes (Sveits er tross alt utenfor EØS) eller skal SAS sine egne piloter fly en eventuell slik rute. Det finnes tross alt analogier til annet hett tema som diskuteres her på forumet.

Sveits er gjennom bilatteral avtaler en del av det frie europeiske arbeidsmarkedet (sitat fra NAV/EURES brosjyre):

"EURES (EURopean Employment Services) er et samarbeid mellom EU-kommisjonen og de offentlige arbeidsformidlingene i EU/EØS-landene og Sveits. Hensikten er å fremme fri bevegelse av arbeidskraft mellom landene. EURES-nettverket består av ca. 800 EURES-rådgivere i hele Europa. I Norge er EURES en tjeneste i NAV.
Disse landene er med i EURES samarbeidet: Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Island, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike".

Men ja; pilotforeningene i SAS skal godkjenne innleie av jetfly (men de har sagt ja til alle forespørsler jeg vet om de siste par årene), men i følge den nye avtalen tror jeg SAS kan leie inn turboprop uten å spørre.
Og nei; Jeg tror ganske sikkert at wetlease av fly med mannskap ikke kommer inn under utlendingslovgivningen. Men som vist over; her er uansett ikke Sveits noe tema - de er å oppfatte som et EU/EØS land gjennom bilatterale avtaler.
 
SAS med direktefly fra Stavanger til Houston

Iflg. intvervju med SAS i NRK Rogaland så vil SAS starte med direktefly fra Stavanger til Houston... Nesten for godt til å være sant, men takk for oljeindustrien... Så nei, det er ingen spøk...


H
 
Last edited:
Re: SAS med direktefly fra Stavanger til Houston

The never ending story...

Som det skrives:
SAS møtte i dag oljeindustrien for å anslå interessen for et direktefly mellom Norges og USAs oljehovedstad. Avgangen mellom Stavanger og Houston kan være på plass innen 2014.

Så altså ingenting bekreftet, de bare lufter idéen. Og den har vel vært luftet siden 80-tallet? Nå skal ikke jeg være party pooper, men trur ikke før jeg får se det. Men selvfølgelig hadde det vært hyggelig med en SVG-IAH rute.
 
Re: SAS med direktefly fra Stavanger til Houston

Spennende å høre, selv om jeg ikke kan fatte at man skal kunne fylle opp en slik rute daglig året rundt. Men, er de villige til å prøve, så for all del...

Kanskje denne posten kan flyttes inn under en allerede pågående post om samme tema?:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106475&page=6&highlight=stavanger%2C+houston


Ah, visste ikke det var en tråd om dette allerede...

Det er nok ikke snakk om en dgl. rute, det er det nok ikke grunnlag for - men det er svært positive tall som legges frem i alle fall... Så man får se...

H
 
Re: SAS med direktefly fra Stavanger til Houston

The never ending story...

Som det skrives:

Så altså ingenting bekreftet, de bare lufter idéen. Og den har vel vært luftet siden 80-tallet? Nå skal ikke jeg være party pooper, men trur ikke før jeg får se det. Men selvfølgelig hadde det vært hyggelig med en SVG-IAH rute.

Forskjellen nå, er vel kanskje at det gjøres konkrete, og faktiske ting ang. dette - og ikke bare en haug med tomme rykter, synsing og flust med folk som påstår seg å vite...

H
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

la oss krysse fingrene for at dette blir en realitet.
Kjekt for oss spottere ja. Men tviler på at det blir så veldig mange forskjellige regs utav dette :)
 
Back
Top