Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens

Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'

Originally posted by ANX

... unge entusiastiske CA som tar jobben for å utøve yrket, ikke for å ha mest mulig fri med høyest mulig lønn og goder.

Hm. Det virket kjent. Nettopp slik var faktisk de gamle slitne (som du nå vil bli kvitt) dengang de begynte å fly.

Klart mest økonomisk å ha unge som kan holdes lenge på lav lønn (gøy å fly). Som ikke har familieforpliktelser. Som har jernhelse og ubegrenset energi.

Er vi på vei tilbake til 50/60-tallet da flyvertinner måtte slutte når de stiftet familie?

Gufs fra fortiden. Spark de som ikke klarer å henge med på karusellen. Bruk og kast.

Tror du er inne på noe her ja. Jeg kan vanskelig se man kan konkurrere ut fra Norge med å operere med bedagelig anlagte ansatte som prioriterer å nyte fremfor å yte. Heldigvis fungerer konkurransen med LCC slik at arbeidsbetingelsene etter hvert jevner seg ut mellom de ulike land. Dvs dårligere betingelser for oss og bedre for de som kommer fra dårligere kår. Bra.

De tidligere BU-ansatte er nå enige om en avtale med ledelsen. Den innebærer øket lønn lik de SK-ansatte samt noe øket arbeidstid. De SK-ansatte fikk tilbud om noe reduksjon i arbeidstiden på samme lønnsvilkår. Poenget for ledelsen er samme vilkår for samtlige kabinansatte i SAS Braathens, forståelig nok.

De kabinansatte fra SK bør SKAMME seg :mol

Originally posted by Flaps40
Jeg vet jo ikke, men jeg tror kanskje DY får tak i unge entusiastiske CA som tar jobben for å utøve yrket, ikke for å ha mest mulig fri med høyest mulig lønn og goder.

Så din mening er at alle over ca 30 år ikke er egnet til å jobbe i Norge?

Originally posted by Airwolf

Jeg har en anelse at jeg får poenget mitt bekreftet... dessverre.

Originally posted by Superhai

Originally posted by Flaps40
Jeg vet jo ikke, men jeg tror kanskje DY får tak i unge entusiastiske CA som tar jobben for å utøve yrket, ikke for å ha mest mulig fri med høyest mulig lønn og goder.

Så din mening er at alle over ca 30 år ikke er egnet til å jobbe i Norge?

Flaps 40.

Nå må du slutte med å kaste ut påstander for å piske opp stemningen
Ta en titt på DY og sett deg inn i hvordan de har rekruttert CC i den siste tiden.

Tid for å åpne øynene.

Originally posted by Superhai

Originally posted by Airwolf

Jeg har en anelse at jeg får poenget mitt bekreftet... dessverre.

Hvilket poeng er det du denne gangen tror du får bekreftet?

Og på siden av quoten her... mulig noen bør moderere trådene på denne siden snart... her er det mye tullprat... og mer blir det..... :smokin :thumbup :devil

Noen enige - men fortsatt streik

(VG Nett) 800 ansatte i SAS Braathens ble torsdag enige med selskapets ledelsen om ny avtale. Resten av de kabinansatte streiker fortsatt.

VG Nett følger:
Luftfart

Hvis partene ikke hadde blitt enige hadde ytterligere 365 SAS Braathens-ansatte gått ut i streik.

VG Nett kommer tilbake med mer.

Originally posted by morr

Mens de tidligere kabinansatte i SAS streiker til den store gullmedaljen, blir trolig de tidligere Braathens-ansatte enige. Dette hentet fra NA24.

Hva betyr dette i praksis? At SAS Braathens flyr 50prosent??

Hørte på radioen at dette betyr at 1/3 av flygingene vil gå. Hele fokker50delen pluss vestlandsrutene og til nordnorge

mulig noen bør moderere trådene på denne siden snart...

Jack, you're killing me :biggrin :biggrin :biggrin

Du mener at de skal luke ut alt som ikke passer din versjon? :p :p :p

Moderatorene følger med, men hittil har det ikke vært noe personlig eller noe annet som vært klart over streken. Selv om jeg personlig ikke liker alt som er sagt her, så lar jeg spillet gå videre uten å blåse i fløyta. Men vi følger med...

Originally posted by ANX

mulig noen bør moderere trådene på denne siden snart...

Jack, you're killing me :biggrin :biggrin :biggrin

Du mener at de skal luke ut alt som ikke passer din versjon? :p :p :p

Har ingen versjon!
Men har vært medlem her så lenge at jeg vet at dette vil skli veldig ut... Noe som kanskje har begynt å skje? :smokin
Og ekstreme meninger og angrep bør man kanskje holde for seg selv.... Jeg er nok ikke den her som er mest opptatt med å ha min versjon som den eneste riktige... der er det en del andre som har et godt monopol på her....

Min kone og datter skal ut og fly med SAS Braathens i morgen - kanskje. Jeg skal følge etter på søndag - kanskje. Vi skal på besøk til bestemor og bestefar - kanskje. Med andre ord: Jeg er meget personlig berørt av denne streiken - også økonomisk siden de har sagt at de ikke vil gi erstatninger - men. Det er alltid et men.

Jeg forsvarer streiken. Jeg vet ikke om dette er et klokt tidspunkt å streike på, men spillereglene i arbeidslivet er ganske enkle. Vi forhandler til vi ikke klarer det mer. Så megler vi. Virker ikke det så streiker vi eller arbeidsgiver stenger ansatte ute. Man kan like det eller ikke, men slik er det. Hvis man ikke vil forholde seg til disse spillereglene får man starte eget firma.

Hvis vi har et slikt regulert system, vil det komplette anarki herske. Dette er en lovlig konflikt som skal løses etter spillets regler. Halvsannhetene som flakser fra arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner er en del av spillet. De av oss som har jobbet i litt mer enn sommerjobber og har forsørgeransvar vet noe om dette. Vi vet også at det noen ganger må man ta en konflikt. Jeg har hatt gleden av å være på begge sider av forhandlingsbordet i perioder - en gang som ansatterepresentant og en gang som arbeidsgiverrepresentant. Du går inn i møtene ikke som person, men som rolle. Klarer man ikke dette skillet bør man ikke delta i slike sammenhenger.

Jeg håper dere får like lønns- og arbeidsvilkår i kabinen. Det virker både anstendig og rettferdig. Jeg ville nok også ha streiket for nettopp det.

Men: Jeg håper vi rekker fødselsdagen til bestemor og at flyene går igjen i morgen. Jeg hadde nok også vært svært bekymret for framtida til min arbeidsplass - på flere plan.

Dakar KOG med familie. ;)

Jeg har heldigvis benyttet en konkurrent i disse dager, men naa hoerer jeg sannelig at det murrer blant BA pilotene ogsaa. Forhaapentlig holde de fred frem til etter helgen :love

Back