Bonuspoeng innenlands

Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Hvis så er tilfelle så kan det være en svakhet, men uten å ha fått sett nøye på rapporten så vet jeg ikke hvordan dette slår ut. De kontrollerer f.eks. for weekend kontra ukedag, og viser hvor stor effekt dette har på prisen så akkurat den dimensjonen er tatt høyde for.

De tre forfatterne jobber vel vel universiteter i Chile og kjenner sikkert dette markedet, de også... ;)

På meg ser det ut til at de har kjøpt de 2 dyreste Pristypene i ukedagene og den laveste i Weekendene. De skriver ingenting om tilgjengelighet - de har ikke foretatt noen kontroll ved å gjøre en kontroll uke 3 måneder frem i tid - som viser et helt annet bilde ;)

Jeg vil også forutsette at de kjenner markedet i Chile - men de presenterer det ikke fullstendig i og med at de ikke tar med at forholdene i weekendene også forekommer i ukedagene.

Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Men, dette er uansett ikke hovedargumentet imot bonus i nord, det er derimot risken for monopolliknende tilstander der
oppe som kan få alvorlige distriktspolitiske og samfunns-økonomiske konsekvenser.

Men alt dette er selvsagt irrelevant for dem som har på SAS-briller. Jeg har forståelse for at de som Jobber i SAS
ser dette som kanskje eneste utvei av problemene de er i og at gullkantede pensjonsavtaler, lønninger og arbeidsplasser står på spill.
Men det er en annen diskusjon.

W

Lurer litt på om "bonus-raserer-flytilbud-i-distriktene-Wahoo" kan svare på hvorfor dette åpne brevet ikke også er stilet til Bjørn Kjos?? (klippet fra Sør-Varanger Avis 27.09.2012)

Attachments

• brev_til_SAS.jpg
    brev_til_SAS.jpg
    84.4 KB · Views: 595

Lurer litt på om "bonus-raserer-flytilbud-i-distriktene-Wahoo" kan svare på hvorfor dette åpne brevet ikke også er stilet til Bjørn Kjos?? (klippet fra Sør-Varanger Avis 27.09.2012)

Nytteløst. Så lenge SAS får lov til å tilby "gratis" kaffe, frokost, leker og aviser, som vi alle vet er sterkt konkurransevridende, så er det ikke sjans for at DY vil utøke nordpå ;)

Norge: Bonus ble fjernet, prisene sank og tilbudet økte.. case closed..;)

Du glemte at det kom et flyselskap på banen som satset på en god del lavere priser framfor et "fullt" service program, og i en situasjon hvor det bare var en konkurrent.

Det er noe som har skjedd i veldig mange land hvor det har vært flyselskaper som har hatt et bonusprogram, og i land som har hatt både med og uten restriksjoner - men uten at man kan se noen spesiell trend som har skilt seg ut.

Det er vel åpenbart siden det er SAS som kutter i rutetilbudet?

Det er noe som har skjedd i veldig mange land hvor det har vært flyselskaper som har hatt et bonusprogram, og i land som har hatt både med og uten restriksjoner - men uten at man kan se noen spesiell trend som har skilt seg ut.

Det som hevdes her, om jeg forstår det rett, er altså at Norge uten bonus har hatt samme utvikling på pris som andre land med bonus. Er det korrekt oppfattet? Vet vi da hva som ville vært utviklingen i Norge om bonus hadde vært tillatt? Hadde DY overlevd de første, relativt tøffe årene?

Hvilken effekt ser dere som er tilhengere av gjeninnføring at bonus fører med seg? Jeg forstår det dithen at dere mener at det ikke har noen effekt på prisene (jeg skal la den ballen ligge her - jeg har mange nok ganger forsøkt å formidle at et omtrent enhetlig økonomifag forteller om en annen side av saken, men dere vil visst ikke høre om dette), så hvorfor vil SAS innføre dette? Det er vel ikke bare for å være snille med sine kunder?

Hvis effekten er at SAS kaprer gode kunder fra DY, så kan det da ikke være vanskelig å se at mindre økonomisk robuste destinasjoner og ruter står i fare for å reduseres med antall avganger/fjernes helt? Eller sitter dere på andre tall enn det KT har brukt i sine analyser?

Det som hevdes her, om jeg forstår det rett, er altså at Norge uten bonus har hatt samme utvikling på pris som andre land med bonus. Er det korrekt oppfattet? Vet vi da hva som ville vært utviklingen i Norge om bonus hadde vært tillatt? Hadde DY overlevd de første, relativt tøffe årene?

Hvilken effekt ser dere som er tilhengere av gjeninnføring at bonus fører med seg? Jeg forstår det dithen at dere mener at det ikke har noen effekt på prisene (jeg skal la den ballen ligge her - jeg har mange nok ganger forsøkt å formidle at et omtrent enhetlig økonomifag forteller om en annen side av saken, men dere vil visst ikke høre om dette), så hvorfor vil SAS innføre dette? Det er vel ikke bare for å være snille med sine kunder?

Hvis effekten er at SAS kaprer gode kunder fra DY, så kan det da ikke være vanskelig å se at mindre økonomisk robuste destinasjoner og ruter står i fare for å reduseres med antall avganger/fjernes helt? Eller sitter dere på andre tall enn det KT har brukt i sine analyser?

Nå har vel SAS et Bonusprogram - så det er vel snakk om at SAS ønsker at dette på lik linje med sine konkurenter skal gjelde på hele rutenettet.

Nå har vel også KT analyser kommet frem til at Bonus kan startes opp på deler av Rutenettet innen Norge igjen også - så KT og "vårs gutta som er Bonustilhengere" er vel ikke 100% i konflikt - mine analyser har langt mere til felles med KT enn med Wahoo sine ;) da både KT og jeg ser behovet for at selskapene har en viss grad av "intern subsidiering" fra sterke ruter til svake ruter egentlig ikke ulikt måten en brukere flyindividene på - en setter aldri et dedikert fly opp i TOS til å fly TOS - ALF - TOS men benytter en maskin som kommer i fra OSL eller en annen destinasjon.

Det er vel åpenbart siden det er SAS som kutter i rutetilbudet?

Er det virkelig det? Hvorfor appellerer man ikke til Bjørn Kjos for å få DY til å komme inn å dekke dette store potensialet de snakker om? Siden DY har så mye mindre kostnader burde det jo være letter for DY å få ruten(e) til å gå rundt, og samtidig ta sitt samfunnsansvar for å sikre distriktene et godt flytilbud (pun intended ;)).

Og enda et bevis for at DY er distriktenes venn - selv på en monopol-rute (regner ikke med SK's lille sommerrute som konkurranse):
http://www.nordlys.no/nyheter/article6264616.ece

Last edited:
Er litt enig med TOS_EBG her. Hvis man kan fylle flyet med passasjerer som betaler 1200 kr for billetten istedet for 1000 kr så må jo det være en ok forretning, selv om man mister noen passasjerer. Da sparer man jo litt drivstoff også. Og, det burde være et bra markedspotenisale for de med lavest kostnader.

Er litt enig med TOS_EBG her. Hvis man kan fylle flyet med passasjerer som betaler 1200 kr for billetten istedet for 1000 kr så må jo det være en ok forretning, selv om man mister noen passasjerer. Da sparer man jo litt drivstoff også. Og, det burde være et bra markedspotenisale for de med lavest kostnader.

Det er mulig jeg misforstår deg her, men tror du ikke det allerede ville vært et bedre tilbud om det var markedspotensiale for det, og tror du ikke man allerede ville satt prisen til 1200 dersom man mente at regnestykket var positivt i forhold til en pris på 1000?

Det er vel heller ikke slik at et flyselskap tar "samfunnsansvar" og det andre ikke gjør det? De velger vel begge et rutetilbud som maksimerer sitt overskudd?

Det er mulig jeg misforstår deg her, men tror du ikke det allerede ville vært et bedre tilbud om det var markedspotensiale for det, og tror du ikke man allerede ville satt prisen til 1200 dersom man mente at regnestykket var positivt i forhold til en pris på 1000?

Det er vel heller ikke slik at et flyselskap tar "samfunnsansvar" og det andre ikke gjør det? De velger vel begge et rutetilbud som maksimerer sitt overskudd?

Nå er vel mine siste kommentarer helst rettet mot Wahoos hypotese om at bonusforbudet er det eneste bortsett fra FOT-ruter som sikrer distriktene et godt flytilbud..... og at forventningene hos "folk" i distriktene er slik at de "krever" at SAS skal stille opp og ta risiko, men at man ikke stiller samme krav til DY.

Nå har vel også KT analyser kommet frem til at Bonus kan startes opp på deler av Rutenettet innen Norge igjen også - så KT og "vårs gutta som er Bonustilhengere" er vel ikke 100% i konflikt - mine analyser har langt mere til felles med KT enn med Wahoo sine ;) da både KT og jeg ser behovet for at selskapene har en viss grad av "intern subsidiering" fra sterke ruter til svake ruter egentlig ikke ulikt måten en brukere flyindividene på - en setter aldri et dedikert fly opp i TOS til å fly TOS - ALF - TOS men benytter en maskin som kommer i fra OSL eller en annen destinasjon.

Det er vel ikke helt korrekt gjengivelse av KTs konklusjoner om man trekker inn intern subsidiering av ruter. Jeg har jo gjengitt KTs konklusjoner en del ganger og argumentene som ligger bak, uten at dette har imponert tilhengerne her inne. De tviholder på sitt standpunkt om at bonus ikke har noen negative effekter. Et slikt syn er ikke i tråd med beskrivelsen og analysen gjort i KTs anbefaling. KTs anbefaling støtter jo iallefall delvis Wahoo sitt argument, all den tid de sier at mindre robuste ruter står mer i fare ved en gjeninnføring. Mindre robuste ruter er typisk ikke ruter til de større stedene, så det er nærliggende å konkludere at disse rutene går til/fra distriktene og at eventuelle negative effekter i større grad vil ramme distriktsruter enn storbruker.

Det er vel ikke helt korrekt gjengivelse av KTs konklusjoner om man trekker inn intern subsidiering av ruter. Jeg har jo gjengitt KTs konklusjoner en del ganger og argumentene som ligger bak, uten at dette har imponert tilhengerne her inne. De tviholder på sitt standpunkt om at bonus ikke har noen negative effekter. Et slikt syn er ikke i tråd med beskrivelsen og analysen gjort i KTs anbefaling. KTs anbefaling støtter jo iallefall delvis Wahoo sitt argument, all den tid de sier at mindre robuste ruter står mer i fare ved en gjeninnføring. Mindre robuste ruter er typisk ikke ruter til de større stedene, så det er nærliggende å konkludere at disse rutene går til/fra distriktene og at eventuelle negative effekter i større grad vil ramme distriktsruter enn storbruker.

Så kan man jo stille seg spørsmålet om hva slags negative effekter er verst, vinge-mot-vinge en gang i døgnet eller at man har et tilbud som ordførerne i Alta og Sør-Varanger etterspør? Rent samfunnsmessig (kanskje også samfunnsøkonomisk?) er det vel kanskje bedre at næringslivet (inkludert turisme) har et best mulig tilbud enn at kreti og pleti kan reise til Oslo t/r for under tusenlappen et par ganger i året?

Så kan man jo stille seg spørsmålet om hva slags negative effekter er verst, vinge-mot-vinge en gang i døgnet eller at man har et tilbud som ordførerne i Alta og Sør-Varanger etterspør? Rent samfunnsmessig (kanskje også samfunnsøkonomisk?) er det vel kanskje bedre at næringslivet (inkludert turisme) har et best mulig tilbud enn at kreti og pleti kan reise til Oslo t/r for under tusenlappen et par ganger i året?

Nå er dette en effekt som er velkjent, og som vi så også mens man hadde bonusopptjening. Det er klart at et fritt marked ikke alltid realiserer en løsning som er det beste sett fra samfunnets side i forhold til f.eks. avgangstidspunkter, men samtidig så gir en mer intens konkurranse lavere priser (som er en fordel for alle som reiser). Jeg er litt usikker på hvordan du mener at man skal løse dette, for jeg antar at du ikke vil anbefale at man går tilbake til konsesjonsordningen i luftfarten? Det er vel sannsynligvis den eneste muligheten for å sikre en optimal spredning av avgangene, eller evt bruk av anbud. Bonus løser nok neppe det problemet.

Last edited:

Jeg har nøye lest KTs analyser og konklusjoner som du har lagt frem gjennom denne lange tråden og med min bakgrunn og lange erfaring med flypriser i Norge (med mulig unntak av Sørkjosen - der er jeg på litt tynn is)kommer jeg til en annen konklusjon enn Wahoo - samtidig tror jeg ikke at det kun finnes en konklusjon og et svar på denne problematikken;)

Mens det er lett å illustrere hvordan mindre robuste destinasjonene "subsidieres" rent flåte og operasjonelt - er nok pris "subsidiene" litt mere skjult (dog kan en lett se dem og kontrollere med enkle prisoppslag - selv har brukt 05 Desember 2012 som kontroll).

At ruter til/fra og mellom Alta, Lakselv og Kirkenes kan betegnes som mindre robuste kan vi vel være enige om. Og at disse byene har behov tilbud til / fra Oslo men også har behov i det minste for tilbud til/fra TOS som har endel regionale fasiliter (Sykehus, Universitet med mere), så kun tilbud til/fra Oslo vil ikke være en fullgod løsning. Rent operasjonellt er det opplagt at en ikke kan løse de regionale behovene ved å plassere en eller flere dedikerte maskiner med besetninger i TOS - selv med billige bestninger fra Malaga vil neppe regnestykket gå opp;) En "subsidierer" TOS - ALF med at fly og besetning fortsetter fra TOS etter ankommst fra f.eks. OSL og gir oppfyller både de regionale behovene og behovene for effektiv reiser til Oslo og dalstrøka lengre sør.

På samme måte bruker man prisene til å "subsidiere" de mindre robuste rutene, de reisende OSL-TOS-ALF møtes hverken av en billettør i TOS eller krav om solide påslag - faktisk så koster både Fullflex og Prismedlavsmak akkurat det samme OSL-TOS og OSL-TOS-ALF ja selv fra SVG-OSL-TOS og SVG-OSL-TOS-ALF koster nøyaktig det samme ! - og disse "subsidiene" mener jeg at KonkurranseHensynet har lagt til grunn i sine analyser og slik har prismodellene innen Norge fungert både med og Bonmus ordninger. De mindre robuste rutene har ikke plutselig blitt mindre robuste - det har de vært hele tiden siden min mor var Flyvertinne i Nord med CV440 og SameJakki og denne ordningen har overlevd både overgangen til Jet fra Propell og forskjellige Bonusordninger.

På lik linje med eventuelle skadevirkninger av gjeninnføring av Bonus bør en kunne analysere eventuelle skadevirkninger av en aktør som kun opererer på de robuste rutene og dermed svekker operatørene som i tillegg til de robuste rutene også operer på de mindre robuste rutene.

Jeg skjønner at bonus er forbudt på innenlands reiser. Men hvorfor kan ikke SK reiser i Norge telle som segmenter for å oppnå status? Er det forbud mot dette også? :headbang

Når er det endelig avgjørelse kommer?
Det har vært sagt i løpet av høsten/vinteren, men mitt stalltips er at bonuspoeng blir tidligst gjeninnført etter valget 2013. Den sittende regjering evner kun å gjennomføre toll- og avgiftsøkninger. På andre områder blir det med prat og utredninger.

mitt stalltips er at bonuspoeng blir tidligst gjeninnført etter valget 2013. Den sittende regjering evner kun å gjennomføre toll- og avgiftsøkninger.

Høyre er vel fortsatt mot bonuspoeng så med en ny regjering buklander vel også gjeninnføringen..?

Høyre er vel fortsatt mot bonuspoeng så med en ny regjering buklander vel også gjeninnføringen..?
Høyre vil at alle eller ingen får poeng. Antar at de har et snev av liberalisme igjen i ryggmargen - til tross for DLD - så bonuspoeng blir gjeninnført etter valget.

Back