Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard
Din virkelighetsbeskrivelse for fuel er altfor enkel;
http://ec.europa.eu/transport/air/doc/fuel_report_final.pdf
Legg spesielt merke til fig. 3 og 5.
At fuel er største kostnad for flyselskapene gjelder kun de mest effektive - altså LCC.
Ok... Ser at du igjen velger aa overse hva vi egentlig diskuterer, whatever
Saa i foelge fig. #5 viser denne at:
Figure 5: World airline fuel cost as percent of total operating costs
1995: 11% av operating cost
2007: 27% av operating cost
Virkelighetsbeskrivelsen som ikke kan bortforklares er at fuel har gaatt fra aa vaere 11% av operasjonskostnader opp 250% paa 12 aar. Du har aapenbart ikke erfaring med budsjetter og drive butikk, men dersom en essensiell kostnad gaar opp saapass dramatisk, faar det en enorm innvirkning paa forretningsdriften
Men det er jo ikke det vi snakker om. vi snakker om realiteten at prisene i USA har gaatt ned over 15% siden 1995.
Igjen henviser jeg til rapporten du selv ikke har lest, men postet som var gjennomfoert i 2007 og publisert i 2011. Mitt svar blir det samme:
Se der, ja... Vi har ihvertfall ett nummer vi kan forholde oss til som beregner hvor mye premium en person med status er villig aa betale per tur: 75 dollar.
Markedene Norge og USA er som kjent relativt forskjellige og flightene domestic USA er mye lengre i gjennomsnitt enn det vi ser i Norge. Fordelene man oppnaar som kunde her i USA er ogsaa mye stoerre enn det man ser domestic Norge (som priority check in, fast track, gratis oppgradering til First etc etc, ting SAS ikke har i Norge. Motivasjonen til aa betale ett 75 dollar premium per tur gjelder nok i dag kun top tier her i USA, for SAS sin del, snakker vi om 80K EBG, ett tall som historisk er rimelig konstant. Jeg tipper at dersom man hadde gjort undersoekelsen i dag, hadde lower tier gitt ett mye lavere nummer, lower tier utgjoer 80% av SAS sine statuskunder.
Hvorfor? Vi vet at lower og mid tier i USA har blitt drastisk forverret det siste aaret, fordelene er tilnaermet verdiloese paa det laveste nivaaet (tilsvarende EBS). Du kan naa ogsaa faa samme fordelene ved aa anskaffe deg ett kredittkort fra diverse selskaper. Mer her:
http://thepointsguy.com/2011/12/maxi...-level-status/
Verdien er ihvertfall paa vei nedover for mid og low tier:
http://www.minyanville.com/sectors/t.../2012/id/40087
I tillegg er det veldig viktig aa se paa hva man faar igjen for aa betale en premium i Norge i forhold til i USA. I Norge er det 500/1200 poeng avhengig av hvilken billett man kjoeper. Har man status, oppnaar man som EBG maksimum 1500 poeng innenriks Norge, altsaa 3000 paa en t/r med de dyreste billettene. Naar jeg reiser til SFO fra Chicago, Tjener jeg 1846x2 poeng hver vei for en billett som koster under 1800 kroner t/r, saa t/r tjener jeg 7384 poeng. Reiser man i Premium, gaar dette opp til 11.076. I tillegg er top tier motivasjonen at man faar sitte paa First, spise mat, drikke alkohol etc gratis. Saa naar man vet hva en gjennomsnittsperson som reiser ut fra San Francisco (markedet undersoekelsen er foretatt i), sier det seg selv at en kunde med status er villig til aa betale mer for aa fly ett selskap han har status is.
Naa er jo undersoekelsene den blodferste, rapporten din fra 2011 foretatt i 2007, jeg tipper at villigheten nok er lavere naa, mye pga av hva jeg beskriver over, men ogsaa mye pga av recession, mer om den her:
http://useconomy.about.com/od/grossd...sion_histo.htm
Villigheten til aa betale mer i Norge, finnes det lite dokumentasjon paa, men jeg er rimelig sikker paa at den slett ikke er rundt 30% som forskjellen mellom minsteprisene til DY og SAS i nord Norge. (SAS 799 mot DY fra 569). Paa fullpris er forskjellen 20-30%. Jeg kan GARANTERT si at det er ingen bedrifter som vil godkjenne at deres ansatte bruker 900-2200 kroner mer for aa fly SAS innenriks i Norge.
Paa bakrunn av dette, har Norwegian ingenting aa frykte, selv ikke til nord Norge
Å se på prisutvikklingen issolert sett gir liten mening da det er altfor mange faktorer
som påvirker disse.
Det har selvsagt skjedd fryktelig mye siden 1995 som har fått enhets-kostnadene ned
og dermed også prisene til forbruker ned.
- Effektivisering i administrasjon
- Lønnskutt
- Mer effective fly (rundt 2,5% bedre pr år)
- Mer efektive flyplasser og kontrolltjenester
- 9/11 og alt det medførte, chapter 11 osv
- Sammenslåing av flyselskaper i større enheter
- Inntreden av LCC
- Større volumer av passajerer
- etc. etc.
Skal man se på effektene av hver av disse er man nødt til å gå mye dypere inn i tallene, og lage empiriske
modeller. Det er hva disse studiene gjør slik TOS beskriver.
W
Fly fra 1995 til naa blir ikke 2,5% mer effektive per aar, det er bare svada. Majoriteten av selskapene som flyr i Europa og ogsaa her i nord Amerika er A320 serien og 737NG. Det skjedde mye foer disse flyene kom, men fra den dagen 737NG var i produksjon, ser man minimal forbedring per aar, maks 6-8% totalt siden 1998. Saa du kan vri aa vende paa det saa mye du bare orker, fuel er selvsagt ett mye mer kritisk del av kostnadsbildet naa.
Ja, det har skjedd utrolig mye siden 1995, det vil si etter dereguleringen, det kan vi vaere enig i og det har kommet forbrukerne mye mer tilgode enn selskapene de flyr med mens at forretningsreisende har sett en kraftig rasering av reiseopplevelsen.
Det vi har sett er at tilbudet og prisene paa verdensbasis er mye bedre enn det vi saa foer i tiden foer deregulering, dette til tross for at alle bortsett fra Norge tillater fri benyttelse av markedsfoeringsredskaper.
Beviset er Sverige. Bonusforbud ble fjernet, tilbudet besto og prisene er lavere etter at bonusforbudet ble fjernet. Ingen rapport fra noen som helst "universitet" kan bestride fakta. Og naar det lovstridige bonusforbudet snart blir fjernet i Norge, kan vi selv bevitne hva effekten blir.