Bonuspoeng innenlands

Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Jag tycker inte priset stigit märkbart på flygbiljetter inrikes i Sverige sedan SAS för flera år sedan fick återinföra Eurobonus på samtliga inrikeslinjer. Det var aldrig något totalförbud.
Norwegian, SAS och till viss del Malmö Aviation konkurrerar på de stora svenska inrikeslinjerna.
Den nuvarande svenska borgliga regeringens uppfattning är att medborgaren själv är helt kapabel att välja både transportsätt och transportör.

Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Den nuvarande svenska borgliga regeringens uppfattning är att medborgaren själv är helt kapabel att välja både transportsätt och transportör.

Slik er det desverre ikke i Norge, vi er ikke kapable til å ta noen besluttninger uten at det 3-hodede rød-grønne trollet bistår oss.

Jeg registererer at det også i forretningslivet er kjekt å ha noen andre å skylde på når det går galt. Alle som har unger kjenner vel til den strategien. Jeg registererer også at enkelt debattanter som i andre tråder mener at man må ha kunnskap om sakene før man uttaler seg likefullt gjør samme "feilen" selv her. Ingen nevnt, ingen glemt.

Hva angår effekt på priser som følge av bonusprogrammer så er det såvidt jeg har registrert stort sett bare SAS og deres innleide folk som mener at slikt ikke har en priseffekt.

Se forøvrig https://editorialexpress.com/cgi-bin/conference/download.cgi?db_name=IIOC2012&paper_id=440 som er fra 2012, siden en del er så opptatte av datoen på dokumentene. 18% prispremium i Chile som følge av bonus.

Nå har jeg lest denne rapporten grundig og gleder meg til en diskusjon med deg rundt denne ;) Her er det masse å ta tak i :angry:

La oss ta det positive ved denne rapporten - den er i fra 2012 ! Det er jo vel og bra ^_^

Men den beskriver jo ikke akkurat forhold mellom aktørene som en gang kommer i nærheten av hva vi har i Norge i 2012 eller hva som var i Norge når Norwegian startet i 2002. Ser på Chile i 2002 var Aero Continente Chile (nevnt i rapporten men feilstavet) en av "konkurrentene" til LAN - men det var ikke LanPass som knakk Aero Continente - ledelsen ble fengslet for Narkotika smugling - noe de mest sannsynlig ville ha blitt selv uten Bonus ordning hos LAN ;)

Spol frem til 2012 - LAN opererer med A319 - A320 mens SKY og PAL fremdeles i stor grad bruker 737-200 - ja ikke 737-300 som er for gamle for Kjos men 737-200 - når så du en slik en sist ;) PAL er vel basert på tidligere Air Comet Chile - som Groupo Marsans drev sammen med Aerolineas Argentinas i Chile (som et svar på LAN Argentina).

Vel sant nok oppgraderer PAL til 737-300 og SKY kjøper A319 ex Easyjet.

At man ikke engang dveler ved det faktum at LAN er et utrolig veldrevet og bunnsolid flyselskap - noe som er en sjeldenhet i denne delen av verden. For meg er det ikke usannsynlig at LAN lett kunne forsette å ta 18-20% over konkurrentene - de har et utrolig mye mye bedre produkt (ikke SAS bedre - men virkelig bedre) Tur operatørene vi jobber med i Argentina og Peru - benytter kun LAN - selv om det er dyrere.

Nei denne rapporten er så full av teorier og modeller at understellet knakk før den kom til rullebanen :rolleyes:

Last edited:

Slik er det desverre ikke i Norge, vi er ikke kapable til å ta noen besluttninger uten at det 3-hodede rød-grønne trollet bistår oss.

:rolleyes: Av alle usaklige kommentarer... så er det kanskje greit å minne om at bonusforbudet i Norge ble innført av økonomen og Høyre-mannen Victor Norman.

Ellers er jo det interessant at SAS mener at billettene er for billige. Samtidig ønsker man altså å innføre et bonussystem som gjør at mange får billetter helt gratis. Og så er det mange som samtidig hevder at et bonusprogram ikke gir dyrere billetter. Altså: Noen får gratisbilletter, men prisene blir ikke høyere. Hvordan skal man kunne øke inntektene på dette, når det samtidig sies at mange fly er fulle?

PS - jeg er (heldigvis) ikke økonom.

Last edited:

...*Gjesp*... hvor mange rapporter har vi referert til nå med liknende konklusjoner?

Her er en til (2011) basert på bl.a. reelle salgsdata fra transportdepartementet i USA;
http://www.buseco.monash.edu.au/eco/research/papers/2011/0411payingmccaugheybehrens.pdf

Gjennomsnittlig premium 5-6% (høyere på billigere billetter).

Og, ikke minst;

Due to the detailed nature of our data we can show that no recourse to competition is necessary in order to have FFP fare premiums, but that the mere existence of an FFP leads to higher prices paid by FFP members

Men, dette er uansett ikke hovedargumentet imot bonus i nord, det er derimot risken for monopolliknende tilstander der
oppe som kan få alvorlige distriktspolitiske og samfunns-økonomiske konsekvenser.

Men alt dette er selvsagt irrelevant for dem som har på SAS-briller. Jeg har forståelse for at de som Jobber i SAS
ser dette som kanskje eneste utvei av problemene de er i og at gullkantede pensjonsavtaler, lønninger og arbeidsplasser står på spill.
Men det er en annen diskusjon.

W

...*Gjesp*... hvor mange rapporter har vi referert til nå med liknende konklusjoner?

Her er en til (2011) basert på bl.a. reelle salgsdata fra transportdepartementet i USA;
http://www.buseco.monash.edu.au/eco/research/papers/2011/0411payingmccaugheybehrens.pdf

Og, ikke minst;

Due to the detailed nature of our data we can show that no recourse to competition is necessary in order to have FFP fare premiums, but that the mere existence of an FFP leads to higher prices paid by FFP members

Men, dette er uansett ikke hovedargumentet imot bonus i nord, det er derimot risken for monopolliknende tilstander der
oppe som kan få alvorlige distriktspolitiske og samfunns-økonomiske konsekvenser.

Men alt dette er selvsagt irrelevant for dem som har på SAS-briller. Jeg har forståelse for at de som Jobber i SAS
ser dette som kanskje eneste utvei av problemene de er i og at gullkantede pensjonsavtaler, lønninger og arbeidsplasser står på spill.

W

Gjesp indeed, rapporten er fra aarene 2007 og 2008 og sier overhodet ikke at folk er villig til aa betale en premium paa 5-6%, den sier at folk med STATUS er villig til aa betale dette, saa under 10% av flyselskapenes kunder. ROI for folk med status her i USA er mye hoeyere enn innenriks Norge fordi du faar utrolig mye mer service enn det du faar i Norge, kun ett sete. Hele svaret mitt kan jeg atter en gang se her

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=756563&postcount=633

Saa gjeesp indeed.

Bonusprogram er et forretningskonsept, og et svært lønnsomt sådann. Så å begrense utbredelsen av dette er svært ugunstig for de som vil drive etvslikt program.

Dersom selskap som har bonusprogram får tilstrekkelig meromsetning som følge av lojalitet til at meromsetningen overskrider merkostnadene, er det klart det er lønnsomt. Samtidig kunne du alternativt kuttet merkostnadene og satt ned billettprisene og likevel levert et like godt regnskap. Dette ville imidlertid forutsette at det ikke finnes en konkurrent i samme marked som har et lojalitetsprogram. Poenget er at utsikten til en gratisbillett øker betalingsvilligheten, og også lojaliteten slik at prisforskjellene må være større før man hopper over til konkurrenten. Selv om man betaler noe mer, får man også en belønning med tiden. Konsekvensen er dog åpenbart at vanlige billetter blir dyrere.

Å konkurrere i et marked der bonusprogram er forbudt, er fremdeles konkurranse på like vilkår. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man skal mene at dette er EØS-stridig. Det diskriminerer ingen, og diskriminering er vanligvis årsaken til at ESA setter nesen i noe. Hvilket som helst selskap i hele EØS-området kan komme til Norge og starte flygninger på samme vilkår som SAS, Norwegian og Widerøe.

Litt ukvalifisert synsing på slutten. Jeg mistenker vel at nordmenn flyr såpass ofte likevel at hvorvidt det finnes bonusprogram ikke nevneverdig vil påvirke det totalt antall innenriksreisende, forutsatt samme rutetilbud som i dag. Det kan resultere i et forskyvning av passasjergrupper fra et selskap til et annet. Men den mest merkbare forskjellen vil være at noen av passasjerene flyr gratis.

Jeg ser Dag Viking nevner at selskaper tjener penger på disse avtalene gjennom avtalepartnere. Man får anta at en hotellkjede f.eks. betaler noe for å markedsføre seg gjennom et bonusprogram. I det store bildet endrer ikke det påstanden. Et eller annet sted i verden må priser gå opp for å finansiere moroa, enten det på er flybilletter, bilutleie, hotellrom eller noe annet.

Dersom selskap som har bonusprogram får tilstrekkelig meromsetning som følge av lojalitet til at meromsetningen overskrider merkostnadene, er det klart det er lønnsomt. Samtidig kunne du alternativt kuttet merkostnadene og satt ned billettprisene og likevel levert et like godt regnskap. Dette ville imidlertid forutsette at det ikke finnes en konkurrent i samme marked som har et lojalitetsprogram. Poenget er at utsikten til en gratisbillett øker betalingsvilligheten, og også lojaliteten slik at prisforskjellene må være større før man hopper over til konkurrenten. Selv om man betaler noe mer, får man også en belønning med tiden. Konsekvensen er dog åpenbart at vanlige billetter blir dyrere.

Å konkurrere i et marked der bonusprogram er forbudt, er fremdeles konkurranse på like vilkår. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man skal mene at dette er EØS-stridig. Det diskriminerer ingen, og diskriminering er vanligvis årsaken til at ESA setter nesen i noe. Hvilket som helst selskap i hele EØS-området kan komme til Norge og starte flygninger på samme vilkår som SAS, Norwegian og Widerøe.

Litt ukvalifisert synsing på slutten. Jeg mistenker vel at nordmenn flyr såpass ofte likevel at hvorvidt det finnes bonusprogram ikke nevneverdig vil påvirke det totalt antall innenriksreisende, forutsatt samme rutetilbud som i dag. Det kan resultere i et forskyvning av passasjergrupper fra et selskap til et annet. Men den mest merkbare forskjellen vil være at noen av passasjerene flyr gratis.

Jeg ser Dag Viking nevner at selskaper tjener penger på disse avtalene gjennom avtalepartnere. Man får anta at en hotellkjede f.eks. betaler noe for å markedsføre seg gjennom et bonusprogram. I det store bildet endrer ikke det påstanden. Et eller annet sted i verden må priser gå opp for å finansiere moroa, enten det på er flybilletter, bilutleie, hotellrom eller noe annet.

Flyselskapene selger poeng / Miles til banker (som igjen tjener på årsavgift for kredittkort, men mest på renter for folk som ikke betaler balansen hver måned.

Billuleieselskaper og hoteller kjøper også bonuspoeng fra flyselskapene, disse tildeles når man bor og leier hos partnere.

Flyselskapene tjener utelukkende penger på dette det er null kost. Bonusseter legges ikke tilgjengelig dersom flyselskapene tror de kan selge setene for penger. Majoriteten av bonusseter hadde gått ut tomme.

Det er en vinn uansett hvordan du vrir eller vender på det for flyselskapene. Bonusprogrammer er pengemaskiner, det finnes ikke ett bonusprogram som ikke gir profitt for flyselskapene

Fri konkurranse er å kunne bruke lovlige markedsmidler for å tiltrekke seg kunder. Denne muligheten har SAS mistet en årrekke innen Norge. Uten bonus er det ikke fri konkurranse

Og, ikke minst;

W

En legger merke til at du ikke er villig til å ta en diskusjon rundt rapporten fra Chile - det er det lett å forstå - men tilbudet om en god diskusjon rundt den rapporten står ved lag fra min side. Det vil være mye mere interessant enn å diskutere SAS Briller og pensjonsordninger for SAS ansatte (for ordens skyld jeg ikke SAS ansatt - men kontraktsarbeider ufrivillig på vei ut av Norge).

Det forutsetter jo at kundene holder seg til et Bonusprogram - noe som faktisk er langt sjeldnere enn hva en skal tro. I hjemme markedet mitt har vi begge Alaska Airlines, United MP, Virgin America, Hawaiian og Air France. Siste ligger brakk etter at AF lot Delta overta Seattle markedet. Og vi er like lojale mot alle ;) Virgin America vinner til SFO og LAX på grunn av produkt som er vesentlig bedre enn UA og AS - likedan vinner AS over UA i commuter segmentet både pga. flåte Q400 vs Embrummer Brasilia og inflight service (Pacific NW MicroBrew fra "Murer" vs Cola boks). Det samme med Hawaii - alltid Hawaiian pga produkt. Til Argentina har vi ingen favoritt - det går både i LAN Chile og UA tiltross for at vi ikke har noe OW program, men LAN har et meget solid produkt. Til Norge har vi byttet fra Skyteam (Air France) til Star Alliance pga. pris - AF var tidligere billigst men nå er Lufthansa som regel beste alternativet.

Og vi er på ingen måte unntaket - dette er en helt normal kortstokk i Seattle.

Gjesp indeed, rapporten er fra aarene 2007 og 2008 og sier overhodet ikke at folk er villig til aa betale en premium paa 5-6%, den sier at folk med STATUS er villig til aa betale dette, saa under 10% av flyselskapenes kunder.

Ta av deg SAS brillene.

Due to the detailed nature of our data we can show that no recourse to competition is necessary
in order to have FFP fare premiums, but that the mere existence of an FFP leads to higher prices paid by FFP members

W

Last edited:

En legger merke til at du ikke er villig til å ta en diskusjon rundt rapporten fra Chile - det er det lett å forstå.

Slett ikke. Jeg er enig i at Chile er noe spesielt, men det bortforklarer allikevel ikke det faktum
at FFP kundene til LAN er villige til å betale mer - og gjør det - fordi LAN har en bonusordning.
Så kan man selvsagt diskutere om størrelsen er relevant for Norske forhold.

Poenget er at all seriøs dokumentasjon på området- både historisk og ny - går i samme rettning.
Svenske, Norske og Europeiske konkurransemyndigheter og en drøss med frittstående rapporter er enige om;

1. Bonus har innlåsende effekter som svekker konkurransen.
2. Tilstedeværelsen av bonusordninger øker kundenes betalingsvillighet som selskapene benytter seg av

Så kan vi diskutere detaljer i disse rapportene, men å avfeie all denne overveldende dokumentasjon
blir rett og slett useriøst.

W

Last edited:

Slett ikke. Jeg er enig i at Chile er noe spesielt, men det bortforklarer allikevel ikke det faktum
at FFP kundene til LAN er villige til å betale mer - og gjør det - fordi LAN har en bonusordning.
Så kan man selvsagt diskutere om størrelsen er relevant for Norske forhold.

Poenget er at all seriøs dokumentasjon på området- både historisk og ny - går i samme rettning.
Svenske, Norske og Europeiske konkurransemyndigheter og en drøss med frittstående rapporter er enige om;

1. Bonus har innlåsende effekter som svekker konkurransen.
2. Tilstedeværelsen av bonusordninger øker kundenes betalingsvillighet som selskapene benytter seg av

Så kan vi diskutere detaljer i disse rapportene, men å avfeie all denne overveldende dokumentasjon
blir rett og slett useriøst.

W
Overveldende er vel dokumentasjonen i rapporten fra Chile ikke - jeg avfeier på ingen måte rapporten - jeg ønsker faktisk å diskutere den ;)

Nå kjenner jeg markedet i Sør Amerika meget godt og jeg har satt meg grundig inn i rapporten fra Chile og den har såpass store mangler og unøyaktigheter at det er ikke mulig for meg å trekke en konklusjon om at det er LAN's Bonusprogram som gjør at kundene er villig til å betale mere, en tar f.eks. ikke med noen andre faktorer som i alle andre sammenhenger er utslagsgivende for pris og hva kundene er villige til å betale.

Den trekker også noen merkelige konklusjoner om leisure markedene reisevaner og legger disse til weekendene, noe som ikke stemmer og ei heller er underbygget i rapporten.

Tilgjengelighet er heller ikke lagt til grunn - noe som jeg opplever som en prisdrivende faktor.

Igjen dette er en svak rapport - mye fine modeller, men veldig tynt og svært selektivt og tildels feil underlagsmateriale.

Ta av deg SAS brillene.

Due to the detailed nature of our data we can show that no recourse to competition is necessary
in order to have FFP fare premiums, but that the mere existence of an FFP leads to higher prices paid by FFP members

W

PS Rød uthevet skrift = å snakke gjenom en Megafon i et møte :8:

Ta av deg SAS brillene.

W

Som igjen er ett bevis på at du selektivt plukker en setning uten å tørre å debattere dokumentet du selv legger frem og igjen utelater å se på faktum.

For å bli tatt seriøst, bør du lese rapportene og svare på motargumentene som ble presentert i forbindelse med denne spesifikke rapporten. Skal jeg finne det frem for deg igjen??

Og btw, ikke noen SAS briller her, men vil påstå at jeg innehar en del fakta og kunnskap om det amerikanske markedet side jeg er forretningspartner og daglig jobber sammen med denne karen: http://www.frequentflyerservices.com/press_room/randy_petersen/

En ting som ikke er nevnt i denne diskusjonen til nå, er at hvorfor er ikke bonuspoeng farlig utenlands hvis det er døden for bransjen innenlands? Det skulle jo ha akkurat den samme innlukkende effekten der også, og blandt den ulveflokken konkurrerer jo DY, siden de er nevnt tidligere i denne diskusjonen, i beste velgående. Ikke hører du trusler om lukking der heller, selv om konkurrentene har FFP. Faktisk hører man stort sett snakk om åpning av nye ruter, i konkurranse med selskaper med FFP.

Og, ikke minst;

W

Kan du gi oss adgang til den fullstendige versjonen av Rapporten fra Monash University ? Den du har linket til er jo langt i fra komplett og mangler vesentlig informasjon for at vi skal kunne bruke den som underlag :angry:

Som igjen er ett bevis på at du selektivt plukker en setning uten å tørre å debattere dokumentet du selv legger frem og igjen utelater å se på faktum.

Selektivt?, Det er ett sitat fra KONKLUSJONEN i rapporten! Jeg har ikke detaljene i bakgrunnsmaterialet for rapporten og jeg er heller ingen ekspert på statistisk analyse noe jeg antar at du heller ikke er. Selvsagt er USA, Chile, Australia, Sverige, EU og Norge ulike markeder, men konklusjonene i de fleste av disse rapportene er jo NETTOPP at de gjleder uavhengig av hvilket marked man er i. Dette er markedsmekanismer som er globale.

Det er greit at du mener du har rett og "alle" andre eksperter på området tar feil, det er notert.

W

Selektivt?, Det er ett sitat fra KONKLUSJONEN i rapporten! Jeg har ikke detaljene i bakgrunnsmaterialet for rapporten og jeg er heller ingen ekspert på statistisk analyse noe jeg antar at du heller ikke er. Selvsagt er USA, Chile, Australia, Sverige, EU og Norge ulike markeder, men konklusjonene i de fleste av disse rapportene er jo NETTOPP at de gjleder uavhengig av hvilket marked man er i. Dette er markedsmekanismer som er globale.

Det er greit at du mener du har rett og "alle" andre eksperter på området tar feil, det er notert.

W

Men du har en fullstendig rapport ? - den du linker til mangler såpass mye at det er vanskelig å kunne trekke noen som helst konklusjon. Ser nå at alle "Figure" og "Tabeller" av en eller annen grunn er lagt til på slutten - ute av sammenheng, det virker nokså uferdig å skrive "Insert Figure 1 here" for så la disse ligge som er vedlegg tilslutt. Det gjør det i hvertfall vanskeligere å lese det i sammenheng.

Pussig at du trekker frem Markedsmekanismene - i Rapporten fra Chile er jo de fleste utelatt (f.eks. tar man ikke høyde for at LAN flyr Nonstop 9 ganger daglig - sammelignet med konkurenten som flyr med 1-2 mellomlandinger 2-3 ganger daglig. Det er jo en Markedsmekanisme som også kan forklare at LAN kan ta 18% høyere pris)

Last edited:

Og, ikke minst;

W

Når en går igjennom rapporten er det igjen endel ting som ikke stemmer:
- Airline X som brukes til grunnlag er ikke et Amerikansk selskap !
- Airline X er neppe "a major carrier".
- Så benytter man salgsdata fra et marked Airline X ikke har adgang til.

Back