Jeg må si at jeg var helt enig i beslutningen om å forby bonuspoeng i fem år mens konkurransen ble etablert. Jeg reiste mye innenriks i den tida, og den dagen SAS kjøpte Braathens så skjedde det noe drastisk med prisnivået på billettene. Dette ble straks endret da Norwegian kom på banen. Siden den gang har Kjos benyttet tida bra, og han har vært en meget dyktig forretningsmann som har bygd opp et flyselskap etter en annen modell enn SAS, og han har bevist at det går an for et selskap å konkurrere på andre kvaliteter enn fullservice med bonus. Det ser vi på det svenske innenriksmarkedet, det skandinaviske markedet og det europeiske, Norwegian konkurrerer fint med SAS.
SAS sine konkurrenter i eget segment, fullservice med bonus, har en fordel fremfor SAS nå i det at det også kan tilby bonusprogrammets fordel også i eget innenriksmarked, noe SAS ikke kan gjøre i sitt største innenriksmarked. For alle norske kunder av fullservice-selskaper, med bonus, så er det enklere å velge bort SAS til fordel for BA f.eks., siden SAS sitt bonusprogram ikke gjelder innenriks. En engelskmann ville neppe gjøre det. Sånn sett mener jeg at Regjerningen svekker SAS sin konkurranseevne mot likedane selskaper i Europa. Jeg tviler kanskje på om Regjeringen klarer å fjerne bonus i hele Europa da... Det kan jo også hende at Regjerningen mener at SAS ikke trenger noe særlig drahjelp i konkurransesituasjonen som den er nå, slik Kjos fikk i sin tid, og egentlig får i dag også.
Merk at jeg nå ikke snakket om noen faglige vurderinger, de ble jo glatt satt til side av Regjeringen, jeg snakket om de politiske vurderingene.