Bonuspoeng innenlands

Ypperlig avlevert egentlig, den "kaviaren" ... DY er idag blitt til (1) en kraftig, selvstendig, moden, vellykket pode ?; (2) et forvokst men litt vilt fosterbarn som fremdeles trenger verg ?; eller (3) en farlig glupsk ung Gjök ivrig engasjert med ä kaste ut andre egg av redet ?
(POLL ? ... som kan behandles i sammenheng med den andre pollen om SAS' naermere fremtid).

Imidlertid la oss vaere enige om at - i ettertanke - politikerene fortjener ros for sitt gode utspill til Björn Kjos i april 2002 ?
 
Jeg må si at jeg var helt enig i beslutningen om å forby bonuspoeng i fem år mens konkurransen ble etablert. Jeg reiste mye innenriks i den tida, og den dagen SAS kjøpte Braathens så skjedde det noe drastisk med prisnivået på billettene. Dette ble straks endret da Norwegian kom på banen. Siden den gang har Kjos benyttet tida bra, og han har vært en meget dyktig forretningsmann som har bygd opp et flyselskap etter en annen modell enn SAS, og han har bevist at det går an for et selskap å konkurrere på andre kvaliteter enn fullservice med bonus. Det ser vi på det svenske innenriksmarkedet, det skandinaviske markedet og det europeiske, Norwegian konkurrerer fint med SAS.
SAS sine konkurrenter i eget segment, fullservice med bonus, har en fordel fremfor SAS nå i det at det også kan tilby bonusprogrammets fordel også i eget innenriksmarked, noe SAS ikke kan gjøre i sitt største innenriksmarked. For alle norske kunder av fullservice-selskaper, med bonus, så er det enklere å velge bort SAS til fordel for BA f.eks., siden SAS sitt bonusprogram ikke gjelder innenriks. En engelskmann ville neppe gjøre det. Sånn sett mener jeg at Regjerningen svekker SAS sin konkurranseevne mot likedane selskaper i Europa. Jeg tviler kanskje på om Regjeringen klarer å fjerne bonus i hele Europa da... Det kan jo også hende at Regjerningen mener at SAS ikke trenger noe særlig drahjelp i konkurransesituasjonen som den er nå, slik Kjos fikk i sin tid, og egentlig får i dag også.
Merk at jeg nå ikke snakket om noen faglige vurderinger, de ble jo glatt satt til side av Regjeringen, jeg snakket om de politiske vurderingene.
 
For reisende fra f.eks. Tromsö til Oslo til London, stär konkurransen (ipso facto Bonus-forbudet innenlands i Norge) äpen pä strekningen Oslo-London, noe som förer til at en viss andel av trafikken velger overgang til f.eks. BA. Valget ville priorisere til en större grad SAS hvis SAS allerede fra Tromsö (som det gjöres videre fra Oslo til London) kunne by pä sine eftertraktede Bonuspoeng. Konsekvensen av en fortsatt (dog pr. idag foreldet ?) foster-avtale (nöytralisering av konkurranse-bildet innenlands DY-SAS seg imellom) er derved at konkurranse-evnen svekkes for SAS utenlands. M.a.o. skal norske regional-politikere vaere oppmerksomme pä at de tar ansvar for medvirkning i dagens sakte kvelning av foster-moren til DY, noe som har fört brukere her pä forumet til ä ta opp til POLL spörsmälet (kanskje litt uheldig formulert) : Skal SAS (laes) gä Konkurs ?
 
Last edited:
Hvordan kan Stortinget, Regjeringen, Høyre & FRP (.....) forvente at den norske stats aksjeandel i SAS skal kunne selges til en god pris på nullkommaniks når SAS sin konkurranseevne er svekket som følge av Eurobonusforbudet?..... -.-

Antar at Lufthansa Group eller andre interesserte kjøpere har muligheten til å legge press på Stortinget / regjeringen for å åpne for Eurobonus på norsk innenriks hvis de ønsker å kjøpe aksjene til de Skandinaviske / Norske staten(e). Er 24,000,000 passasjerer som reiser innenriks i Norge hvert år, mener jeg å ha lest et sted her inne..
 
Last edited:
Sånn sett mener jeg at Regjerningen svekker SAS sin konkurranseevne mot likedane selskaper i Europa.

Helt enig!

Jeg mener også at den idiotiske fortollingen som skjer med forbindelse innenriks på OSL er totalt meningsløs, og gjør at jeg heller velger CPH på veien til TRD. Utrolig at de ikke ser det større bildet her.
 
Hvordan kan Stortinget, Regjeringen, Høyre & FRP (.....) forvente at den norske stats aksjeandel i SAS skal kunne selges til en god pris på nullkommaniks når SAS sin konkurranseevne er svekket som følge av Eurobonusforbudet?..... -.-

SAS tjener såvidt jeg vet gode penger i Norge uavhengig av bonusforbud eller ikke så det er nok
ikke ett argument.

Men det som kan åpne for bonus slik jeg ser det er hvis WF nå blir solgt til en uavhengig aktør.

W
 
Jeg registrerer at SAS nå er på offensiven og ser de har hengt opp et svært reklamebanner over inngangen til innlandspiren på OSL der det står at med SAS så er ALLTID Eurobonuspoeng inkludert (i tillegg til bagasje, fritt setevalg etc.). Dette er vel å ta seieren noe på forskudd, og på grensen til falsk markedsføring vil jeg påstå!
 
Jeg registrerer at SAS nå er på offensiven og ser de har hengt opp et svært reklamebanner over inngangen til innlandspiren på OSL der det står at med SAS så er ALLTID Eurobonuspoeng inkludert (i tillegg til bagasje, fritt setevalg etc.). Dette er vel å ta seieren noe på forskudd, og på grensen til falsk markedsføring vil jeg påstå!

Ingen liten skrift med "kun utenlands"?
 
Først så tar eier å skjermer deler av SAS produkter på det Norske innenlands markedet, så oppfører de se totalt schizofren i forhold til eierskapet og så voldtar de samtlige ansatte med noe som nok går inn i historiebøkene som worst case når det gjelder forhandlinger.

Håper de avslutter dette med å finne en industriell eier som har litt andre visjoner med et flygeselskap.
 
Først så tar eier å skjermer deler av SAS produkter på det Norske innenlands markedet, så oppfører de se totalt schizofren i forhold til eierskapet og så voldtar de samtlige ansatte med noe som nok går inn i historiebøkene som worst case når det gjelder forhandlinger.

Håper de avslutter dette med å finne en industriell eier som har litt andre visjoner med et flygeselskap.

Litt vel ensidig formidlet, kanskje...? Staten klarer tydelig å ha flere hatter på her, hvor den ene sørger for konkurransen i markedet og den andre forvalter sitt eierskap i blant annet SAS (og en rekke andre foretak). Staten eier jo også store andeler i Telenor, men har opp gjennom tidende likefullt pålagt Telenor en rekke begrensninger, fordi man har andre målsettinger med politikken i tillegg til å tjene penger på investeringene. Det samme gjelder sikkert andre selskaper staten er eier i. Det hadde vel vært bortimot skandaløst om man behandlet et selskap man selv eier anderledes enn et selskap man ikke har eierinteresser i.

Staten oppfører seg vel nokså åpent og direkte i forhold til sine intensjoner, og det er salg, og en industriell eier vil jo ikke komme noe lenger med bonussaken enn en statlig eier.
 
Last edited:
Dette står kanskje omtalt på en av de 52 sidene i denne tråden, men da det tar litt lang tid å lete igjennom alt så spør jeg heller:

Jeg fløy Oslo-Bodø-Lofoten-Bodø-Oslo i forrige uke. Har fått poeng og legs for Oslo-Bodø-Oslo delen av turen, men ingenting for Lofot-delen som dere sikkert forstår var med WF.
Vil poeng/segments komme her og eller gjelder ikke EB på så korte turer?
 
Dette står kanskje omtalt på en av de 52 sidene i denne tråden, men da det tar litt lang tid å lete igjennom alt så spør jeg heller:

Jeg fløy Oslo-Bodø-Lofoten-Bodø-Oslo i forrige uke. Har fått poeng og legs for Oslo-Bodø-Oslo delen av turen, men ingenting for Lofot-delen som dere sikkert forstår var med WF.
Vil poeng/segments komme her og eller gjelder ikke EB på så korte turer?

Hvis det er en anbudsrute får du ikke poeng.

Edit: Hvis du lurer på hvilke WF-ruter som gir poeng kan du snuse innom denne siden: http://www.wideroe.no/flybilletter/eurobonus/wideroe-ruter
 
Dette står kanskje omtalt på en av de 52 sidene i denne tråden, men da det tar litt lang tid å lete igjennom alt så spør jeg heller:

Jeg fløy Oslo-Bodø-Lofoten-Bodø-Oslo i forrige uke. Har fått poeng og legs for Oslo-Bodø-Oslo delen av turen, men ingenting for Lofot-delen som dere sikkert forstår var med WF.
Vil poeng/segments komme her og eller gjelder ikke EB på så korte turer?

Dette er en anbudsrute, og gir ikke poeng, som nevnt over her.
 
Er der flere destinasjoner tilgjengelig hvis man delbetaler med poeng? Noen destinasjoner som flys av Widerøe kan jo ikke bestilles hvis man kun betaler med poeng. Er disse tilgjengelige hvis man delbetaler?
 
Er der flere destinasjoner tilgjengelig hvis man delbetaler med poeng?
Jeg antar at du mener beste tilgjenglighet-billetter her. Er sikkert flere, men av hva jeg kan komme på er SVG-IAH og IAH-SVG tilgjengelig med denne typen billetter, men ikke med vanlige bonusbilletter.

Noen destinasjoner som flys av Widerøe kan jo ikke bestilles hvis man kun betaler med poeng. Er disse tilgjengelige hvis man delbetaler?
Tenker du på anbudsrutene? Så vidt meg bekjent, nei. Alt med bonusprogrammer er vel fyfy på de rutene.
 
Back
Top