Men for de passasjerene som uansett ikke reiser så mye at de vil oppnå status hos noe selskap så er ikke bonusopptjeningen like "avhengighetsskapende", og for den delen av markedet så spiller poengene mindre rolle. Vil jeg tro...
Det blir litt spesielt når man på den ene siden gir uttrykk for at man vil ha flere fagfolk inn på forumet, men samtidig gjør sitt beste for å mobbe dem vekk om det de sier ikke passer til egen virkelighetsoppfatning. All ære til forumets jurister og økonomet, men jeg er jammen glad jeg ikke er en av dem.
Fagfolk med andre profesjoner kan være interessant, men det kan også føre til mye støy. Spesielt interessant er gode økonomiske analyser, men de kommer dessverre ganske sjelden.
Det hjelper lite å si at man kan mye om ditt eller datt, dersom det ikke oppfattes som troverdig eller interessant.
Hvis man absolutt vil ha bonuspoeng for innenlandsreiser kan man bruke Trumf Visa ved billettkjøp og deretter overføre (småpengene) til EuroBonus-poeng.
Men man må nok reise mye for at det skal bli noe ut av det...
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
Viktige argument for ikke å innføre bonus er jo:
1. Distriktspolitikk.
2. Innlåsende effekter, som fører til økte priser og mindre konkurranse.
Med andre ord, samfunnet har SPART penger på bonusforbudet.
W
Nå får du vel enda gi deg.
Skal du komme med sånne påstander får du vel dokumentere disse.
http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/07/29/hoeyre-tar-opp-strid-om-flypoeng-i-stortinget
"Tidligere denne måneden kom ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan, til at det norske forbudet mot bonuspoeng innenlands er i strid med EØS-regelverk. Konklusjonen er imidlertid ikke endelig, men del av et formelt åpningsbrev som er sendt norske myndigheter. Norge har to måneder på å svare. "
Lavt skattenivå er det vel ingen tvil om at de nye kontraktspilotene har, hvis ikke hadde jo ikke dette vært så hett tema hos skatt-øst, men vi får vente å se utfallet. Urettmessig fradrag for TR vet ALLE i flygere om!!QUOTE]
Begge disse er anklager, som du er innom for skattenivået, og ikke endelig utfall. Bonusforbudet har vært i ti år, og først nå reagerer EØS. Det at de ønsker å se på saken og ber om norges syn på forbudet er ikke det samme som at forbudet er ulovlig etter EØS traktaten. Det kan være at EØS har reagert på planene om å tillate bonusopptjening på noen utvalte destinasjoner mens andre destinasjoner blir holdt utenfor. Altså enten får alle destinasjonene muligheter for bonusopptjening, eller så får ingen. Likebehandling med andre ord.
Vidar
Det er vel forresten heller ingen konkrete bevis noen sted på at et bonus program hever prisene...
Det er slik at staten har aksjer i flere selskaper. I noen selskaper tar man utbytte og i noen selskaper er man med på emisjoner. For å snu litt på det, så kan man si att en svært liten del av utbyttet fra statoil og petoro gikk med til å opprettholde statens eierandeler i sas, og ikke DYpilotenes stadig færre skattekroner.
Hvorfor staten velger å være aksjeeier kan man jo spekulere i, være uenig i, klage over på diskusjonsforum osv, men det er vel liten tvil om at det er noe som kommer samfunnet til gode. Også de som betaler skatt av DYs piloter
Administrasjon av disse programmene er ikke gratis. Bonusreiser er også en ren utgift for selskapet. Hvor tror du midlene til å holde dette gående kommer fra?
Så, etter din logikk, ville du synes det helt plausibelt hvis vår nye kulturminister Hadia Tajik fant det for godt å bruke statens overskudd fra Petoro til å kjøpe Viking.
Administrasjon av disse programmene er ikke gratis. Bonusreiser er også en ren utgift for selskapet. Hvor tror du midlene til å holde dette gående kommer fra?
Skal vi følge EØS eller ikke? Selektivt følge EØS?
Viktige argument for ikke å innføre bonus er jo:
1. Distriktspolitikk.
2. Innlåsende effekter, som fører til økte priser og mindre konkurranse.
Med andre ord, samfunnet har SPART penger på bonusforbudet.
W
Trodde ikke du var typen til å innføre planøkonomi, men hvis det er slik en stor gevinst så bør vi jo definitivt innføre forbudet på alle områder; Bensin, dagligvarer, bank, forsikring, frisøren etc etc...
Nå er det heldigvis langt flere enn 1-2 aktører i bransjene du nevner så bonus der har små konsekvenser.
Bonus i flybransjen innenriks kan i ytterste konsekvens føre til monopolruter og definitivt mindre
konkurranse - så det er vel heller du som ønsker å bevege deg i rettning av planøkonomi
W
Skal du grave frem noen papyrusruller som dokumenterer dette?? :lol:![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.