Bonuspoeng innenlands

Men for de passasjerene som uansett ikke reiser så mye at de vil oppnå status hos noe selskap så er ikke bonusopptjeningen like "avhengighetsskapende", og for den delen av markedet så spiller poengene mindre rolle. Vil jeg tro...
 
Men for de passasjerene som uansett ikke reiser så mye at de vil oppnå status hos noe selskap så er ikke bonusopptjeningen like "avhengighetsskapende", og for den delen av markedet så spiller poengene mindre rolle. Vil jeg tro...

De fleste av de jeg kjenner, som ikke reiser all verden, så stemmer dette bra. De gidder ikke en gang å skaffe seg kort for å få registrert poeng, eller i programmet til Norwegian en gang, der en får poengene direkte tilbake som avslag på neste tur.
 
Det blir litt spesielt når man på den ene siden gir uttrykk for at man vil ha flere fagfolk inn på forumet, men samtidig gjør sitt beste for å mobbe dem vekk om det de sier ikke passer til egen virkelighetsoppfatning. All ære til forumets jurister og økonomet, men jeg er jammen glad jeg ikke er en av dem.

Dette blir OT, men;
Fagfolk fra flyindustrien er et "must" for å opprettholde et noenlunde seriøst og interessant flyforum. Ellers blir det bare synsing, google-henvisninger og evige kveruleringer som skal vinnes (dem som holder ut og repeterer sine argumenter flest ganger utropes til vinner).
Fagfolk med andre profesjoner kan være interessant, men det kan også føre til mye støy. Spesielt interessant er gode økonomiske analyser, men de kommer dessverre ganske sjelden.
Det hjelper lite å si at man kan mye om ditt eller datt, dersom det ikke oppfattes som troverdig eller interessant.

Mange har kanskje en subjektiv erfaring om hvordan bonuspoeng innenlands påvirket prisnivået på flyreiser, rutetilbud, mulighet for bonusturer, opptjening av status osv. Hvor mange på forumet kan si med hånden på hjertet at de vet noe om hvordan livet er for en kontraktspilot og hvordan et usikkert arbeidsmarked påvirker human performance?
Av og til kan man dra sammenligninger til andre yrkesgrupper, men ofte viser en slik sammenligning hvor lite man kan om den aktuelle yrkesgruppen.
 
Fagfolk med andre profesjoner kan være interessant, men det kan også føre til mye støy. Spesielt interessant er gode økonomiske analyser, men de kommer dessverre ganske sjelden.
Det hjelper lite å si at man kan mye om ditt eller datt, dersom det ikke oppfattes som troverdig eller interessant.

Samtidig kan denne tråden være et eksempel på en diskusjon der erfaring fra flybransjen har veldig liten verdi. Ikke desto mindre må de som kan noe om temaet tåle helt ufattelige mengder drit.
 
En annen ting jeg tenker litt på er flypriser. Flyselskapene i Europa blør, nesten alle sammen. Dette gjelder også de to store på vårt hjemmemarked. Hadde det ikke vært sunnere for samfunnet som helhet om flyprisene gikk opp i stedet for ned?
 
Hvis man absolutt vil ha bonuspoeng for innenlandsreiser kan man bruke Trumf Visa ved billettkjøp og deretter overføre (småpengene) til EuroBonus-poeng.

Men man må nok reise mye for at det skal bli noe ut av det...

1% av kjøpesummen på Trumf går tilbake til og kan knyttes til SAS Eurobonuskortet.

Jan
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud

Viktige argument for ikke å innføre bonus er jo:
1. Distriktspolitikk.
2. Innlåsende effekter, som fører til økte priser og mindre konkurranse.

Med andre ord, samfunnet har SPART penger på bonusforbudet.

W
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Viktige argument for ikke å innføre bonus er jo:
1. Distriktspolitikk.
2. Innlåsende effekter, som fører til økte priser og mindre konkurranse.

Med andre ord, samfunnet har SPART penger på bonusforbudet.

W

Din post #440 i Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

"I såfall må vi melde oss ut av EØS og det er vel de fleste økonomer enige om ikke gagner vårt samfunn.

W"

Skal vi følge EØS eller ikke? Selektivt følge EØS?
Det er vel forresten heller ingen konkrete bevis noen sted på at et bonus program hever prisene... Norwegian er ikke i oppstartsfasen lenger. Det skulle ikke være nødvendig å vingeklippe SAS sine produkter for å hjelpe DY...
 
Last edited:
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Nå får du vel enda gi deg.
Skal du komme med sånne påstander får du vel dokumentere disse.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/07/29/hoeyre-tar-opp-strid-om-flypoeng-i-stortinget

"Tidligere denne måneden kom ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan, til at det norske forbudet mot bonuspoeng innenlands er i strid med EØS-regelverk. Konklusjonen er imidlertid ikke endelig, men del av et formelt åpningsbrev som er sendt norske myndigheter. Norge har to måneder på å svare. "

Lavt skattenivå er det vel ingen tvil om at de nye kontraktspilotene har, hvis ikke hadde jo ikke dette vært så hett tema hos skatt-øst, men vi får vente å se utfallet. Urettmessig fradrag for TR vet ALLE i flygere om!!

http://www.hegnar.no/bors/article705426.ece

"Truer med å stikke fra Norge i hemmelig notat"
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/07/29/hoeyre-tar-opp-strid-om-flypoeng-i-stortinget

"Tidligere denne måneden kom ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan, til at det norske forbudet mot bonuspoeng innenlands er i strid med EØS-regelverk. Konklusjonen er imidlertid ikke endelig, men del av et formelt åpningsbrev som er sendt norske myndigheter. Norge har to måneder på å svare. "

Lavt skattenivå er det vel ingen tvil om at de nye kontraktspilotene har, hvis ikke hadde jo ikke dette vært så hett tema hos skatt-øst, men vi får vente å se utfallet. Urettmessig fradrag for TR vet ALLE i flygere om!!QUOTE]

Begge disse er anklager, som du er innom for skattenivået, og ikke endelig utfall. Bonusforbudet har vært i ti år, og først nå reagerer EØS. Det at de ønsker å se på saken og ber om norges syn på forbudet er ikke det samme som at forbudet er ulovlig etter EØS traktaten. Det kan være at EØS har reagert på planene om å tillate bonusopptjening på noen utvalte destinasjoner mens andre destinasjoner blir holdt utenfor. Altså enten får alle destinasjonene muligheter for bonusopptjening, eller så får ingen. Likebehandling med andre ord.



Vidar
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Det er vel forresten heller ingen konkrete bevis noen sted på at et bonus program hever prisene...

Administrasjon av disse programmene er ikke gratis. Bonusreiser er også en ren utgift for selskapet. Hvor tror du midlene til å holde dette gående kommer fra?
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Det er slik at staten har aksjer i flere selskaper. I noen selskaper tar man utbytte og i noen selskaper er man med på emisjoner. For å snu litt på det, så kan man si att en svært liten del av utbyttet fra statoil og petoro gikk med til å opprettholde statens eierandeler i sas, og ikke DYpilotenes stadig færre skattekroner.
Hvorfor staten velger å være aksjeeier kan man jo spekulere i, være uenig i, klage over på diskusjonsforum osv, men det er vel liten tvil om at det er noe som kommer samfunnet til gode. Også de som betaler skatt av DYs piloter

Så, etter din logikk, ville du synes det helt plausibelt hvis vår nye kulturminister Hadia Tajik fant det for godt å bruke statens overskudd fra Petoro til å kjøpe Viking. Med samme logikk ville du se samfunnsnytten i at Viking fikk råd til nye anlegg og spillere slik at andre norske lag ikke ville ha sjans til å slå dem. Rett har du at, sett fra Stavanger vil de vel se på Staten som velgjører og ansvarlig eier. Men hva med de andre klubbene? De ville føle det blodig urettferdig og konkeransesituasjonen som håpløs.

Det er IKKE riktig av staten å drive hverken fotballklubber eller flyselskap. Mange må bli flinkere til å forså hvordan de føles å være på det laget staten ikke sponser.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Administrasjon av disse programmene er ikke gratis. Bonusreiser er også en ren utgift for selskapet. Hvor tror du midlene til å holde dette gående kommer fra?

Det er ikke lenge siden det var en reportasje om at selskapene TJENTE penger på sine bonusprogrammer, gjennom avtaler med partnere ol.

Så, etter din logikk, ville du synes det helt plausibelt hvis vår nye kulturminister Hadia Tajik fant det for godt å bruke statens overskudd fra Petoro til å kjøpe Viking.

Jeg trodde dette var et flyforum, ikke et fotballforum. Forøvrig var dette en kommentar til at DY-piloten påstår at HANS skattekroner går til å drive SAS. At staten velger å eie aksjer i noen børsnoterte selskaper, skjønner jeg skaper debatt, men det kan jo være at det ligger en eller annen begrunnelse bak det hele (i motsetning til å ha en statlig fotballklubb)
 
Last edited:
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Administrasjon av disse programmene er ikke gratis. Bonusreiser er også en ren utgift for selskapet. Hvor tror du midlene til å holde dette gående kommer fra?

Bonusprogram er et forretningskonsept, og et svært lønnsomt sådann. Så å begrense utbredelsen av dette er svært ugunstig for de som vil drive etvslikt program.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Skal vi følge EØS eller ikke? Selektivt følge EØS?

Vi må selvsagt forholde oss til de avtaler som er gjort, MED MINDRE det er tungtveiende
regionale hensyn som evt kan gi oss ett fritak. Dette er ikke uvanlig. Vinmonopolet er ett eksempel.
Dette har forøvrig blitt etterprøvet flere ganger av EU siden det ble innført. Så dette er helt normalt.

Vi har også særregler på andre områder innen mat, landbruk, fiske, jernbane, tunneller etc. Tror vi har over 50 slike mindre unntak/tilpassninger.

W
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Viktige argument for ikke å innføre bonus er jo:
1. Distriktspolitikk.
2. Innlåsende effekter, som fører til økte priser og mindre konkurranse.

Med andre ord, samfunnet har SPART penger på bonusforbudet.

W

Trodde ikke du var typen til å innføre planøkonomi, men hvis det er slik en stor gevinst så bør vi jo definitivt innføre forbudet på alle områder; Bensin, dagligvarer, bank, forsikring, frisøren etc etc... Er jo ingen som tør å starte ny frisørsalong hvis den etablerte frisøren gir 1 av 10 klipp gratis...! I hvertfall ikke i Berlevåg...!

At Norge vel er det eneste landet jeg vet om i hele verden med slike forbud spiller ingen rolle, og ESAs tindrende klare pålegg er sikkert bare en skrivefeil...
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Trodde ikke du var typen til å innføre planøkonomi, men hvis det er slik en stor gevinst så bør vi jo definitivt innføre forbudet på alle områder; Bensin, dagligvarer, bank, forsikring, frisøren etc etc...

Nå er det heldigvis langt flere enn 1-2 aktører i bransjene du nevner så bonus der har små konsekvenser.

Bonus i flybransjen innenriks kan i ytterste konsekvens føre til monopolruter og definitivt mindre
konkurranse - så det er vel heller du som ønsker å bevege deg i rettning av planøkonomi :p

W
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Nå er det heldigvis langt flere enn 1-2 aktører i bransjene du nevner så bonus der har små konsekvenser.

Bonus i flybransjen innenriks kan i ytterste konsekvens føre til monopolruter og definitivt mindre
konkurranse - så det er vel heller du som ønsker å bevege deg i rettning av planøkonomi :p

W

Skal du grave frem noen papyrusruller som dokumenterer dette?? :lol:;)
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Skal du grave frem noen papyrusruller som dokumenterer dette?? :lol:;)

Ingen vits, du forkaster jo all dokumentasjon, historiske erfaringer og økonomiske prinsipper uansett hva det
måtte være. En velkjent debatt-teknikk for dem som har svake argumenter :old

W
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Jeg registererer at det også i forretningslivet er kjekt å ha noen andre å skylde på når det går galt. Alle som har unger kjenner vel til den strategien. Jeg registererer også at enkelt debattanter som i andre tråder mener at man må ha kunnskap om sakene før man uttaler seg likefullt gjør samme "feilen" selv her. Ingen nevnt, ingen glemt.

Hva angår effekt på priser som følge av bonusprogrammer så er det såvidt jeg har registrert stort sett bare SAS og deres innleide folk som mener at slikt ikke har en priseffekt.

Se forøvrig https://editorialexpress.com/cgi-bin/conference/download.cgi?db_name=IIOC2012&paper_id=440 som er fra 2012, siden en del er så opptatte av datoen på dokumentene. 18% prispremium i Chile som følge av bonus.
 
Last edited:
Back
Top