Bonuspoeng innenlands

Da kom jo dine subjektive motiver omsider klart fram. Du ønsker å redde SAS for enhver pris.
Vi kan godt diskutere størrelsen på effektene, men når du ikke engang kan innrømme at det er stor sannsynlighet
for at disse effektene kommer i større eller mindre grad eller kan dokumentere det motsatte så kommer vi ingen vei desverre.
Dette blir bare subjektiv synsing fra din side og har liten verdi. Vi har vel snart funnet fram 10 rapporter
i denne tråden som alle peker i samme rettning som du glatt avfeier.

Tror det er på tide at du forsøker å se en sak fra flere sider. Om SAS skulle gå konkurs er det selvsagt ikke bra på kort sikt,
men det blir en annen diskusjon.

(Og IGJEN - IGJEN, Bare ca halvparten av Widerøe sine avganger er FOT ruter og de er ikke bare i nord)

W

Snakk for deg selv. "Vi" er du som har funnet frem en rekke rapporter som er eldgamle og jeg har selv benyttet den eneste rapporten som du har funnet som er fra i naerheten av dette tiaaret. At du velger aa la vaere aa lese rapportene, samt svare paa motargumentasjon, faar staa for din regning. Jeg tror de fleste er smarte nok til aa lese mellom linjene i din "argumentasjon" som er saa krisemaksimert som ei hysterisk kjerring som har faatt en kaffeflekk paa kjolen sin.

En meget stor majoritet oensker bonusopptjening. ESA har paapekt at den er i strid med EOS avtalen, KT har allerede kommet frem til konklusjon at paa de 3 stoerste rutene i Norge er bonusforbud ikke noe problem for konkurransebildet.

Du kan kanskje tygge paa de faktaene littegranne foer du paastaar at jeg ikke ser saken fra fra flere sider.

En meget stor majoritet oensker bonusopptjening. ESA har paapekt at den er i strid med EOS avtalen, KT har allerede kommet frem til konklusjon at paa de 3 stoerste rutene i Norge er bonusforbud ikke noe problem for konkurransebildet.

Du kan kanskje tygge paa de faktaene littegranne foer du paastaar at jeg ikke ser saken fra fra flere sider.

Hvilke fakta? Hvilken krisemaksimering?
Jeg har for lengst sagt at jeg er enig med KT at det ikke er ett nevneverdig problem å åpne for bonus mellom de 3 store byene.
Hele argumentasjonen har dreid seg om svake strekkninger og distriktspolitikk det vet du utmerket godt.
Du vet også utmerket godt at prisene vil øke mer enn 5% dersom DY legger ned ruter da vi får monopolliknende tilstander i tillegg til bonus.
Du kan jo også lese rapportene fra Lederman og i Chile hvor man snakker om 18% der det er en dominerende aktør med bonus.

Når det gjelder EØS avtalen om fri flyt av varer og tjenester så er det selvsagt riktig. Men er det tungveiende hensyn som
det er her så er det ikke uvanlig å få unntak fra reglene. Ett eksempel er jo Vinmonopolet. Hvorfor skal ikke Arcus få selge sine
varer fritt?

Det er vel heller du som høres ut som en "hysterisk kjerring" som ikke har fått bonus-kaffen sin. Må da kunne gå an å diskutere
dette uten gå til personangrep og nedlatende ordbruk. Skulle nesten tro du hadde satt alle sparepengene dine i SAS aksjer.

Forresten en interessant artikkel i DN idag hvor NHO understreker viktigheten av ett godt flytilbud i nord for næringslivet.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2431688.ece

W

Last edited:
Prosentmessig, sjekker den prissensitive kundegruppen mye bagasje. Folk med silver og gold i lommeboka, gjoer dette mindre. Saa hva du og jeg gjoer, blir likegyldig siden vi er en del av de 7-8% som har valoer i lommeboka.

Nå er det vel slik at et selskap normalt sett ikke bare er ute etter prissensitive kunder. Hvor mange ganger har vi ikke hørt at de med de dyreste billettene hos et flyselskap gjør det mulig at de andre kan reise billig? Selv har jeg ikke reist nok med fly hos SAS til å opprettholde engang sølvstatus på noen år.;)

Jeg kom ogsaa med en rekke andre eksempler tidligere i traaden, som feks flytaxi i Harstad som har gaatt opp fra 195 i 2005 til 350 kroner hver vei i 2011. Det er en heftig prisoppgang, men det setter ikke bremser paa noen ting.

Jeg ga ogsaa en rekke eksempler i prisoppgang hos DY og SAS som heller ikke har gitt noen brems i veksten.

Tallene i rapporten til wahoo sa at man beregnet at betalingsviljen til folk som har bonusstatus er aa betale 5% mer, noe som langt fra oekningene vi har sett i transport til og fra flyplassen, skatter, fuelcharges, bagasjegebyrer etc og som selvsagt er relevant i sammenhengen da det er det totale budsjettet for reisen som avgjoer

Nå vet jeg ikke hvordan Harstadværinger reiser til/fra Evenes, men jeg vil vel tro at ikke alle reiser med flytaxi?

Videre, som nevnt tidligere, så er det nok en rekke andre forhold som har endret seg i perioden (f.eks. har folks kjøpekraft økt en hel del, og økte inntekter bidrar i seg selv til økt reisevirksomhet), så å hevde at du "beviser" at prisøkninger ikke har en effekt er nok litt lettvint. Det kan selvsagt være at du har rett, men det du legger frem er ikke et bevis for at prisøkninger ikke har en effekt når du ikke samtidig kontrollerer for andre relevante faktorer.

Men du har rett i at det er totalprisen for reisen som er relevant.

55K er et utrolig hoeyt tall for statistiske undersoekelser. Statistikk er ikke korrekt, men denne undersoekelsen er mye mer omfattende og har mye mer data enn det som en 1000 personers rapport har.

Det er helt riktig. Mitt poeng er at de som står bak reisevaneundersøkelsen poengterer at mange (22-23% av respondentene) ikke har svart på spørsmålet om pris. Som de videre påpeker så er det derfor ikke slik at prisnivået nødvendigvis er korrekt. De har derimot tro på at utviklingen over tid (mellom de ulike undersøkelsene som vel gjøres annet hvert år).

Jepp, fagforeningsavtaler, ansenitet for folk som har jobbet opp mot 40 aar er det jeg henviser til, det vet du godt. Det aa konkurrere mot en konkurrent som har utrolig mange fordeler i markedet, er slett ikke noe walk in the park,

Nå er det jo noe merkelig å si at SAS sin konkurrent har utrolig mange fordeler i markedet, men men... Fagforeninger, ansiennitet osv. er selvsagt en utfordring for SAS, men det blir litt vel enkelt å tro at dette er de eneste årsakene til at SAS ikke tjener penger.

SAS vil mer enn gjerne gi disse ett produkt, men har dessverre paa grunn av regjeringens brudd paa EOS avtalen i aarevis vaert forhindret fra aa gi dette. Siden SAS ikke er den dominerende aktoeren i mange markeder og slik trenden fortsetter, vil de ikke vaere det i noen markeder.

Folk flest vil nok kunne tjene opp bonuspoeng betydelig enklere ved å knytte bonuskontoen opp mot et kredittkort enn gjennom å fly, for de fleste vil de ikke uansett opptjene nok flypoeng til å få status og da er det helt uvesentlig om man tjener opp ekstrapoeng (via kredittkort o.l) eller grunnpoeng (gjennom å fly). I år har jeg vel opptjent en håndfull EB-poeng på fly som kanskje rekker til en sandwich ombord hvis jeg er heldig, men nok kredittkortbonus til å hente ut en reise. De som vil få nytte av bonus på fly er de som får status, så vi kan vel si at det SAS ikke får lov til er å gi statuskundene det lille ekstra.

Du skriver også at en meget stor majoritet ønsker bonus. Hvem er det du spør da?

Skal man tro en del her inne så er uansett ikke DY et alternativ for mange av de som reiser veldig mye, pga for få avganger o.l., så jeg er litt usikker på hvorvidt SAS har så mye å tjene på bonus isolert sett (hvis de ikke får hentet ut mer betalingsvilje fra kundene).

Dominans har jeg også forsøkt å orientere om tidligere: Det betyr ikke i konkurranseretten at en aktør er veldig mye større enn alle andre. Et selskap kan ha dominerende stilling med 40% av markedet, noe som nok er tilfellet for SAS på mange innenlandsdestinasjoner.

Nå får vi vel forøvrig avvente departementets respons knyttet til ESA brevet. Det foreligger ingen dom som tilsier at det er brudd på EØS-avtalen.

Last edited:
Hvilke fakta? Hvilken krisemaksimering?
Jeg har for lengst sagt at jeg er enig med KT at det ikke er ett nevneverdig problem å åpne for bonus mellom de 3 store byene.
Hele argumentasjonen har dreid seg om svake strekkninger og distriktspolitikk det vet du utmerket godt.
Du vet også utmerket godt at prisene vil øke mer enn 5% dersom DY legger ned ruter da vi får monopolliknende tilstander i tillegg til bonus.
Du kan jo også lese rapportene fra Lederman og i Chile hvor man snakker om 18% der det er en dominerende aktør med bonus.

Nå har jeg lest begge disse rapportene og er også svært godt kjennt med forholdene i Chile - og synes at når en på en side legger til grunn at en ikke kan sammenligne forholdene i Norge med andre land (når det gjelder utvikling av flypriser med Bonus) - synes jeg det er noe merkelig at en plutselig kan smanneligne når det gjelder skade virkningene. Når det er sagt vil jeg absolutt ikke legge Chile til grunn, LAN gruppen er utrolig dominerende ikke bare i Chile men i på hele kontinentet og Groupo Marsans som har stått bak deler av konkuransen mot LAN kan på ingen måte sammenlignes med hva DY har oppnådd - så om mine tidligere sammenligner ble underkjent - bør i hvertfall denne sees på som heller tvilsom.

Selvom vi ikke nødvendigvis er økonomer - så er noen av oss rimelig godt inne i dette fagområdet - selv jobber jeg sammen med et tysk firma som er spesialister på restrukturering av Flyselskaper med nettopp dette for et av Europas Flyselskaper og det er et selskap som rent rutemessing har mange likhetstrekk med sin situasjon pp sitt innenlands market - ja selv "FOT" ruter eksisterer (dog heter de noe annet) - den store forskjellen er Kjøpekraften i dette landet - som vel i beste fall er 10% av den Norske - antagelig lavere - allikevel driver butikk hver dag - ja de har selv bonus og har en større konkurent med større bonus program - men en hører ingen klage sanger som en hører i denne debatten.

Med de pris analysene jeg sitter med - ser jeg på ingen måte noe i nærheten av de skadevirkningene du antyder og det fra et langt mere sårbart marked...

Vil beholde forbudet mot flybonus -
Konkurransetilsynet går inn for at bonuspoeng innenlands kan gjeninnføres på de tre mest trafikkerte rutene i Norge, mellom Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim.

Protestene lot ikke vente på seg da tilsynet kom med sin anbefaling tidligere i år. De mindre flyplassene frykter at de vil få mindre trafikk, og reiselivet i distriktet frykter at de vil tape kunder.

Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe mener at den beste løsningen er å videreføre dagen forbud mot flybonuser. – Det har ført til høy konkurranse i luftmarkedet. Det har ført til billigere priser for forbrukerne. Da må vi se på hva slags endringer som skal til for å fortsette denne gode utviklingen, sier Kambe.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/haugaland/1.8261419

Ja, jeg er fullestendig klar over det. Bare videreformidler kommentaren fra LO. ;)

Nå er det jo slik at alle som mener noe i denne saken, har en agenda på hva de mener basert på hvilket parti, interesseorganisjon etc etc de representerer.

Husk på at det er en del LO organiserte i SAS da.

Nå er ikke LO første organisasjonen som skriker ut for fri konkurranse, så man bør alltid ta uttalelser derfra med en stor klype salt.. Samme gjelder NHO som har helt motsatt utgangspunkt.

Nordmenn vil ha bonuspoeng, selv om det gir dyrere reiser. Selvsagt mange som ikke vet hva de skal mene, siden argumentene fra de ulike leirene er temmelig motstridende.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Nordmenn-vil-ha-bonuspoeng-pa-flyreiser-6974135.html

1606bonus.jpg

En meningsmåling viser at 45 prosent av de spurte mener at flybonus bør bli tillatt, mens bare 15 prosent sier nei. Usikkerheten er stor, hele 41 prosent vet ikke hva de skal mene.

"Fin" formulering fra Roald: "Det vil øke konkurransen fordi forskjellene mellom selskapene blir tydeligere, mener Eivind Roald."

Vanlig innsikt fra slike konkurransemarkeder forteller oss at større forskjeller gir mindre intens konkurranse, og dermed høyere priser.

Det skal bli så herlig når forbudet oppheves, selv om prisene stiger og vanlige folk må subsidiere min reiseaktivitet. Da må jeg fly enda mer SAS, slik at jeg melker mest mulig cash ut av vanlige folks lommebøker, kun for å fylle opp min egen bonuskonto. Den skal bli så stappfull! :p

Blir forbudet opphevet skal jeg begynne å fly litt i Norge også. Det er jo flere byer her som jeg enda ikke har sett.

Vanlig innsikt fra slike konkurransemarkeder forteller oss at større forskjeller gir mindre intens konkurranse, og dermed høyere priser.

God morgen. Nå ser jeg at du ikke bruker det direkte argumentativt, men du lar det henge litt i luften... Så jeg regner med du venter på at en av oss skrotingene skal bite på ;)

Det er jo henimot åpenbart at det blir slik, men spørsmålet er jo om det nødvendigvis er feil.

Sett at Synnøve Finden ost var svært mye bedre enn Tine sin og at de ga hver 7'ende ost gratis (litt som kaffe og bilvask). Ville det da vært rett å tvinge førstnevnte til å lage en dårligere ost og kutte "7'ende ost gratis"? For dermed å få pris pr. kg til å være eneste parameter som skiller dem?

Jeg er litt usikker på om jeg vil leve i et slikt samfunn. Sånn satt helt på spissen.

God morgen. Nå ser jeg at du ikke bruker det direkte argumentativt, men du lar det henge litt i luften... Så jeg regner med du venter på at en av oss skrotingene skal bite på ;)

Nå var mitt innlegg primært et svar på Eivind Roalds uttalelse om at konkurransen vil øke. Vanlig forståelse av "økt konkurranse" er lavere priser til fordel for kundene, ikke økte priser.

Skjer det noe med selve produktet til SAS om man tilbyr bonus? Alt annet er vel likt, men man får en bonus dersom man er lojal og bruker selskapet? Bonus er vel bare en belønning for å være lojal, og denne belønningen gjør at man kanskje er villige til å betale litt ekstra.

For Synnøve Finden og Tine ville dette bety at årsaken til at man velger Synnøve Finden ikke er fordi SF er så mye bedre, men fordi man vet at man får en gratisost en gang i fremtiden om man kjøper nok fra SF. Det er vel ingen som tvinger SF til å lage en dårligere ost selv om de ikke får gi en 7. osten gratis, men SF må konkurrere om kundene basert på produktets iboende egenskaper ("competiton on The merits"). Hvorfor må eventuelt den iboende kvaliteten på produktet svekkes hvis man ikke får gi ut gratisosten?

Nå var mitt innlegg primært et svar på Eivind Roalds uttalelse om at konkurransen vil øke. Vanlig forståelse av "økt konkurranse" er lavere priser til fordel for kundene, ikke økte priser.

Skjer det noe med selve produktet til SAS om man tilbyr bonus? Alt annet er vel likt, men man får en bonus dersom man er lojal og bruker selskapet? Bonus er vel bare en belønning for å være lojal, og denne belønningen gjør at man kanskje er villige til å betale litt ekstra.

For Synnøve Finden og Tine ville dette bety at årsaken til at man velger Synnøve Finden ikke er fordi SF er så mye bedre, men fordi man vet at man får en gratisost en gang i fremtiden om man kjøper nok fra SF. Det er vel ingen som tvinger SF til å lage en dårligere ost selv om de ikke får gi en 7. osten gratis, men SF må konkurrere om kundene basert på produktets iboende egenskaper ("competiton on The merits"). Hvorfor må eventuelt den iboende kvaliteten på produktet svekkes hvis man ikke får gi ut gratisosten?

Når det gjelder ost spiller det vel ingen rolle hva Synnøve Finden gjør - det er marked som er 100% regulert og kontrollert av Tine....;)

Noen som vet når det blir tatt en avgjørelse på dette? At det er det mulig å dra det så langt ut er over min fatteevne! Noen som har hørt noe mer?

Noen som vet når det blir tatt en avgjørelse på dette? At det er det mulig å dra det så langt ut er over min fatteevne! Noen som har hørt noe mer?
22. juli-rapporten gav oss et innblikk inn i et handlingslammet byråkratisk system. Ingen grunn til å tro at ikke det også omfatter dette spørsmålet. Smør deg med tålmodighet.

22. juli-rapporten gav oss et innblikk inn i et handlingslammet byråkratisk system. Ingen grunn til å tro at ikke det også omfatter dette spørsmålet. Smør deg med tålmodighet.

Satt akkurat å tenkte over dette jeg også.. Huff.. At det går an!

Back