Prosentmessig, sjekker den prissensitive kundegruppen mye bagasje. Folk med silver og gold i lommeboka, gjoer dette mindre. Saa hva du og jeg gjoer, blir likegyldig siden vi er en del av de 7-8% som har valoer i lommeboka.
Nå er det vel slik at et selskap normalt sett ikke bare er ute etter prissensitive kunder. Hvor mange ganger har vi ikke hørt at de med de dyreste billettene hos et flyselskap gjør det mulig at de andre kan reise billig? Selv har jeg ikke reist nok med fly hos SAS til å opprettholde engang sølvstatus på noen år.
Jeg kom ogsaa med en rekke andre eksempler tidligere i traaden, som feks flytaxi i Harstad som har gaatt opp fra 195 i 2005 til 350 kroner hver vei i 2011. Det er en heftig prisoppgang, men det setter ikke bremser paa noen ting.
Jeg ga ogsaa en rekke eksempler i prisoppgang hos DY og SAS som heller ikke har gitt noen brems i veksten.
Tallene i rapporten til wahoo sa at man beregnet at betalingsviljen til folk som har bonusstatus er aa betale 5% mer, noe som langt fra oekningene vi har sett i transport til og fra flyplassen, skatter, fuelcharges, bagasjegebyrer etc og som selvsagt er relevant i sammenhengen da det er det totale budsjettet for reisen som avgjoer
Nå vet jeg ikke hvordan Harstadværinger reiser til/fra Evenes, men jeg vil vel tro at ikke alle reiser med flytaxi?
Videre, som nevnt tidligere, så er det nok en rekke andre forhold som har endret seg i perioden (f.eks. har folks kjøpekraft økt en hel del, og økte inntekter bidrar i seg selv til økt reisevirksomhet), så å hevde at du "beviser" at prisøkninger ikke har en effekt er nok litt lettvint. Det kan selvsagt være at du har rett, men det du legger frem er ikke et bevis for at prisøkninger ikke har en effekt når du ikke samtidig kontrollerer for andre relevante faktorer.
Men du har rett i at det er totalprisen for reisen som er relevant.
55K er et utrolig hoeyt tall for statistiske undersoekelser. Statistikk er ikke korrekt, men denne undersoekelsen er mye mer omfattende og har mye mer data enn det som en 1000 personers rapport har.
Det er helt riktig. Mitt poeng er at de som står bak reisevaneundersøkelsen poengterer at mange (22-23% av respondentene) ikke har svart på spørsmålet om pris. Som de videre påpeker så er det derfor ikke slik at
prisnivået nødvendigvis er korrekt. De har derimot tro på at utviklingen over tid (mellom de ulike undersøkelsene som vel gjøres annet hvert år).
Jepp, fagforeningsavtaler, ansenitet for folk som har jobbet opp mot 40 aar er det jeg henviser til, det vet du godt. Det aa konkurrere mot en konkurrent som har utrolig mange fordeler i markedet, er slett ikke noe walk in the park,
Nå er det jo noe merkelig å si at SAS sin konkurrent har utrolig mange fordeler i markedet, men men... Fagforeninger, ansiennitet osv. er selvsagt en utfordring for SAS, men det blir litt vel enkelt å tro at dette er de eneste årsakene til at SAS ikke tjener penger.
SAS vil mer enn gjerne gi disse ett produkt, men har dessverre paa grunn av regjeringens brudd paa EOS avtalen i aarevis vaert forhindret fra aa gi dette. Siden SAS ikke er den dominerende aktoeren i mange markeder og slik trenden fortsetter, vil de ikke vaere det i noen markeder.
Folk flest vil nok kunne tjene opp bonuspoeng betydelig enklere ved å knytte bonuskontoen opp mot et kredittkort enn gjennom å fly, for de fleste vil de ikke uansett opptjene nok flypoeng til å få status og da er det helt uvesentlig om man tjener opp ekstrapoeng (via kredittkort o.l) eller grunnpoeng (gjennom å fly). I år har jeg vel opptjent en håndfull EB-poeng på fly som kanskje rekker til en sandwich ombord hvis jeg er heldig, men nok kredittkortbonus til å hente ut en reise. De som vil få nytte av bonus på fly er de som får status, så vi kan vel si at det SAS ikke får lov til er å gi statuskundene det lille ekstra.
Du skriver også at en meget stor majoritet ønsker bonus. Hvem er det du spør da?
Skal man tro en del her inne så er uansett ikke DY et alternativ for mange av de som reiser veldig mye, pga for få avganger o.l., så jeg er litt usikker på hvorvidt SAS har så mye å tjene på bonus isolert sett (hvis de ikke får hentet ut mer betalingsvilje fra kundene).
Dominans har jeg også forsøkt å orientere om tidligere: Det betyr ikke i konkurranseretten at en aktør er veldig mye større enn alle andre. Et selskap kan ha dominerende stilling med 40% av markedet, noe som nok er tilfellet for SAS på mange innenlandsdestinasjoner.
Nå får vi vel forøvrig avvente departementets respons knyttet til ESA brevet. Det foreligger ingen dom som tilsier at det er brudd på EØS-avtalen.