Bonuspoeng innenlands

Satt akkurat å tenkte over dette jeg også.. Huff.. At det går an!

Byråkratiet er "handlingslammet" fordi personene som styrer det (statsrådene) velger hva som skal prioriteres og hva som ikke skal prioriteres. Hilsen byråkrat som jobber alt han kan - med det han får beskjed om å prioritere :-)

Byråkratiet er "handlingslammet" fordi personene som styrer det (statsrådene) velger hva som skal prioriteres og hva som ikke skal prioriteres. Hilsen byråkrat som jobber alt han kan - med det han får beskjed om å prioritere :-)

Er klar over det, og det var ikke noe stikk til enkeltpersoner. Tross alt er de aller fleste i systemet opptatt av å gjøre en best mulig jobb, men det er jo tydelig at det finnes noen enorme svakheter, når alt skal ta så lang tid. Samtidig må man vel ikke glemme en av fordelene med at det er slik, det at vi får en kvalitetssikring på det som vedtas. Men av og til blir man litt frustrert..

Vanlig forståelse av "økt konkurranse" er lavere priser til fordel for kundene, ikke økte priser.

Vanlig ønsketenking av markedsøkonomer mener du. Økt konkurranse kan i en kort periode gi lavere priser, men hvis det ikke er bærekraft i denne bransjen eller markedet under en slik situasjon, så kan prisene vel så gjerne gå opp. Et prakteksempel er vel taxinæringen i Oslo. Men om du vil se det i større perspektiv, så er jo situasjonen i tidligere Sovjetstater de fikk det absolutt ikke billigere og knapt bedre når konkurransen økte.

Skjer det noe med selve produktet til SAS om man tilbyr bonus?

Det er selvfølgelig en endring, ikke i kjerneproduktet som er å flytte en person fra A til B, men det er en endring. På samme måte så gjelder det om man tilbyr bedre seter, kaffe, frokost, wifi, tepper, soveposer til barn, aviser osv. Det at bonusordning gjør produktet så attraktivt at man velger bort andre selskaper, kan også like gjerne tilskrives andre deler av produktet. Det at det ikke er en umiddelbar opplevd del av opplevelsen, fjerner det heller ikke som en del av produktet. F.eks. frokosten gjør at man er mer opplagt også etter at man har fullført hensikten med kjerneproduktet.

Vanlig ønsketenking av markedsøkonomer mener du. Økt konkurranse kan i en kort periode gi lavere priser, men hvis det ikke er bærekraft i denne bransjen eller markedet under en slik situasjon, så kan prisene vel så gjerne gå opp. Et prakteksempel er vel taxinæringen i Oslo. Men om du vil se det i større perspektiv, så er jo situasjonen i tidligere Sovjetstater de fikk det absolutt ikke billigere og knapt bedre når konkurransen økte.

Hensikten med å tilrettelegge for økt konkurranse er at dette skal komme kundene til gode. Som oftest vil dette bety lavere priser. Dette vil de fleste økonomer kunne fortelle de som er interesserte i å lære, og dette er ikke basert på noen form for ønsketenkning. Slik er det bare i de fleste tilfeller. Til forskjell fra taxinæringen og frislippet i tidligere Sovjetstater så har vel prisutviklingen i luftfarten vist nettopp dette - at økt konkurranse kommer kundene til gode i form av lavere priser. Til forskjell fra taxinæringen så er det publiserte priser for alle destninasjoner. Til forskjell fra Sovjetunionen så er det ikke så rent mange andre forhold som spiller inn. Overetablering i markeder er ikke noe nytt fenomen, men det betyr ikke at fravær av konkurranse gir en bedre løsning totalt for kundene.

Det er selvfølgelig en endring, ikke i kjerneproduktet som er å flytte en person fra A til B, men det er en endring. På samme måte så gjelder det om man tilbyr bedre seter, kaffe, frokost, wifi, tepper, soveposer til barn, aviser osv. Det at bonusordning gjør produktet så attraktivt at man velger bort andre selskaper, kan også like gjerne tilskrives andre deler av produktet. Det at det ikke er en umiddelbar opplevd del av opplevelsen, fjerner det heller ikke som en del av produktet. F.eks. frokosten gjør at man er mer opplagt også etter at man har fullført hensikten med kjerneproduktet.

Endringen består i at man får bonuspoeng som kan løses inn i gratisbilletter i fremtiden eller i form av økt status. I motsetning til alle de andre forholdene du nevner så er bonusfordelen knyttet opp mot fremtidge reiser. Det er en lojalitetsmekanisme uansett hvor mye enkelte her synes å ønske å fremstille det som noe annet. Se forøvrig på diskusjonen i en annen tråd hvor det vises til hvor viktig bonus er for å velge flyselskap. De andre aspektene du nevner har ingen lojalitetsbyggende effekt, og er derfor ikke noe annet enn konkurranse på produktets egne meritter og er derfor helt uproblematisk.

Last edited:
Hensikten med å tilrettelegge for økt konkurranse er at dette skal komme kundene til gode.

Endringen består i at man får bonuspoeng som kan løses inn i gratisbilletter i fremtiden eller i form av økt status.

Hensikt er noe annet enn forståelse. Og ja det har fungert for å få billigere fly, mellom store destinasjoner hvor det er et godt grunnlag. Moderne teknologi har også bidratt vesentlig.

Det er krever en ny investering for å opprettholde verdien, og er selvfølgelig den egenskapen som skiller fra de andre. Det er derimot fortsatt en del av produktet. Og det er ingen tvang å opptjene poeng eller å bruke de i framtiden, det er heller ikke noen vilkår som begrenser valgmulighetene til å gå til et annet selskap. En god opplevelse på en tidligere tur, fører også til at sannsynligheten blir større til at man velger samme selskap på nytt. Spørsmålet er hvor mye man verdsetter de ulike bestanddelene av produktet i forhold til prisen man betaler. Et godt bonusprogram gjør det mer attraktivt å opprettholde kundeforholdet, men det er som regel en rasjonell avgjørelse bak.

Jeg vil sterkt hevde at det er det totale produktet som tilbys som er lojalitetsskapende, ikke bare bonusprogram. Frokost kl 0620 fra TRD skaper lojalitet det også, hvis alternativet er ikke frokost, og prisen lik. Det at jeg kjenner igjen kabinbesetningen, og at de kjenner igjen meg ikke minst, er også lojalitetsskapende.

Hensikt er noe annet enn forståelse.

Dette skjønner jeg ikke. Man er veldig flinke med å sette folk som ikke har "rett" bakgrunn på plass her, men er det noe jeg har forståelse for så er det hvordan et marked fungerer... :) I denne sammenhengen så er det slik at hensikten med økt konkurranse er at økt konkurranse gir økt velferd for de som konsumererer tjenesten, og slik forstås det av alle som ser på konkurranserettslige forhold.

Det er derimot fortsatt en del av produktet. Og det er ingen tvang å opptjene poeng eller å bruke de i framtiden, det er heller ikke noen vilkår som begrenser valgmulighetene til å gå til et annet selskap. En god opplevelse på en tidligere tur, fører også til at sannsynligheten blir større til at man velger samme selskap på nytt. Spørsmålet er hvor mye man verdsetter de ulike bestanddelene av produktet i forhold til prisen man betaler. Et godt bonusprogram gjør det mer attraktivt å opprettholde kundeforholdet, men det er som regel en rasjonell avgjørelse bak.

Poenget er jo at verdien av bonus, i motsetning til alle de andre aspektene du nevner, ikke har noen verdi om du ikke forblir lojal til selskapet. Gullstatus har ingen verdi om du ikke flyr med selskapet du har status hos. Wifi eller frokost hos samme selskap får du hver gang du flyr selskapet, uavhengig av hvor mange ganger du tidligere har fløyet med selskapet. Så vanskelig kan de ikke være å se at det er forskjell på frokost inkludert og bonus?

Attraktiviteten i forhold til å opprettholde kundeforholdet er sikkert rasjonelt nok for den enkelte, men om effekten er økte priser for alle så betaler alle for dette. Det er vel en kjennsgjerning at bonuspoeng har større verdi om man samler tilstrekkelig mange av disse i et program?

Last edited:
Jeg vil sterkt hevde at det er det totale produktet som tilbys som er lojalitetsskapende, ikke bare bonusprogram. Frokost kl 0620 fra TRD skaper lojalitet det også, hvis alternativet er ikke frokost, og prisen lik. Det at jeg kjenner igjen kabinbesetningen, og at de kjenner igjen meg ikke minst, er også lojalitetsskapende.

Frokost er ikke lojalitetsskapende, men det kan hende at man velger selskapet som tilbyr frokost fordi de oppfatter dette som et bedre produkt. Lojalitet betyr imidletid at man velger X i fremtiden pga det man har valgt i fortiden (jeg velger SAS fordi jeg har opptjent gullstatus på bakgrunn av tidligere flygninger, eller fordi jeg ønsker å spare opp til en gratisreise - dette er noe ganske annet enn å velge SAS fordi det gir meg gratis frokost, noe alle får som flyr før kl. 0930, eller noe slikt).

Forby frokost, og pålegg bedre rotering av crew. Dette er sylklart!

Jeg antar at dette baserer seg på manglende forståelse av hva et lojalitetsprogram er.

Jeg antar at dette baserer seg på manglende forståelse av hva et lojalitetsprogram er.

I think not.

Men hvis man velger frokostfly fordi man anser dette som et bedre produkt, har jeg litt problem med å se at dette ikke er lojalitetsskapende?

I think not.

Men hvis man velger frokostfly fordi man anser dette som et bedre produkt, har jeg litt problem med å se at dette ikke er lojalitetsskapende?

Jeg velger stort sett SAS når jeg ikke kun har punkt-til-punkt reise. Dette har ingenting med lojalitet å gjøre, men at jeg oppfatter SAS sitt produkt til å være bedre. Det er ikke ulovlig å tilby et bedre produkt enn konkurrenten. Jeg kan imidlertid nyte godt av en bedre connection med SAS selv om jeg aldri har reist med SAS før, så dette skaper ikke noe lojalitet.

Måten du og andre skriver på leder meg til å tro at dere ikke ser forskjellen på disse to tingene: Konkurranse på et bedre produkt er helt kurant (har absolutt ingenting med lojalitet å gjøre i konkurransesammenheng), mens konkurranse hvor fordelene hentes ut på eventuelle fremtidige reiser kan være problematisk (kan være lojalitetsskapende - bonus gir ingen umiddelbar fordel, kun en fordel om du også i fremtiden benytter samme selskap, så ergo har man ingen nytte av bonuspoeng opptjent på SAS om man ikke også i fremtiden velger samme selskap - i motsetning til frokost som man får hver gang, uavhengig av hvor ofte man flyr med SAS).

Last edited:
Hvis jeg regelmessig velger et produkt over et annet fordi de leverer noe som jeg anser er et bedre produkt, er ikke det lojalitetsskapende, uansett om det dreier seg om bonuspoeng eller frokost? Jeg sliter litt med logikken din her....

Hvis jeg regelmessig velger et produkt over et annet fordi de leverer noe som jeg anser er et bedre produkt, er ikke det lojalitetsskapende, uansett om det dreier seg om bonuspoeng eller frokost? Jeg sliter litt med logikken din her....

Hvorfor velger du dette produktet? Fordi du oppfatter produktet til å være bedre. Det er, som nevnt forferdelig mange ganger, ikke ulovlig å tilby et bedre produkt enn konkurrenten. Bonus har du ingen verdi av om du ikke velger selskapet også i fremtiden. Frokost får alle om man er på flygninger hvor dette tilbys uavhengig av hvor ofte du har flydd med selskapet tidligere. Dette har ikke noe med lojalitet i forhold til konkurransespørsmål å gjøre.

Hvorfor tror du man betinger "gevinsten" ved bonusopptjening på fremtidige reiser og ikke bare som en ren rabatt på den nåværende reisen? Det er selvsagt fordi man tror at man kan hente ut mer penger fra kundene gjennom bonus heller enn en ren pengemessig rabatt.

Last edited:
Åjåjåj, det er gøy å trekke deg opp.. ;) Kanskje skrive litt i tråden til Frequent Traveller også? ;p

Åjåjåj, det er gøy å trekke deg opp.. ;) Kanskje skrive litt i tråden til Frequent Traveller også? ;p

Hvis du oppfatter mine skriblerier på samme sett som den tråden så tror jeg bare at det er på tide for meg å trekke meg tilbake så dere som jobber i bransjen kan lulle dere inn i deres egen virkelighet. Uten pilotlappen eller uten å ha jobbet på "gølvet" i bransjen så skjønner jeg at det ikke er noe poeng å bidra. Nok er nok. Seriøse bidrag og kunnskaper er åpenbart ikke tilstrekkelig her.

Last edited:
Nei, det var ikke slik ment. Du har god innsikt og stort engasjement, men du ga meg en pasning som jeg ikke klarte å motstå.. ;)

Kanskje litt dårlig dømmeevne fra min side, men i øltåka var det litt morsomt.

Hvor mye king crab tror du forøvrig de kan selge på Mallorca?

Kanskje litt dårlig dømmeevne fra min side, men i øltåka var det litt morsomt.

Det har jo gått tydelig fram over lang tid at mange ikke ønsker faglige innspill fra personer utenfor flybransjen. Det ender veldig ofte med personangrep og usaklige motargumenter. Dette var et meget godt eksempel på den type drittkasting som kompetente personer utenfor bransjen blir utsatt for her.

Det blir litt spesielt når man på den ene siden gir uttrykk for at man vil ha flere fagfolk inn på forumet, men samtidig gjør sitt beste for å mobbe dem vekk om det de sier ikke passer til egen virkelighetsoppfatning. All ære til forumets jurister og økonomet, men jeg er jammen glad jeg ikke er en av dem.

Bonuspoeng har jo litt den samme egenskapen som frokost også, alle (som har tatt seg bryet med å skaffe seg et bonuskort) får bonus for akkurat den reisen de nettopp gjennomførte, uavhengig av om de reiser mer i morgen? For meg er bonusprogrammer med å gjøre det totale produktet noen gir meg til et bedre produkt. Det er flere påstander her om at flere flyselskap faktisk tjener på bonusprogrammene fordi de har jobbet bra med å få med seg partnere osv. Jeg kan være enig i noe av det TOS hevder rundt lojalitet som skapes av bonusprogrammer. Det blir hele tida trukket frem at SAS da vinner kunder, betyr det at Norwegian har et så dårlig program at folk ikke vil velge det? Jeg skjønner også såpass at de som virkelig flyr mye ordner seg med bonuskort hos alle som tilbyr, og så flyr/sover seg opp på et program før de skifter over og tar neste. Og hva er egentlig den prinsipielle forskjellen mellom bonuspå flyreiser, TRIUMF.kort m/Euroobonus, EB-poeng på kjøp av bensin med Mastercard på den ene sida, og f.eks. hotellenes programmer på den andre sida?

Bonuspoeng har jo litt den samme egenskapen som frokost også, alle (som har tatt seg bryet med å skaffe seg et bonuskort) får bonus for akkurat den reisen de nettopp gjennomførte, uavhengig av om de reiser mer i morgen?

Nei, ikke helt. Bonuspoengene du opptjener i dag har større verdi om du opptjener noen flere poeng i morgen. Frokosten du får i dag, har samme verdi uavhengig av om du får en frokost i morgen.

Back