I tillegg ser vi at gjennomsnittsprisen på en business-billett fra Oslo - Kristiansund
ligger 17-38% høyere enn tilsvarende til Ålesund og Molde hvor det er konkurranse.
Så SAS vet tydligvis å utnytte monopol-situasjonen når de har sjansen..
W
For det første, det er ikke snakk om business-billetter, det er snakk om priser på forretningsreiser. Reisens karakter har ofte stor innvirkning på hvilken type billett man trenger. Skal man på et møte i Bergen, er utreise og hjemreise temmelig forutsigbar, og man kan velge en billig billett. Skal man dra offshore ut fra Kristiansund, er kan utreise være noenlunde forutsigbar, men returen MÅ være fleksibel grunnet en rekke forhold. Flytrafikken til KSU har mange som skal videre offshore, og de reiser på dyre billetter, ergo blir snittprisen høy. Bergen og Stavanger har mindre andel offshore-reisende, selv om helikoptertrafikken isolert er større.
For det andre, her er dagens priser til noen destinasjoner:
OSL-KSU full flex 2186,- med monopol
OSL-MOL full flex 2186,- med konkurranse
OSL-AES full flex 2186,- med konkurranse
OSL-BGO full flex 2356,- med knallhard konkurranse
OSL-SVG full flex 2356,- med knallhard konkurranse
OSL-TRD full flex 2356,- med knallhard konkurranse
Pussig at de dyreste strekningene er der det er foreslått å innføre bonuspoeng. BGO og SVG er også de korteste strekningene, som dermed havner på klart høyest pris pr km.
Egentlig er jeg overrasket over at KSU ikke har den høyeste prisen, pga aktivitet i Norskehavet.
Legger merke til fra rapporten:
Tre relasjoner peker seg ut med særlig sterk nedgang i rapportert betalt billettpris:
Oslo-Haugesund, Oslo-Molde og Oslo-Kristiansund. På de to første gikk
Norwegian inn i 2009, mens SAS fortsatt er eneste selskap på Oslo-Kristiansund.
Prisnedgangen på Oslo-Ålesund og Oslo-Kristiansand, hvor Norwegian også gikk
inn i 2009, er vesentlig mindre.
Kan også legge til at en stor andel reiser i forbindelse med offshore-turer foregår med TPC-kort, og den blir booket i full flex. Jeg antar at dette trekker opp snittprisen på KSU.
Jeg vil anta at ruter til f.eks. Hammerfest, Brønnøysund, Florø og Stavanger/Bergen-Kristiansund vil ha langt høyere gjennomsnittspris enn sammenlignbare ruter, på grunn av mengden fleksible billetter.