Good lord.. God dag mann, oekseskaft.
Dette var ditt svar paa mitt innlegg i traaden
Hvis man - som du - ser fullstendig bort i fra distriktspolitikk, næringspolitikk og samfunnets
interesser generelt, spesielt i Nord, er jeg helt enig med deg
W
For sjette gang, dette har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at hva DU og JEG mener om distriktspolitikken til regjeringen er uinteressant.
Den er vedtatt og skal ikke forrandres med det første.
Du avfeier glatt all dokumentasjon som blir lagt på bordet uansett. En fantastisk arrogant holdning. :up:
Så lenge du fortsetter å påstå at hverken priser eller tilgjengelighet har noen som helst innvirkning
på etterspørselelen på flyreiser (uansett hvor det måtte være) faller alle dine argumenter desverre døde.
Når du heller ikke klarer å se at det er en sammenheng mellom transport/infrastruktur kostnader/tilgjengelighet og distrikts og næringspolitikk
så blir hele debatten meningsløs.
Hvorfor tror du f.eks vi bygger tuneller og broer for hundrevis av millioner på vestlandet for bittesmå samfunn? For moroskyld?
Hvorfor tror du vi har FOT ruter? Fordi pris og tilgjengelighet på flyreiser ikke har noe å si for ett samfunn?
Tar en pause fra denne debatten intill noen kommer noen konstruktive innlegg.
W
Uansett, jeg hopper gledelig over pisspreiket ditt om distriktspolitikk
Jeg har aldri sagt at priser ikke har noen innvirkning paa etterspoerselen, jeg har sagt at paa bakgrunn av den dokumentasjonen du har lagt frem, dersom prisoekningen blir det du paastaar som bevis i post #594, 5-6% kommer det ikke til aa ha noen som helst negative konsekvenser for etterspoerselen. Generell prisoekning i Norge er vel 2-3% aarlig.
Jeg har lagt frem dokumentasjon paa at vi har sett prisoekninger via fueltillegg og opp til over 300% oekning i gebyrer, samt innfoering av nye gebyrer innenriks Norge og vi ser fortsatt en kraftig vekst i etterspoerselen. naar fueltilleggene oekte prisene med 15-20% over en lengre periode, saa vi overhodet ikke noe tegn paa endring i etterspoerselen.
Her har vi en ny studie (2011) bassert på reelle data fra ett flyselskap som indikerer en prisøkning
på 5-6% med bonus program.
http://www.buseco.monash.edu.au/eco/...heybehrens.pdf
Har du lest denne rapporten, forresten? Du googlet deg frem til den og skummet deg igjennom tenker jeg. Den tar for seg markedet i USA, et marked som er veldig forskjellig fra det vi har i Norge.
Det som er interessant er foelgende uttalelse i rapporten:
Most recently Hess, Adler, and Polak (2007) used stated preference data from a survey undertaken in the San Francisco Bay to estimate the premium on fares where the traveller holds FFP-memberships. They found that business travellers are willing to pay a premium of US$ 75 to fly on an airline where they hold an elite frequent-flier account. Lederman (2007)
used the publicly available 10% domestic ticket sample data of the U.S. Department of Transport to estimate the FFP induced fare premium of an airline dominant at a hub airport.
She found that offering FFP points increases the average fare by between 3.5% and 5% and the most expensive 80th percentile fare by between 7% and 9%. Using the same data set as in Lederman (2007), Lederman (2008) found that the FFP premium per single trip is US$ 8, which translates to 3.8% of the average fare.
Se der, ja... Vi har ihvertfall ett nummer vi kan forholde oss til som beregner hvor mye premium en person med status er villig aa betale per tur: 75 dollar.
Markedene Norge og USA er som kjent relativt forskjellige og flightene domestic USA er mye lengre i gjennomsnitt enn det vi ser i Norge. Fordelene man oppnaar som kunde her i USA er ogsaa mye stoerre enn det man ser domestic Norge (som priority check in, fast track, gratis oppgradering til First etc etc, ting SAS ikke har i Norge. Motivasjonen til aa betale ett 75 dollar premium per tur gjelder nok i dag kun top tier her i USA, for SAS sin del, snakker vi om 80K EBG, ett tall som historisk er rimelig konstant. Jeg tipper at dersom man hadde gjort undersoekelsen i dag, hadde lower tier gitt ett mye lavere nummer, lower tier utgjoer 80% av SAS sine statuskunder.
Hvorfor? Vi vet at lower og mid tier i USA har blitt drastisk forverret det siste aaret, fordelene er tilnaermet verdiloese paa det laveste nivaaet (tilsvarende EBS). Du kan naa ogsaa faa samme fordelene ved aa anskaffe deg ett kredittkort fra diverse selskaper. Mer her:
http://thepointsguy.com/2011/12/maximizing-elite-status-comparing-low-level-status/
Verdien er ihvertfall paa vei nedover for mid og low tier:
http://www.minyanville.com/sectors/...s/dal-ual-jblu-luv-lcc-axp/3/27/2012/id/40087
I tillegg er det veldig viktig aa se paa hva man faar igjen for aa betale en premium i Norge i forhold til i USA. I Norge er det 500/1200 poeng avhengig av hvilken billett man kjoeper. Har man status, oppnaar man som EBG maksimum 1500 poeng innenriks Norge, altsaa 3000 paa en t/r med de dyreste billettene. Naar jeg reiser til SFO fra Chicago, Tjener jeg 1846x2 poeng hver vei for en billett som koster under 1800 kroner t/r, saa t/r tjener jeg 7384 poeng. Reiser man i Premium, gaar dette opp til 11.076. I tillegg er top tier motivasjonen at man faar sitte paa First, spise mat, drikke alkohol etc gratis. Saa naar man vet hva en gjennomsnittsperson som reiser ut fra San Francisco (markedet undersoekelsen er foretatt i), sier det seg selv at en kunde med status er villig til aa betale mer for aa fly ett selskap han har status is.
Naa er jo undersoekelsene den blodferste, rapporten din fra 2011 foretatt i 2007, jeg tipper at villigheten nok er lavere naa, mye pga av hva jeg beskriver over, men ogsaa mye pga av recession, mer om den her:
http://useconomy.about.com/od/grossdomesticproduct/a/recession_histo.htm
Villigheten til aa betale mer i Norge, finnes det lite dokumentasjon paa, men jeg er rimelig sikker paa at den slett ikke er rundt 30% som forskjellen mellom minsteprisene til DY og SAS i nord Norge. (SAS 799 mot DY fra 569). Paa fullpris er forskjellen 20-30%. Jeg kan GARANTERT si at det er ingen bedrifter som vil godkjenne at deres ansatte bruker 900-2200 kroner mer for aa fly SAS innenriks i Norge.
Paa bakrunn av dette, har Norwegian ingenting aa frykte, selv ikke til nord Norge