Bonuspoeng innenlands

Kanskje KT burde pålegge alle selskaper, gjennom AVINOR, å ha mulighet for gjennomgående billetter med alle anbudsruter?

Så man skal eks. tvinge BA og FlyBe til å ha interline med Widerøe og evt. ny operatør på Røros? Høres tvilsomt ut som man kan ha lovhjemmel til noe slik i et fritt marked. (Ser ikke helt hvor Avinor kommer inn i bildet her)

1. Nå er det en gang slik at ett flertall på Stortinget - såvidt jeg vet enstemmig - som ønsker at vi
skal ha en distriktspolitikk i Norge og at spesielt Nord-Norge som er utsatt. Som tidligere
dokumentert pøses det på med milliarder av skattekroner i Nord for å opprettholde bosettning og næringsliv.
Vi må t.o.m gi statsstøtte for å opprettholde ett rutenett der. Å si at det ikke er ett distriktspolitisk
problem at transportkostnadene øker med 5-10% er feil. Det er sikkert noen her med litt
oversikt over antall avganger nord/sør pr dag som kan regne ut hvor mange millioner befolkningen og
næringslivet i nord må ut med ekstra pr år med de konsekvenser det vil få for arbeidsplasser og bosettning.
Resultatet av dette blir da at vi skattebetalere må gi YTTERLIGERE overføringer til nord.
Det blir med andre ord samfunnet, du og jeg, som får denne regningen til slutt.

Saa du er redd for at tilbudet til nord Norge blir daarligere? LOL... Tror du skal ta en titt 10-20 aar tilbake for aa se frekvensene vi hadde til f.eks. Evenes og Tromsoe naar prisene var skyhoeye. Det kostet 3500 kroner t/r Evenes-Oslo i begynnelsen av 2000 tallet for en minipris med loerdagskrav og 21 dagers forkjoep. Bortsett fra ungdomsbillett var det den SUVERENT billigste billetten fu kunne kjoepe. En fullpris kostet godt helt opp til 5000 en vei. I dag ser vi Norwegian fra 495 og SAS fra 599 en vei og tilgjengeligheten er meget god. Da kommer million dollar spoersmaalet til deg: Med saapass billige priser, er tilbudet til og fra Nord Norge mye bedre den dag i dag? Gaar det flere flighter per dag til de stedene i Nord Norge som ikke mottar subsidier (som feks EVE, TOS, ALF, KKN). Svaret vil nok overraske mange. Tilbudet er daarligere enn noen gang. Det aa komme seg til og fra nord Norge i helger, ferier etc er litt av en proevelse. Jeg har selv slitt maks med aa finne connections og har ofte endt opp med overnatting i Oslo til og fra ferie til Nord Norge. Frekvensen i 2012 er verre enn det jeg noen gang har opplevd. Profitt er konge, SAS har kuttet, DY har ikke akkurat flust med avganger. Det hjelper jo heller ikke at DY satser paa 737-800, noe som er distriktsfiendlig siden de heller vil pakke full store fly og gi mindre frekvens.

Du boer kanskje begrunne hva det er som kommer til aa fordyre bosettingen i nord Norge dersom bonusprogram igjen blir tilbudt og jeg vil meget gjerne se din begrunnelse for at 5-15% oekning i pris (noe jeg tror aldri kommer til aa skje, men for arguments sake) kommer til aa ha foelger for trafikken.

Skal vi se... La oss ikke ta en minimumsprisbillett, men en billett til 1000 kroner hver vei gaar opp med 5-10 eller 15%. Det er 50-100 eller 150 kroner.

En flytaxi til Evenes flyplass fra Harstad koster 350 kroner per person hver vei, altsaa 700 kroner for aa komme seg til og fra flyplassen. Flytoget til og fra OSL koster 170 kroner hver vei, altsaa 340 kroner t/r. Det vil si at det koster deg en tusenlapp for transfer. Skal du ha deg en oel og en baguett paa flyplassen, koster det minimum 150 kroner.

Og din paastand at en 50-100 eller 150 lapp i billettprisoekning kommer til drastisk aa endre reiseaktiviteten til Nordlenningene?? Gimme a break... :rolleyes:

Dessuten er det ingenting som beviser at prisene kommer til aa gaa opp. Det vil jo vaere SAS som maa sette opp prisene foerst og de er jo allerede dyrere enn Norwegian paa alle minstepriser. Ved en prisoekning er det jo de som kommer til aa faa svi i forhold til de kunder som ikke bryr seg om bonusprogram overhodet.

2. De som er avhengig av Widerøe i distriktene vil (bør) da automatisk velge SAS dersom de skal videre sørover da de begge
blir i samme bonusprogram. DY vil dermed etter all sannsynlighet få store problemer og må legge ned ruter i nord
med påfølgende redusert tilbud og sannsynlig ytterligere pris økninger pga redusert konkurranse.
Det hjeper ikke om DY har ett like bra bonusprogram hvis de ikke kan fly folk hele veien hjem til døra.
Altså igjen dårlig distriktspolitikk som vi skattebetalere må ta regningen for.

At SAS/Widerøe derimot har lyst på dette er åpenbart da dette vil gi store summer i kassen og de kan kontrollere markedet i Nord.
Økte markedsandeler + høyere priser, en gavepakke til SAS fra skattebetalerne (igjen).

W

SAS har allerede en stor fordel som EIER av Wideroe. Det skullen bare mangle. Du kan allerede i dag kjoepe gjennomgaaende billetter og sjekke bagasjen din inn hele veien til din destinasjon som Oslo eller ut i verden. Folk som skal videre, velger allerede i dag SAS dersom prisen tilsier at det er fornuftig aa gjoere.

Poenget blir uansett det samme. Bonuspoeng har aldri vaert tillatt paa andbudsruter uansett, saa det aa si at dersom bonuspoeng blir tillatt paa neste leg at folk vil velge SAS. Jeg klarer ikke helt aa se hvordan du mener at WF-SK situasjonen kommer til aa forverre seg mer enn det er i dag.

Naa er du ganske saa flink til aa male fanden paa veggen og aa faar det til aa hoeres ut til at nordlenninger er en gjeng med snyltere. Faktum er at relativt faa antall passasjerer i nord Norge krever subsidier. Jeg tror heller at det aa investere/tvinge nordlenningene til aa konsolidere flyplasser er en mye bedre strategi enn aa forhindre fri konkurranse ved aa forby opptjening av bonuspoeng. Tro hvor mange penger man har spart dersom man tvang Mo/Sandnessjoeen/Mosjoeen til aa bygge en felles flyplass, samme gjelder masse omraader i nord Norge? Millioner paa millioner! Da vil det ogsaa bli trafikkgrunnlag for 737 operasjoner og da igjen mer konkurranse.

Ser man paa trafikkgrunnlaget, er det vanskelig aa se DY som noen reddende engel for distriktene uansett. Den nye flaaten til Norwegian kommer til aa rasere tilbudet enda mer da 737-800 flaaten garantert kommer til aa ende med kutt i frekvens. Hadde vaert fint dersom det ble bonusopptjening til nord Norge ogsaa saann at Kjos har noen aa skylde paa naar kuttene kommer

Last edited:
Du boer kanskje begrunne hva det er som kommer til aa fordyre bosettingen i nord Norge dersom bonusprogram igjen blir tilbudt og jeg vil meget gjerne se din begrunnelse for at 5-15% oekning i pris (noe jeg tror aldri kommer til aa skje, men for arguments sake) kommer til aa ha foelger for trafikken.

IATA har selv en rapport som viser en priselastisitet på drøyt 1 for nasjonale flights. Det betyr at om prisene går opp med 10% så reduseres etterspørselen med omtrent 12%. Hvis du mener at trafikkgrunnlaget er sparsomt i distriktet så vil ikke en slik eventuell prisøkning med påfølgende trafikkreduksjon hjelpe på. Vi vet ikke om en slik prisøkning kommer, men vi kan heller ikke være så kategoriske som enkelte her å se bort fra denne muligheten. Hvis du har andre tall å vise til for effekten av prisendringer på etterspørselen så ser vi gjerne på disse.

Det er vel også rimelig å tro at selskapene ville økt prisene på eget initiativ om de trodde og mente at dette ikke hadde store konsekvenser for etterspørselen. De er ikke de glade amatører hva angår prising. Det faktum at de ikke har økt prisen taler for at priselastisiteten det enkelte selskap tror de står overfor er høy (selv om manglende alternativer på reise fra Nord-Norge til sør taler for det motsatte, men selskapene sitter nærmest virkeligheten og når det gjelder prissetting så vil de neppe la en mulighet til å tjene penger gå fra seg. Det faktum at de ikke setter opp prisen så taler det sin klare sak).

At SAS er dyrere enn DY på alle sine minstepriser er jo bortimot fullstendig irrelevant. Hvorfor er det slik, tror du? Betyr det at DY kan øke sin pris helt til de er likt med SAS sine priser uten at det har noen effekt? Selvsagt ikke. Prisene er lavere fordi det tar innover seg betalingsviljen til kundene for de ulike produktene.

Nå vet jeg ikke hvilke tidsperioder du ser på hva angår frekvens, men at frekvensene har gått ned fra gulltiden etter at OSL åpnet er nok helt rett og drives nok i mye større grad av det faktum at det var stor overkapasitet da.

Problemer med passande connections fra Tromsø? Tja, det hender vel, men jeg sliter vel litt med å kjenne meg igjen i elendighetsbeskrivelsen. Hvordan det er fra EVE vet jeg dessverre lite om. Det har vel vært perioder hvor enkelte selskaper har kuttet ut sene fredagsavganger til TOS, slik at man ikke har hatt muligheten til å komme seg hjem på fredager om man ikke befant seg i Oslo eller sør-Norge. Jeg antar at dette primært er trafikkavhengig, siden ingen av selskapene fant det interessant å betjene disse tidspunktene.

Hvorvidt et selskap er en reddende engel eller ikke er også nokså likegyldig i denne diskusjonen. Det som er det sentrale er at det er rammebetingelser som sikrer en effektiv konkurranse, og hvem som bidrar til denne konkurransen er ikke interessant i denne diskusjonen. Jeg tror imidlertid ikke at bonus innenlands har en positiv effekt på etterspørselen etter DYs produkt, så kan man selvsagt diskutere hvor stor negativ effekt det har. Uten konkurranse tror jeg imidlertid vi kan være nokså sikre på at prisene går opp og tilbudet totalt sett blir dårligere...

Last edited:
Tommy, du forstår rett og slett ikke problemstillingen overhodet. Kanskje VG kan hjelpe deg.:old

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080018

Eller dette dokumentet fra Regjeringen;
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kr...01/stprp-nr-82-2000-2001-/12/2.html?id=205042

230 kommuner hadde en befolkningsnedgang. To kommuner hadde en nedgang på over 20 prosent i tiåret, mens 43 kommuner hadde en befolkningsnedgang på mellom 10 og 20 prosent. Med unntak av fire kommuner, var alle i Nord-Norge. 185 kommuner hadde en befolkningsnedgang på opptil 10 prosent.

Hvis flybillettene blir dyrere og tilbudet dårligere så;
- Får folk og bedrifter i nord ENDA dårligere råd.
- Det vil bli enda dårligere vilkår for vekst og nyskapning
- Det vil bli bli økt fraflytting og flere på trygd.
- De vil fly mindre
- Vi skattebetalere må pøse flere milliarder inn i Nord for at de skal ha en framtid der.
- Fraflytting fører videre til økt press i byene, boligprisene øker, osv. osv.

Men alt dette gir man åpenbart blaffen i når man befinner seg i Chicago og heier på ett flyselskap.

Hvis du har innvendinger mot noe av dette vil jeg gjerne se din dokumentasjon.
At aktiviteten i Nord har sunket de siste 20 årene så skyldes jo dette bl.a. nettopp økonomisk nedgang og fraflytting i regionen!
Det er jo akkurat dette vi forsøker å forhindre!

Når det gjelder om prisene kommer til å øke eller ikke er det nå dokumentert til det kjedsomelige at det vil de så den diskusjonen
bør du la ligge med mindre du kan dokumentere noe annet.

Når det gjelder FOT/Widerøe ruter og bonus, så er såvidt jeg vet bare ca halvparten av Widerøes avganger FOT rute, så den problemstillingen
vil være der uansett, en stor fordel SAS/WF.

Du må også å slutte å påstå at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt.

W

Last edited:
Bonuspoeng har aldri vaert tillatt paa andbudsruter uansett, saa det aa si at dersom bonuspoeng blir tillatt paa neste leg at folk vil velge SAS.

Du gjentar at bonuspoeng aldri har vært tillatt på anbudsruter.
Det er positivt feil - det går klart fram av EuroBonusutskriften min at jeg opptjente bonuspoeng på anbudsruter i Finnmark i år 2000

Tommy, du forstår rett og slett ikke problemstillingen overhodet. Kanskje VG kan hjelpe deg.:old

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080018

Eller dette dokumentet fra Regjeringen;
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kr...01/stprp-nr-82-2000-2001-/12/2.html?id=205042

Hvis flybillettene blir dyrere og tilbudet dårligere så;
- Får folk og bedrifter i nord ENDA dårligere råd.
- Det vil bli enda dårligere vilkår for vekst og nyskapning
- Det vil bli bli økt fraflytting og flere på trygd.
- De vil fly mindre
- Vi skattebetalere må pøse flere milliarder inn i Nord for at de skal ha en framtid der.
- Fraflytting fører videre til økt press i byene, boligprisene øker, osv. osv.

Men alt dette gir man åpenbart blaffen i når man befinner seg i Chicago og heier på ett flyselskap.

Hvis du har innvendinger mot noe av dette vil jeg gjerne se din dokumentasjon.
At aktiviteten i Nord har sunket de siste 20 årene så skyldes jo dette bl.a. nettopp økonomisk nedgang og fraflytting i regionen!
Det er jo akkurat dette vi forsøker å forhindre!

Når det gjelder om prisene kommer til å øke eller ikke er det nå dokumentert til det kjedsomelige at det vil de så den diskusjonen
bør du la ligge med mindre du kan dokumentere noe annet.

Når det gjelder FOT/Widerøe ruter og bonus, så er såvidt jeg vet bare ca halvparten av Widerøes avganger FOT rute, så den problemstillingen
vil være der uansett, en stor fordel SAS/WF.

Du må også å slutte å påstå at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt.

W

He he.. Jeg blir helt blow away av din argumentering her. For det foerste, er det INGENTING som er dokumentert om fremtiden, om prisene kommer til aa stige paa grunn av bonusinnfoering er slett ikke dokumentert.

Du har lagt frem en haug eldgamle rapporter som er irrelevant, du har lagt fra en australsk rapport som er rimelig fersk som kommer med en del paastander som uansett hvordan du slicer det, blir paastander. Det kan kanskje komme som en newsflash for deg at dersom en kar i Australia skriver en rapport, betyr det faktisk ikke at det er det som faktisk vil skje. Dersom det faktisk skjer at rapporten har rett og at prisene gaar opp med 5% er min paastand (og majoriteten av de som leser disse innleggene er enig i) at det har absolutt ingen effekt paa reisemoensteret til en bedrift eller privatpersoner i nord Norge eller andre steder. SAS og Norwegian justerer sine drivstofftillegg naar fuelprisen gaar opp, oekningene vi har sett er ofte mye hoeyere enn 5% totalt av billettprisen. Naar det skjer, ser vi en stor nedgang i reiseaktiviteten fra nor d Norge eller andre steder? Selvsagt ikke. Naar oljeprisen lenge var over 100 dollar fatet, stoppet folk aa reise? Come on.

Les posten min igjen.

Naar du beveger deg ut paa glattisen og kaller alle nordlenninger for deadbeats og blander distriktspolitikk inn i bildet, burde jeg kanskje holde meg for god til aa svare, (siden ingen av sidene, hverken for eller mot bruker det som argument). At folk blir sydd puter under armene paa i Norge og at en stoerre prosentandel av befolkningen i Norge enn i sikkert de aller fleste land paa kloden er en kost for de som faktisk bidrar, er langt fra ett nord Norsk fenomen. Det kan stilles spoersmaal om man skal bruke penger paa omraader utenfor de stoerre byene i Norge. You guessed it! Det koster penger aa holde Hedmark, Oppland, Moere/Romsdal etc etc etc etc befolket. Det koster aa produsere kjoett, subsidier og utbetalinger av milliarder ser du over hele fjoela. Hvor mange millarder som poeses ut til hvilke omraader, grupperinger og yrkesgrupper, er en politikk man har valgt i Norge. Ja, man kan vaere uenig i det, men inntil det endrer seg, er det dette som er maaten vi gjoer det paa i Norge

Det du skriver er saa langt ute paa viddene og irrelevant, men siden jeg er nordlenning og eier eiendom der oppe, skriver jeg ett par linjer.

VG tror jeg at jeg hopper over :rolleyes:, men rapporten du henviser til er nok til aa parkere det pisspreiket du serverer (takk for den :rolleyes:)

Fra 1999-2009 gikk innbyggerantallet i Troms OPP, Nordland og Finnmark saa en nedgang i innbyggertallene paa 3900 paa 10 aar.

I Hedmark og Oppland gikk innbyggertallet NED. Trenden er at folk flytter til det sentrale oestlandet og til fylker som har stoerre byer. SJOKK.

Case closed

Skal selvsagt svare paa TOS sitt relevante innlegg litt senere.

Og en annen ting som er ganske så vittig med rapporten du henviser til, Wahoo.. I 1989-1999 (da bonus var tillatt og flyprisene var skyhøy) gikk folketallet nordpå OPP. Det skjøt den teorien din ut av himmelen.

Du får hive deg i googlinga igjen for å se om du kan finne noen flere irrelevante rapporter :D

Du slenger som vanlig ut en DRØSS med udokumenterte påstander og latterligjøring av
annen seriøs dokumentasjon og oppfattninger uten motdokumentasjon over hodet. Du påstår igjen
ting som ikke har blitt sagt.
Hva du og jeg måtte mene om norsk distriktspolitikk er også totalt irrelevant i denne debatten.
Og hva gjelder folketallet i bygdene har det gått ned siden -80 tallet.

http://www.regjeringen.no/Rpub/NOU/20042004/002/HFIG/fig3-2.gif

Din inntreden i debatten har dratt den ned på ett nivå hvor det ikke lenger er mulig å ha en sakelig diskusjon.

W

Last edited:
Bare for å gjøre dette klart en gang til: Ingen, heller ikke Tommy, kan vite med sikkerhet hva som skjer i morgen. Det man derimot kan gjøre er å bruke faglig innsikt til å vurdere de ulike faktorene opp mot hverandre for å avgjøre hva som er et rimelig forventning. Det er det bl.a. Konkurransetilsynets folk og innleide professorer har gjort. Man kan selvsagt også synse på rent fritt grunnlag, men jeg er vel fortsatt av den oppfatning at beslutninger i byråkratiet ikke kan og bør styres av synsing. Det blir en smule ad hoc baserte avgjørelser.

Det andre er at Tommy, eller de andre i tråden som er både enige og uenige med han, heller ikke sitter på fasiten hva angår effekten av en eventuell prisøkning på etterspørselen. Også her er vel det beste man har rapporter basert på et grundigere "datasett" enn egne løsrevne observasjoner, og man kan vel iallefall ikke anklage IATA for å ikke ha forståelse av hvordan luftfartsnæringen fungerer. Hva som skjer og skjedde når man satte opp fuelprisene vet jeg ikke.

Det å stole på faginnsikt og andres arbeider/rapporter hva angår prisfølsomhet og effekt på generelt prisnivå av lojalitetsprogrammer er ikke bare av akademisk interesse. Hvis man mener at denne innsikten ikke er riktig så må man nødvendigvis belegge sin påstand med annet enn ren synsing.

Last edited:
Du slenger som vanlig ut en DRØSS med udokumenterte påstander og latterligjøring av
annen seriøs dokumentasjon og oppfattninger uten motdokumentasjon over hodet. Du påstår igjen
ting som ikke har blitt sagt.
Hva du og jeg måtte mene om norsk distriktspolitikk er også totalt irrelevant i denne debatten.
Og hva gjelder folketallet i bygdene har det gått ned siden -80 tallet.

http://www.regjeringen.no/Rpub/NOU/20042004/002/HFIG/fig3-2.gif

Din inntreden i debatten har dratt den ned på ett nivå hvor det ikke lenger er mulig å ha en sakelig diskusjon.

W

Dersom norsk distriktspolitikk er irrelevant for debatten hvorfor drar du det da inn i debatten?

Det du kaller "serioes dokumentasjon" fra deg er Wahoo som sitter aa googler frem rapporter tatt helt ut av sammenheng.

Saa la heller leserne/forummedlemmene selv vurdere traaden og heller hold deg til tema.

I din forrige post kommer du med en artikkel fra VG og en rapport fra Regjeringen om distriktspolitikk som absolutt er irrelevant i det vi diskuterer her. Rapporten fra regjeringen forteller om hvordan folk i Norge flytter fra bygd til by. Det skjedde ett halvt aarhundre foer Norwegian kom paa banen.
Rapporten forteller om Ibestad i Troms, ett lite tettsted paa en oey utenfor byen jeg vokste opp i. Det at folk forlater Ibestad og flytter til stoerre steder er selvsagt en trend som ALLE vet om og man ikke trenger noe som helst dokumentasjon paa. Folk tiltrekkes av utdanning, bedre jobber/bedre utvalg av jobber, bedre loenn, mer aa finne paa, bedre restauranter og shopping etc. Det er ikke noe du kan forhindre ved aa kneble en aktoers muligheter for markedsfoering. Paa 90 tallet (og frem til 2005) hadde man mye bedre frekvens til flyplasser nordpaa fra Oslo. Tilgangen paa flyseter er nok ganske saa likt siden man bruker stoerre flytyper naa.
Ja, det har blitt billigere aa fly til og fra nord, markedet har endret seg radikalt og SAS er ikke lengre den dominerende aktoeren paa mange markeder i Norge lengre.
Du fortsetter aa henvise til rapporter, den eneste som er passelig ny sier at prisene KAN gaa opp 5%. Men det er ikke noe hverken rapportskriverne eller du kan bekrefte.

Min paastand er at DERSOM prisoekning paa 5% finner sted, vil det ha NULL innvirkning paa antall passasjerer til og fra distriktene.

Og jeg trenger ikke google saerlig lenge for aa finne den viktigste innvirkningen paa flyprisene, en MYE stoerre faktor enn en udokumentert (ja, udokumentert, siden fremtiden ikke har skjedd) paastand: Oljeprisen.

http://futures.tradingcharts.com/chart/CO/M

Vi vet at fueltillegget til selskapene som flyr i Norge har variert veldig. Svingningene i prisene har vaert mye mer enn 5% paa reiser siden man begynte aa ta seg betalt for fuel tillegg.

Hvilken innvirkning har det hatt paa flytrafikk i Norge? Absolutt ingenting negativt. Vi ser derimot en vekst

Naar fuel staar for helt opp til 30% av kostnaden for ett flyselskap, men prisen er saa volatil at man maa legge paa en hundrelapp eller to paa billettprisene av og til for aa overleve, er det ett problem, men overhodet ikke en faktor som hindrer folk fra aa reise.

Bonuspoeng innenlands KAN bli ett problem, prisene KAN gaa opp med 5%. I post #622 redegjoer jeg hvorfor jeg tror det ikke kommer til aa skje. Hverken du, TOS eller jeg er Merlin, vi har ikke en krystallkule. Til og med konkurransetilsynet innroemmer at det er vanskelig aa se fremtiden.

Det som uansett er ett faktum, er at SAS slett ikke er en dominerende aktoer i de fleste markeder og de fortsetter aa tape andeler siden prisene deres er hoeyere enn Norwegian. Det skulle da bare mangle at de faar muligheten til aa fritt kunne bruke sine produkter og markedsredskaper i konkurransen. Kanskje de vinner noen kunder tilbake? Selvsagt. Men at det kommer til aa fly tumbleweeds igjennom 738ene til Kjos er svada. Dersom SAS vinner tilbake noen av kundene er det bare positivt for SAS slik at de faktisk overlever. Uten SAS kommer prisene i Norge til aa gaa berserk. Se bare paa stedene DY har monopol. Prisene er selvsagt betraktelig hoeyere enn paa stedene de har konkurranse

Saa ja, slutt aa google distriktspolitikk og hold deg til temaet. Eller er du tom for argumenter/google virker ikke hos deg :p

Last edited:
Bare for å gjøre dette klart en gang til: Ingen, heller ikke Tommy, kan vite med sikkerhet hva som skjer i morgen. Det man derimot kan gjøre er å bruke faglig innsikt til å vurdere de ulike faktorene opp mot hverandre for å avgjøre hva som er et rimelig forventning. Det er det bl.a. Konkurransetilsynets folk og innleide professorer har gjort. Man kan selvsagt også synse på rent fritt grunnlag, men jeg er vel fortsatt av den oppfatning at beslutninger i byråkratiet ikke kan og bør styres av synsing. Det blir en smule ad hoc baserte avgjørelser.

Det andre er at Tommy, eller de andre i tråden som er både enige og uenige med han, heller ikke sitter på fasiten hva angår effekten av en eventuell prisøkning på etterspørselen. Også her er vel det beste man har rapporter basert på et grundigere "datasett" enn egne løsrevne observasjoner, og man kan vel iallefall ikke anklage IATA for å ikke ha forståelse av hvordan luftfartsnæringen fungerer. Hva som skjer og skjedde når man satte opp fuelprisene vet jeg ikke.

Det å stole på faginnsikt og andres arbeider/rapporter hva angår prisfølsomhet og effekt på generelt prisnivå av lojalitetsprogrammer er ikke bare av akademisk interesse. Hvis man mener at denne innsikten ikke er riktig så må man nødvendigvis belegge sin påstand med annet enn ren synsing.

Minner meg om en Seinfeld episode. Ingen andre yrkesgrupper enn leger og professorer trenger en diplom paa veggen for aa bevise hva de er "I really am a doctor, you know";)

IATA sier at dersom prisene gaar opp med 10%, gaar etterspoerselen ned 12%. Naa er vel veksten vi ser i Skandinavia litt over normen til IATA.

Hadde vaert fint med en inntreden av KGL i traaden for aa se paa utviklingen innenriks Norge siden 2007 da oljeprisen begynte aa hikke skikkelig

Vi vet ihvertfall med sikkerhet (siden vi levde igjennom det) at fueltillegg har vaert veldig hoeye i flere perioder og at tilleggene var MYE mer enn 10% paa gitte tidspunkt.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34937&highlight=fuel+surcharge

Vi vet ogsaa at flyselskapene (ikke bare Norwegian) har brukt fuel surcharge som ett redskap for aa oeke prisene permanent: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37742&highlight=fuel+surcharge&page=2

Vi ser ogsaa at diverse gebyrer gaar opp kraftig, bagasjeprisene til Norwegian har jo triplet seg de siste 7 aarene:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31373&highlight=fuel+surcharge

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31245&highlight=fuel+surcharge

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30147&highlight=fuel+surcharge

Som sett i mange traader fra 2007-2009 og helt til naa, svinger fuel surcharge mye, men vi har i lengre perioder sett tillegg paa langt over hundrelappen per leg. Det tilsvarer mye mer enn 10%. I samme perioden, har Norwegian hamret paa med tripling av mange gebyrer og nye gebyrer, det aa bruke kredittkort koster 10% ekstra paa minsteprisene paa mange ruter.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=33008&highlight=fuel+surcharge

Saa da kan man jo spoerre seg hvilken innvirkning fueltillegget hadde paa Norwegian sin vekst?

Det kan man sikkert google seg til, men jeg tror nok jeg er skraasikker paa at veksten var durabelig og at det overhodet ikke var noe nedgang i trafikken totalt sett.

Saa dersom rapporten til Wahoo er korrekt (5% oekning) er det en oekning vi har sett via fueltillegg mange ganger tidligere og det hadde absolutt ingen effekt paa etterspoerselen

Last edited:
Dersom norsk distriktspolitikk er irrelevant for debatten hvorfor drar du det da inn i debatten?

For sjette gang, dette har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at hva DU og JEG mener om distriktspolitikken til regjeringen er uinteressant.
Den er vedtatt og skal ikke forrandres med det første.

Du avfeier glatt all dokumentasjon som blir lagt på bordet uansett. En fantastisk arrogant holdning. :up:

Så lenge du fortsetter å påstå at hverken priser eller tilgjengelighet har noen som helst innvirkning
på etterspørselelen på flyreiser (uansett hvor det måtte være) faller alle dine argumenter desverre døde.

Når du heller ikke klarer å se at det er en sammenheng mellom transport/infrastruktur kostnader/tilgjengelighet og distrikts og næringspolitikk
så blir hele debatten meningsløs.

Hvorfor tror du f.eks vi bygger tuneller og broer for hundrevis av millioner på vestlandet for bittesmå samfunn? For moroskyld?
Hvorfor tror du vi har FOT ruter og kortbanenett som koster oss 1,2 milliarder i året?
Fordi pris og tilgjengelighet på flyreiser ikke har noe å si for ett samfunn?

Denne er ganskje interessant (neppe for Tommy da for hva vet vel Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt ;) );
http://samferdsel.toi.no/article.php?articleID=27845&printing=1&view=1

Det kun er én nettverksoperatør i Norge (SAS/Widerøe). Manglende konkurranse i dette markedet har ført til svært høye gjennomgangspriser. Fra Lofoten og Vesterålen koster det 10 000-12 000 kroner for fleksible billetter til Vestlandet eller til Nord-Norge nord for Tromsø. Også på reiser til Oslo er prisene høye (ca. 7000 kr), men da mange reisende selv deler opp billetten for å få tilgang til billigbilletter på strekningen Bodø-Oslo, er det grenser for hvor langt monopolprisingen kan gå her. Besparelser på 2000-4000 kroner kan oppnås ved å dele opp billetten selv.

Tar en pause fra denne debatten intill noen kommer med konstruktive innlegg.

W

Last edited:
Good lord.. God dag mann, oekseskaft.

Dette var ditt svar paa mitt innlegg i traaden

Hvis man - som du - ser fullstendig bort i fra distriktspolitikk, næringspolitikk og samfunnets
interesser generelt, spesielt i Nord, er jeg helt enig med deg ;)

W

For sjette gang, dette har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at hva DU og JEG mener om distriktspolitikken til regjeringen er uinteressant.
Den er vedtatt og skal ikke forrandres med det første.

Du avfeier glatt all dokumentasjon som blir lagt på bordet uansett. En fantastisk arrogant holdning. :up:

Så lenge du fortsetter å påstå at hverken priser eller tilgjengelighet har noen som helst innvirkning
på etterspørselelen på flyreiser (uansett hvor det måtte være) faller alle dine argumenter desverre døde.

Når du heller ikke klarer å se at det er en sammenheng mellom transport/infrastruktur kostnader/tilgjengelighet og distrikts og næringspolitikk
så blir hele debatten meningsløs.

Hvorfor tror du f.eks vi bygger tuneller og broer for hundrevis av millioner på vestlandet for bittesmå samfunn? For moroskyld?
Hvorfor tror du vi har FOT ruter? Fordi pris og tilgjengelighet på flyreiser ikke har noe å si for ett samfunn?

Tar en pause fra denne debatten intill noen kommer noen konstruktive innlegg.

W

Uansett, jeg hopper gledelig over pisspreiket ditt om distriktspolitikk

Jeg har aldri sagt at priser ikke har noen innvirkning paa etterspoerselen, jeg har sagt at paa bakgrunn av den dokumentasjonen du har lagt frem, dersom prisoekningen blir det du paastaar som bevis i post #594, 5-6% kommer det ikke til aa ha noen som helst negative konsekvenser for etterspoerselen. Generell prisoekning i Norge er vel 2-3% aarlig.

Jeg har lagt frem dokumentasjon paa at vi har sett prisoekninger via fueltillegg og opp til over 300% oekning i gebyrer, samt innfoering av nye gebyrer innenriks Norge og vi ser fortsatt en kraftig vekst i etterspoerselen. naar fueltilleggene oekte prisene med 15-20% over en lengre periode, saa vi overhodet ikke noe tegn paa endring i etterspoerselen.

Her har vi en ny studie (2011) bassert på reelle data fra ett flyselskap som indikerer en prisøkning
på 5-6% med bonus program.

http://www.buseco.monash.edu.au/eco/...heybehrens.pdf

Har du lest denne rapporten, forresten? Du googlet deg frem til den og skummet deg igjennom tenker jeg. Den tar for seg markedet i USA, et marked som er veldig forskjellig fra det vi har i Norge.

Det som er interessant er foelgende uttalelse i rapporten:

Most recently Hess, Adler, and Polak (2007) used stated preference data from a survey undertaken in the San Francisco Bay to estimate the premium on fares where the traveller holds FFP-memberships. They found that business travellers are willing to pay a premium of US$ 75 to fly on an airline where they hold an elite frequent-flier account. Lederman (2007)
used the publicly available 10% domestic ticket sample data of the U.S. Department of Transport to estimate the FFP induced fare premium of an airline dominant at a hub airport.
She found that offering FFP points increases the average fare by between 3.5% and 5% and the most expensive 80th percentile fare by between 7% and 9%. Using the same data set as in Lederman (2007), Lederman (2008) found that the FFP premium per single trip is US$ 8, which translates to 3.8% of the average fare.

Se der, ja... Vi har ihvertfall ett nummer vi kan forholde oss til som beregner hvor mye premium en person med status er villig aa betale per tur: 75 dollar.

Markedene Norge og USA er som kjent relativt forskjellige og flightene domestic USA er mye lengre i gjennomsnitt enn det vi ser i Norge. Fordelene man oppnaar som kunde her i USA er ogsaa mye stoerre enn det man ser domestic Norge (som priority check in, fast track, gratis oppgradering til First etc etc, ting SAS ikke har i Norge. Motivasjonen til aa betale ett 75 dollar premium per tur gjelder nok i dag kun top tier her i USA, for SAS sin del, snakker vi om 80K EBG, ett tall som historisk er rimelig konstant. Jeg tipper at dersom man hadde gjort undersoekelsen i dag, hadde lower tier gitt ett mye lavere nummer, lower tier utgjoer 80% av SAS sine statuskunder.

Hvorfor? Vi vet at lower og mid tier i USA har blitt drastisk forverret det siste aaret, fordelene er tilnaermet verdiloese paa det laveste nivaaet (tilsvarende EBS). Du kan naa ogsaa faa samme fordelene ved aa anskaffe deg ett kredittkort fra diverse selskaper. Mer her: http://thepointsguy.com/2011/12/maximizing-elite-status-comparing-low-level-status/

Verdien er ihvertfall paa vei nedover for mid og low tier: http://www.minyanville.com/sectors/...s/dal-ual-jblu-luv-lcc-axp/3/27/2012/id/40087

I tillegg er det veldig viktig aa se paa hva man faar igjen for aa betale en premium i Norge i forhold til i USA. I Norge er det 500/1200 poeng avhengig av hvilken billett man kjoeper. Har man status, oppnaar man som EBG maksimum 1500 poeng innenriks Norge, altsaa 3000 paa en t/r med de dyreste billettene. Naar jeg reiser til SFO fra Chicago, Tjener jeg 1846x2 poeng hver vei for en billett som koster under 1800 kroner t/r, saa t/r tjener jeg 7384 poeng. Reiser man i Premium, gaar dette opp til 11.076. I tillegg er top tier motivasjonen at man faar sitte paa First, spise mat, drikke alkohol etc gratis. Saa naar man vet hva en gjennomsnittsperson som reiser ut fra San Francisco (markedet undersoekelsen er foretatt i), sier det seg selv at en kunde med status er villig til aa betale mer for aa fly ett selskap han har status is.

Naa er jo undersoekelsene den blodferste, rapporten din fra 2011 foretatt i 2007, jeg tipper at villigheten nok er lavere naa, mye pga av hva jeg beskriver over, men ogsaa mye pga av recession, mer om den her: http://useconomy.about.com/od/grossdomesticproduct/a/recession_histo.htm

Villigheten til aa betale mer i Norge, finnes det lite dokumentasjon paa, men jeg er rimelig sikker paa at den slett ikke er rundt 30% som forskjellen mellom minsteprisene til DY og SAS i nord Norge. (SAS 799 mot DY fra 569). Paa fullpris er forskjellen 20-30%. Jeg kan GARANTERT si at det er ingen bedrifter som vil godkjenne at deres ansatte bruker 900-2200 kroner mer for aa fly SAS innenriks i Norge.

Paa bakrunn av dette, har Norwegian ingenting aa frykte, selv ikke til nord Norge

Last edited:
Minner meg om en Seinfeld episode. Ingen andre yrkesgrupper enn leger og professorer trenger en diplom paa veggen for aa bevise hva de er "I really am a doctor, you know";)

Nå var nå egentlig bare mitt poeng å vise til at fagkunnskap kan bidra med noe mer enn løsrevet synsing...;)

Selv vet jeg ikke hvor mitt diplom er...:)

IATA sier at dersom prisene gaar opp med 10%, gaar etterspoerselen ned 12%. Naa er vel veksten vi ser i Skandinavia litt over normen til IATA.

Hadde vaert fint med en inntreden av KGL i traaden for aa se paa utviklingen innenriks Norge siden 2007 da oljeprisen begynte aa hikke skikkelig

Nå er det nok ikke så mange som har tilstrekkelig med data til å faktisk finne ut hva som er effekten av prisendringer på etterspørselen. Det holder ikke å se på nivået på etterspørselen, fordi det er en rekke andre faktorer som spiller inn i forhold til etterspørselen (inntekt er en faktor og for Norge er ikke økningen i realkjøpekraft helt uvesentlig - og øker inntekten så forventer man at etterspørselen øker, så da er det et åpent spørsmål om volumøkningen er som en følge av økt inntekt eller prisene; i tillegg spiller priser på andre transporttjenester en rolle, samt andre faktorer som også må kontrolleres for).

Jeg har kikket litt rundt på hva som brukes av priselastisiteter (prisfølsomhet), og i en modell for nasjonal persontransport i Norge bruker de en elastisitet på 0.7 (tror jeg det var), som betyr at 10% økning i pris gir 7% reduksjon i etterspurt volum. De viser også til noen tall som differensierer forretningsreisende og fritidsreisende, og har da en priselastisitet på 1.4 for fritidsreisende og omtrent halvparten på forretningsreisende.

Det er imidlertid få som indikerer noe lavere elastisitet enn 0.6, så at en eventuell prisøkning ikke har noen effekt får veldig lite faglig støtte. IATAs tall på 1.2 er for domestic flyreiser i Europa, men er nok basert på et tverrsnitt av flere europeiske land. For Norge er det som trekker i retning av en lavere elastisitet at alternative transportformer i mange tilfeller er fraværende. Det betyr imidlertid også at baksiden av den medaljen er at om det er slik at selskapene tar ut en "bonuspremium" på billettprisene så kan denne settes høyere enn i andre land med mer elastisk etterspørsel (og prisene kan settes høyere for det segmentet som har lavest priselastisitet - dvs. forretningssegmentet).

KT har også regnet litt på hva effektene kan være av innføring av bonus på pris basert på en simuleringsmodell. Dette finner dere i KTs anbefalingsdokument. De skiller mellom forretningsreisende og fritidsreisende. De setter opp et intervall, med et forsiktig anslag på +3% for M-klasse og +11% for C-klasse, og hvis lojalitetseffekten er større så snakker de om hhv +7% og +35%.

Last edited:
Takk for det TOS.
Vi kan jo også se på litt fakta fra Transportøkonomisk institutt som støtter tallene dine;

https://www.toi.no/getfile.php/Publ...10/1073-2010/1073-hele%20rapporten%20nett.pdf

1. Vi ser at reisefrekvensen i Nord-Norge har økt kraftig fra 2003 til 2009 (antall reiser pr person pr år):

............... 2009.....2003
Nordland.....5,1........4,4 Økning 16%
Troms.........5,4........4,5 Økning 20%
Finnmark.....6,6........6,2 Økning 6%

2. I samme periode, 2003-2009, har prisene på Nord-Sør reiser sunket kraftig.
I snitt har de sunket ca 20% fra 2003 nivå.

Dette støtter altså tallene til TOS og viser at sammenhengen mellom pris
og etterspørsel i aller høysete grad er tilstedet i Nord!

3. Snittprisen for en billett sør-nord mellom storbyene ligger på ca 1.900,- i 2009,
mens en billett Oslo til Kortbane i Nord ligger rundt 3.000,-
I 2009 var det ca 2,5 millioner reiser i Nord.

Hvis vi antar en prisøkning på f.eks 10% vil gjennomsnittlig nordlending som flyr 6 ganger i året til kr 1900,-
vil han da oppleve en ekstrakostnad på 1900*6*10% = 1.140, pr år.

Med 2,5 millioner reiser i året i Nord som øker i snitt 190,- i pris pr stykk koster dette rundt
en halv milliard i ekstra kostnader.

W

Attachments

• Pris.jpg
    Pris.jpg
    20.3 KB · Views: 358
  • Frekvens.jpg
    Frekvens.jpg
    18.8 KB · Views: 359
  • Reisefrekvens.jpg
    Reisefrekvens.jpg
    16.9 KB · Views: 358
Last edited:
Er det mulig å putte inne et ørlite spørsmål som faktisk handler om bonuspoengene????????????? Vil ikke ha en haug med svar på opp eller ned i Finnmark.......:lol:

Just for the record: er der noe nytt i denne saken? Traff et par småpiker som stod og vervet kunder til BankNorwegian's kort og de kunne med selvsikker mine si at DY skulle starte med bonuspoeng innenlands til høsten.
Any1knows

Jeg sitter igjen og leser alle innleggene om priselastitet og bonusprogrammenes innvirkning på pris. Jeg er helt klar inneforstått med at hvis prisen øker, så går etterpørselen ned. Hvis nå er slik at et bonusprogram, Eurobonus, koster så mye at SAS vil sette opp prisen, vil da ikke Norwegian kunne kapre ennå flere av de prisfølsomme kundene ved at Norwegian kan vise til en større forskjell mellom deres lave, ikke bonusbefengte priser, og SAS sine litt høyere, bonusbefengte priser?

Jeg sitter igjen og leser alle innleggene om priselastitet og bonusprogrammenes innvirkning på pris. Jeg er helt klar inneforstått med at hvis prisen øker, så går etterpørselen ned. Hvis nå er slik at et bonusprogram, Eurobonus, koster så mye at SAS vil sette opp prisen, vil da ikke Norwegian kunne kapre ennå flere av de prisfølsomme kundene ved at Norwegian kan vise til en større forskjell mellom deres lave, ikke bonusbefengte priser, og SAS sine litt høyere, bonusbefengte priser?

Ja, det er et fullt mulig scenario. Problemet er, som veldig ofte gjentas i debatter, at et flyselskap er avhengig av ikke bare kunder som betaler en lav pris, men også kunder som betaler en høyere pris. Miksen hos DY er nok anderledes enn hos SK, men om mange nok "gode" kunder flytter over fra DY så kan dette veldig fort slå ut i den totale lønnsomheten for en rute. Effekten av det kan være nedleggelser av avganger og/eller destinasjoner, med dertilhørende negative effekter på konkurransen (og høyere priser på lengre sikt).

Mest sannsynlig må DY også redusere sine priser i dette scenarioet for å unngå å miste for mange kunder. Selv om prisene til DY selv i dag er lavere enn SAS sine priser så er de det av den enkle årsak at DY ikke tror de kan ta ut høyere priser uten at det får for stor effekt på etterspørselen. Hvis da SAS får et "bedre" produkt, som synes å være argumentet fra de som argumenterer for bonus (konkurrere på hele produktet osv.), så vil den naturlig konsekvensen være at prisene må settes noe ned. Det forverrer lønnsomheten ytterligere, og kan igjen ha effekter på konkurransen på litt sikt.

Den andre effekten kan være at DY velger å kontre med å utvikle sitt eget bonusprogram, som synes å være det mange her mener at de burde gjøre i stedet for å sutre om bonuspoeng innenlands. Effekten av det er at begge selskapene får kunder som ønsker å være lojal for å hente ut gevinstene av bonusprogrammet, og prisene kan da økes uten å miste kundene.

Takk for det TOS.
Vi kan jo også se på litt fakta fra Transportøkonomisk institutt som støtter tallene dine;

https://www.toi.no/getfile.php/Publ...10/1073-2010/1073-hele%20rapporten%20nett.pdf

1. Vi ser at reisefrekvensen i Nord-Norge har økt kraftig fra 2003 til 2009 (antall reiser pr person pr år):

............... 2009.....2003
Nordland.....5,1........4,4 Økning 16%
Troms.........5,4........4,5 Økning 20%
Finnmark.....6,6........6,2 Økning 6%

2. I samme periode, 2003-2009, har prisene på Nord-Sør reiser sunket kraftig.
I snitt har de sunket ca 20% fra 2003 nivå.

Dette støtter altså tallene til TOS og viser at sammenhengen mellom pris
og etterspørsel i aller høysete grad er tilstedet i Nord!

3. Snittprisen for en billett sør-nord mellom storbyene ligger på ca 1.900,- i 2009,
mens en billett Oslo til Kortbane i Nord ligger rundt 3.000,-
I 2009 var det ca 2,5 millioner reiser i Nord.

Hvis vi antar en prisøkning på f.eks 10% vil gjennomsnittlig nordlending som flyr 6 ganger i året til kr 1900,-
vil han da oppleve en ekstrakostnad på 1900*6*10% = 1.140, pr år.

Med 2,5 millioner reiser i året i Nord som øker i snitt 190,- i pris pr stykk koster dette rundt
en halv milliard i ekstra kostnader.

W

He he.. Reneste tabloidrapportering fra TOI rapporten, gitt. :D

En HALV MILLIARD i ekstra kostnader. wow! I slunkne flyselskapskasser er det verdt mye..

La oss bryte ned hva du her poster

Den Australske rapporten du henviser til tidligere, sier slett ikke at innvirkningen paa kostnader dersom bonuspoeng blir tillatt kommer til aa bli 10%, men 5%, noe som faar bildet til aa bli ganske saa annerledes. Uansett, la oss se paa rapporten og KORREKT informasjon og bruke 10% som ett eksempel:

Gjennomsnittsprisen for fritidsreisende i 2009 var ikke 1900, men 1770 t/r (se side 27) for 3 av de nord norske destinasjonene ALF, TOS og BOO, ALF (som har en broekdel av avgangene sammenlignet med TOS og BOO, har ett snitt paa 2100, noe som drar opp gjennomsnittsprisen betraktelig. Bildet blir derfor veldig skjevt sammenlignet med TOS (som har 14 daglige og BOO, som har 11 daglige mens ALF har 2 daglige.)

Gjennomsnittet blir derfor en del lavere, men, for arguments sake, la oss si at 1770 t/r som rapporte konkluderer er gjennomsnittet (selv om det hoeres ganske saa hoeyt ut). En 10% oekning, tilsvarer 177 kroner oekning hver vei, altsaa 88 kroner, eller en halvliter. Rapporten du tidligere henviser til, sier at innfoering av bonusprogram vil oeke prisene med 5%, altsaa 44 kroner, eller en kopp kaffe og en halv kvikklunch.

Jeg ser at IATA har en standard for prissensitivitet, men nordmenn har bevist gang paa gang at kjoepekraften og vanene er ganske saa annerledes enn det vi ser i mange andre markeder.

Siden ingen kan se inn i fremtiden, (og jeg hevder fortsatt at en oekning i pris vil heller komme pga av hoey fuelpris og at bonus ikke vil faa noen som helst innvirkning paa pris) det blir opp til hver enkelt aa bedoemme om IATAs beregninger slaar til at 88, eller i foelge din Australske rapport 44 kroner er noe som vil soerge for en dramatisk nedgang i reisevanene til nordlenningene.

En annen ting du elegant overser i rapporten er oekningen vi saa fra 1998-2003. Denne var like stor som veksten fra 2003-2009, selv med mye hoeyere priser.

Vi vet ogsaa at det har rent mye vann i havet siden 2009 og at DY har faatt en mye stoerre markedsandel enn hva denne rapporten viser til.

Rapporten viser ogsaa at vi ser en kraftig vekst paa utenlandsflygninger og stor konkurranse, selv med bonuspoeng lovlig. Mye av veksten kommer fra FR og DY.

Last edited:
Tommy, dersom prisfølsomheten er mindre i Norge enn i andre land (fx Australia) så er det rimelig å forvente at en eventuell prisøkning av bonus er større i Norge enn i f.eks. Australia... ;-)

En gjennomsnittspris på 17-1800 er nok ikke så urimelig, all den tid laveste pris vel sjelden har vært mye under 600 kroner en vei.

At prisene kommer til å stige som en følge av fuelprisøkninger er naturlig og er ikke et konkurranseproblem.

Last edited:
Back